|
Kirjoittaja |
Viesti |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 16:40 |
Viestit: 1114
|
Käytin viime kuussa C5:n huollossa. Kyselin tämän uusimman mallin ruiskutussuuttimien (onko oikee termi ees) kestosta, kertoivat että ovat kestäneet yleensä hyvin kaikissa C5-malleissa I-koppaisista alkaen. Suosittelivat laittamaan silloin tällöin tankilliseen diisseliä 2-3 desiä 2-tahtiöljyä. Ensimmäisen kerran kuulin asiasta. Ajattelin kysäistä kollegiolta onko em. käytäntö suositeltava, saati turvallinen?? Mitäpä tuo öljy voitelee näin käytettynä?? Onko muita liemiä em. tarkoitusta varten??
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 17:00 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Onko autossasi FAP eli hiukkasloukku? Jos on niin ei missään nimessä!
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 17:12 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
perämoottorin tuhkaamatonta ....siitä vaan olkoon fapilla tai ilman. HDi :n käyntikin pehmenee vielä lisää. ja ei sitä loroteta pullokaupalla vaan kahvikupillinen ( sellainen perinteinen ja vanhan-aikainen ) sillon tällön tankatessa.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 18:14 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Mitäs mieltä Fortesta jota laitetaa dieselin tankkiin,päivällä kävin varaosaliikkeessä taksisuhari osti näytti maksavan 30 e.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 19:28 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
kokemjne kirjoitti: perämoottorin tuhkaamatonta ....siitä vaan olkoon fapilla tai ilman. Vaikka Eolysin ansiosta PSAn FAP kestääkin paremmin, ja moottoriöljyksikin kelpaa ACEA-B4 eikä vaadita DPFfällisten "tuhkavapaata" C-luokkalaista, niin en silti lisäisi yhtään mitään etenkään polttoaineeseen. Kun tosiaan jo väärä moottoriöljy on iso riski, koska siitäkin pääsee tuhkajäännettä FAPpiin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 19:47 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
bxzxxm kirjoitti: Olin 70 -80 lukujen vaihteessa huoltoasemalla töissä niin silloin taksikuskit laittoi 2t öljyä tankkauksen yhteydessä tankkeihin.Olen kuullut että voitelis syöttöpumppua,onhan joistain katkennut akseli en tiedä pääseekö voitelemaan kyseisen akselin. Mekaaniset syöttöpumput on kehitetty lähes 100 vuotta sitten. Common-rail järjestelmällä ei sen kanssa oikeastaan muuta yhteistä, kuin polttoaineen puristussytytys. HDI:ssä ei ole syöttöpumppua vaan korkeapainepumppu, joka on aika tarkka polttoaineen viskositeetista ja voitelevuudesta. Syöttöohjelma ottaa myös huomioon dieselöljyn tiheyden muutoksen isoilla syöttöpaineilla. Itse olisin aika tarkka, sen suhteen, mitä sinne hodarin tankkiin laittaisin. Etenkään pakkasella viskositeetin kasvattaminen paksun öljyn avulla ei välttämättä ole hyvä idea.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 19:54 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Eikös sitä laiteta lamppuöljyä..
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 19:55 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Itsekin olen aikoinaan toisen merkkisellä dieselillä (-70-lukuinen) ajaessani aina käyttänyt 2-tahti-öljyä, ja jatkoin käyttöä myös CX:ssä, mutta nykydieseliin en moista laittaisi varsinkaan HDI-koneiseen.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 23:26 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tapsa 61 kirjoitti: Eikös sitä laiteta lamppuöljyä.. Common-rail dieseliin ei missään tapauksessa. Eikä myöskään bensaa. HDi:n tankkiin vain ja ainoastaan dieseliä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 23:37 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ei HDI-kone kyllä bensasta hajoa, mutta ei sitä toki suositella voi. On sekin siis kokeiltu että HDI-koneiseen tankataan bensaa ja ajetaan niin pitkään kuin kulkee.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 23:47 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
2-tahtiöljy on myös kiintoisasti suuttimiin tarttuvaa ja siihen karstaa kerryttävää kamaa.
Muuten, Fortessa taitaa olla noin 70 % lamppuöljyä eli kerosiinia ja siksi Forte PESEE. Samoin Forten öljytilan pesuaine, se kerosiini liottaa savet hyvin pois.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 08.12.2011 23:53 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Nesteen tiedote asiasta sanoo seuraavaa: Lainaa: Muut lisäaineet Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin ihmeaineisiin on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat usein suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei vastaa sellaisen tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.
Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä. Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen, koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista sakkaa. Öljyn lisä- ystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset sellaisenaan ja Tässä tiedotteessa on muutenkin hyvää luettavaa dieselin ominaisuuksista, sampisteistä, suodatettavuuksista ja polttoaineen suodatettavuuden parantamisesta. Tässä kopio dieselin ohentamisesta: Lainaa: Suositeltavin keino parantaa sekä samepistettä, suodatettavuutta että jähmepistettä on lisätä polttoaineeseen arktista talvidieselpolttoainetta, DIR 40/44:ää. Sitä voi käyttää myös sellaisenaan, jolloin polttoaineen puolesta tullaan toimeen kovimmissakin pakkasissa. Valopetrolia voi myös käyttää. Tosin verosäännökset tekevät sen hankalaksi ja kalliiksi, koska dieselöljyyn sekoitettavaa petrolia saa myydä vain enintään 10 litran astioihin pakattuna. Irtotavarana myytävät petrolit on värjätty punaiseksi, joten niitä voi lisätä vain moottoripolttoöljyä käyttäviin koneisiin. Seoksessa saa olla enintään 60 % valopetrolia ja dieselpolttoaineen osuuden tulee olla vastaavasti vähintään 40 %, jotta Seosaineiden vaikutus DIR-29/34 tai MPO-29 tuotteiden suodatettavuuteen seoksen voitelevuus ja setaaniluku ovat riittäviä. 60 %:n seos on suodatettavuudeltaan noin 12°C parempaa kuin pelkkä dieselpolttoaine. Lue lisää: http://www.nestekampanjat.fi/talvidiese ... itePDF.pdfhttp://www.google.fi/#pq=dieselopas+nes ... 66&bih=596
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 13.12.2015 15:38 |
Viestit: 725
|
Ihmisillä ei ole kuin uskomuksia asiasta mutta onneksi löytyy edes jotain tutkimusta asiasta. http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oi ... -study.phpLainaa: 7. CONCLUSIONS Based on the results of this study, the following conclusions are drawn:
At a 200:1 volumetric blending ratio, 2-stroke oil has a negligible effect on diesel lubricity. All diesel fuel sold in South Africa has to meet the SANS 342:2014 lubricity specification to ensure the proper protection of diesel fuel pumps and injector systems. The low sulphur diesel products sold by Sasol contain lubricity improver additives which are far more effective than 2-stroke oil. At a 200:1 volumetric blending ratio, 2-stroke oil has a negligible effect on diesel cetane number. No measurable effect on all other regulated diesel properties was measured at a 200:1 dose of 2-stroke oil in diesel. 2-stroke oil can contain around 16ppm zinc, or higher depending on the formulation and batch. Trace amounts of zinc in diesel are known to rapidly accelerate injector nozzle deposits. Engine test results show that a 200:1 blend of 2-stroke oil in diesel results in a 2% loss of engine power in a 16 hour test due to injector fouling, a risk that would apply to any common rail diesel engine, but could also worsen fouling in older engines. Vehicles fitted with a diesel particulate filter (DPF) in the exhaust system could experience reduced DPF life due to the collection of ash and metal based contaminants in the filter over time with the continued use of 2-stroke oil. The abovementioned results should hopefully clear up many of the public misconceptions around the use of 2-stroke oil in diesel and highlight why both oil companies & engine manufacturers do not recommend the addition of any after-market additives, ie. 2-stroke oil, to the fuel tank. It is also good advice to use fuels from reputable outlets backed up by the technical support of a competent fuel company to enable the best engine performance and durability.
Referoituna; Ei kannata käyttää, on edesvastuutonta edes suositella. 2t-Öljyn käyttö voi johtaa jopa suutinvaurioihin.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 13.12.2015 20:10 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Lahti
|
Croisette kirjoitti: Ei HDI-kone kyllä bensasta hajoa, mutta ei sitä toki suositella voi. On sekin siis kokeiltu että HDI-koneiseen tankataan bensaa ja ajetaan niin pitkään kuin kulkee. HDI ilmeisesti kestää, muista voi käydä lukemassa vaikka VAG-areenalta mitä maksaa kun se korkeapainepumppu leikkaa kiinni. on muuten kallista  ei tarvi ihmetellä jos joillain vehkeillä ainoa tarjottu vaihtoehto väärään tankkaukseen on välitön hinaus korjaamolle.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 13.12.2015 20:24 |
|
HDI:n solenoidisuuttimet eivät välittömästi mene pilalle vieraista aineista, mutta pietsosuutin-versioon en uskaltaisi tankata muuta, kuin varmasti valmistajan speksit täyttävää tavaraa. Olen kuullut, että jätkät ovat kertoneet itädieselin aiheuttavan suutinvaurioita jo parilla tankkauksella. Tietenkin suodatin on tärkein juttu kestävyyden kannalta. Valitettavasti myynnissä on täysin ala-arvoista tavaraa. Vielä öljyyn palatakseni; vanha rivipumppu ja suuttimet eivät siitä varmaankaan suutu.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 13.12.2015 20:28 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Ei suutu 60 luvulla ja alun 70 taksarit ainakin tuntemani käyttivät 2t öljyä tankissa tiisselivehjeksissä hyvällä menestyksellä.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 14.12.2015 09:56 |
Viestit: 292
|
vanha muistikuva 70 luvulta tm testasi silloin tuota 2t öljy legendaa tulos oli että vesi pääsee paremmin polttoaineen mukana tekemään tuhojaan jossain 76-78 välillä oli artikkeli ao lehdessä
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 14.12.2015 10:17 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Niin vielä öljyn piti olla mobilia.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: 2-tahtiöljyä dieselin sekaan? Lähetetty: 14.12.2015 17:56 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
vaikuttaa tämäkin keskustelu vanhojen luulojen uudelleen lämmittelyltä . pisteenä vielä tuo tm testi. kyllä aikoinaan ihan tavallistakin moottori öljyä käytettiin löpön joukossa . oletettiin että voitelee paremmin pa laitteita . tosin siihen aikaan oli pa:n rikki se voiteluaine .
|
|
|
|
 |
|
|