Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 12:12 

Viestit: 169
Päivät.

Pidemmän aikaa olen ihmetellyt kun tuo C5 tuntuu terävissä kuopissa ihan sairaan kovalta. Verrokkiautona C4 Picasso, mikä ei todellakaan ole pehmeimmästä päästä, eikä pikkukuopissa eroa juuri ole. BMW 520d kulkee huomattavasti mukavammin kuin mun C5. Paikallaan paineltaessa jousitus tuntuu kyllä pehmeältä. Sport-napilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.

Onko tuo oire siitä että pallot olisi tiensä päässä? Onhan noilla menty jo melko pitkästi: etupalloilla 400 tuhatta ja takapalloillakin yli 300 tuhatta. Takana on Xantian viimeisen vuosimallin pallot. Häviääkö kaasu noista? Entä kuuluisiko Sport-napin tuntua ihan selvästi vai onko sen vaikutus lähinnä lyyrinen ihan ehjässäkin autossa?

Voiko tuossa olla jotain muuta vikaa, mikä tekisi jousituksen kovaksi nimenomaan pienissä terävissä kuopissa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 12:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Et ole yksin. Noin neljäsosa vanhemmista h3+ -sitikoista kulkee jonkinasteisen jousitusongelman kanssa, tyypillisesti kuski ei ole varma ongelman laadusta tai olemassaolosta mutta ihmettelee että näin jäykkäkö se on... C6:n osalta luku on suurempi amvarin takia, ehkä puolet on tavalla tai toisella liian jäykkiä.

Valitettavasti helpoin ja halvin idea, eli rikkonainen tai tyhjä jousipallo, on hyvin harvoin näiden tuplakalvopallojen aikana syy. Laagri Veho on viimeisen 12 vuoden aikana vaihtanut alle 10 kpl noita jousipalloja ja ne lähes kaikki farmareihin jotka olivat olleet ylikuormattuja. Eli palloja ei kannata ruveta ainakaan ensimmäisenä vaihtamaan.

Noissa ilman amvaria kulkevissa (eli kaikki c5:t) ongelma on pehmeän ja kovan moodin kytkentä tai siihen liittyvä anturointi. Se vaikuttaa merkittävästi myös pintapehmeyteen, vaimennusvakiot ovat paljon jäykemt hydraktive kovassa asennossa. Jos sport-asento ei tunnu vaikuttavan mihinkään ja alusta on pintakova, vaihtoehtoja vialle on todella paljon. Ensimmäinen juttu on lexialla katsoa vikakoodit, jos se ei näytä mitään ilmiselvää niin sitten lexian parameter measurementillä äänittää pätkä signaaleita ja aktuaattoreiden asentoja tiellä, jossa pintakovuus tuntuu.

Vikoja jotka tyypillisesti näkyvät vikakoodeissa ovat antureiden ja solenoidien viat. On myös vikoja jotka eivät siellä näy, esim keskihydrauliikkablokkien (etu ja taka) mekaaninen jumiminen jäykkään tilaan. Niitä ruvetaan haistelemaan silloin jos tosiaan vikakoodeja ei ole.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 12:54 

Viestit: 169
Mitä antureita on, jotka vaikuttavat tuon jousituksen tilavalintaan?

Minulle kyllä riittäisi, jos tuo olisi koko ajan pehmeässä tilassa. Auton napakkuus on mielestäni yliarvostettua (Toyota Priuksella ajaneena tiedän mistä puhun, ihan sairaan huono kyyti, ja Daciaa kokeiltuani mietteenä oli, että kaikkea ei todellakaan tarvitsisi olla kaupan). Onko H3+:ssa samanlaiset mankkuventtiilit kuin toisaalla keskustelussa olleessa Hydractive2:ssa ja jos on, mistä ne löytyvät? Siellä näytti pumpun imemä ilma olevan vikana. En ole koko aikana perehtynyt pumpun ja hydrauliikkasäiliön saloihin autossani eikä öljyjä sinne ole ikinä vaihdettu. Voiko h3:n pumppu olla ilmavikainen? Siinähän säiliö on kuitenkin pumpun yläpuolella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Onkohan Xantian (harmaatkaan) takapallot tuplakalvollisia? Käsittääkseni vain kakkoskoppaisen etupallot ovat tuplakalvolla, myös vihreät.

Omaan H3+ 2.0 breakiin vaihdoin plussattoman 1.8 breakin etupallot, muuttui paljon mukavammaksi. Takapallojen vaihtokin pitäisi saada joskus aikaiseksi...
Toisaalta etupää saisi olla mukavampikin, ehkäpä joskus kokeilen sinne jotain vihreää...

Keskipallon vaihto voisi auttaa myös, mutta sinne ei kai vanhanmalliset mahdu...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 13:35 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
ds-jekkeri kirjoitti:
Et ole yksin. Noin neljäsosa vanhemmista h3+ -sitikoista kulkee jonkinasteisen jousitusongelman kanssa, tyypillisesti kuski ei ole varma ongelman laadusta tai olemassaolosta mutta ihmettelee että näin jäykkäkö se on...


Tarttis pitää pallomiitti, että vois vertailla oman sitikan kyytiä muiden sitikoiden kyytiin, niin sais vähän perspektiiviä. Viiden hengen porukka autosta autoon ja sama lenkki kullakin. Mustakin H3+ on aina ollut jotenkin pintakova, vaikka ottaa isommat möykyt ja jäätyneet traktorin renkaan jäljet yms. erittäin nätisti. Comfort-palloilla ihan siedettävä keskimäärin, koska lullauksen tuoma mukavuus helpottaa pintakovuudesta aiheutuvaa kärsimistä...

Lopuksi sama kierros Audilla tai Volkkarilla, niin kaikki osallistujat lähtevät tyytyväisinä kotiin. ;-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 16:38 

Viestit: 169
En tiedä lähtiskö välttämättä tyytyväisenä kotiin. Tuohon verrattuna A6:n taikka Passatin kyyti on jo kohtuumukavaa, mutta epäilenkin ettei auto ole ihan kunnossa.

Etupallot on tuohonkin vaihdettu plussattoman palloihin (olivat ostaessa vähän käytetyt) jo vuosia sitten ja takana ovat tosiaan Xantian pallot. Xantian palloilla loppui takajousitusta vaivaava kolina ja pauke. Kynkänlaakerit on uusittu jotain 60tkm sitten ja eteen laitoin myös toisen pään kumihelat tukivarsiin uutta pari vuotta takaperin. Kaikki alustan osat ovat silmämääräisesti kunnossa ja käsin paineltuna tosiaan tuntuu pehmeältä, ajossa ei.

Pystyisikö tähän jotenkin laittamaan jousituksen tilaa ilmaisevat ledit, kuten toisessa viestiketjussa oli tehty vai onko lexia ainut tapa päästä sielunelämään käsiksi? Missä nuo keskipallon kytkevät venttiilit oikein ovat? Entä mistä systeemin saa paineettomaksi jos vaihtaa vaikka pehmeäpää palloa tilalle? Noihin en ole löytänyt mistään mitään dokumentaatiota. Minulla on venäjänkielinen C5-korjausopas, joka moottoreitten tms. kohdalla on aika kattava, mutta jousituksesta siinä ei paljoa puhuta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 18:31 

Viestit: 9
Kysyn tähän ketjuun jatkoksi kun vika samantapainen. Auto on C5 H3+ 09 Sedan ajettu 200tkm, jousitusosia vaihdettu etutolpat ei muuta. Talliin on jyrkkä luiska ja joudun säätämään korkeutta pykälän ajettaessa sisään / ulos (rautajousilla ei edes pääsisi, joten onneksi on kaasujouset). Viime viikon aikana alkanut vikailu; auton jousitus on tallista lähdettäessä kivikova kuten ylimmässä asennossa ja laskee hitaasti normiasentoon, ajaessa ei ongelmia vielä ollut. Talliin ajettuani jää hydepumppu käymään normaalista poikkeavalla äänellä ts. sihisee / särisee. Nestettä lisäsin, ei vaikutusta. Hydraulivuotoa ei ole tullut. Mikähän on syynä tähän? Pumppu menossa rikki vai mikähän lienee ongelman syynä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 18:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
ds-jekkeri kirjoitti:

Valitettavasti helpoin ja halvin idea, eli rikkonainen tai tyhjä jousipallo, on hyvin harvoin näiden tuplakalvopallojen aikana syy. Laagri Veho on viimeisen 12 vuoden aikana vaihtanut alle 10 kpl noita jousipalloja ja ne lähes kaikki farmareihin jotka olivat olleet ylikuormattuja. Eli palloja ei kannata ruveta ainakaan ensimmäisenä vaihtama.



Kahteen C5:een olen vaihtanut uudet pallot, puhki menneiden alkuperäisten tilalle (toiseen eteen, toiseen taakse). Molemmat tuttavieni autoja (berlinejä) ajettu reilu 300tkm. ja toisella reilu 200 tkm. Katsastuskonttorin testeri oli näyttänyt ihan hyviä lukemia vaikka pallo oli rikki...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1319
Paikkakunta: Järvenpää
kimmoa kirjoitti:
Mitä antureita on, jotka vaikuttavat tuon jousituksen tilavalintaan?

Onko H3+:ssa samanlaiset mankkuventtiilit kuin toisaalla keskustelussa olleessa Hydractive2:ssa ja jos on, mistä ne löytyvät? Siellä näytti pumpun imemä ilma olevan vikana. En ole koko aikana perehtynyt pumpun ja hydrauliikkasäiliön saloihin autossani eikä öljyjä sinne ole ikinä vaihdettu. Voiko h3:n pumppu olla ilmavikainen? Siinähän säiliö on kuitenkin pumpun yläpuolella.


En sano että pumpun imemä ilma oli pelkästään syynä tuohon havaitsemaani parannukseen Xm:ssä, mutta korjaus vähensi sitä sekä paransi mukavuutta ja erityisesti pienissä karheuksissa. Tuo on monitahoinen juttu ja täytyy laittaa oma ketju noista ilmavaivoista..

H2 ja H3+ ovat lähellä toisiaan toisin kuin pelkkä H3. En tiedä venttiilien eroista tai pumpun rakenteesta.

French car forumin ketjussa oli milenkiintoinen oireen hoitokonsti, pari tippaa jotain tiskiainetta säiliöön. Vaahdot häipyy ja kyyti tasaantuu! Kokoeilkoot kukin omalla vastuulla :!:



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
kimmoa kirjoitti:
Mitä antureita on, jotka vaikuttavat tuon jousituksen tilavalintaan?


Ei-täydellinen lista. C6:ssa on tähän verrattuna näitä vielä lisääkin;

Jousituksen korkeusanturit (edessä ja takana tai joka pyörällä omansa (c6))
Hydrauliikan paineanturi
Muuttuvatehosteisen ohjauksen hydr.paine
Jarrupaineanturi
Ratin kääntökulma-anturi
Kaasupolkimen asentoanturi
Ovien aukioloanturit
Solenoidiventtiilien vikatila-anturit (integroitu ohjaustrankkuihin)
Peräkontin aukioloanturi
Kiihtyvyysanturi
Abs/esp -yksikön toimintatila ja rengaskohtaiset nopeusanturit

Suuri osa näistä ei mene suoraan hydr.eculle vaan tulee väyläviesteinä muilta ecuilta. Esim c6:ssa ratin kääntökulma tulee hyrdeculle abs/esp-ecun väyläviestinä.

Mikä tahansa näiden anturien pienistäkin vioista tai kuluman aiheuttamista epälineaarisuuksista tekee sen, että jousitus on "jotenkin jäykkä". Anturin ei suinkaan tarvi olla rikki, eikö edes välttämättä vikakoodia tarvi olla näkösällä missään. Vikakoodi voi myös olla muualla kuin hydr.ecussa, joka kuuntelee mielellään muiden ecujen vikaraportteja ja laittaa itsensä johonkin niistä yli 10:stä jäykästä moodista.

Niin että jos pallojen vaihdolla selviät, onneksi olkoon. Itse näiden kanssa kyllästymiseen asti tapelleena aloittaisin joka tapauksessa lexialla. Vika voi olla esim ratin viallinen asentoanturi.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 29.02.2016 23:15 

Viestit: 169
Täytyy katsoa tuota kun palaan Suomeen. taikka sitten purkaa mankkuventtiileistä sisuskalut pois niin että saa jousituksen pysyvästi pehmeäksi.

Onko tuo systeemi rakennettu siten että jos yksi pallo hajoaa niin muut joustaa tavallaan sen edestä? (Valko-)venäläisestä korjausoppaasta olin tuon tekstin näkevinäni. Tälloin voisi olla mahdollista, että joku palloista on sökö. Mutta käsin painellen auto todellakin tuntuu pehmeältä.

Saako noista venttiileistä läpileikkauskuvia mistään? Koetin kirjautua sinne serviceen, mutta eihän se tietenkään toiminut, ranskalainen kun on. Sen tajusin ruudulletulevasta ranskankielisestä mongerruksesta että serverit olivat nurin. No, täällä on muutenkin kaikki paskaa paitsi kusi, ei tuokaan siis ihme. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 01.03.2016 14:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Pirminen kirjoitti:
Kysyn tähän ketjuun jatkoksi kun vika samantapainen. Auto on C5 H3+ 09 Sedan ajettu 200tkm, jousitusosia vaihdettu etutolpat ei muuta. Talliin on jyrkkä luiska ja joudun säätämään korkeutta pykälän ajettaessa sisään / ulos (rautajousilla ei edes pääsisi, joten onneksi on kaasujouset). Viime viikon aikana alkanut vikailu; auton jousitus on tallista lähdettäessä kivikova kuten ylimmässä asennossa ja laskee hitaasti normiasentoon, ajaessa ei ongelmia vielä ollut. Talliin ajettuani jää hydepumppu käymään normaalista poikkeavalla äänellä ts. sihisee / särisee. Nestettä lisäsin, ei vaikutusta. Hydraulivuotoa ei ole tullut. Mikähän on syynä tähän? Pumppu menossa rikki vai mikähän lienee ongelman syynä?


Joku jousituskorkeuden asentoantureista rikki tai kulunut ja ecu ei hoksaa että auto on jo tarpeeksi korkealla. Pumppu pumppaa lisää lientä paineella koko ajan. Mahdollisesti myös rajapainekatkaisin rikki, sihinä pumpun sirinän kanssa viittaa siihen että paineen varoventtiili päästää kun pumppu vaan jatkaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 02.03.2016 15:35 

Viestit: 24
Tuntuu olevan yllättävän herkkä tuo jousitus sekä oikealle lentokorkeudelle että etu- ja takakorkeussäädinten "rasvatulle" toiminnalle. Eli noihin kunnolla öljyä, jumppaa edestakaisin ja lentokorkeudet kohdilleen. Ainakin X7:n etupää pehmeni huomattavasti kun laski sentin leksalla ajokorkeutta lähemmäs todennäköisesti oikeaa korkeutta. Myös jousipalloilla on vaikutusta asiaan vaikkei näistä kuulemma enää kaasua kuulu hävitäkään.

Itsellä oli tuossa liian korkealla kulkevassa juuri ongelmana, ettei auto koskaan saavuttanut korkeinta jousitusasentoa, vaan juuri tuo pumppu kävi aikansa erikoista ääntä pitäen kunnes sammui. Miksei takertelevat vivustotkin voisi samanlaista ongelmaa aiheuttaa. Edellisessä autossa joutui jo ihan mekaanisestikin etuvakaajasta säätämään kun leksan säätövara loppui kesken.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 03.03.2016 09:09 

Viestit: 9
Kiitos neuvosta. Takapää on halvaantunut yläasentoon jonkun aikaa ja sitten laskee. Talliin ajon jälkeen se vielä nousee itsekseen ja surisee pumppu, kuten vastauksissa luki. Ehkä se ääni ei ole nyt niin erityinen kun olen kuunnellut sitä ja litkua lisätty. Jumitusta en ole tähän asti havainnut kuin ihan satunnaisesti, auton joudun nostamaan / laskemaan päivittäin ehkä se estää jumituksen syntymistä. Eipä mitään paikkoja ole kyllä rasvattukaan. Aikaisemmista xantioissa oli takapään rasvausta ja korkussäädön mekanismin vaihto tehty ainakin toiseen kun jäi pysyvästi yläasentoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 06.03.2016 23:53 

Viestit: 169
Ajelimpa tuossa tänään muutamia kymmeniä kilsoja "erinomaisia" ranskalaisia pikkuteitä. Painelin vähän väliä sporttia päälle ja pois ja jotenkin tuntuu että täristää vielä enemmän kun sport on päällä. Ehkä venttiilit sittenkin toimivat? Ei pysty sanomaan varmaksi kun ei autoa täällä saa leksiaan kiinni, joka paikassa puhutaan ainoastaan ranskaa ja kielimuuri on taivaaseen asti.

Kuuluuko sportin ja normaalitilan välinen ero olla kovin suuri? Missä sen parhaiten huomaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 07.03.2016 10:32 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
kimmoa kirjoitti:
Ajelimpa tuossa tänään muutamia kymmeniä kilsoja "erinomaisia" ranskalaisia pikkuteitä. Painelin vähän väliä sporttia päälle ja pois ja jotenkin tuntuu että täristää vielä enemmän kun sport on päällä. Ehkä venttiilit sittenkin toimivat? Ei pysty sanomaan varmaksi kun ei autoa täällä saa leksiaan kiinni, joka paikassa puhutaan ainoastaan ranskaa ja kielimuuri on taivaaseen asti.

Kuuluuko sportin ja normaalitilan välinen ero olla kovin suuri? Missä sen parhaiten huomaa?


En tiedä, kuuluuko olla, mutta ei se kovin suuri ole.

Ennen pehmopalloja saatoin juuri ja juuri huomata, että auto oli ehkä jotenkin jämäkämpi tien heitoissa. Töyssyt tuntuivat aika samalla tavalla ja käytännössä suurimman osan ajasta en ollut varma, onko sportti päällä vai ei. Hakemalla kun haki, niin ehkä jonkin eron saattoi havaita. Kova moodi vaikuttaa selvimmin heittojen laajuuteen kuin pintapehmeyteen.

Conforteilla ero on selkeämpi. Sekä pehmeä moodi että kova moodi ovat yhtä lailla pintakovia, mutta pienissä töyssyissä pehmyt moodi imee epätasaisuudet aiheuttaen vain pientä huojuntaa, kun kova moodi vavahduttelee auton koria ja matkustajia siten, että sen huomaa. Isot heitot esimerkiksi motarilla kova moodi ottaa enemmän kuten "normaali" auto, kun taas confort heijaa laajemmin eikä palaudu niin napakasti vaakalentoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 07.03.2016 12:34 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Itse olin eron huomaavinani vasta kun ajoin 60km/h rajoitettua mutkaista pikkutietä törkeää ylinopeutta.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 07.03.2016 22:50 

Viestit: 169
Hauska nähdä, että täällä on muillaki samanlaisia harrastuksia. Suljetulla alueella, tottakai. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 11.03.2016 00:39 

Viestit: 69
Lieneeköhän minunkin C5:sessa jousitus (H3+) jotenkin juuttunut kovaan asentoon? Mielestäni tuntuu välillä turhan pintakovalta ja sopivalla nopeudella (n. 40-50km/h) esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa ns. "hytkyttää". Sport-napilla en oikein mitään vaikutusta. Eilen ja tänään laittelin eteen uudet jarrulevyt ja palat. Auto oli nostettu tunkille/pukeille ja luonnollisesti ylimmässä asennossaan. Tuossa vaiheessa kääntelin rattiakin, jotta saan työskentelytilaa enemmän. Kun homma oli tehty, niin mielestäni jousitus oli pehmeämpi mitä ennen. Ihan kuin sylintereissä olisi ollut ilmaa, joka tuossa hommassa poistui? Linkitän tässä samalla aiemman havaintoni vähän yli vuosi sitten:

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20185

Havainnon jälkeen eteen on vaihdettu Montroen 66-baariset jousipallot, muttei keskipalloa. Voisikohan pumppu tosiaan lykätä ilmaa järjestelmään? Jos voi, niin miten "ominaisuudesta" pääsee eroon?

Lexia löytyy, mutta en ole saanut sillä lainkaan yhteyttä jousituksen ecuun. Muiden kanssa kyllä juttelee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 11.03.2016 09:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1319
Paikkakunta: Järvenpää
vpekkari kirjoitti:
Lieneeköhän minunkin C5:sessa jousitus (H3+) jotenkin juuttunut kovaan asentoon? Mielestäni tuntuu välillä turhan pintakovalta ja sopivalla nopeudella (n. 40-50km/h) esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa ns. "hytkyttää". Sport-napilla en oikein mitään vaikutusta. Eilen ja tänään laittelin eteen uudet jarrulevyt ja palat. Auto oli nostettu tunkille/pukeille ja luonnollisesti ylimmässä asennossaan. Tuossa vaiheessa kääntelin rattiakin, jotta saan työskentelytilaa enemmän. Kun homma oli tehty, niin mielestäni jousitus oli pehmeämpi mitä ennen. Ihan kuin sylintereissä olisi ollut ilmaa, joka tuossa hommassa poistui? Linkitän tässä samalla aiemman havaintoni vähän yli vuosi sitten:

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=20185

Havainnon jälkeen eteen on vaihdettu Montroen 66-baariset jousipallot, muttei keskipalloa. Voisikohan pumppu tosiaan lykätä ilmaa järjestelmään? Jos voi, niin miten "ominaisuudesta" pääsee eroon?

Lexia löytyy, mutta en ole saanut sillä lainkaan yhteyttä jousituksen ecuun. Muiden kanssa kyllä juttelee.


Yhtä hyvin kuin ilmassa, ongelmasi voi olla lentokorkeudessa? Ylämäkeen ajettaessa paino siirtyy takapyörille ja keula nousee hieman jolloin, jos ei korkeudet ole kohdallaan, tullaan äkkiä tilanteeseen jossa ulosjoustot alkaa rajoittumaan.

Tuo jarruremppa tekee jumppauksen ja jos selvästi paranee sen jälkeen tilapäisesti, voi olla ilmaa siellä? Vai voiko joku muu tehdä tuota?
Joskus olen havainnut että yläasennossa olon jälkeen normaaliin laskettaessa tuntuu että ei laskeudu täysin oikeaan korkeuteen vaan jää joksikinaikaa hieman ylös. Voisiko korkeudensäädön likaset ja ruosteiset osat ja nivelet tehdä tuota, että kun on olleet pingotuksella yhteen suuntaan, eivät palaudu heti oikeaan kohtaan? Tämä tietenkin tuntuu kovuutena mutta jos perussäätö liian alhaalla voi tuntua pehemeytenä? En tiedä onko tuo h3+:ssa edes mahdollista jos korkeudensäätö
perustuu mittaukseen?

Mukavuutta voi muuten mitata nykyaikaisilla älypuhelimilla aika hyvin. Itse olen pitänyt Lumiassa G-Force nimistä sovellusta päällä kun puhelin kojelaudalla tai mittaristossa. Piirtää käppyrää pystysuuntaisista heitoista kun puhelin kyljellään katseluasennossa :P

Lexioissa on varmaan paljon eroja konfiguraatioiden suhteen, mutta omassa win2000 setupissa olen huomanut että jos menee joillain 111111 koodeilla sisään ei kaikki palikat löydy mutta sillä orgalla tai joissain valmistenumerolla osaa hakea auton oikeat asetukset. Myös liittimen huono asentuminen voi tehdä tuota ehkä?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 11.03.2016 18:21 

Viestit: 69
Ehkä tarvii mittailla nuo potikat jossain vaiheessa ja tarkistaa korkeus. Seuraavan havainnon olen tehnyt, että auton ollessa paikallaan ja käynnissä: Jos heiluttelen itseäni sivusuunnassa siten, että saan auton kallistelemaan, niin heilunta vähenee ja terävöityy heti painaessani jarrua. Voisiko tästä päätellä, että siirtyy silloin kovaan tilaan ja ainakin jompi kumpi keskiventtiili pelaa? Keskipallon kunnosta sen sijaan tuo ei kerro mitään, koska en pääse painamaan samaan aikaan keulaa/perää alas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 20.03.2016 11:24 

Viestit: 69
Lueskelinpa aikani kuluksi tätä rinnakkaista keskustelua, vaikka koskeekin vanhempaa järjestelmää:

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=16019

Lainaa:
-ilma öljyssä sotkee monella tavalla järjestelmän toimintaa
-ilma sotkee aktiiviventtiilin toimintaa, pienentää varaajan käytännön kapasiteettia ja toimii käytännössä jousitusta jäykentävästi pallon vaimenninreijissä jossa suuri painevaihtelu jolloin kuplien koko muuttuu ja neste eikä pyörä liiku hyvin.
-H2-versiot (aktiva?) huonosti suunniteltuja ilman poistumisen suhteen. Vajoamisen esto aiheuttaa ilman jäämisen sylintereihin seistessä, eikä luonnollista poistumaa kuten vajoavissa. Joustintuet kerää ilmaa ja H2:n paksut putket ei vie ilmaa pois yhtä hyvin kuin muut autoa jumpatessa. Painevaraaja pallo ylöspäin jolloin sinne voi kertyä ilmaa jolloin syklit lyhyitä kun varattu nestemäärä jää pieneksi.


Toimintaperiaate on pysynyt kuitenkin vuosikymmeniä suunnilleen samanlaisena, vaikka nykyään sähkö hoitaakin paineen tuoton.

Tuossa jo aiemmin jumppasin C5:stani oikein kunnolla yläasentoon ja kääntelin useita kertoja rattia laidasta laitaan. Sen jälkeen on tuntunut paljon pehmeämmältä tuo jousitus (tai sitten tuntuma on korvien välissä :D ). Voisikohan tosiaan näihin päästä ilmaa jostain sisään esimerkiksi ajettaessa kuoppaisilla teillä? Mietiskelen tässä, että mitähän tapahtuu jos ajan ison montun yli? Mikä näissä muuten vaimentaa liikettä silloin kun jousisylinteri pyrkii pidentymään? Voisiko sylinterin sisälle syntyä hetkellinen tyhjiö ja jos tiivisteissä on sanomista, niin hörppäisi samalla hiukan ilmaa. Jos kuoppaisella tiellä ajoa on riittävästi ja jumppaa siihen nähden liian vähän, niin ilmaa kertyy ajan saatossa sinne enemmänkin ja jousitus käy epämukavaksi.

Ilmeisesti tiivisteiden välistä voi todellakin päästä ilmaa, koska esimerkiksi renkaiden vaihto tulee aina tehdä yläasennossa ja samoin katsastusinssikin siitä muistuttaa. Mahtaako jopa LDS-nesteen ikä vaikuttaa tuohon taipumukseen? Voiko se vanhemmiten muuttaa olomuotoaan enemmän vaahtoavaksi, jolloin taipumus ilmiöön pahenee?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 20.03.2016 13:00 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
vpekkari kirjoitti:
Tuossa jo aiemmin jumppasin C5:stani oikein kunnolla yläasentoon ja kääntelin useita kertoja rattia laidasta laitaan. Sen jälkeen on tuntunut paljon pehmeämmältä tuo jousitus (tai sitten tuntuma on korvien välissä :D ).


Tuo auttaa, kunnes jätät auton taas parkkiin pidemmäksi aikaa. Se ärsyttävä, hieman kova pintajoustamattomuus häipyy pitkälti hyvän jumppauksen jälkeen etenkin siten, että jumpan jälkeen viimeisenä aina auto alimpaan ja sieltä sitten ajokorkeuteen. Ja jumppaus kannattaa tehdä pienen ajon jälkeen, kun nesteet ovat kiertäneet ja pallot lämmenneet: jos jumppaa heti käynnistyksen jälkeen, jumpalla ei ole suurta tehoa.

Auton lentokorkeuden alentaminen auttaa positiivisesti tuohon mukavuuteen, ainakin muutaman päivän testailun perusteella. Etupäätä pitäisi vielä vähän laskea. Voinpahan kerrankin sanoa, että tuunasin tuossa autoa matalammaksi! :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 20.03.2016 16:17 

Viestit: 69
Näin pitkälle en olekaan tutkinut asiaa, mutta onpas metkaa mikäli tällä lailla käyttäytyy. Syy moiseen olisi mukava tietää. Pelkkä ilma ei enää selitä sitä, että pitkään parkissa ollessaan jousitus muuttuisi kovaksi. Voisikohan keskiventtiili jumittaa jotenkin ja sitten jumppaaminen sen irrottaisi? Kun kevät etenee, niin pitää suorittaa hydepumpun puhdistus ja samalla LDS-vaihto. Homma on edullista kun tekee itse ja joka tapauksessa näistä on molemmista toimenpiteistä hyötyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia.
ViestiLähetetty: 20.03.2016 17:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
vpekkari kirjoitti:
Voisikohan tosiaan näihin päästä ilmaa jostain sisään esimerkiksi ajettaessa kuoppaisilla teillä? Mietiskelen tässä, että mitähän tapahtuu jos ajan ison montun yli? Mikä näissä muuten vaimentaa liikettä silloin kun jousisylinteri pyrkii pidentymään? Voisiko sylinterin sisälle syntyä hetkellinen tyhjiö ja jos tiivisteissä on sanomista, niin hörppäisi samalla hiukan ilmaa. Jos kuoppaisella tiellä ajoa on riittävästi ja jumppaa siihen nähden liian vähän, niin ilmaa kertyy ajan saatossa sinne enemmänkin ja jousitus käy epämukavaksi.?

Väittäisin että ei. Perusteena se ettei sitä mäntää sylinterin sisältä mikään muu työnnä ulospäin, kuin hydraulineste. Sekä edessä, että takana, männän sisällä on kara joka välittää voiman männästä tukivarteen/jousitolppaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: