|
Kirjoittaja |
Viesti |
koe
|
Viestin otsikko: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 27.02.2017 11:04 |
Viestit: 142 Paikkakunta: Kangasala
|
Mitenköhän CX:n (bensa t2, -87) ryyppyläpän ("auxiliary air control") pitäisi toimia? Oletin että se on kaksi asentoinen, auki tai kiinni. Ja että kun tarjoaa akkujännitettä niin luukku aukeaisi. Kun kokeilin niin mitään ei tapahtunut, ei kuulunut ääntä eikä kiekko pyörähtänyt vaikka vähän avitti. Kiekko ei ole jumissa, se liikkuu jousta vasten lihasvoimalla. Ohmit näyttää noin 45 ja virrat on ohmien mukaiset. Kokeilin jännitettä myös väärinpäin kun oletetun oikeinpäin ei mitään tapahtunut.
Olenko arvellut toiminnan väärin vai onkohan tuo sökö?
Ainoa kesäiseen kylmäkäynnistykseen liittyvä ongelma on ollut että siinä vaiheessa kun hyde pumppu alkaa nostaa autoa niin pitää hieman polkimella auttaa. Tutkailin tuota lähinnä siksi että sen muista syistä otin pöydälle. Nyt en ole ihan varma... mutta luulen muistavani että kylmät ja lämpimät tyhjäkäyntikierrokset on mitäkuinkin samat. Kylmä tarkoittaa normaalia kesäkeliä, +15 C.
K-a-r-i
Liitteet: |

aux_air_control_280.jpg [ 18.6 KiB | Katsottu 5205 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 27.02.2017 13:14 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuon pitäisi olla huoneenlämmössä vähän raollaan, pakkasissa enemmän ja käyntilämpimänä kokonaan suljettu. Sähköllä lämmitettäessä, kestää minuuttitolkulla ennenkuin liikettä tapahtuu. Monessa sovelluksessa on tuollainen, ja esim Bx:n kohdalla se on kiinnitetty palikkaan jossa kiertää jäähdytysneste, joka pitää huolen että luisti sulkeutuu vaikka sähköinen puoli olisi pimiänä, sekä on myös valmiiksi sulkeutunut kun kuumaa moottoria käynnistää...
Vanhemmiten tuppaa jumittumaan, mutta jos se ei ole jumissa niin lisää vain testausta. Sähköllä lämmittäen, tai vaikka kuumailmapuhaltimella ulkoapäin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 27.02.2017 13:15 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Lisäilmaluisti on toinen nimi tuolle laitteelle. Se sisältää bimetallijousen joka sulkee kiekkoa vähitellen lämpötilan noustessa. Tuo saa lämpöä sekä moottorista johtumalla että sen sähkövastuksen avulla. Siinä on myös säätö, kiekon kiinnitysmutteria löysäämällä voi sen saranapistettä siirtää. Kyllä noissa vanhemmiten on vähän sellaista taipumusta ollut, ettei tyhjäkäyntiä saa oikein mieleisekseen kaikissa eri lämpötiloissa.
EDIT: Jasu oli vähän nopeampi...
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
koe
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 27.02.2017 14:03 |
Viestit: 142 Paikkakunta: Kangasala
|
Kiitos, tämä valkaisi asian. Sähköinen ohjaus ei tulekaan solenoidi/rele -henkisesti vaan sähkölämmityksellä. Hieman ihmettelin että on mokoma kiinnitetty tukevasti moottorin kylkeen, mutta se onkin siksi että lämmön pitää johtua. Kuvittelin että lämpötilaa aistitaan vain ruisku ECU lukeman lämpöanturin kautta mutta eipä sitten niin.
Se on huoneenlämmössä hieman raollaan. Taidampa laittaa sen hetkeksi pakastimeen...
K-a-r-i
|
|
|
|
 |
koe
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 01.03.2017 12:40 |
Viestit: 142 Paikkakunta: Kangasala
|
Kyllä se näyttää ainakin jossain määrin toimivan. Kun se huoneen lämmössä oli ehkä noin kymmeneksen tai hieman vajaan auki niin puoli päivää pakastimessa sai sen aukeamaan noin kolmannekseen. Säädin sitä hieman avoimemmaksi, huoneen lämmössä ehkä joku 20%. Kun laittoi sähköt niin viidessä kuudessa minuutissa meni sulki. Keväämmällä sitten näkee miten käyttäytyy, jahka auto muuten on käynnistyskunnossa.
K-a-r-i
|
|
|
|
 |
koe
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 08.05.2017 18:01 |
Viestit: 142 Paikkakunta: Kangasala
|
Ruuvasin luistia vielä avoimemmaksi. Ehkä joku 2/3 auki +10 lämpötilassa. Ton vaikutus kierroksiin on luokkaa 500 rpm. Nyt tyhjäkäynti kylmiltään noin 1500 ja lämmettyä 1000. Hyvin lyhyesti pitää kaasua hipaista kun ylösnousemus alkaa kylmällä koneella. Saanee kelvata. Vaikka muistelen jossain nähneeni että lämpimät tyhjäkäytikiekat pitäisi olla noin 800.
Hämmennys oli aluksi suuri kun ensimmäistä kertaa starttasin kokoonpanon jälkeen niin kylmänä 2000, lämpimänä 1500. Viime kesänä lämpimät oli 1000. Kaikki ilmaletkut oli talvellä pöydällä, mutta uskoisin niiden olevan nyt oikeilla paikoillaan ja letkutkiristimet tiukassa. Ilmamääräantura ei tuollaista aiheuta. Ja tyhjäkäyntiruuvia en muista väännelleeni vaikka sitäkin hipelöin (soodalla ulkopinta puhtaaksi). Liki poikki olleen kaasuvaijerin tein uusiksi, mutta sekin on riittävän pitkä, ei jäänyt kaasuttamaan itsekseen. Ilmanputsarin (vaahtomuovi) pesin ja öljysin, mutta tuskin sekään noin paljon vaikuttaa, ei se ollut umpeen sammaloitunut. Ehkä olin tietämättä sittenkin käyttänyt tyhjäkäytiruuvia stressileluna.
K-a-r-i
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 08.05.2017 18:29 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Onko laitteessa ilmastointi ja sattuuko se olemaan kytkettynä? Nostaa kierroksia kompurakuorman kompensoimiseksi. Vaikka todennäköisempää on ilmavuoto jossain letkussa. Starttispreytä suihkien vuodot löytyy.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
koe
|
Viestin otsikko: Re: CX ryypyn toiminta? Lähetetty: 08.05.2017 20:49 |
Viestit: 142 Paikkakunta: Kangasala
|
Ei ole ilmastointia. Enää. Täytyypä syventyä lisää putkien tiiveyteen.
Miten ilmavuodot toimii... jos vuotaa turbon jälkeen niin ilma karkaa paineella ulos ja kone käy rikkaalla? Tosin tyhjäkäynnillä ahdin ei taida juuri ahtaa, jolloin imulla voi vetää ulkoilmaa ahtimen jälkeenkin ja menee laihalle? Jos vuotaa ennen turboa niin saa ilmaa ohi ilmamäärämittarin ja käy laihalla? Taitaa olla liian suoraviivaista päättelyä. Mitä oiretta ilmavuodot yleensä aiheuttaa? "Vääriä" kierroksia, nykimistä, epämääräistä käyntiä...?
K-a-r-i
|
|
|
|
 |
|
|