Pekkax kirjoitti:
Taas kysellään joIDenkin mielestä ehkä tyhmiäkin...
Olen taistellut tuon D:n laturin (Ducellier) kanssa jo jonkin aikaa. Laturin merkkivalo ei ota sammuakseen, laturi tuntuu kuitenkin lataavan, vähän liiankin hyvin. Piuhoja olen koittanu laitella kaavioiden mukaan, mutta onnistumatta sammuttamaan valoa. Mistä lähden liikkeelle? Säätimen BOB-liittimelle tulee jännite kun virta on päällä. L-nastassa on merkkivalolle menevä piuha joka menee myös virtalukon kautta startin releelle. EXC on laturin vastaavassa. Sitten laturissa onkin kaksi nastaa joista en ole löytänyt merkintöjä. Toisen pitäisi mennä akulle, toisen säätimelle, onko oikein? Pitäisikö säätimen rungon olla maadotettuna? Nythän se on kiinni akkutelineen yläosassa (mikä ei ole kunnolla maadoitettu). Ens viikolla rekisteröintikatsastukseen eikä viittis polttimoa poistaa.

Säätimestä:
-maadoittuu yhden kiinnitysruuvin kautta, ja pitää olla maadoitettu. Muuten ei saa vertailujännitettä oikein
-L menee latauksen merkkivalolle
-R eli keskimmäinen liitin, menee laturille "siihen toiseen, pienempään ruuviliittimeen", pitäisi laturillakin olla merkintä
-Exc laturille vastaavaan napaan, lattaliitin. Magnetointi laturille tästä, säätää tämän kautta myös latausjännitteen
-Bob toisella puolella säädintä, tälle virta kun auto käy. Lyhenne sanasta "bobine" elikkäs puola
Laturilta lähtevä R on yhden vaiheen tasasuuntausdiodien keskipisteessä, ja latausrele "haistelee" tähän muodostuvaa n. 7 voltin jännitettä kun laturi sähköä tuottaa. Muistaakseni M4 -kierteellä mutteri...
Säätimessä on kaksi täysin toisistaan erillistä systeemiä, latausjännitteen säätö ja sit toisena merkkivalon ohjaus. Nämä yhdistyvät toisiinsa sähköisesti vain maadoituksen kautta, muuten eivät osallistu toisiinsa mitenkään. Kätevää on ollut kuitenkin samaan pakettiin molemmat yhdistää, kun sähköliitännät muutenkin kulkee näiden kahden välillä...
Ulostulo on M6 ruuviliittimessä, tästä suoraan paksu piuha akulle...
Olikohan muuta? Selvitellään lisää jos tarvitsee...