Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=22958
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  koppiesko [ 09.03.2016 00:31 ]
Viestin otsikko:  Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Kuten otsikosta luette niin kanttaako vai ei. Tiedän et tämä on ikuisuus kysymys. Toimenpide olis nyt edessä tai sit ei. Kun en tiedä kannattaako? t. Esko

Kirjoittaja:  svc [ 09.03.2016 01:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

koppiesko kirjoitti:
Kuten otsikosta luette niin kanttaako vai ei. Tiedän et tämä on ikuisuus kysymys. Toimenpide olis nyt edessä tai sit ei. Kun en tiedä kannattaako? t. Esko
Itse poistin EGR:n tulpan ainakin talveksi.
Autona C5 2.0 HDi automaatti -08.

-Persdyno ei kerro tehoerosta
-Moottori lämpenee nopeammin ja Webasto käy vähemmän, kuin edellisessä 2.2 HDi:ssä.
-Polttoaineenkulutuksessa ei näy eroa. Johtunee juuri tuosta Webaston käytön vähenemisestä.
-Imusarja todennäköisesti nokeentuu ja karstoittuu.
-Kuskilla on parempi omatunto, kun ei puhaltele pakoputkesta ylimääräisiä typpioksideja.

En ole vielä päättänyt, palautanko tulpan kesän ajaksi. Tehon ja kulutuksen suhteen en huomannut eroa. Talvella EGR-putken jäähdytys lämmittää moottoria Webaston sijasta.

Eli kuten Savossa sanottaisiin: Saattaa olla, että kannattaa tai sitten ei. Tai päinvastoin.
Olisi mielenkiintoista nähdä ihan dynotesti aiheesta.

Kirjoittaja:  Teuski [ 09.03.2016 07:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

94hp RHX-koneessa ei mun tietääkseni ole vesijäähdytystä EGR:n putkessa, ainakaan omassa '01 Jumpyssä ei ollut. Eipä siis pahemmin vaikuta webaston käyntiaikoihinkaan.
400tkm ajettuna imusarja oli aika karstainen.

En osaa sanoa tuliko tehoja lisää juuri EGR:n tulppauksella kun samalla tosiaan puhdistui imusarjakin.

Halvalla jos voimaa haluaa, niin omaan pistin evryn ja ahtopaineanturia huijaamalla maksimiahdot 1,5bar ja kyllä liikkuu aivan eri tavalla. Kytkimenkään kanssa ei ole ollut ongelmia.

Kirjoittaja:  koppiesko [ 09.03.2016 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Juuri tuo imusarjan likaantuminen askarruttaa. Tehot kyllä riittää kun on optimoitu. Ja jos käyttää jotain ainetta millä liuoittaa karstan imusarjasta moottorin käydessä niin tekeekö moottorille hyvää kun karsta kulkeutuu eteenpäin?

Kirjoittaja:  Teuski [ 09.03.2016 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Sen aineen haluan nähdä joka sen karstan käydessä irrottaa ;)

Onko mitään muuta syytä EGRn jättämiselle kuin se, että sen kuuluu päästöjen vuoksi olla toiminnassa?

Kirjoittaja:  koppiesko [ 09.03.2016 21:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Sitä tässä vähän kysellytkin. Hyödyt ja haitat. Aika karstainen oli imusarja ku turbo hajos ja kilometrejä vajaat 200tkm. Luulis et moottori oli tyytyväisempi kun sais puhdasta ilmaa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 10.03.2016 13:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

:shock: kovasti kiinnostaa ,kuinka sait turbon hajoomaan alle 200000. ? ja tulppaa se EGR ihan suosiolla ja unohda asia sen jälkeen . säästyt imusarjan siivoomiselta . toisaalta jos vehkeellä on ajettu vain 200000 niin miten helv. voi karstaa olla paljoa . se tarkoittaisi ,että kone on kuluttanut öljyä jo jonkun aikaa.

Kirjoittaja:  svc [ 10.03.2016 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Teuski kirjoitti:
Sen aineen haluan nähdä joka sen karstan käydessä irrottaa ;)
Forten diesel IMV cleaneria on väitetty toimivaksi. Käyttöturvatiedotteen mukaan vaikuttavat aineet ovat butyyliglykoli, asetoni ja aromaattinen C9 hiilivetyliuotin. (Ei siis tällä kertaa kerosiinia)

Teuski kirjoitti:
Onko mitään muuta syytä EGRn jättämiselle kuin se, että sen kuuluu päästöjen vuoksi olla toiminnassa?
Vesijäähdytteinen EGR pitää kabiinin talvella lämpöisempänä ilman Webaston käyttöä. Jossain näin lukeman, että teho olisi jopa 10 kW luokkaa.

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.03.2016 23:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

svc kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Onko mitään muuta syytä EGRn jättämiselle kuin se, että sen kuuluu päästöjen vuoksi olla toiminnassa?
Vesijäähdytteinen EGR pitää kabiinin talvella lämpöisempänä ilman Webaston käyttöä. Jossain näin lukeman, että teho olisi jopa 10 kW luokkaa.

Ihan varmasti pitää, tai siis pitäisi jos tuossa sellainen olisi :)

Kirjoittaja:  koppiesko [ 11.03.2016 12:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Turbo hajos lahdenväylää ajaessa talvisena pakkas aamuna. Siitä asiasta on ketju tällä palstalla. Selvää syytä en tiedä tänäkään päivänä. Itse epäilen jotain öljy häiriötä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.03.2016 13:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

heh heh oikeessa oot svc .. kyllä helpostikkin 10 kw POISSA kun egr on toiminnassa ja paskonut imusarjan.
koppi taas vois miettiä kuinka hätäinen on koneen sammuttamisen kanssa tuollaisen koneväylän kaahailun jälkeen . hyvä tapa tuhota turbo ja siinä sivussa pakosarja + sylinterinkansi ,kun ensin painaa putki punasena ja heti panee koneen tilt kun saa pysäytettyä. hyvä tapa on antaa rallattaa pari kolme minuuttia tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista . ehtii lämmöt tasaantua jokapaikassa.

Kirjoittaja:  svc [ 11.03.2016 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

kokemjne kirjoitti:
heh heh oikeessa oot svc .. kyllä helpostikkin 10 kw POISSA kun egr on toiminnassa ja paskonut imusarjan.
Ei 2.2 HDissä mitenkään pahasti ollut tukossa vielä 400 000 km kohdalla vaikka EGR oli toiminnassa. Nokinen ja öljyinen kylläkin. Tuli tutkittua kanavat endoskoopilla, kun startin vaihdon yhteydessä putkistossa oli öljyä normaalia enemmän. Ilmeisesti turbon laakeri jo hieman tihkutti öljyä. Ja sitten ~20 000 myöhemmin alkoikin turbon säätösiivikkö jumittelemaan todennäköisessti karstan takia.

Nykyisessä 2.0 HDissä imusarja on samoin nokinen, mutta ei vielä karstainen. (175 000 km). Oma osansa on melko varmasti ajotavalla. Kaupunkiajossa imusarja karstoittuu todennäköisesti aika paljon pahemmin.

Kirjoittaja:  koppiesko [ 11.03.2016 20:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Vauhti oli jotain satasen luokkaa kun turbo meni ja parisen kilometriä ellei hieman enemmänkin ajoin sitte hiljempää ku etsin pysäytys paikka kun ei näkyvyyden takia voinut heti pysähtyä olis varmaan joku ajanut päälle oli sen verran lumipyryä. Mut et egr venttiili oli niin paskanen luulen turbosta tuli öljyt jotenkin lisänä sotkemaan ja paloivat kiinni. Eli normaali oloissa turbopaketti ei olis ton näköinen mut tuossahan se vielä on näkösällä. Elämäni aikana ajamalla olen yhden moottorin rikki saannut kun nuoruuden toiotassa ei lämpömittari pelittänyt ja meni kansipahvi. Ja toisesta paljon ajetusta toiotasta tuli kiertokanki lohkon läpi. v.88 lähtien diisseleitä 4 kpl ollut ilman sen suurempia ongelmia. En usko et mun tapauksessa tolla punahehkusta pysäyttäminen tule kyseeseen kun lahdenväylän ajon jälkeen tulee kummassakin päässä rauhallista ajoa. Mulla kun ei ole toi egr vesi jäähdytteinen niin kallistun sen tulppaaminen. Mikäs olikaan se pätevin toimenpide tehdä se? Ajatus olis Jumpyä vielä pitää vuosia ellei ihan hirmuisesti rupea metkuilee...

Kirjoittaja:  koppiesko [ 11.03.2016 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Ehkäpä tässä on pieni väärinkäsitys tai en puhu asiasta oikealla tavalla. Tarkoitin sitä venttiili lautasen näköistä osaa joka pakosarjasta päästää pakokaasua imupuolelle ja on siinä turbon yhteydessä. Motonetin egr venttiili kovasti kyllä erinäköinen. Mutta on turbon kanssa yhtä pakettia?

Kirjoittaja:  koppiesko [ 11.03.2016 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Ehkäpä tässä on pieni väärinkäsitys tai en puhu asiasta oikealla tavalla. Tarkoitin sitä venttiili lautasen näköistä osaa joka pakosarjasta päästää pakokaasua imupuolelle ja on siinä turbon yhteydessä. Motonetin egr venttiili kovasti kyllä erinäköinen. Mutta on turbon kanssa yhtä pakettia?

Kirjoittaja:  koppiesko [ 11.03.2016 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Jumpy -04 2.0hdi egr tulppaaminen

Positiivista asiassa ainakin on et käynnistäessä annan käydä tyhjäkäyntiä jonkun minuutin samoinkuin ennen sammuttamista. Vaik käynnistäessä tapa aina ollut sama kaikissa autoissa j a se johtuu moposta (650cc) kun siinä pitää varmistua et öljy nousee kaikkiin kerroksiin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/