Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 05.01.2016 17:15 

Viestit: 216
Tuo tehdas(?) asenteinen lisälämmitin eli vesipumputon webasto ei käynnisty pakkas keleillä automaattisesti.
Webasto itsestään kyllä toimii, mutta ecu ilmeisesti ei halua lähettää käynnistyskäskyä. Tämän olen päätellyt siitä kun lexialla statuksia tutkaillessa heating seisoo tukevasti off:la vaikka moottori on seisonta viilee ja ulkolämmöksi näyttö näyttää -6. Tuo status siis vaikka auto olisi käynnissä useita minuuttaja. Lexialla kun pakottaa forced moodiin niin lähtee nätisti käyntiin ja käykin ainakin 10minsaa.

Jotain väylä liikennettä tuossa lienee on ecun ja webaston välissä, kun kerta lexiallla näkee pumpun, puhaltimen ja tulpan dutycyclet.

Aika monihan on tuon automatti käynnistyksen(joka mulla nyt ei toimi) disabloineet ja laittaneet manuaaliseksi, mutta se lienee tarkoitaa puskurin irroitusta että pääsee johtoihin käsiksi ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 05.01.2016 22:19 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Jokioinen
Sisälokarin kun ottaa pois niin johdot näkyy oikein hyvin ja koko vehjekin.

Laita se pelkästään käsiohjauksella toimivaksi, nyt lyö tyhjää minkä väriseen johtoon ohjaus, mutta toimii pelkästään sillä. Kaiva kuuklella johtojärjestys, niin ja laita se vesipumppu samalla siihen katkaisijan ohjaukseen.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 06.01.2016 15:23 

Viestit: 216
Olipas se simppeli homma. Puskurin pääteyä nyppäsin sen verran ulos, että sain kivasti webaston esiin.

Kolme karvaa kytketty tehtaan jälijiltä tuohon 6 nastaiseen töpseliin.
2 nastassa kulkee diagnoosi data. Tätä voi lexialla lukea.
5 nastassa kulkee ilmeisesti "tehdas" kytkennän päälle käskytys "data"
6 nastassa polttoainepumpun (kait) sähkö

Luin netistä että 3:s nastasta ilmesesti saa laitteen lämmittämään. Lisäksi luin aiemmista patonki keskusteluista, että 5 nastan karvan voipi laittaa poikki.
Parilla toimenpiteellä sain siis tämän Thermo Top C webaston käsiohjaukselle:
1. No 5 karva poikki
2. Kytkimen kautta sitten plussa sähköä tuohon tyhjänä olleeseen 3:s nastaan.

Seuraavaksi sitten pitäs hommata se vesi pumppu ja koodata tuollasesta 13 euron arduino+gsm 900a moduulista etä ohjaus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 15.01.2016 16:28 

Viestit: 23
Tuli hankittua 2007 mallin C5 2.0 HDI koneella ja autossa oleva Webasto ei lähde käyntiin. En tiedä onko Webasto tehdasasenteinen ja mikä sen tyyppi on. Viisaammat varmaan voivat auttaa?

Vaihdekepin etupuolella on kellokytkin, jonka liekkinappia painettaessa lähtee puhallin pyörimään, mutta lämpöä ei muodostu. Käytin auton huollossa ja siellä kerrottiin, että Webastosta on piirikortti rikki ja kyseessä olisi tonnin remppa. Onko muilla kokemuksia tälläisestä viasta ja miten tuon saisi korjattua?

Voisiko kyseessä olla joku muu vika kuin tuo kortti?

Onko kellään antaa vinkkiä firmoista pääkaupunkiseudulla tai Lahden alueella, jotka noita korjaavat?

Pitäisikö Webaston toimia lisälämmittimenä ajon aikana? Ainakin näin olisi kiva kun oma lämppäri on aika heikkotehoinen. Ilmastointi autossa on automaattinen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 15.01.2016 16:36 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Jokioinen
Harvemmin noista piirikortit menee rikki...

Merkkitesterilläkin siihen saa yhteyden, jos ei ole väyläjohtoa katkaistu ja tehty pelkästään kellokäyttöiseksi. Onko mahdollista kaivella vanha omistaja selville ja kysyä onko orkkiskunnossa vai jotain muokkauksia?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 15.01.2016 16:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4644
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:evil: vaihtakaa vempele siihen siperiassa testattuun Binar nimiseen , niin toimii myös kylmemmässä kuin -10


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 15.01.2016 17:46 

Viestit: 1577
Paikkakunta: Tampere
Kyllähän tolla ilman webaa tarkenee jos ei on kyllä muutakin häikkää eikun korjaamolle jos ei meisselit sovi lapasiin. :lol: ebayssa uusia wepastoja 600€



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 17.01.2016 18:33 

Viestit: 23
Kyllä noi työkalut kädessä pysyy, mutta ei ole tällä hetkellä oikein paikkaa missä noihin jupakoihin tutustuisi. Pitää jossain vaiheessa tutkia enemmän kun saa vaunun tuupattua talliin.

Tämmöisiä vikakoodeja tuli huollon yhteydessä:

P1403
- Lisälämmityksen virtapiiri 1; oikosulku maadoitukseen/positiiviseen, katkos tai toimilaitteen vika
- Jatkuva

Myös nämä koodit tuli:

U118
E001

Mitähän arvon tietäjät osaa noista sanoa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 18.01.2016 10:46 

Viestit: 292
yleisin syy toimimattomuuteen palopää likainen ota se lämmitin irti avaa se ja nuohoa palopää sinne verkkoon kertyy palohiiltä pahimmillaan kahvikupillinen estää toiminnan palopää webastoon n180€ uusi alakerta piirikortilla 500€ 99% ongelmista ja toimimattomuudesta johtuu tuosta likaisuudesta jonka aiheuttaa lyhyt ,ajo webasto ei kerkiä edes käyntiin kun sammutetaan jos kellokytkin lisätty vinkkinä kauppareissulle laita liekin kuvasta päälle ennen auton sammuttamista niin lämmitin jää päälle ja turha sammuminen jää välistä pois ja mikä parasta c5 kohdalla akku lämpenee kun on lämmittimen päällä ja vesiputket lämmittää akkua ottaa paremmin virtaakin harvassa autossa akku on lämmitetty


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 23.02.2016 15:26 

Viestit: 23
Nyt on tutkittu Webastoa tarkemmin. Homma oli periaatteessa helpompi kuin kuviteltiin. Puskuri irti ja Webasto esille. Laitteesta oli johto irti eli edellinen omistaja oli jostain syystä halunnut ottaa Webaston pois käytöstä. Noh, piuha kiinni ja laitetta käynnistelemään kellokytkimestä. Hetken päästä Webasto pörähti käyntiin sankan savun saattelemana ja härveli alkoi puskemaan lämpöä ohjaamon puolelle. Puskuri siis kiinni ja menoksi.

Parin viikon testailun aikana laite toimi jotenkin. Yleensä kellokytkimen liekkinapilla laite käynnistyi aina. Ajastettuna se käynnistyi satunnaisesti. Ajon aikana se käynnistyi yleensä, ainakin sisätilat lämpenivät nopeammin. Eli pieniä käynnistystuskia oli, mutta härveli useimmiten toimi.

Sitten minä onneton ajoin tankin melkein tyhjäksi ja Webasto meni ilmeisesti lukkoon. Härveli saatiin käyntiin siten, että kellosta laite päälle, Webastosta piuha irti minuutiksi ja takaisin kiinni. Napilla uusi käynnistys ja muutaman yrityksen jälkeen härveli heräsi henkiin. Ajelin tyytyväisenä kotiin, mutta seuraavana päivänä vekotin ei enää startannutkaan.

Lueskelin TT-V:n manuaalia ja huomasin pari asiaa. Lukituksen voi poistaa irrottamalla tuon johdon laitteesta tai irrottamalla sulakkeen. Sulaketta vaan ei löytynyt mistään. Onko jollain havaintoa, missä Webaston sulake lymyilee? Konehuoneen sulakeboxissa on irrallisissa johdoissa kaksi sulaketta, jotka on kellokytkimen ja puhaltimen moottorin sulakkeet. Manuaalin mukaan webaston sulakkeen pitäisi olla 20 A. Auto on siis C5 II 2.0 HDI.

Lisäksi manuaalissa on kerrottu seuraavaa:

"If no Webasto Thermo Test PC diagnosis is available, the lock-out can also be released without deleting the fault. As the fault will not be identified without PC diagnosis, it cannot be specifically eliminated and the heater goes into the lock-out mode again during the next start-up."

Jos tuota oikein tulkitsen, auton vikamuisti pitäisi ensin lukea ja tyhjentää ja sen jälkeen poistaa lukitus Webastosta. Tuo vikamuistin tyhjennys ilmeisesti pitää tehdä auton testerillä (vai Webaston testerillä? Onko sellaista?), mutta voiko sillä poistaa myös Webaston lukituksen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 02.01.2020 12:13 

Viestit: 144
Jos haluaa vain automaattikäynnistyksen eston tehtaan asentamalle webastolle (ilman vesipumppua ja puhaltimen ohjausta) niin tapahtuuko se helpoiten laittamalla katkaisija tuohon karvaan 5? Voiko joku vikavalo syttyä tämän seurauksena?

Onko karvan 5 toiminta nyt sitten varmasti tuo, mikä tuossa alla kuvataan?

Mitä muita keinoja olisi saada estettyä webaston käynnistyminen katkaisijalla silloin, kun haluaa?

dbwarrior kirjoitti:
Olipas se simppeli homma. Puskurin pääteyä nyppäsin sen verran ulos, että sain kivasti webaston esiin.

Kolme karvaa kytketty tehtaan jälijiltä tuohon 6 nastaiseen töpseliin.
2 nastassa kulkee diagnoosi data. Tätä voi lexialla lukea.
5 nastassa kulkee ilmeisesti "tehdas" kytkennän päälle käskytys "data"
6 nastassa polttoainepumpun (kait) sähkö

Luin netistä että 3:s nastasta ilmesesti saa laitteen lämmittämään. Lisäksi luin aiemmista patonki keskusteluista, että 5 nastan karvan voipi laittaa poikki.
Parilla toimenpiteellä sain siis tämän Thermo Top C webaston käsiohjaukselle:
1. No 5 karva poikki
2. Kytkimen kautta sitten plussa sähköä tuohon tyhjänä olleeseen 3:s nastaan.

Seuraavaksi sitten pitäs hommata se vesi pumppu ja koodata tuollasesta 13 euron arduino+gsm 900a moduulista etä ohjaus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5, 2.0L HDI, 2003 webasto (lisäläm.) ei käynnisty
ViestiLähetetty: 02.01.2020 19:05 

Viestit: 144
Vastaan itse itselleni niin saavat muutkin eksaktin tiedon.

Vm. 2003 2.2HDi:n puskurin alta löytyi Thermotop C. Laitteelle menee useampi liitin. Yhdessä liittimessä on kuusi terminaalia, joista terminaalit 1-4 on kytketty.

Katkaisemalla johdon nro. 2, joka on auton johtosarjan puolelta musta ja webaston puolelta harmaa taikka valkoinen (tallin valaistuksessa ei saanut tästä ihan selvää) ja liittämällä katkoskohtaan kytkimen saa webaston toimimaan siten, että se käy vain kun kytkin on sulkeutuneena. Kestää myös katkaista webaston käydessä, jolloin se sammuu hallitusti, eikä ainakaan kahdella kokeilukerralla mitkään vikavalot syttyneet.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: