Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian laturi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22880 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | aktiivi [ 28.02.2016 02:49 ] |
Viestin otsikko: | Xantian laturi |
Mitsubishi A002TA1991F 12V CL8 on tuossa pöydällä. Peräpäätä eli liukurengaspuolta ei taida saada irti. Näyttävät kenttäkäämien päät menevän tasasuuntaajille jotka on sisältä ruuvattu peräpeiliin kiinni. Hiilet näyttävät oleva rengastyyppiä. Pakko on kai alkaa purkamaan urahihnapuolelta. Uskomattoman hankala oli tuo irroitustyö n2000 breakista! |
Kirjoittaja: | idefix [ 28.02.2016 04:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
Se laturi on sitte xantiassa niin v'''''''''''''''''''''a paikassa että olen sanonutkin, vain ***** ruotsalaiset ovat moisen keksineet. Mulla olis ehjä laturi myytävänä jos tarviit. EDIT: Visa-mies |
Kirjoittaja: | ealab [ 28.02.2016 10:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
Jos rupeaa purkaa, niin ensin siiva pois. Sitten laakerikilpi ankkurineen. Laakerin takapidike irti etupuolen ruuveista. Ankkuri irti. Osien pesut. Vanhat hiilet pois, uudet hiilet. Liukurenkaiden kunto, Mitsussa ne taitaa olla jotain teräsmateriaalia, joten vain heittojen tarkistus sorvissa. Uudet laakerit. Kasaus: Hiilet painetaan sisälle, laitetaan ulkopuolelta reiän läpi ohut teräslanka niiden eteen toppariksi. Kun ankkuri on taas paikallaan, toppari vedetään pois. Jne. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 28.02.2016 11:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
Ainakin vanhojen mitsujen kanssa sai päästellä hieman ärräpäitä remontoidessa. N-päätä piti lämmittää laakerin luota esim. isolla kolvilla, että lähti aukeamaan. Diodit piti juotella ahtaasta välistä auki/kiinni ja kasausvaiheessa hiilet piti virittää langalla aukiasentoon... Yksi jokunen vuosi sitten ennakkohuoltona vaihdettu Xantian mitsu taitaakin noiden mahdollisten riemujen vuoksi odotella hyllyssä remonttimotivaatiota. Jossain japsiautojen korjausoppaissa (Alfamer tms) tuota mitsun remontointia on ohjeistettu. Ainut positiivinen asia hommassa on se, että Xantiassa laturi on helpossa paikassa ja helposti irrotettavissa. Ensimmäisen kerran mitsun laturiin tutustuessani rapsin moista irti vanhasta 626 mazdasta ja siinä se oli kyllä harvinaisen veemäiseen paikkaan jemmattu, onneksi oli avustaja mukana. |
Kirjoittaja: | aktiivi [ 28.02.2016 13:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
Kiitos tiedosta. Meni kyllä aikaa kun piti purkaa kiristintä, apurullaa, hydeputkee ja niiden pidintä. Sitten kartioliitokset pitivät sitkeäati laturia paikoillaa. Meinasi usko jo loppua. Positiivista oli että sai rohkeutta nokka- tai apulaitehihnan vaihtoon. Hallin pihalla on pari santtua joista saisi kyllä toimivan laturin irti. On vain tuo ryhtymisen tuska aina läsnä... Mitä haluaisit siitä laturista? Onko siinä hiilet vaihdettu ja minkä valmistajan se on? idefix kirjoitti: Se laturi on sitte xantiassa niin v'''''''''''''''''''''a paikassa että olen sanonutkin, vain homot ruotsalaiset ovat moisen keksineet. Mulla olis ehjä laturi myytävänä jos tarviit.
|
Kirjoittaja: | laakeri [ 28.02.2016 14:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
idefix kirjoitti: Se laturi on sitte xantiassa niin v'''''''''''''''''''''a paikassa aktiivi kirjoitti: Meni kyllä aikaa kun piti purkaa kiristintä, apurullaa, hydeputkee ja niiden pidintä. Sitten kartioliitokset pitivät sitkeäati laturia paikoillaa. Meinasi usko jo loppua. Minkäs mallisesta Xantiasta työ olette muuten noita irroitelleet, dieselistä tai kuukasta kenties? Ilmastoimaton 1.8 8V ja ilmastoidut 1.8 16V ja 2.0 16V ovat itselle vain tuttuja ja niissähän laturit ovat ihan helposti käsillä.
|
Kirjoittaja: | XM Break [ 28.02.2016 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
laakeri kirjoitti: Minkäs mallisesta Xantiasta työ olette muuten noita irroitelleet, dieselistä tai kuukasta kenties? Ilmastoimaton 1.8 8V ja ilmastoidut 1.8 16V ja 2.0 16V ovat itselle vain tuttuja ja niissähän laturit ovat ihan helposti käsillä. Kyllä laturinvaihdon helppouden mittakaavan pitää olla syvältä, jos 1.8 16V ilmastoidussa Xsantiassa laturi on helposti vaihdettava. Onhan se kyllä vaihdettavissa, kunhan purkaa sisälokareita, poistaa öljynsuodattimen..... ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 28.02.2016 22:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
XM Break kirjoitti: Kyllä laturinvaihdon helppouden mittakaavan pitää olla syvältä, jos 1.8 16V ilmastoidussa Xsantiassa laturi on helposti vaihdettava. Onhan se kyllä vaihdettavissa, kunhan purkaa sisälokareita, poistaa öljynsuodattimen..... Melko nopea homma. Sisälokari tai joku muovinpala piti tosiaan osaksi irrottaa ainakin, että pääsi kiristimeen käsiksi ja pitiköhän hydepumpun putket irrottaa ja itse pumppukin kai? Öljynsuodattimen irrottamista en muista tuossa yhteydessä tehneeni. Melko simppeli homma kuitenkin ja erittäin suoraviivainen, vaikka hieman purkamista onkin. Siinä mainitsemassani 626:ssa piti makailla toisen auton alla kiroilemassa ja toisen kurotella moottorin yli lähes mahdottoman kauas, eikä se sittenkään vaan meinannut onnistua.
![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 28.02.2016 22:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
laakeri kirjoitti: Siinä mainitsemassani 626:ssa piti makailla toisen auton alla kiroilemassa ja toisen kurotella moottorin yli lähes mahdottoman kauas, eikä se sittenkään vaan meinannut onnistua. No jopas, eikö siellä mazdan alla mahtunut kiroilemaan? Oliko toisen auton merkillä väliä? ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 28.02.2016 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
XM Break kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kyllä laturinvaihdon helppouden mittakaavan pitää olla syvältä, jos 1.8 16V ilmastoidussa Xsantiassa laturi on helposti vaihdettava. Onhan se kyllä vaihdettavissa, kunhan purkaa sisälokareita, poistaa öljynsuodattimen..... ![]() Täsmälleen oikeaa palautetta keskisuomesta. Joidenkin mielestä kaikki on helppoa kunhan sen saa tehtyä, no se on suhteellinen käsite. Tykkäähän toinen äidistäkin ja toinen tyttärestä. En paljon sano, mutta sen sanon että vi'''''n homma on vaihtaa xantian laturi, olen noita nyt jokusen vaihtanut joten luulen asiasta jotain tietäväni. Olen aina heittänyt vaihturin tilalle joten en ole noita sisäkaluja alkanut penkomaan, mutta jos jaksaa harrastaa niin mikäs siinä. Olen asiakkaan näkökulmasta katsoen tuumannut vaihturin olevan se edullisempi vaihtoehto. PS Ihan sama minkä alla makaat laukeat kuitenkin. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 28.02.2016 22:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
idefix kirjoitti: Olen aina heittänyt vaihturin tilalle joten en ole noita sisäkaluja alkanut penkomaan, mutta jos jaksaa harrastaa niin mikäs siinä. Olen asiakkaan näkökulmasta katsoen tuumannut vaihturin olevan se edullisempi vaihtoehto. Se on kyllä aivan varma. Xantiaan kun taitaa maksaa kiinanlaturi noin satasen ilman, että tarvii vanhaa antaa vaihdossa edes. Ei mitsua remppaa niin nopeasti, että työstä lasku jäisi tuota pienemmäksi...
|
Kirjoittaja: | aktiivi [ 28.02.2016 23:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
laakeri kirjoitti: idefix kirjoitti: Se laturi on sitte xantiassa niin v'''''''''''''''''''''a paikassa aktiivi kirjoitti: Meni kyllä aikaa kun piti purkaa kiristintä, apurullaa, hydeputkee ja niiden pidintä. Sitten kartioliitokset pitivät sitkeäati laturia paikoillaa. Meinasi usko jo loppua. Minkäs mallisesta Xantiasta työ olette muuten noita irroitelleet, dieselistä tai kuukasta kenties? Ilmastoimaton 1.8 8V ja ilmastoidut 1.8 16V ja 2.0 16V ovat itselle vain tuttuja ja niissähän laturit ovat ihan helposti käsillä.Vuoden 2000 ilmastoitu Santtu 1,8 16v bensahan se.. Olisko 94 1,8 8v:n laturi siihen sopiva? Sellainen Santtu makaa pakkasessa hangessa eli houkutteleva työmaa. Vai muuttiko facelift laturia. Kuka sitä kiinan pojan laturia myy, fixus? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 29.02.2016 01:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
aktiivi kirjoitti: Vuoden 2000 ilmastoitu Santtu 1,8 16v bensahan se.. Olisko 94 1,8 8v:n laturi siihen sopiva? Sellainen Santtu makaa pakkasessa hangessa eli houkutteleva työmaa. Vai muuttiko facelift laturia. Latureita on ollut Xantiassa aika montaa erilaista mallia. Lappeenrannan autosähköstä (Bosch Car Service) joskus tuli kiinalainen laturi ostettua.
Kuka sitä kiinan pojan laturia myy, fixus? |
Kirjoittaja: | ealab [ 29.02.2016 10:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
Saattaa Mitsun laturi hyvin korjattuna olla pitkäikäisempi, kuin jokin halpisversio. |
Kirjoittaja: | Petsku [ 29.02.2016 11:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian laturi |
idefix kirjoitti: Se laturi on sitte xantiassa niin v'''''''''''''''''''''a paikassa että olen sanonutkin, vain homot ruotsalaiset ovat moisen keksineet. Mulla olis ehjä laturi myytävänä jos tarviit. Joo, kyllä etenkin tiiliskivimallisessa takapotkussa on niin pahassa paikassa, että jo hihnanvaihto hirvittää puhumattakaan että joutuis laturi irroittelemaan ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |