|
Kirjoittaja |
Viesti |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 08.11.2015 16:25 |
Viestit: 19
|
Pitihän tuota rekisteröityä tänne, kun pihaan tuli tuollainen farkku Xsara. Pientä huoltoa vaatii, ennen kun ajoon ottaa. Jakopään vaihtoväli on jo + 30tkm ja kytkin pitää ääntä, ilmeisesti painelaakeri. Molempii on osat tilattu, jakopään vaihto nyt ei kovin kummonen homma ole, mutta tuo kytkimen vaihto askarruttaa. En ole onnistunut löytämään työohjeita oikeen mistään, pitääkö hankkia Haynes? onko siitä apua? Nosturi ja korjaamo varusteet on käytössä...Mutta onko kokemusta, onko mitään ihmeellistä mitä pitää ottaa huomioon?
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 08.11.2015 17:24 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Homma lähtee liikkeelle vetoakselien irroitusoperaatiolla. Kytkimen vaihto onnistuu moottoria irroittamatta, mutta voipi olla nopeampi ja hermoja säästävämpää pudottaa koko paketti alas. On tietyillä vaihteistoilla aika ahdasta ja tarkkaa sovittamista. Nesteet joutuu kumminkin ottamaan pois jakopääremppaa varten. On sitten helppo laittaa jakopääkin kun on moottori-vaihteisto-paketti alhaalla. 
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 08.11.2015 17:54 |
Viestit: 19
|
Nojoo..tässä välissä jonku Haynesin PDF kopion latailin ja siinä suositeltiin kone/laatikko paketin pois ottoa. Ongelma vaan on se että hommaan on ilta/yö aikaa, kun auto pitää saada pois hallista ja nosturilta ennen aamua ja oikeita töitä. Luutavasti joutuu kahdessa osassa rempan tekeen, eli ensin jakopää ja sitte kytkin..tai toisinpäin.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 08.11.2015 18:17 |
Viestit: 4682 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei taatusti tarvii nippuna irrroitella . loota erikseen vaan
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto +muutakin... Lähetetty: 08.11.2015 23:18 |
Viestit: 19
|
Tulipa tuossa mieleen, jos otetaan koko paketti pois keulalata... että sopisiko vastaavasta, 110hp mallista cooleri putkineen tonne? Tai saahan sinne varmaan vaika minkä kuulerin, mutta onko ns. bolt-on jos löytys alkuperäset osat...Sitte jos vielä sais softan uusiksi...hmm...Ehkä pitää pysytellä noissa Pajeroiden ruuvaamisissa 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 09.11.2015 01:16 |
Viestit: 5065
|
Luulisi sopivan, mutten Xsarasta tiedä, putkien lisäksi imusarjan päästä tarvinnee ekan alukulmamutkan myös, lähtee erisuuntaan. Mutta onhan niissä silti vielä mekaanisiakin eroja jäljellä: kampiakseli on eri, onkos vauhtipyörä ja vaihteistokin, turbo/pakosarja ja EGR:äkin on erilaisia ainakin Xantiassa. Jos on oikein tarkka katsastusmies täytyy myös laittaa katsastukseen ohitusletku välijäähylle ja jotain selittää.
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 09.11.2015 14:00 |
Viestit: 19
|
Huomasin kans tuon asian kun googlettelin...ja käänsin tekstejä. Tehoja ei niinkää tulis IC lisäämisellä mutta kylmempi ahtoilma käsittääkseni lisää hiukan koneen kestävyttä. Kai noissa cooleri malleissa on samat jarrut ym. alusta osat, niin pitäs periaatteessa olla katsastuskelpoinen. - Koeajolla vaan tuntui että, ohitus kiihtyvyys voisi olla parempi tai sitten en uskaltanu kepittää...tai...tottunu liikaa tuohon 4 litrasen bensajeepin kiihtyvyteen.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 09.11.2015 14:55 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
olli__o kirjoitti: Luulisi sopivan, mutten Xsarasta tiedä, putkien lisäksi imusarjan päästä tarvinnee ekan alukulmamutkan myös, lähtee erisuuntaan. Mutta onhan niissä silti vielä mekaanisiakin eroja jäljellä: kampiakseli on eri, onkos vauhtipyörä ja vaihteistokin, turbo/pakosarja ja EGR:äkin on erilaisia ainakin Xantiassa. Jos on oikein tarkka katsastusmies täytyy myös laittaa katsastukseen ohitusletku välijäähylle ja jotain selittää. Pikkupakujen 94hp RHX-kone on käsittääkseni RHY johon on lisätty cooleri...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 09.11.2015 16:18 |
Viestit: 5065
|
mikaelt kirjoitti: ... Kai noissa cooleri malleissa on samat jarrut ym. alusta osat, niin pitäs periaatteessa olla katsastuskelpoinen. ... Kyllä kai noita on rakenneltu ja alakerran ja vaihteiston osat kestänee vaihtamattakin, mutta muutoskatsastuksen ehkä vaatii ja siihen liittyvää juttua. Lainaa: Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... misesa.pdfMutta laki lienee nyt ihan tänä syksynä muuttunut joiltain osin, eli päteeköhän tuokaan ohje enää, eikös nykyään saa jo uudempiakin, noin alle 2000 vuoden, EURO 2?, päästöluokan autoja ahtaa ilman täydellisiä pakokaasumittauksia - vai miten se nykyään meni?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 09.11.2015 17:24 |
Viestit: 5065
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 13.11.2015 02:01 |
Viestit: 19
|
Noh unohetaa noi viritykset, toistaiseksi Xsarasta... Kytkin ja jakopää osat vielä matkalla...Pitänee hommata suodattimia ja öljyä ym. vielä. Mites noissa hehkut on tollasessa +10 lämpötilassa? Tänään, kun piti siirtää autoa nii ekan kerran näin merkkivalon syttyvän, luulin jo että rele ei toimi. Rele taitaa sijaita siinä ilmanputsarikotelon kyljessä, koneen puolella? OBD antoi jonkun releeseen liittyvän koodin tossa jo aikaisemmin, jota nyt en muista...
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 26.11.2015 23:40 |
Viestit: 19
|
Osat tuli mut mitään ei oo kerenny tekeen... Jos jakopään sais kuntoon nii auto liikenteeseen, kytkin kyllä sirisee aika ilkeesti. Laitoin huvikseni (tosissaan) Tallinnaan tarjouspyyntöjä kytkimen vaihdosta...Kauankohan saisi kestää ammattiasentajilla homma? tuntihinnat kun on tuolla 20-40e/h
|
|
|
|
 |
DtiJ
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 27.11.2015 13:14 |
Viestit: 218
|
Jos on tarvetta 2.0 hdi 110 koneen coolereille, mutkaputkille yms vastaaville osille, niin täältä löytyy.
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 29.11.2015 21:54 |
Viestit: 19
|
No katotaan miten sen kuulerin kans tekis. Tallinnasta tuli muutama vastaus, aika-arvioksi laittoivat yhden työpäivän ja hinnta 140-240e, siis pelkkä kytkinremppa. - Tuossa siirtelin pihassa autoa, niin huomasin että turha varmaan yrittää Tallinnaan asti...On laakeri jo aika loppu.
Poistelin jo pohjamuovit ja sisälokarin. Tutkiskelin hiukan öljyvuotoja. Suodattimen alla oli koneenkylki ihan märkänä, kösin sai suodatinta pyörittää yli kierroksen! Turbo oli päältä ihan ljyssä, siis painepuoli. Taitaa olla öljynletkujen vaihtoa edessä sielä. Ei vaan päässyt pihassa näkemään mikä kohta vuotaa. Onkos noissa jotain tunnettua vuotopaikkaa?
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 18.12.2015 09:45 |
Viestit: 19
|
Ei tullu tallinanreissua, mutta jännitystä oli 3km matkalla pajalle ajaessa, ilma nkytkintä, kesärenkailla ja lumisateessa! Kotona kun siirtelin autoa lähtökuntoon, jäi poljin alas kertaalleen ja rusahti. Hommaan meni se työpäivä, eli kahdeksasta neljään, tai tässä tapauksessa 20-04, kun päiväsaikaan korjaamolla on niitä asiakkaita nii ettei sekaan mahdu. Niin ja menihän siinä reilu tunti, kun osat unohtu kaverin firmalle ja samalla käytiin pitämässä ruokatuntia. Painelaakeri oli palasina, ainoastaan uloin kehä oli haarukassa. Homma sujui muuten hyvin, otettiin koko loota irti ja lattialle, mutta takaisin laittaessa lämpärin letku jäi mutkalle asentotunnistimen pistokkeen taakse, niin joutui irrottamaan laatikon uudestaan. Niin ja sitten...hillitön luistaminen on, ihan kun ois osittain painettu alas. Pitää tutkia tuo vaijeri homma..tai sitte painelaakeri on jotenki väärässä asennossa.
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 18.12.2015 14:17 |
Viestit: 1114
|
Sori, mut tulee mieleen omat temuamiset vastaavissa tilanteissa, mieluiten vielä räntäsateessa tms... joskus nää hommat menee pitemmän kaavan kautta... 
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 18.12.2015 19:28 |
Viestit: 19
|
Juu oliha siinä temuamista. Onneksi oli kaveri mukana, jolla kokemusta lähinnä pösöistä. Ei tuosta ois mitään tullu pihalla, tässä kelissä ja kun tallin edessä on yks Mazda ilman takatolppaa jo... No sponsorikorjaamoa saadaan käyttää ilta/yö aikaan  Tuo luistaminen vaan ottaa päähän! Täytyy ehkä kurkata siitä haarukan reiästä endoskoopilla. Jotenki epäluotettavan tuntuset ne haarukan pidekkeet siinä laakerissa... Tuon mallinen oli... http://www.mister-auto.fi/fi/painelaake ... 70531.html
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 04.01.2016 16:41 |
Viestit: 19
|
Nojoo...eipä kameralla löytynyt mitää erikoista nähtävää... Auto meni seisariin. Tuossa kun lähes nollakeleillä pystyi vielä liikuttamaan pihassa, mutta kun pakkanen meni alle -10 niin eipä liiku enään mihinkään!?!
|
|
|
|
 |
mikaelt
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2.0 Hdi -04 kytkimen vaihto Lähetetty: 12.01.2016 14:53 |
Viestit: 19
|
Dodii.. nyt on kunnossa! Eillen vein pajalle ja irrotteltiin laatikko. Siellä oli laakerin holkissa, laatikon päässä osa vanhaa painelaakeria, eli se haarukan puolen muovi sopivasti kuluneena että pikaisesti näytti kuuluvan holkkiin. Oli ihan "nopea" homma kun ei tarvinnu nostaa laatikko paikalta. Siinä samassa sitten vaihdettiin jakopään hihna, rullat ja vesipumppu. Aikaa meni taas...no itsekseni hommailin 15-20 välin, sen jälkeen kaverin kans klo 02 asti. Tänään vielä sisälokarit, alasuojus ja öljynvaihto. Eli hommaan kaikkinensa 8+11+2...Noin karkeasti. - Seuraavaksi sitten katsastusremontti.. 
|
|
|
|
 |
|
|