|
Kirjoittaja |
Viesti |
sape
|
Viestin otsikko: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 00:12 |
Viestit: 8
|
Tuoreena Citroenin omistajana kysyn, onko normaalia, että v-05 reilut 60 tkm ajetun C5:n ratin pintamateriaali on kulunut molempien käsien ulkokehän kohdalta (ns. luode-/koillissuunnat? Kyse ei ole mistään tavallisesta kulumisesta, joka näkyisi värin tms. haalistumisena, vaan pinta on em mainituilta kohdin ikään kuin "sulanut" ja muuttunut karheaksi (rypyläisyyttä) tai jotenkin jopa tahmeaksi. Kyse ei siten ole myöskään mistään ulkonäköseikasta tai pelkästä epämiellyttävyystekijästä, vaan mielestäni kyseisellä ilmentymällä voi olla vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen ratin pinnan ollessa eri kohdiltaan em. tavoilla niin erilainen.
Siis tiedutelisin, onko kukaan törmännyt samankaltaiseen ongelmaan ja jos, niin mitä siinä tilanteessa oli tehty tai pitäisi tehdä? Onko kyseessä joku tyyppi-ilmiö? Mielestäni vain nelisen vuotta vanhan ja varsin vähän ja vieläpä aivan tavannormaali käytössä ajetun auton ratin pitäsi olla olla ehkä pientä silmin nähtävää kulumista vaille uuden veroinen. Näin on tähän saakka ollutkin, kun en ole vastaavaan aikaisemmin törmännyt paljon enemmänkään ajettujen autojen kohdalla.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 08:04 |
Viestit: 1496
|
Minä olen huomannut saman rattien kuluneisuuden myös joissakin muunmerkkisissäkin autoissa Citroënin lisäksi. Liekö kyse ratissa käytetystä heikosta (=halvasta?) materiaalista, mutta mielestäni ratti ei saisi kyllä nuhjaantua noin uudessa autossa. Kyse taitaa olla kuitenkin enemmän jälleen kerran ominaisuudesta kuin viasta. Noissa VAG-konsernin uudemmissa vekottimissa näyttää joissakin yksilöissä ovissa olevat kyynärnojat ja ratin takana olevat viikset kiillottua pahan näköisiksi. Nykyautot yritetään kai tehdä mahdollisimmim halvalla, mikä sitten kostautuu tälläisinä juttuina.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 10:07 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
jokuhan sitä jossain selitti, että käsivoiteet/rasvat tuhoaa tuota rattia tehokkaasti? 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 10:07 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
-99 Xantian ratissa samaa ongelmaa. Epäilen yhdistelmää hiki + auringon paahde. Korjausta en ole keksinyt, lähinnä odottelen, että sattuisi vastaan jossain sellainen ratinsuojus, joka ei olisi niin "teinituning" että kehtaisi sen laittaa. Positiivista ongelmassa on, että tuntuu olevan kuitenkin varsin hitaasti pahenevaa sorttia. Ollut jo useita vuosia.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Kaizu
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 10:53 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Kuopio
|
Omassa C5:ssa on myös samalla tavalla (luulisin) möykkyiseksi muuttunut ratti. Kokeilin noita möykkyjä kynnellä rapsutella ja siitä irtoaa sellaista pikimäistä tavaraa kynsien alle ja mielestäni alla on ihan sileä pinta. Pitkään jo pitänyt kokeilla ratin takaa näkymättömästä paikasta rapsutella tuota töhnää pois ja katsoa tarkemmin minkälainen ratin pinta on tuon alla, mutta enpä ole vielä ehtinyt.
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 11:56 |
Viestit: 294
|
cxtb2 kirjoitti: jokuhan sitä jossain selitti, että käsivoiteet/rasvat tuhoaa tuota rattia tehokkaasti?  Siihen sitten yhdistettyä naiskuskien perusote ratista aina tasan samasta kohtaa (klo 10 ja 2), niin eiköhän kulu. 
|
|
|
|
 |
jonehymy
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 13:46 |
Viestit: 25 Paikkakunta: Kauhava
|
Ootko ahkera retkeilijä/marjastaja tai metsämies..? Hyttysmyrkky käsissä sulattaa erittäin tehokkaasti jotain kumi/muovilaatuja. Joskus aiempana kesänä jotain rakennellessa levitelin käsillä perinteistä hyttysmyrkkyä ja sen jälkeen musta vasaranvarsi suli käteen...  Samoin kävi ruohonleikkurin aisan kanssa.
Citroen BX16Gti 1991 Porsche 944 1984 ford 17M V6 1966 BMW R100 1982
|
|
|
|
 |
pökkelö
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 20:34 |
Viestit: 182
|
99 Xantia breakin ostaessa ihmettelin ratin kuluneisuutta.Mittarissa silloin 202 tkm, ja ratin pinta oli kulunut melko pahasti. Ilmeisesti käsien voimakas hikoilu ja/ tai uv säteily, sillä olen nähnyt samanikäisiä / kilometreillä siistejäkin ratteja xantioissa.
|
|
|
|
 |
sape
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 22:47 |
Viestit: 8
|
Kiitoksia jo tähän mennessä tulleista vastauksista, joita siis voi tulla lisääkin. On mukavaa, kun saa hyviä asiallisia neuvoja ja kommentteja, jotka perustuvat kunkin kokemukseen. Pyrin myös itse antamaan palautetta, mikäli sopivia "kokemuksissani" eteen tulleita tilanteita tulee eteen. Pitää myös jatkaa vielä omaa kyselyä toisen mielessä olevan aiheen tiimoilta.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 05.08.2009 23:27 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
minulla oli aikoinaan 96 mallin Xantia, jossa ratti oli kans kulunut. Auton edellinen omistaja oli metallimies.... Karheilla käsillä saa aikaan ratin voimakasta kulumista.
Myös auton erilainen käyttötarve kuluttaa rattia, ja myös koko autoa, kilometreistä huolimatta eri lailla, vrt. kaupunkiajo==>maantieajo.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
piippumies
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 06.08.2009 00:20 |
Viestit: 143
|
Offi on pahasta  tuhosin Cx gti:n ratin marjastus reissulla ihan pilalle. Suli ihan muovailuvahaksi.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 06.08.2009 08:07 |
Viestit: 1496
|
pökkelö kirjoitti: 99 Xantia breakin ostaessa ihmettelin ratin kuluneisuutta.Mittarissa silloin 202 tkm, ja ratin pinta oli kulunut melko pahasti. Ilmeisesti käsien voimakas hikoilu ja/ tai uv säteily, sillä olen nähnyt samanikäisiä / kilometreillä siistejäkin ratteja xantioissa. Minulla on Xantian mittarissa reilut 307 000 km ja ratti on suhteellisen siistinä kestänyt. Tietysti se on tuohon ikään ja kilometreihin jo kiillottunut ja paikoin haalistunut, mutta ei se (vielä) rikki ole mistään.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 11:21 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Naapurina on automaalaamo,jututin kaveria. Hän kertoi on olemassa aine millä saa ratin uudenveroiseksi,kysä jostain automaalaamosta osaavatko homman.
Tapsa
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 11:37 |
Viestit: 909
|
Tapsa 550 kirjoitti: Naapurina on automaalaamo,jututin kaveria. Hän kertoi on olemassa aine millä saa ratin uudenveroiseksi,kysä jostain automaalaamosta osaavatko homman.
Tapsa Kai sekin jotain vaikuttaa, onko kyseessä nahka- vai muoviratti. Tuskin nahkarattia automaalaamossa korjaavat. 
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 11:39 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Nimeen omaan nahkaratti,mutta muovikin onnistuu,tosin heikommin.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 11:40 |
Viestit: 2699
|
Ratin kulumista voi ennaltaehkäistä käyttämällä ajohanskoja.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 12:17 |
Viestit: 909
|
r_a_n_u kirjoitti: Ratin kulumista voi ennaltaehkäistä käyttämällä ajohanskoja. Talvella tulee usein käytettyä. 
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 14:03 |
Viestit: 1496
|
r_a_n_u kirjoitti: Ratin kulumista voi ennaltaehkäistä käyttämällä ajohanskoja. Mutku tyylikkäitä ajohanskoja ei tahdo löytyä. Millään Würthin työkäsineillähän ei sovi sitikkaa ohjastaman  Tyyli ennen kaikkea 
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 14:41 |
|
Tirehtööri kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: Ratin kulumista voi ennaltaehkäistä käyttämällä ajohanskoja. Mutku tyylikkäitä ajohanskoja ei tahdo löytyä. Millään Würthin työkäsineillähän ei sovi sitikkaa ohjastaman  Tyyli ennen kaikkea  Muistaakseni Sokoksessa olen nähnyt tyyliin sopivia hansikkaita, joissa kyllä hintakin oli tyylikäs. Pikaisesti Googlettamalla en parempaa kuvaa löytänyt. Enkä jaksa mennä autolle ja ottaa 1970-luvun loppupuolella ostamistani hansikkaista kuvaa. 
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 07.08.2009 22:29 |
|
En tosiaankaan alkaisi käyttää ajokäsineitä. Jos ratti ei kestäisi mun käsiä, päällystäisin sen jollain. Oma mukavuus menee ratin kestävyyden edelle. En tunne oloani mukavaksi tai vapaaksi käsineet kädessä, kylmät ilmat on sitten asia erikseen. Yritin totutella pyöräilyhanskoihin mutta ei sekään oikein kesäaikaan onnistunut.
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 11.02.2014 10:10 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Herätetään vanha ketju henkiin, kun on aihe koskettanut itseäni viime aikoina. Tee-se-itse-hyvin-ratkaisu tähän on nyt olemassa eikä ole edes kallista. Väkersin aiheesta ketjun Citroën-foorumille (hiukan hommaa opiskellessa) ja valmiimman ohjeen French Car Forumille. Jos näistä on jollekulle iloa niin hyvä. Ja vastaan mieluusti jos on kysyttävää.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 11.02.2014 13:51 |
Viestit: 2699
|
Prof. Dr. Holzauge kirjoitti: ...Tee-se-itse-hyvin-ratkaisu tähän on nyt olemassa eikä ole edes kallista... ...Jos näistä on jollekulle iloa niin hyvä. Ja vastaan mieluusti jos on kysyttävää. Hienosti tehty kuvaus aiheesta. Kiitos! Onko vielä voimassa se foorumin puolella tekemäsi tarjous. Jos, niin olisin kiinnostunut kahden, kolmen ratin osalta. sitikka PISTE bx () gmail PISTE com
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 24.02.2014 20:12 |
Viestit: 2666
|
Hieno kuvaus korjauksesta, joka tulee kylläkin erittäin työlääksi. Tässä "roolin nahatamine" elikkä ratin uusi nahkaverhoilu asennuksineen, tallinnassa (hinnat löytyvät alaspäin scrollatessa) http://roolinahatamine.ee/price_Est.phpEdullisin (eli tavallinen, tehdasasennusta vastaava) ratin nahkaverhoilu maksaa 80 euroa. Mahtaako kannattaa ruveta itse värkkäämään värien ja hiomisien kanssa, kun saa uuden, laadukkaan nahkan kahdeksalla kympillä?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Prof. Dr. Holzauge
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 27.02.2014 00:42 |
Viestit: 165 Paikkakunta: Tampere
|
Ei ole pahan hintainen tuo uudelleenverhoilu Virossa ja komealta näyttää jälki.
Mitä tulee hintaan ja vaivaan niin kaikki on toki suhteellista. Jos tykkää tehdä omin kätösin niin silloin selviää alle viidelläkympillä. Pitää muistaa että postimaksujakin tulee äkkiä useampi kymppi jos ratin käyttää Virossa verhoiltavana (ellei sitten satu muuten olemaan sinne asiaa, jolloin ei tarvitsisi lähettää). Samoin aikaa palaa enemmälti kun posti kulkee - tosin jos on vararatti hollilla niin eipä siinä mitään.
C5 II 3.0 V6 Break ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: RATIN PINTAMATERIAALIN KULUMINEN Lähetetty: 04.02.2016 20:52 |
Viestit: 150
|
Rupes ottamaan päähän nuo möykyt ratissa niin eikun puukko käteen ja veistelin möykyt pois varoen tietenkin ratin nahkaa sitten kynsilakanpoistoaineeseen kostutetulla paperilla tasottelin loput ja hyvä tuli.
|
|
|
|
 |
|
|