Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian ohjausventtiilin korjaus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22785 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Akaile [ 10.02.2016 19:14 ] |
Viestin otsikko: | Xantian ohjausventtiilin korjaus |
![]() Siinä olisi kumppanit ja pussukan osista osa pitäisi siirtää vanhan venttiilin sisälle. Oliskos hyviä ohjeita? Kuulemani mukaan muutama jippo tuohon liittyy. |
Kirjoittaja: | xmfani [ 10.02.2016 23:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Joo,ensinnäkin ne renkaat venyy,kun asentaa ne,mä laitoin kaljatölkistä puristeen yöksi niiden ympäri.sit rasvasin ne ja pyöritin hiljaa painaen sen paikalleen,eka kerta epä onnistu,toinen meni jo paremmin,kiire ei sovi siihen hommaan |
Kirjoittaja: | Akaile [ 11.02.2016 09:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Mitä eroa noilla on vuosimallien välillä? Muovikaulusta kun näyttää olevan useampaa väriä? Lähtee ilmeisesti purkumaan matopyörän laakerin puolelta varmistinrenkaan poistamalla? |
Kirjoittaja: | xmfani [ 11.02.2016 09:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Voi niinkin,mä aloitin alapäästa,sokka pois,ja pieni koplautus et saa ulos koko palikan,sit on helpompi vaihtaa stefa,jamuut |
Kirjoittaja: | idefix [ 11.02.2016 12:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Tässä yhteydessä nyt (taas) on aika selvittää ton rinkulan värin merkitys. Mun myymäni venttiilit (kaikki) ovat eri färeillä varustettuja olleet ja muuten ovat tismalleen samanlaisia, eli kyseinen osa sopii vm 93-2001 vm xantioihin rinkulan väristä riippumatta. Tämä selvennys siksi, että ostajat vieläkin kyselevät minkä värinen on rinkula. Sille ei ole pätevää selitystä kukaan pystynyt antamaan, minun mielipide asiaan on, että Seppo somali kokoonpanoliinalla valitsee mieleisen värisen rinkulan kulloisenkin mielialan mukaan. Akailen kuvasta käy hyvin ilmi asia kun pussissa noita vaihtoehtoja kerran on. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 11.02.2016 12:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
xmfani kirjoitti: Voi niinkin,mä aloitin alapäästa,sokka pois,ja pieni koplautus et saa ulos koko palikan,sit on helpompi vaihtaa stefa,jamuut Matopyörä=booritettu ja laakeroitu pyörä, joka pyörittää hammastuksellaan hammastankoa vastinparinaan. Eli juurikin puhuin ko. kapineen alapäästä ja samaiselta puolelta näkee laakerin. Tuota väriselitystä en kyllä ihan vielä osta, vaikka osittain uskonkin sen. Perustelen sillä, että jos kerta varaosapussukkaan on ängetty kaikki vaihtoehdot niin luulisi sillä olevan jotain merkitystä? Ts. jos ei olisi niin eikös viimeistään varaosapussukan olisi voinut täyttää vain yhdella kappaleella ja kirjoittaa tekstin "one colour fits for all models 1993-2001"? Tosin, viinipäissään on patonkimaassa tehty ennenkin erikoisia ratkaisuja. Onko räjäytyskuvaa tai valokuvia tämän kapistuksen kunnostamisesta? ...Jos ei ole niin lupaan tehdä ohjeen tätä kunnostaessa, mutta aikataulua en osaa sanoa... |
Kirjoittaja: | IJN [ 11.02.2016 17:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Kahdesta Bexistä ja yhdestä Xantiasta olen tiivistänyt tuon venttiilin. Kaikkiin vaihdoin pelkästään yläpään stefan, ja tiiviiksi tulivat. Toiseen Bexiin tein operaation kuskin jalkatilasta ohjausakselin reiän läpi ![]() |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 11.02.2016 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Akaile kirjoitti: Onko räjäytyskuvaa tai valokuvia tämän kapistuksen kunnostamisesta? ...Jos ei ole niin lupaan tehdä ohjeen tätä kunnostaessa, mutta aikataulua en osaa sanoa... Väittävät noilla ohjeilla pärjänneensä. Itseltä on tämä hauskuus vielä kokematta. |
Kirjoittaja: | jasu [ 11.02.2016 20:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Kaapelimies kirjoitti: Akaile kirjoitti: Onko räjäytyskuvaa tai valokuvia tämän kapistuksen kunnostamisesta? ...Jos ei ole niin lupaan tehdä ohjeen tätä kunnostaessa, mutta aikataulua en osaa sanoa... Väittävät noilla ohjeilla pärjänneensä. Itseltä on tämä hauskuus vielä kokematta. Ja tuolta, kohdassa neljä, tämmöinen kuva: Älä ylläty, kun tyhjä renkaanpaikka onkin viereisessä urassa, johtuu siitä että ohjeet on oikeanpuoleiselle ohjaukselle ja täällä yleisemmässä ohjauksessa tuossa venttiilissä on tuommoinen pikku ero... |
Kirjoittaja: | INikki [ 11.02.2016 20:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Servicestä löytyy selitys noihin väreihin. Väri kertoo venttiilin hydraulisuhteen eli tehostuksen voimakkuuden. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 11.02.2016 21:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Näiden ja kuulemieni ohjeiden valossa suurin murhe on siis tuo takaisinpujottaminen uusien tiivistinrenkaiden kanssa? Miksi ihmeessä silikonirasvaa? LHM:åån kyllästymään ja muukin asennusliukastus LHM:llä? Taidan tehdä kalj..limsatölkistä tuon puristustyökalun. Oliko noista tehostuspaineista ja väreistä jotain taulukkoa tjsp? |
Kirjoittaja: | idefix [ 12.02.2016 15:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
INikki kirjoitti: Servicestä löytyy selitys noihin väreihin. Väri kertoo venttiilin hydraulisuhteen eli tehostuksen voimakkuuden. Jokin tuollainen saattaisi olla kyseessä. En silti vieläkään ole käytännössä havainnut eroja esim, eri moottorilla varustettujen xantioiden tehostuksessa, jollaisesta voisi olla kysymys. 1,8 vs 2,0 litr esim, tai diesel/ bensa koneeen erot. Kaikissa käytetään samaa hydraulipumppua samaa paineputkea tehostajalle hammastanko on sama kaikissa. Mistä se tehostuksen ero sitten tulee ? Hydraulipumppuhan sen paineen tekee tuonne tehostajaankin. |
Kirjoittaja: | INikki [ 12.02.2016 17:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Eihän tuo pumpun paine määrää muuta kuin tehostimen maksimiväännön. Tässä hyvä selostus BX:n tehostimesta. Tuon vääntösauvan jäykkyys määrää tehostimen hydraulisuhteen. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 12.02.2016 21:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Akaile kirjoitti: Miksi ihmeessä silikonirasvaa? Mahtasko olla viskositeetin takia, silikonirasvahan tarttuu kuin tauti eli kestää enemmän käsittelyä. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 12.02.2016 23:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Kaapelimies kirjoitti: Akaile kirjoitti: Miksi ihmeessä silikonirasvaa? Mahtasko olla viskositeetin takia, silikonirasvahan tarttuu kuin tauti eli kestää enemmän käsittelyä. Nojuu, sen käsitän kyllä, mutta pointtina enemmänkin, että miksi sotkea mitään muuta kemikaalia osiin, jotka tykkäävät enimmäkseen vihreästä liemestä? Toki yhteensopivia kemikaaleja kyllä olemassa, mutta tunnen entuudestaan sen kuinka vaikea silikonia on hävittää yhtään miltään pinnalta, joten en lähtisi kikkailemaan. ![]() |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 13.02.2016 09:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Työturvallisuusjuttu. Kemikaalialtistusta vältetään, silikoni ei haittaa kootun systeemin toimintaa enää mitenkään. |
Kirjoittaja: | tommi [ 15.02.2016 16:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Paljonko litroja tilavuusvirtaa menee tuon ohjausventtiilin läpi? Joskus olen miettinyt tuota yhtenä vaihtoehtona toteuttaa banhaan traktoriin vähän tunnokkaampi tehostettu ohjaus. |
Kirjoittaja: | tommi [ 15.02.2016 16:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
-- |
Kirjoittaja: | avbx [ 16.02.2016 16:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Tilavuusvirta vaikuttaa ohjauksen nopeuteen. Paine tehostusvoimaan. |
Kirjoittaja: | tommi [ 17.02.2016 20:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Juu näin on. Mutta järeämmässä kalustossa pitää kiinnittää huomiota vähän tehostajan männän varren paksuuteenkin, ettei nurjahda, ja kun sylinteri on "tilava", sinne pitää syöttää öljyä reilummasti, että tehostaja ehtii mukaan. |
Kirjoittaja: | uuno [ 17.02.2016 23:54 ] |
Viestin otsikko: | Täällä kans... |
Meinaan että rupesi kans ohjausventtiili vuotaan.... neljä vuotta sitte tommosen kokosin kans... tua se on varastossa tallessa... Meneekö hettämällä paikalleen.... |
Kirjoittaja: | avbx [ 26.04.2016 00:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Koetin tukkia ohjauventtiilin vuodon vaihtamalla ylästefan. Tein sen jopa kahteen venttiiliin ja molemmat jatkoi vuotoa. Toinen vuosi vaikkei ollut edes paineita ja toinen vuotaa kun laittaa auton käymään. Kara tuntui heiluvan jonkin verran yläpäästään, joten ei ihme ettei se ylästefa pidä. Onko laakeri vaihtokunnossa vai pitääkö sen heiluakin hieman? Tässä nimittäin pähkäilen korjausvaihtoehtoja. Tiivistesarjan voisi laittaa harrastusmielessä, Sitroselta voisi tilata peruskorjatun tai jos jollain olisi myydä vuotamaton halvalla, niin sekin kiinnostaa. Tiivistesarjan laitossa askarruttaakin tuo heiluminen, pitäiskö laakerikin vaihtaa ja löytyykö siihen tilalle uutta. |
Kirjoittaja: | uuno [ 03.05.2016 14:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Huh huh... joo... 29.04 vaihdoin ton varastossa maanneen ohjausventtiilin.... sehän oli yks koppasesta xanttiasta... tää nykynen on kaks koppanen... hydrauliikan tuloputki oli "eri" kokoinen... sehän tulee siihen kyljessä olevaan mötikkään... ja sen pystyi vaihtaan tästä uudemmasta ku kierteellä vain... vuoto pieneni huomattavasti.... tänään pukille ja kas.... olin vaan tönänny tämmösen ohuen "nenä" letkuliitoksen irti... aivan kuiva tämä ohjausventtiili kyllä... koko tiivistesarja siis laitettu muutama vuosi sitten... siittä "yläpäästä" siis vuoti... |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 03.05.2016 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
ei sen ylästefan hommana edes oo paineen pitäminen vaa pelkkä ohivuoto . siellä on ne kolme teflonrengasta jotka hoitava sen paine puolen .niitten vaihtaminen edellyttää sen palikan purkamisen . |
Kirjoittaja: | Akaile [ 25.11.2016 10:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus |
Nyt on tämäkin tehty ja sunnuntaina näen ehkä tulokset.. Vähän jännittää, kun oli sen verran kettumainen kapistus purkaa ja koota. Otin kuvia ja teen ohjeet kunhan tässä kerkiän. Sellaisen vinkin annan jo tässä vaiheessa, mitä ei noissa aiemmissa ohjeistuksissa ole tullut ilmi: Se alapään isompi stefa kannattaa laittaa akselille, eikä sinne pesään. Tämä helpottaa huomattavasti niiden teflonrenkaiden kikkailua holeensa. Teflonit kun on pesässä niin sitten viilapenkissä tai jollain muulla prässillä painaa matopyörän stefoineen pesäänsä. Purkaessa meinasi tapahtua katastroofi, kun en tiennyt sen yläpään stefan suojapellin alla lymyilevästä seekerirenkaasta, joka pitää sitä stefaa paikallaan. Mitä tulee tuohon väljyyteen aiemmassa viestissä niin uusilla tefloneilla se on tiukahko ja täysin välyksetön. Ts. mikäli laakeri on huono niin ei sitä sinne takaisin kannata laittaa, koska sen väljyys mahdollistaa akselin sivuttaisliikkeet, joka taasen syö stefoja, tefloneita ja pahimmassa tapauksessa myös pesää. Omassani laakeri oli hyvä, mutta pesin ja uudelleenrasvasin sen huolella. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |