Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

nykivä xm
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22675
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  k.valkama [ 24.01.2016 21:17 ]
Viestin otsikko:  nykivä xm

Osaisiko kukaan viisas neuvoa, miksi vm 1990 2,0i xm nykii tasakaasulla ja pakokaasu haisee samanlaiselle, kuin vanha kaasutinkone, eli ihan kuin kävisi rikkaalla. Tyhjäkäynti lämpimänä on epätasaista, mutta kylmänä toimii hyvin. Olen vaihtanut tulpat, tulpan johdot, puolan, virrahjakajan kannen ja pyörijän sekä lambdan, myös suuttimet vaihdettu, mutta aina vaan sama homma. Autossa on vaihtokone ja imusarjassa on jokin lämpöanturi, josta ei lähde mitään johtoa. Anturi sijaitsee kuljettajan puolella. Pelkääjän puolella taasen on irtonainen pikaliitin, jolle ei löydy mitään paikkaa. Johdot menevät sähkölaatikolle, joka oikealla edessä. Irtonainen pistoke on samanlainen kuin imusarjassa oleva, joten ei käy yhteen. Lisättäköön vielä, että jakopääkin on laitettu, eli ajoitus on kohdallaan. Pääsääntöisesti saan vastauksia, että ranskalaisia saa nakkikioskilta ja sitärataa, mutta arvelin, että täältä saattaisi saada asiallistakin apua.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 24.01.2016 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Saakos tosta jotain vikakoodeja? Mikä ECU siinä ono? ECUn kammasta vois mitata että siellä on kaikki tieto mitä boksi tarvitsee, jos imuilman lämpötieto puuttuu niin varmasti laitetaan rikkaalle "varmuuden vuoksi" vikatilassa.

Kirjoittaja:  kaseva [ 24.01.2016 22:36 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Tarkistettiinhan lambdan vaihdon yhteydessä, ettei lambdalle menevä johto ole päässyt hankautumaan puhki vetoakselia vasten? Ei sen kai kuuluisi sitä vasten lepäillä, mutta... Minulla oli yksilö, jossa näin oli käynyt ja nykimistähän siitä syntyi.

Kirjoittaja:  k.valkama [ 25.01.2016 00:58 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

En tiedä siitä ecusta mitään, en myöskään siitä, että saako autosta mitään tietoja töpselin kautta. Lambdan mukana tuli myös johto, jossa kaksi liitintä ja liitoskohta on hydraulisäiliön alla. Tuota lämpöanturia itsekin vähän epäilen, mistähän saisi tietoja minkä väriset johdot siitä pitäisi lähteä?

Auton ominaisuudesta vielä sen verran, että kiihtyy ja kulkee ikäisekseen ja tehoisekseen ( 121hv) hyvin. Kun lämpimänä starttaa, niin hierrättää pitkään ja sitten pakoputkessa haisee raaka bensa. Kumma kyllä ettei kulutus ole kova, n. 12 pelkässä lyhyesssä kaupunkiajossa.

Kiitokset vastaajille. Kaikki lisätieto on tarpeen.

Kirjoittaja:  olli__o [ 25.01.2016 02:53 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Millainen historia, onko vika ollut "aina", vai tullut jossain kohtaa. (Eli onko vaikka koneessa joka on vaihdettu oikeanlaiset anturit auton ECUlle), onko rikkaalla käynti varmistettu (pakokaasutestejä saa monelta korjaamolta ihan kohtuu hintaan, 10...20 €). Onko tietoa mitä edellisen katsastuksen päästöt oli ja kuinka rajoilla?


Lämpötila-anturin voisi myös mitata yleismittarilla kylmänä ja kuumana (niitä on tosin 2...3 termostaatin kotelossa, yksi ECUlle, yksi mittarille ja yksi voi olla kytkin flekteille) Joku voisi tietää minkä värinen on ECUn anturi ja mitkä sen oikeat arvot on, (Minä en tiedä, mutta tuolla on vaikka jonkun Xantian 2,5 kohm NTC:n anturin arvoja viewtopic.php?p=80567#p80567)

Irtonaisia johtoja/liittimiä ilman vastakappaletta löytyi ainakin Xantiasta ihan ilman koneen vaihtoakin.

Kirjoittaja:  k.valkama [ 25.01.2016 09:14 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

auto ollut minulla n. puoli vuotta, moottorin vaihto on tehty merkkiliikkeessä. Ostaessani auton liikkeestä kunnostettavaksi ( ruoste ), tuli päästölappu mukana, jolla sitten sain katsastettua auton. Sitä, mistä autosta lappu otettu, en tiedä, rikkaalle pakokaasu haisee. Täytyy käydä ottamassa päästöt seuraavaksi.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 25.01.2016 23:21 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Jos tuohon pätee samat keinot kuin saman ikäluokan V6:lla varustettuun ja uudempiin Xantioihin, niin tässä vielä muutamia asioita mitä ei ole mainittu ja tuli mieleen, jotka ovat osoittautuneet toimiviksi keinoiksi VÄHENTÄÄ nykimistä tasakaasulla hitaasti ajettaessa:

-lisäilmaluistin toiminta/puhdistus, löytyy vinkkiä palstalta tai googlella. Lyhyesti: irroitus, pesu soveltuvalla liuottimella, voitelu, takaisin kasaan.
-Kaasupolkimen asentotunnistimen toiminta. Muutos anturin vastuksessa pitäisi olla lineaarinen koko alueella. Omassa XM:ssä oli kulunut lähelle tyhjäkäyntiä kohta, jossa vastus oli ääretön. Aiheutti huomattavaa nykimistä, muttei haitannut kovemmissa nopeuksissa, kun oltiin katkoskohdan "yläpuolella".
-Tulppien vaihto eri merkkisiin ja eri määrällä kärkiä varustettuihin jne, ei maksa paljoa ja ainakin oma -91 V6 XM ja Xantiat mitä on ollut, ovat olleet aika kranttuja tulpille (ja johdoille). Ja tästä kohdasta joku on varmasti eri mieltä kanssani samoin kuin öljyistä ja vaihteistoöljyjen vaihdon merkityksestä (kannattaa vaihtaa)... Mutta jos edelliset on toiminut hyvin, laita samanlaiset.
-sytytyspuolan liittimen vaihto uuteen. Tämän kunnon voi testata helposti heiluttelemalla liitintä auton käydessä. Oma XM sammui välittömästi kun liitintä pakotti hieman sivulle... Sama toimii tietenkin muillekin liittimille.
-Konetilan liittimien puhdistus, mm. hydrauliikkaöljysäiliön alla olevat isot. (Samalla vaihtuu kivasti LHM:t) Tuo että ongelma esiintyy vain lämpimänä viittaa vahvasti huonoon kontaktiin jossain, koska resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa.

Jonkin verran nykimistä ja tyhjäkäynnin aaltoilua aiheuttaa ajan myötä myös anturien ja ECU:n normaalit KILL-syyt, Kuluminen, ikääntyminen, likaantuminen ja lämpötilarasitukset. Ja tuosta hajusta, eräs kaverini on aina sanonut minulle että XM haisee "ihan nitrolle" kun sen perässä ajaa.

Kirjoittaja:  jasu [ 26.01.2016 00:05 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

k.valkama kirjoitti:
Olen vaihtanut tulpat, tulpan johdot, puolan, virrahjakajan kannen ja pyörijän sekä lambdan, myös suuttimet vaihdettu, mutta aina vaan sama homma. Autossa on vaihtokone ja imusarjassa on jokin lämpöanturi, josta ei lähde mitään johtoa.

Virranjakaja rivikoneessa Xm:ssä? Sellaista tietääkseni oli vain ihan alkupään yksilöissä, kaasarilla (ei Suomeen tuotu) ja L-Jetronicilla varustetuissa. Jos en ihan väärässä ole, niin muissa neloskoneissa oli sitten hukkakipinällä sytty..?

Vaihtokone. Onko sitten samanlainen/samantyyppinen kuin alkuperäinen? "Ylimääräinen" anturi toki voi olla, jos luovuttajassa on esim ollut ilmastointi mutta autossa sitä ei ole. Ja tietenkin antureiden paikat on vaihdelleet, vähän moottorin iästä riippuen. Kuva kyllä helpottaisi, ja paljon...


Jostain tosin tulee mieleen että joskus vuosia sitten olisi jotain vastaavaa selvitelty, mutta en osannut haullakaan löytää asiasta mitään viitteitä...

Kirjoittaja:  k.valkama [ 26.01.2016 10:26 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Autossa ei ole kaasulle mitään asentotunnistinta, ainakaan en ole sellaista mistään löytänyt. Nuo virtajohdot olen jo käynyt läpi, mutta ei millään tule mitään häiriötä vaikka miten heiluttelee, harmi! Jostain syystä mikään ei ole edes hapettunut. Siitä huolimatta laitoin kosteuden poistajaa joka liitokseen. Autossa on virranjakaja, johon saa osia mm. Sitroselta. Auto on alkuperäinen suomiauto ja ruiskukoneella ja alkupään autoja, vm -90. Merkkiliikkeessä on siis vaihtokone asennettu, siitä löytyy maininta huoltokirjasta. Imusarjan lämpöanturi ei kyllä mielestäni liity ilmastointiin mitenkään. Tuollaisia antureita on muissakin autoissa ja ne mittaavat imuilman lämpötilaa. Kaipa joku boksi kaipaisi sitäkin tietoa, mutta kun sähkökaaviotakaan ei tahdo löytyä mistään, ainakaan itse en ole vielä löytänyt.

Tarkoittaako tuo lisäilmaluisti siis tyhjäkäyntimoottoria?

Tietäisikö kukaan, voiko bensan paineella olla mitään tekemistä asian kanssa?

Kiitos jälleen asiallisista vastauksista!

Kirjoittaja:  Kenguru [ 26.01.2016 10:48 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

XM kun on kyseessä niin kaikki on sähköjen osalta ainakin mahdollista.
Itse lisäisin kaikkien edellämainittujen listalle konehuoneen maadoitusten putsaamisen sekä lisämaadoituksen lisäämisen sekä koriin että moottoriin. Kiinnittäisin erityisesti huomiota vasemmalle koriin meneviin maadoituksiin. V6 ei esimerkiksi edes lähde käyntiin jos niissä on sanomista... Akun kengät olen myös kaikkiin XM:iini vaihtanut koska ne ovat olleet enemmän tai vähemmän surkeat. Ei tekisi huono myöskään kabiinin puolen maadoitusten tarkistaminen.

Tulpanjohdoiksi alkuperäisen kaltaiset bougicordit niin on kaikkein varminta niiden osalta. Eikös kaikissa ruiskukoneissa pitäisi olla kaasuläpällä asennontunnistin? Juuri tuollaista nykimistä tasakaasulla aiheutti yhdessä V6:ssa kun tunnistin oli jossain vaiheessa vaihtanut asentoa vähän pieleen. Säätö yleismittarin kanssa oikeisiin arvoihin niin alkoi pelaamaan huomattavasti paremmin.

Ja olen samaa mieltä että ainakin V6 haisee aina vähän rikkaalle.. Ja niin taitaa tuo TCT:kin tehdä.

Kirjoittaja:  jasu [ 26.01.2016 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

90 2,0i Xm, virranjakajalla. Oletan sen olevan, kuten mainitsin, Jetronic -moottorinohjauksella, joka siis hoitaa vain polttoainepuolen eikä sytytystä kuten kaikki muut versiot? Siihen perustuen..:

-imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarin yhteydessä (nyt muistin, tätä oli ennenkin ihmetelty, ja imusarjan anturiin ei tule mitään)
-kaasuläpän asentoanturi on yksinkertainen, vain katkaisijat tyhjäkäynnille sekä täyskaasulle, ei potentiometri kuten muissa
-ei ole tyhjäkäyntimoottoria, vaan lisäilmaluisti, kylmäkäynnin kierrosnopeuden nostoa varten. Lämpötilaan perustuva, sähkölämmityksellä varustettu, ei siis askelmoottori kuten uudemmissa eikä "sähkömoottorityyppinen" kuten ketju-kutosissa
-ei Lambda-anturia
-ilmastoidussa, kaasuläpän ohivirtauskanava sähkösolenoidilla, avaa ilmakanavan kun kompressori pyörii

Kuva
Ilmamäärämittarin vastus kun kuluu, se tekee helposti nyhtämistä, varsinkin pintakaasun alueella. Kuva on Bx:n osasta, vastaava löytyy tuosta moottorityypistä. On vain ylösalaisin Bx:n asennukseen verrattuna, ylöspäin alumiininen "kennosto" näkyvissä...

Kuva
Tuossa se kuluva osuus vähän lähempää kuvattuna. Noita on joskus onnistuneestikin saatu sepitettyä vääntämällä tuota liukua siten että se asettuu puhtaalle pinnalle. Täytyy kuitenkin pitää huoli että liuku pyyhkii edelleen vastaavassa kohdassa, en tiedä ymmärtääkö tästä, mutta taivutus pitäisi tehdä siten että varsi lyhentyy, taivuttaa siis saman verran kummaltakin reunalta "S-mutkalle"...

Kaasuläpän "anturilta" on joku saattanut sen piuhan irroittaa, nykimistä vähentääkseen. Tälläkin palstalla toisinaan semmoseen ohjeistetaan. Siinä sitten samalla menetetään voimakas moottorijarrutus, kun polttoaineen syöttöä ei katkaista moottorilla jarrutellessa, kaupunkiajossa kulutuksessa eron huomaa lisääntyneenä kulutuksena. Myös se viimeinen voimanripe jää pois täyskaasukiihdytyksessä, kun moottorinohjaukselle ei sitä tietoa silloin välitetä...

Ne kokemukset mitä on L-Jetroniceista, muistuttaa että kyllä ne nykimättöminä aikansa toimi, mutta jossain vaiheessa pieni nyhtäminen vain tulee mukaan. Tuttu korjaamoa pyörittänyt kaveri kertoi noita ilmamäärämittareita vaihdetun takuuaikana ihan paljon, juurikin nykimisen takia, sitten kun takuut oli ohi niin kukaan asiakas ei niitä halunnut vaihtaa, hinnasta johtuen...

Ja joo, paljon on tullut itsekin Jetronicin kanssa ajeltua, Bx:issä enemmänkin ja sitten vuosi myös Dyaneen asennetulla laitteistolla. Siihen pieneen nypytykseen lopulta tottuu, jos sen ei anna haitata. Semmoinen vähän häiritsevä nypytys tahtoo jäädä väkisinkin...

Kirjoittaja:  k.valkama [ 26.01.2016 13:28 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

autossa ei ole ilmamassamittaria, kaasuläppäkotelosta en löydä minkäänlaista sähköosaa. Lambda-anturi autossa on, koska se vaihdettiin juuri uuteen. Imuilman putki menee suoraan ilmanputsarista kaasuläppäkotelolle, mitään mittaria ei välissä ole, ainoana jokin pieni anturi. Otan kuvan konehuoneesta illalla, se ehkä selventää asiaa enemmän. Kaasuvaijeri tulee suoraan kotelon päälle ja kääntää mekaanisesti läppiä kotelon sisällä ( 2 kpl )

Kun googleen kirjoittaa " CITROEN Xm 2,0I 8VALVE moottori " ja kuvahaku, niin vasempaa laitaa lähtee seuraamaan alaspäin, kolmas kuva on juuri samanlaisesta moottorista, näin ensialkuun...

Kirjoittaja:  Kenguru [ 26.01.2016 13:39 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

k.valkama kirjoitti:
Kun googleen kirjoittaa " CITROEN Xm 2,0I 8VALVE moottori " ja kuvahaku, niin vasempaa laitaa lähtee seuraamaan alaspäin, kolmas kuva on juuri samanlaisesta moottorista, näin ensialkuun...


Voitko laittaa vaikka linkin kuvaan. Mun resoluutiolla vasemmalla kolmas on kuva XM:n oikeasta kyljestä...

Kirjoittaja:  k.valkama [ 26.01.2016 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

https://www.google.fi/search?q=CITROEN+ ... _yr7rEM%3A

Kirjoittaja:  mikaeli [ 26.01.2016 15:10 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Tuli eräs villi ajatus mieleen, kun XM:n sähköissähän väri ei vastaa väriä ja liittimetkin sopii monesti ristiin jne. (ainakin omassani) ja niitä jää aina yli jonkin verran... Jos autossa ei kerran pitäisi olla lamda anturia ja nyt siihen on kytketty jonkun muun anturin johto, voi aiheuttaa kaikkea mielenkiintoista. Lamda-anturihan on saattanut tulla kuvioihin vasta vaihdettaessa konetta uuteen "samalaiseen". Samaa tekee varmasti myös ilmamäärämittarin korvaaminen jollain muulla "hienommalla anturilla", tai "unohtaminen", jos sellainen autossa pitäisi olla. Tällöin polttoaineen syöttö perustuu ECUn arvauksiin. Arpomisen vähentämiseksi olisi hyvä katsoa mitä ECUn kyljessä lukee, niin selviäisi mitä pitäisi olla ja mitä ei, kun tietäisi mikä tietokone autossa on...

En tiedä miten tuo Xm:n kohdalla on, mutta ainakin xantiassa tuntuu anturit lisääntyvän kummasti, kun vertaa muistikuvia vuoden 1997 autosta nykyiseen 2000 vuosimallin autoon, vaikka molemmissa on periaatteessa sama 1,8 16v moottori... Kun aikanaan mietin -97:n koneen vaihtoa, tuli vinkki että älä ota uudemman mallin konetta, vaikea saada toimimaan juuri näiden ongelmien takia.

Ja tuosta bensan paineesta, totta kai se vaikuttaa moottorin toimintaan ja suoraan ruiskutettavan polttoaineen määrään, koska polttoaineen syöttöä säädetään suuttimien aukioloajalla. -98 Xantiaan aikanaan vaihdoin suuttimet toisesta autosta, kun kävi huonosti, tämä ei auttanut, mutta kun laittoi koko moottorin päällä olevan bensalinjan purkuautosta, niin ongelmat poistuivat.

Kirjoittaja:  k.valkama [ 26.01.2016 16:19 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

en tiedä, miksi sanotaan, että ei pitäisi olla lambdaa, kun sen kerran rekisterinumerolla / alustanumerolla voi varaosaliikkeestä ostaa. Kyllä siinä sellainen on aina ollut ja ihan oikeilla liittimillä tulee nelijohtoinen lambda kiinni auton johtosarjaan. Liekö tuossa mitään tietokonetta edes on

Kirjoittaja:  jasu [ 26.01.2016 16:28 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

k.valkama kirjoitti:
en tiedä, miksi sanotaan, että ei pitäisi olla lambdaa, kun sen kerran rekisterinumerolla / alustanumerolla voi varaosaliikkeestä ostaa. Kyllä siinä sellainen on aina ollut ja ihan oikeilla liittimillä tulee nelijohtoinen lambda kiinni auton johtosarjaan. Liekö tuossa mitään tietokonetta edes on

Siksi sanoin, kun käsittääkseni Xm:ssä ei pitäisi olla virranjakajallista moottoria, jossa olisi Lambda, poislukien kutoskoneet. Ne parilitraiset -90 yksilöt mitä on ropattua tullut, ovat olleet ilman Lambdaa, paitsi ne missä ei sitten virranjakajaa olekaan vaan jakajan paikalla tuplapuola...

On siellä tietokone, jos siinä on Lambda. Voin hyvin aivan mettässä mielikuvineni olla, eikä olis eka kerta sekään. Mutta, arvailua tämä vielä toistaiseksi on, tiedot ECU:n kyljestä kertoisivat paljonkin ja auttaisi arvailujen muodostamisessa...

Omat mielikuvat rakentelin vuosimallista, sähkökuvista, muistikuvista nähtyjen perusteella jne. Puhuin aiemmin ilmamäärämittarista, ilmamassamittarista en ole maininnut sanaakaan. Mutta jos ECU:lle menee letku, tai konehuoneesta löytyy MAP -anturi, niin kumpaakaan noista (ilmamassa/ilmamäärämittari) ei sitten pitäisi löytyäkään...

Moottoriversiokin voisi auttaa eteenpäin, mutta se pitäisi sitten tietää varmaksi jota se ei ole jos auton tiedoista katsoo. Moottoria vaihtaessa kun on voitu tehdä vaikka mitä muutoksia, laittaa vaikka ihan eri tyypin moottori alkuperäisen tilalle jolloin valmistenumerolla/rekisterinumerolla saatavat tiedot ei välttämättä enää pidäkään paikkaansa. Siksi sitä kuvaa kyseessä olevan auton moottoritilasta sekä ECU:n kyljestä on kyselty...




Ja vähän nykimisestä, harvoin rikas seos nykimään laittaa, laiha taas helpommin. Seoksen taas saa mitattua, jos/kun siellä Lambda on. Vaikka yleismittarilla, silläkin saa suuntaa missä mennään...

Semmoinenkin sitten tuli vielä mieleen, että kun kerran on Lambda vaihdettu, niin oliko yleismalli vai mallikohtainen eli kävikö liittimet suoraan vai pitikö itse tehdä liitoksia piuhoihin..?

Kirjoittaja:  k.valkama [ 26.01.2016 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Eikös ilmamassamittari ole ihan sama asia kuin ilmamäärämittari, ainakin mittaavat samaa asiaa? Lambda kytkettiin nimenomaan töpseleillä, ei tarvinnut viritellä vaan kävi ihan samanlaisiin pistokkeisiin, joita konehuoneessa on muuallakin. Täytyy kyllä ihmetellä mokomaa autoa, kun nuo kaikki vaihdetut osat on ostettu rekisterinumeron perusteella. Tämä on ensimmäinen xm, jota olen ruuvaillut, joten en itse voi väittää oikeastaan mistään vastaan, mutta oikeasti rekkarilla olen kaikki osat ostanut, lambdan tiedot kysyin jopa merkkiliikkeestä, ostin sitten omien kanavien kautta samanmerkkisen puolet halvemmalla.
ECUUn menee letku...

Kirjoittaja:  jasu [ 26.01.2016 16:54 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

k.valkama kirjoitti:
Eikös ilmamassamittari ole ihan sama asia kuin ilmamäärämittari, ainakin mittaavat samaa asiaa?

Mittaavat samaa, mutta ovat eri asia. Toimintaperiaate on aivan eri, siksi(kin) niistä käytetään eri nimikkeitä...

Osaluettelosta kun taas katselin, niin laittamasi kuvalinkin mukaisen imusarjan kaverina näkyy ilmamäärämittari samalla sivulla, mutta mistäpä näistä aina tietää. Jatketaan arvailua...

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.01.2016 17:21 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Voisi mielenkiinnosta kurkata mikä on ollut moottorin koodi alkujaan: löytyy joko rekisteriotteesta, runkonumeron kirjaimet 6...8 tai bilteman rekisterinumerohaku kertoo myös.

RDZ-koodilla (XU10Mz) voisi olla joku kone alkupäästä ja kuitenkin ruiskulla, ilmeisesti ennen XU10J2:sta (RFZ) joka on hukkakipinäpuolalla, ilman virranjakajaa), en akkiä löytänyt tietoa (mikä ohjaus tai mitä antureita) tai kuvaa koneesta, mutten kauheasti etsinytkään.

Kirjoittaja:  k.valkama [ 26.01.2016 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Alustanumero on VF7Y3AH0000AH3993
citroen 4d berline xm injection
Koneen tyypin pitäisi siis ilmeisesti RFZ?
Onko tuo tyyppi ilman virranjakajaa?

En saa jostain syystä kuvia siirrettyä, mutta kun katsoin sinne ecu-boksiin, niin kaikki osat oli vähän niinkuin roiskaistu paikoilleen. Millään ne eivät ainakaa olleet kiinni. Eculta lähtee alipaineletku imusarjalle, pienen purkamisen jälkeen kaasuläppien alla on tulitikkuaskin kokoinen boksi johon tulee kolme johtoa. Tuo ilmeisesti tunnistaa kaasun asennon. Kaasuläppiä on kaksi, ihan kuin ennen Taunuksen weberissä. Toinen läppä aukeaa, kun ensimmäinen läppä on noin puolessa välissä.

Kirjoittaja:  jasu [ 26.01.2016 20:43 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Kuva
Ainakaan tuon mukaan ei pitäisi jakajaa löytyä...

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.01.2016 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

k.valkama kirjoitti:
Alustanumero on VF7Y3AH0000AH3993
citroen 4d berline xm injection
Koneen tyypin pitäisi siis ilmeisesti RFZ?
Onko tuo tyyppi ilman virranjakajaa?
...

Oho, tuo olikin minulta moka, taisin ajatella RFX:ää (enkä RFZ) joka on ainakin varmasti hukkakipinäpuolalla (tosin Xantiassa, mutta luulen että koodi aina vaihtuu jos sytytys/ruisku/... osat muuttuu), luulen että RFZ:takin olisi hukkakipinälaitteilla, mutten tiedä.

Mutta XM:ää on ollut ainakin konekoodeilla RDZ, RFZ, RFX,? kaikki XM:n 2.0i 8-venttiilisiä ruiskukoneita, lisäksi oli ihan alussa joku kaasarikonekin, ehkä muitakin koodeja?

Sinulla ei olekaan moottorikoodia runkonumerossa, vaan nollia, tarkistitko biltemasta mitä se kertoo vai tuliko "ilmeisesti RFZ" vain minun heitosta? Mutta alustanumeron avulla voisi servicestä ( http://service.citroen.com/) tarkistaa mikä kone on alkujaan ollut, minulla ei ole nyt tunnuksia tässä... Joskus tuonne ei saanut "Suomi"-valittuna tehdä tunnuksia kuin antamalla Y-tunnuksen, hämärästi muistelen että se rajoitus olisi poistunut.

Näkyikö Jasun kuvassa myös RDZ koneisen tiedot?

Kirjoittaja:  olli__o [ 26.01.2016 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

Laitetaan tähän se linkin (nettiautosta) kuva koneesta, se kun kumminkin häviää joskus/piakkoin, taitaa alkuperäinen olla jo poistunutkin. (Ja edellisessä viestissä kysymäni Jasun kaavion kone olikin RFZ, lukikin siellä keskellä kuvaa...)

Liitteet:
XM20i.jpg
XM20i.jpg [ 71.94 KiB | Katsottu 13638 kertaa ]

Kirjoittaja:  jasu [ 26.01.2016 23:43 ]
Viestin otsikko:  Re: nykivä xm

olli__o kirjoitti:
k.valkama kirjoitti:
Alustanumero on VF7Y3AH0000AH3993
citroen 4d berline xm injection
Koneen tyypin pitäisi siis ilmeisesti RFZ?
Onko tuo tyyppi ilman virranjakajaa?
...

Oho, tuo olikin minulta moka, taisin ajatella RFX:ää (enkä RFZ) joka on ainakin varmasti hukkakipinäpuolalla (tosin Xantiassa, mutta luulen että koodi aina vaihtuu jos sytytys/ruisku/... osat muuttuu), luulen että RFZ:takin olisi hukkakipinälaitteilla, mutten tiedä.

Mutta XM:ää on ollut ainakin konekoodeilla RDZ, RFZ, RFX,? kaikki XM:n 2.0i 8-venttiilisiä ruiskukoneita, lisäksi oli ihan alussa joku kaasarikonekin, ehkä muitakin koodeja?

Näkyikö Jasun kuvassa myös RDZ koneisen tiedot?

Ei näkynyt RDZ. Ainakaan äkkiä katsottuna. Mutta löytyi RFU, RFZ ja RGX, parilitraisia ruiskuja hukkakipinäpuolalla. Ainoa jakajallinen neloskone oli P6A. Myös UFZ, UFX, UKZ ja XFZ löytyi, mutta ne kutoskoneita on...

Enkä todellakaan usko että tuossa olisi kaikki vaihtoehdot. Varmasti on lisääkin eri versioita, mutta tähän mennessä on tuommoiset tulleet vastaan. Muutaman muunkin kuvat on, mutta ne on jossain...




Kohta ollaan kaikki sujuvasti sekaisin näiden koodien kanssa, eikä kukaan enää pysy mukana mistä edes alkujaan kyse oli... :oops:

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/