Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 19:34 

Viestit: 53
Paikkakunta: joensuu
Joutunen lähiaikoina vaihtamaan (vaihdattamaan) kytkinlevyn .Onko kokemuksia? huonoja tai hyviä.
Joskus vanhoina "hyvinä" aikoina takavetosiin tuli vaihdeltua itelle ja kavereille,mutta nämä uudemmat autot (vm95)
on enemmä tai vähemmän arvoitus. pitäskö nostaa kone ylös vai loota alas?
Kantapään kautta oppiminen ei ole useinkaan iokotie onneen.Tieto ei olisi haitallista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 19:39 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
Terve

Loota alas, sieltä osat uusiksi :shock:
Laita myös asetelma ja laakeri ovat kuitenkin kuluneet :geek:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 19:48 

Viestit: 53
Paikkakunta: joensuu
Kiittosta paljon .Onko jotain mitä ei pitäs missään tapauksessa tehdä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
On.Luulla sitä helpoksi :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 20:24 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
:lol: :D :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 20:37 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Öö, mitäs vaikeata tuossa sitten on?
Ihan normi homma mitä muissakin etuvetoisissa.

Vähän joutuu roplaamaan hydeputkien kanssa ja kannattaa muistaa että kytkin on vetävä eli se vipu pitää purkaa pois että saa lootan vedettyä pois paikastaan.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 21:55 

Viestit: 53
Paikkakunta: joensuu
Joo,pitää varmaan käydä alla vähän kattelemassa!
Kai se on lopun enteitä, kun ottaa aivan ylhäällä,ei kyllä vielä luista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 22:50 

Viestit: 27
"Kai se on lopun enteitä, kun ottaa aivan ylhäällä,ei kyllä vielä luista."

Noin minäkin ajattelin runsas vuosi ja 45000km sitten. Lienee ominaisuus tuossa kytimessä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 17.11.2009 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
säätämällä saanee ottamaan alempaa ilmeisesti?
Miten xantian kytkin poikkeaa rakenteeltaan bx.n kytkimestä?
Bekseissä muistaakseni tosi yleinen juttu on se että painelaakeri rupeaa rallattamaan ja syö pikkuhiljaa itsensä läpi paineasetelmasta (kokemusta,yksi kytkinvikainen pihalla)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 18.11.2009 00:30 

Viestit: 27
Xantian vaijerin säätö vaikuttaa ainoastaan polkimen korkeuteen. Säädät sen polkimen alas tai ylös niin se ei vaikuta toimintaan, kytkin reagoi heti kun poljinta vähääkään painaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 18.11.2009 09:33 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kytkinpoljinta ei kannata säätää kovin alas. Voi olla, että kytkin ei irrotakaan kunnolla, alkaa kuulua rusahtelua vaihdekepin käytön yhteydessä. Taitaa kytkimen rakenne olla sama, kuin BX:ssä, ainakin -99 asti. Kaikki saman kokoisia ja paineasetelman jouset samanvahvuisia. Xantiassa voi olla paineasetelman kehällä olevat pitkittäiset lehtijouset ovat varmennetut terästapeilla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 18.11.2009 09:59 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Koska kyseessä on 2.0 16v niin niissä on kai kaikissa vetävä asetelma, tai ainakin meidän edellisessä -95 mallisessa 136 heppaisessa oli ja on myös parissa muussakin ollut mitä olen kurkkinut. Ja bx:ssä ei tainnut olla missään vetävää? Eli siinä ainakin ero.

Ja mikäli tuo kytkin irrottaa hyvin pienellä liikkeellä ylhäältä niin silloin se on kunnossa, mikäli se alkaisi nostettaessa pikkuhiljaa viemään eutoa eteenpäin niin sitten se olisi loppu. Tuo parilitrasen kytkin on tukevampi kuin pikkukoneiden eli pitäisi kestää reilusti enemmän kilometrejä. Tarvittaessa sinne voi aika huoletta laittaa pelkän levynkin koska tuo vetävä laakeri ja asetelma harvemmin voi kuluttaa itseään mistään läpi.

Jos siis poljin on kovin korkealla niin säädä vaijerista sitä vähän alaspäin.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 18.11.2009 22:03 

Viestit: 53
Paikkakunta: joensuu
Kiitosta paljon mielipiteistä!Tuo Kimin ja Jankoksen viestin jälkeen taidan yrittää ajella vielä sen 45000.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 19.11.2009 01:13 

Viestit: 27
Ole hyvä vaan. Itse ostin omani runsas vuosi sitten ja olin takuuvarma, että kytkinremppa on hyvinkin lähellä. Kilometrejä tosiaan tullut tuo runsaat 45000 (autossa yhteensä n. 295000) ja hyvin pelittää.

Jossakin vaiheessa alkoi kytin "naksua" ja se tuntui polkimessa, Crc tai vastaava monitoimiöljy "vivun" sisäänmenoreiästä kun kytkinpoljin on viritetty tai painettu pohjaan, "vivun" alapuolella on reikä jonne samaa tavaraa ja naksuminen loppuu. Viestiarkistossa asiasta keskusteluja ja paljon asiaa aiheesta löytyy ruotsalaiselta Citoenakuten sivustolta.

Itsellä kytkin taitaa mennä vaihtoon viimeistään ensi kesänä, vaikuttaa siltä, että stefa olisi alkanut vuotamaan koneen ja laatikon välissä ja ainainen pieni lätäkkö moottoriöljyä auton alla ei ole hauska asia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 19.11.2009 21:41 

Viestit: 109
Kimi kirjoitti:
Ole hyvä vaan. Itse ostin omani runsas vuosi sitten ja olin takuuvarma, että kytkinremppa on hyvinkin lähellä. Kilometrejä tosiaan tullut tuo runsaat 45000 (autossa yhteensä n. 295000) ja hyvin pelittää.

Jossakin vaiheessa alkoi kytin "naksua" ja se tuntui polkimessa, Crc tai vastaava monitoimiöljy "vivun" sisäänmenoreiästä kun kytkinpoljin on viritetty tai painettu pohjaan, "vivun" alapuolella on reikä jonne samaa tavaraa ja naksuminen loppuu. Viestiarkistossa asiasta keskusteluja ja paljon asiaa aiheesta löytyy ruotsalaiselta Citoenakuten sivustolta.

Itsellä kytkin taitaa mennä vaihtoon viimeistään ensi kesänä, vaikuttaa siltä, että stefa olisi alkanut vuotamaan koneen ja laatikon välissä ja ainainen pieni lätäkkö moottoriöljyä auton alla ei ole hauska asia.

Tuota naksumista on minunkin Xantian kytkimestä kuulunut jo pitemmän aikaa(2,0 16v -97 break).Miten siihen tuota Crs:tä voi sumutella,kun se vipu jää ainakin yläpuolelta sellaisen mustan muovilevyn alle? Eli sekö irti?Hiljaisilla kierroksilla lähdettäessä on myös pientä jäkällystä, että lopun enteitäkö?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 05.02.2016 10:16 

Viestit: 75
Paikkakunta: Kuopio
Heips ;)

Kysymys tuoreehkolta sitroenistilta....mitä järkeä tuossa xantian kytkinpolkimen säädössä on jos sillä ei ole vaikutusta kytkimen toimintaan?



Mitäs silloin rassattiin kun ei ollut autoja...hevoskärryjäkö?!
Citroen Xantia 2.0i -97
Saab 9-5 2.0 se -99
Saab 900 2.2i 3d -92
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 05.02.2016 13:13 

Viestit: 146
JuhaVee kirjoitti:
Heips ;)

Kysymys tuoreehkolta sitroenistilta....mitä järkeä tuossa xantian kytkinpolkimen säädössä on jos sillä ei ole vaikutusta kytkimen toimintaan?


Hämmentävää,,, eka kertaa kun kuulen joku yrittää yhdistää järjen käytön ja patongilla ajamisen toisiinsa. Tunteellahan näiden kanssa pelataan :lol:
Ja mitä tulee tuohon pedaalin korkeuteen, en ole koskaan tullut ajatelleeksi miksi vaan säätänyt sen kiltisti Haynesin kertomaan arvoon "clutch pedal travel 150 mm ± 5 mm"
ja ollut tyytyväinen ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 05.02.2016 16:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Millä v....tun tunteella kyllä ne pelaa kun pitää kondiksessa ei tarvii tunnetta vähän tiatoo ja taitoo.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 06.02.2016 21:08 

Viestit: 146
^ Sullahan on tunteet pinnassa :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantian kytkin 2l 16v
ViestiLähetetty: 07.02.2016 10:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
JuhaVee kirjoitti:
Heips ;)
Kysymys tuoreehkolta sitroenistilta....mitä järkeä tuossa xantian kytkinpolkimen säädössä on jos sillä ei ole vaikutusta kytkimen toimintaan?
Poljin nousee kytkimen kuluessa pikkuhiljaa ylemmäs ja ylemmäs.

Jossain vaiheessa se on jo niin paljon jarrupolkimen yläpuolella, että jalan siirtäminen sille vaatii koko jalan siirtämistä. Tähän tosin tottuu, eikä sitä huomakaan, miten hankalaa se lopulta on. Ranskalainen pienijalkainen mademoiselle joutuisi nostamaan siron korkokenkänsä koronkin lattiasta saadakseen päkiän polkimelle.

Eli vastaus numero yksi= käyttömukavuus

Toinen ajatus on, että voiko poljin nousta lopulta niin ylös, että poljin ei enää painettaessa osukaan lattiaan ennenkuin vivuston liikevarat loppuvat? Silloin saattaisi jotain hajota, kun suomalainen raavas mies runttaa polkimen alas voimalla sillä kokoa 46 olevalla nokialaisellaan.


PS. Ranskan hallitus on helmikuussa 2012 kieltänyt sanan "mademoiselle" käytön virallisissa lomakkeissa ja asiakirjoissa, joten käyttäkäämme jatkossa sanaa "Madame" ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: