Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 04.04.2016 20:16 

Viestit: 53
Paikkakunta: Turku
Heps,moottoriöljyt pitäisi vaihtaa mutta tietoa luokituksesta ei tunnu oikein löytyvän,mitä suositellaan tai on hyväksi havaittu?



C5 Tourer HDi 163 Exclusive Business Aut. -11
EX:C5 V6 Berline -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 04.04.2016 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mikä tahansa öljy, jossa purkin kyljessä lukee 5W-40, ACEA A3 (tai API SJ).
Tehtaan suositus on "Total Quartz 9000 tai vastaava öljy"
Kylmään talveen myös 0W-40.

Tehdastäyttönä on käytetty 2000 alkaen 5W-30, ACEA A5 (tai API SL) .
Pienikitkaisen öljyn pitäisi pudottaa bensankulutusta 1-2%, mutta en laittaisi tätä enää paljon ajettuun moottoriin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 04.04.2016 22:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Piston slapin takia paksuin öljy jonka kohtuudella kehtaat laittaa. Jos ei tarvi talvella alle -10 ajella kylmäkäynnistyksen jälkeen, laittaisin luokkaa 15W/50, ja olen laittanutkin. Nuo 0W ja 5W litkut ovat liian laihaa vettä tällä konetyypille kuluneena. Paksumpi öljy ei myöskään ole niin herkkä tursuamaan ulos sieltä VVT-pyörien höyteiltä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
15W-50 on sadassa asteessa vielä suhteellisen jäykkää, vähän huolettaisi sen toimivuus/tunkeutuvuus normaaliajossa..? Olen nähnyt tota suositeltavan lähinnä ratakäyttöön kun öljynlämmöt on jatkuvasti reilusti korkeammat. Itse olen käyttänyt 5W-40, ja kesärengaskaudella 10W-40 silloin kun olen vaihdellut öljyjä pari kertaa vuodessa.

Jos jotain tiettyä öljyä pitäisi suositella, niin ehdottomasti korkean HTHS-arvon omaava esteri-pohjainen öljy, kuten Motul 300V tai Redline. Redline taitaa olla noista kahdesta tällä hetkellä hieman edullisempaa, noin 20€/litra. 8-)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 16:23 

Viestit: 53
Paikkakunta: Turku
Kiitos vastauksista!

Eiköhän sitä näillä tiedoilla jotain litkua sinne saada kaadettua.



C5 Tourer HDi 163 Exclusive Business Aut. -11
EX:C5 V6 Berline -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 19:09 

Viestit: 182
Teboilin Gold S ei ole vielä pettänyt missään autossa, ei sitikoissakaan. Siinä on luokitukset ja viskositeetit kohdallaan. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Igor kirjoitti:

Jos jotain tiettyä öljyä pitäisi suositella, niin ehdottomasti korkean HTHS-arvon omaava esteri-pohjainen öljy, kuten Motul 300V tai Redline. Redline taitaa olla noista kahdesta tällä hetkellä hieman edullisempaa, noin 20€/litra. 8-)



Suurin osa Motul 300V Ester öljyistä on vain markkinoinnin tuomaa hypetystä. Esterin määrä on erittäin pieni ko. öljyissä. Spektrometri tulokset osoittavat tämän. Teboil Diamond 0W-40 öljyssä on esteriä monin kerroin enemmän kuin monessa 300v öljyssä...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
ds-jekkeri kirjoitti:
Piston slapin takia paksuin öljy jonka kohtuudella kehtaat laittaa. Jos ei tarvi talvella alle -10 ajella kylmäkäynnistyksen jälkeen, laittaisin luokkaa 15W/50, ja olen laittanutkin. Nuo 0W ja 5W litkut ovat liian laihaa vettä tällä konetyypille kuluneena. Paksumpi öljy ei myöskään ole niin herkkä tursuamaan ulos sieltä VVT-pyörien höyteiltä.


Eihän 0w ja 5w öljyt ole ohuempia kuin kylmänä... Eikös öljyvuodot esiinny yleensä lämpimällä koneella? 0w ja 5w öljy ei ole ohuempaa kylmänä kuin lämpimänpään 50 lämpimänä...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
powerage kirjoitti:
Igor kirjoitti:

Jos jotain tiettyä öljyä pitäisi suositella, niin ehdottomasti korkean HTHS-arvon omaava esteri-pohjainen öljy, kuten Motul 300V tai Redline. Redline taitaa olla noista kahdesta tällä hetkellä hieman edullisempaa, noin 20€/litra. 8-)



Suurin osa Motul 300V Ester öljyistä on vain markkinoinnin tuomaa hypetystä. Esterin määrä on erittäin pieni ko. öljyissä. Spektrometri tulokset osoittavat tämän. Teboil Diamond 0W-40 öljyssä on esteriä monin kerroin enemmän kuin monessa 300v öljyssä...


edit. ir-spektri ei spektrometri



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 05.04.2016 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
powerage kirjoitti:
Igor kirjoitti:

Jos jotain tiettyä öljyä pitäisi suositella, niin ehdottomasti korkean HTHS-arvon omaava esteri-pohjainen öljy, kuten Motul 300V tai Redline. Redline taitaa olla noista kahdesta tällä hetkellä hieman edullisempaa, noin 20€/litra. 8-)



Suurin osa Motul 300V Ester öljyistä on vain markkinoinnin tuomaa hypetystä. Esterin määrä on erittäin pieni ko. öljyissä. Spektrometri tulokset osoittavat tämän. Teboil Diamond 0W-40 öljyssä on esteriä monin kerroin enemmän kuin monessa 300v öljyssä...
¨

En ole nähnyt kyseisiä tuloksia 300V:stä tai Teboilin öljyistä, joten vaikea tuohon on väittää vastaan. Motul 300V ja Redline -öljyissä (5W-40) HTHS on kuitenkin yli 4,5cP. Tosta Diamondista en yhtäkkiä löytänyt muuta tietoa kuin että se täyttää SAE 40:n vaatimuksen joka on 2,9cP.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 06.04.2016 00:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
powerage kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Piston slapin takia paksuin öljy jonka kohtuudella kehtaat laittaa. Jos ei tarvi talvella alle -10 ajella kylmäkäynnistyksen jälkeen, laittaisin luokkaa 15W/50, ja olen laittanutkin. Nuo 0W ja 5W litkut ovat liian laihaa vettä tällä konetyypille kuluneena. Paksumpi öljy ei myöskään ole niin herkkä tursuamaan ulos sieltä VVT-pyörien höyteiltä.


Eihän 0w ja 5w öljyt ole ohuempia kuin kylmänä... Eikös öljyvuodot esiinny yleensä lämpimällä koneella? 0w ja 5w öljy ei ole ohuempaa kylmänä kuin lämpimänpään 50 lämpimänä...


Voi kun se olisikin näin yksinkertaista. Tästä voisi jauhaa loputtomiin, ja on jauhettukin, tällä foorumillakin. Joka tapauksessa laajemman kaistan (kuten 0W50 tai 5W50) öljyissä on enemmän kuluvia ekspansiopolymeerejä jolla tuo laaja lämpötilakäytös on saatu aikaan. Viskositeettikaista on jotain aivan muuta 5000km ajon jälkeen kuin purkista kaadettuna. Öljyjen viskositeettikaan ei muutu lineaarisesti lämpötilan mukaan, se se tilanne että 0W50 öljy olisi siellä kuumassa päässä on tavallisessa ajossa harvinaisempaa. Tämän nimenomaisen konetyypin ongelmat eli piston slap (joka ILMEISESTI lähtee kehittymään nimenomaan kun kylmälle/puolilämpimälle koneella annetaan kenkää, luulisin itse sen tehneeni aikanaan juuri noin 50tkm ajettuun C5 V6:seen) ja vvt-pyörien vuodot/vajaatoiminnat, sekä koneen kuitenkin kohtuullisen vanhanaikaiset välykset, suosivat melko tankeaa siirappia jos ei tosiaan tarvi talvella lyödä -32 asteen pakkasestä käyntiin kylmiltään.

Nuo kitkanvähennys/metallinpinnoitusaineet jota monet pitävät huuhaana, mutta minä (kuten esimerkiksi tuulimyllyjen vaihteistojen kanssa muistaakseni askaroiva Wesa) tiedän toimiviksi tietyissä rajoissa, ovat myös tärkeä lisä tähän koneeseen. Suomessa valinta olisi RVS, tällä puolella jotain muuta. Nyt kaasutinexperttikin on ryhtynyt myymään Resurs-nimistä ainetta jossa on ilmeisesti samaa tahnaa sisällä kuin RVS:ssä ja Hadossa, tiedä sitten.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 06.04.2016 06:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Jekkerille: 0w ja 5w eivät vuoda tiivisteitä ulos sen kummemmin kuin 15w öljytkään. En ottanut kantaa muuhun kuin öljyvuotoon.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 06.04.2016 06:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
ir-spektri tuloksia: http://www.oil-club.ru/forum/topic/3484 ... e-grafiki/

En ota kantaa kumpi parempi 300v vai diamond 0w-40, vaan siihen että Motul pettää asiakkaita Esteri mainonnallla. Esteriä joissakin 300v öljyssä vain nimellisesti...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 06.04.2016 09:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
powerage kirjoitti:
ir-spektri tuloksia: http://www.oil-club.ru/forum/topic/3484 ... e-grafiki/

En ota kantaa kumpi parempi 300v vai diamond 0w-40, vaan siihen että Motul pettää asiakkaita Esteri mainonnallla. Esteriä joissakin 300v öljyssä vain nimellisesti...


Seison korjattuna; jos jotain tiettyä öljyä pitäisi suositella, niin ehdottomasti korkean HTHS-arvon omaava öljy, kuten esim. Motul 300V tai Redline. :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 06.04.2016 10:14 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ds-jekkeri kirjoitti:
Tämän nimenomaisen konetyypin ongelmat eli piston slap (joka ILMEISESTI lähtee kehittymään nimenomaan kun kylmälle/puolilämpimälle koneella annetaan kenkää, luulisin itse sen tehneeni aikanaan juuri noin 50tkm ajettuun C5 V6:seen) ja vvt-pyörien vuodot/vajaatoiminnat, sekä koneen kuitenkin kohtuullisen vanhanaikaiset välykset, suosivat melko tankeaa siirappia jos ei tosiaan tarvi talvella lyödä -32 asteen pakkasestä käyntiin kylmiltään.


Kaikkihan liikkuvat osathan kylmässä/puolilämpimässä koneessa kärsivät, jos antaa monoa. Koneen lämmöthän on jo suunnitteluvaiheessa rajoitettu sieltä yläpäästä optimaalisiksi, joten jos motin lämpö on reilusti kylmempi tai kuumempi, ollaan samalla optimialueen ulkopuolella. Tämä täytyy ottaa huomioon ajossa eikä rääkätä.

Nykyisinhän "suositellaan" nykyautoille, että pitäis vaan käynnistyksen jälkeen lähteä heti ajelemaan normaalisti. Vanhaa viisautta noudattaen olen aina antanut kylmän koneen käydä hetken parkkiruudussa ja rullailen sitten matalilla kierroksilla liikenteeseen ja annan normaalisti (=kunnolla) kierroksia vasta lämpimälle koneelle. Olisko jonkun 90-luvun autoni ohjekirjassakin sanottu, että ei yli 3000 rpm ennen kuin lämmöt on normaalit. Varmaankin toleranssit saadaan nykyosiin pienemmiksi kuin 20 vuotta sitten, mutta ei niitä fyysisissä vehkeissä koskaan täydellisiksi saa, kun pitää ottaa lämpölaajeneminen huomioon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 07.04.2016 02:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
yason kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Tämän nimenomaisen konetyypin ongelmat eli piston slap (joka ILMEISESTI lähtee kehittymään nimenomaan kun kylmälle/puolilämpimälle koneella annetaan kenkää, luulisin itse sen tehneeni aikanaan juuri noin 50tkm ajettuun C5 V6:seen) ja vvt-pyörien vuodot/vajaatoiminnat, sekä koneen kuitenkin kohtuullisen vanhanaikaiset välykset, suosivat melko tankeaa siirappia jos ei tosiaan tarvi talvella lyödä -32 asteen pakkasestä käyntiin kylmiltään.


Kaikkihan liikkuvat osathan kylmässä/puolilämpimässä koneessa kärsivät, jos antaa monoa. Koneen lämmöthän on jo suunnitteluvaiheessa rajoitettu sieltä yläpäästä optimaalisiksi, joten jos motin lämpö on reilusti kylmempi tai kuumempi, ollaan samalla optimialueen ulkopuolella. Tämä täytyy ottaa huomioon ajossa eikä rääkätä.

Nykyisinhän "suositellaan" nykyautoille, että pitäis vaan käynnistyksen jälkeen lähteä heti ajelemaan normaalisti. Vanhaa viisautta noudattaen olen aina antanut kylmän koneen käydä hetken parkkiruudussa ja rullailen sitten matalilla kierroksilla liikenteeseen ja annan normaalisti (=kunnolla) kierroksia vasta lämpimälle koneelle. Olisko jonkun 90-luvun autoni ohjekirjassakin sanottu, että ei yli 3000 rpm ennen kuin lämmöt on normaalit. Varmaankin toleranssit saadaan nykyosiin pienemmiksi kuin 20 vuotta sitten, mutta ei niitä fyysisissä vehkeissä koskaan täydellisiksi saa, kun pitää ottaa lämpölaajeneminen huomioon.


Tämä on selvää kaikille konemiehille. Koneiden pitäisi antaa lämmetä ja asettua ennen kuin mitään "raskasta" tehdään. Koskee niin autoja kuin ruohonleikkureitakin. Mutta ES9J4-sarjan koneet ovat tälle vain erityisen herkkiä. Kun kerran töppää, niin se klöpöti-klöpöti läkätys, josta on toisessa threadissa keskusteltu pitkään, on koneen sisällä koko sen loppuiän jos ei mäntiä ja sylinteriputkia vaihdeta.

Omassa yksilössäni oli noin kilometrin rauhallisen ajon jälkeen ehkäpä +30 astetta jäähdytysnesteen lämmöt, ja siitä moottoritien rampille jossa jouduin polkaisemaan kaasun pohjaan päästäkseni liikenteen sekaan vaivatta. Olisiko ulkona ollut noin -10 pakkasta tuolloin, ei edes mikään hirmupakkanen. Tuon jälkeen pihaan tullessa muistan ihmetelleeni, että "ilmastoinnin pumppuko läkättää vai mikä", ja siitä se alkoi, ei ollut pumppu... Piston släp on tämän vaivan virallinen kansainvälisesti tunnettu nimi, jotkut koneet ovat herkkiä kehittämään sen. ES9J4-kone on omassa sarjassaan, en ole ehkäpä 30-40 konetta läheltä kuunneltuani koskaan kuullut yli 100.000 ajettua ES9J4-sarjan konetta josta tuo läkätys puuttuisi.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 07.04.2016 18:04 

Viestit: 5125
Enpäs muista tuollaiseen törmänneeni, mutta en toisaalta ole sellainen kultakorva että kuulisin koneen ulkopuolelta mikä siellä pitää ääntä. Itsellä ES9J4s piti (parisen sataa tuhatta km ajettuna) kylmänä nakutusta ja päättelin sen olevan venttiilinostin ja se ilmeisesti osui oikeaan kun silloin uusien öljyjen vaihto 0W...40 (enpäs muista enää kenen öljyihin päädyin, mutta joku normaali valtamerkki kuitenkin) auttoi melkein samantien, mutta montakin eri asiaa voi ääntä aiheuttaa, stetoskooppi/kuuntelukeppi joskus auttaa paikallistamaan oikeaa suuntaa, mutta ei aina - pikemminkin voi joskus eliminoida jotain paikkoja pois.

En kyllä googlestakaan löytänyt muiden valituksia piston slapista tämän koneen yhteydessä, Jekkerin valitus löytyi toki ekana (tai google löysi yhdeni pösön, jossa jälleenmyyjä totesi että lohko ja männät menee vaihtoon - mutta vika lienee ollut kuitenkin joku ihan muu kun lopussa kirjoittaja totesi koneen "huuhtelun" auttaneen: "Took it to my local garage. They charged me a couple and had a complete engine flush out and the problem is solved!" http://www.406oc.co.uk/viewtopic.php?f=1&t=22368).

Kai tuolla koneella kuitenkin ajaa 300...400 tuhatta kevyesti ilman remonttia tai kasvanutta öljynkulutusta, niin haittaako tuo mainittu piston slap muuta kuin korvia ja kuuluuko se autoon sisälle?

Onpa noita näemmä myös turbotettukin, vieläpä ihan vakio sisuskalulla ja puristuksilla: https://www.dp-engineering.nl/index.php ... 6-v6-turbo
Aika maltillisesti tietenkin, mutta toteavat että kuuteen vuoteen ei ole tarvinnut muuta remonttia tehdä kuin vaihdella öljyjä. Onhan Suomessakin (ainakin ollut) yksi keskipakoisahdettu ES9J4(s?) pösö (Oli Alastarolla samaan aikaan sen minunkin ES9J4s:n kanssa) , mutta sille on ehkä tehty enemmänkin, ainakin kuvittelisin puristuksia lasketun reippaasti.

Onko kellään muulla ollut ongelmia piston slapin kanssa. Tai öljynkulutuksen vai mitä muuta siitä voikaan seurata?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 07.04.2016 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Ei mun ES9J4:t ainakaan ole öljyä syöneet, vaikka kenkää on annettu. Enkä ole kuullut että näitä olis saatu muuten hajalle kuin jättämällä jakohihnanvaihto tekemättä. Piston slap ei ole terminä eikä äänenä tuttu. Nykyisessä on mittarissa 193tkm ja edellisessä taisi olla myyntihetkellä jotain 225tkm.

Siinä Prochargerilla ahdetussa pösössä on ES9J4, mutta voimalinjassa vakiota taitaa olla vain lohko, kannet ja vaihdelaatikko.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 07.04.2016 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
https://540ratblog.wordpress.com/2013/0 ... t-ranking/

:roll:



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 07.04.2016 21:02 

Viestit: 5125
Juu, ainakaan noilla koneen sisuskaluilla ja männillä en erottanut hölkyttelyä tai lököttelyä, taisi olla siis kyseessä tämä jonain kehitysversiona:
https://www.youtube.com/watch?v=Xyv1M1hNj5o

"Hyvä jumala ja jeesus" tms. sen sijaan kuulin videolta, mutta jotain ääniä myös kuuntelivat loppupuolella ja jotain öljynvalo vilkkuu?.... juttelivat, mutta tehojakin lienee sitten ihan mukavasti:
"1,25 bar 600Nm and 413,5kW"

Nokka-akseleiden ajoituksensäätöä noissa vanhemmissa versioissa ei kai ole, enkä tiedä millaista ääntä niistä lähtee vikaantuessaan. (mutta ainakin niitä ohjaavista venttiileiustä lähtee paljon öljyä niiden hajotessa)

Öljyissä olen ainakin ilmajäähy MP:ssä suosinut kanssa noita hyvin "kiinnileikkautumiselta" suojaavia (tosin usein vanhan kansan mineraaliöljyjä usein vaihdettuna, mutta on pyöräkin jo melkoisen vanha)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 08.04.2016 05:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Onhan tästä tämän koneen äänimaailmasta puhuttu tälläkin foorumilla monta kertaa. Piston släp on koneen läkätysäänistä pehmein, sitä eivät kaikki ymmärrä edes vikaääneksi, ollaan vaan sitä mieltä että "ainahan vanhasta moottorista ääntä kuuluu". Sen voi sekoittaa kauempaa kuunneltuna myös V6:n tyhjäkäyntipakoääneen, kuvitellen sitä sporttimaisen teräväksi. Auton sisälle se parhaiten ja häiritseväiten kuuluu, puhallin ja ilmastointi ja muut melulähteet pois päältä lämpimällä koneella, auto rauhoittuu sinne 600-700 kierroksen tyhjäkäynnille ja klöpöti-klöpöti-klöpöti alkaa. Monesti ääni voimistuu sinne tuhatta kierrosta kohti kevyesti kaasutettaessa, häviten muiden koneen äänien sekaan jossain 1500-2000 kierroksen välillä.

Seuraavaksi äänilistalla on sitten kuluneiden VVT-pyörien ääni joka on omanlaisensa kolina/rähinä, sekin on paljon matalampi kuin venttiilinnostimien naputus (sitä ei toki ES9J4-peruskoneessa eli Xantiassa/XM:ssä esiinny, mutta C5 V6:sta alkaen noissa joissa on ne porschelta tilatut säätyvät nokat). Siihenkin öljyn tankeus jonkin verran vaikuttaa, luonnollisesti. Viimeisenä sitten venttiilinnostimien starttirähähdys tai ajonaikainen naputus, niissä lienee enemmänkin likaantumisesta kuin kulumisesta kysymys, en osaa sanoa onko paksummasta öljystä siinä iloa.

Käsitykseni mukaan tuo piston slap ei koneen öljynkulutukseen tai kestävyyteenkään juuri vaikuta, niillä läkättäneillä V6-XM:lläkin kyllä höylättiin satoja tuhansia ääni jatkuvasti kuuluvana, pikkuhiljaa voimistuen. Ikävä ääni se kyllä on kun sen kerran huomaa kuulevansa, ja öljylaatu vaikuttaa olennaisesti äänen voimakkuuteen. Muiden merkkien tietyissä moottoreissa on samaa ongelmaa, esim. Subaru SVX:n kone ja jotkut nelipyttyisetkin subarun koneet ovat herkkiä juuri tälle vialle.

Kun ollaan sen hakukoneen käyttöön niin rakastuneita, ei pitäisi olla ylivoimaista kirjoittaa googleen "sitruunapatonki läkätys" ja johan löytyy esimerkiksi tämä keskustelu:

viewtopic.php?f=12&t=16688&start=25

jossa esimerkiksi Plagu, Cikatti ja Lauri huomaavat kuulleensa juuri tuon äänen sieltä koneesta. Laurilla on jopa oma nimensä "Lätkätys tai lonkotus" juuri tuolle tämän koneen spesiaalikolinalle. Eli tämän palstan aktiivisista seuraajista (70 hlöä) yli viisi prosenttia on jo kiusallisen tietoinen juuri tästä läkätyksestä.

Sieltä leikattuna myöskin pidempi luonnehdintani tuosta äänestä, tuon kirjoituksen jälkeen on yksi lisäkone tullut ostettua jossa tuo tuttu ääni tietysti on (bifuel C6):

"Minua itseäni kiinnostaa tuo ESJ4 ja ESJ4S -moottorien piston slap-tyyppivian hiljentäminen. Tähän mennessä kaikissa yli 50tkm ajetuissa mitä minulla on ollut (C5 V6 x 2, C6, 406 coupe, XM V6 x 2) on ollut lievä tai voimakkaampi piston slap-ääni kylmänä ja tyhjäkäynnillä lämpimänäkin kun tarkkaan kuuntelee. Kysehän on siitä suunnitteluvirheestä, että takarivin keskisylinteri saa jostain syystä tietyissä tilanteissa männän helmojen osalta puutteellista voitelua, ja mäntä leikkaa kevyesti kiinni alaosastaan sylinterin seinämiin. Siitä jää sitten kasvava välys, joka ilmenee siten että mäntä liikkuu ylös-alas -liikkeen lisäksi kiertoliikkeellä keinuen. Ja tästä ääni ja nimitys "piston slap". Liekkö siellä oikein suomenkielistä nimeä, männän poikittaisliikkeestä tai keinumisesta puhutaan. Itse käytän äänestä mielellään nimeä "läkätys".

Todettakoon vielä että tuossa C5 V6:ssa joka uutena ostettiin, ei ollut alussa lainkaan sitä ääntä. 50.000 jälkeen oli jo selkeästi kuultavissa. Selvää muistikuvaa ei ole että miten se alkoi, mutta pieni aavistus on että joskus olisi heti talvikylmästä käyntiin laiton jälkeen turautettu kaasu pohjassa rampille, ja sen jälkeen sitten ääni olisi alkanut. Mutta herkkä tuo konetyyppi on tuolle vialle. Liekkö kellään täysin läkättämätöntä ESJ4-perheen konetta jossa olisi esimerkiksi yli 100.000 km, en ole vielä päässyt kuulemaan.

Nyt tietenkin taas saa kuulla, että eivät ne koneet kolise, sinulla on ollut rikkinäisiä... Valmiiksi vastauksena, että ääni on varsinkin alkusessaan niin huomaamaton, että äkkinäinen ei pidä sitä vikana tai "äänenä", uusi tojota on meluisampi. Sen kuulee parhaiten joutokäynnillä, kun kytkee ilmastoinnin manuaalisesti pois päältä ja puhalluksen nollaan. Sieltä konehuoneesta kuuluu semmonen vieno "klöpöti klöpöti klöp jne etc", ikäänkuin joku naputtaisi messinkivasaralla puupalikkaa metallipöydän päällä."



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 08.04.2016 06:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Ei taida olla paksuista öljyistä mitään hyötyä, ehkä enemmänkin haittaa, ainakin jos puhutaan ominaisuudesta suojata moottoria. Kannattanee käyttää molybdeenipitoista öljyä (mielummin sellaista jossa sitä on hyvä määrä) se poistaa hyvin mekaanisia ääniä, näin olen ainakin huomannut. Paksut öljyt nostavat turhaan moottorin lämpöä, voitelevat huonosti kylmänä jne. Hyvä lisäaine paketti on tärkeä. ZDDP sinkki on myös hyvä määrättyyn rajaan asti, sen jälkeen hyöty kääntyy negatiiviseksi.

https://540ratblog.wordpress.com/2013/0 ... t-ranking/



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 08.04.2016 13:04 

Viestit: 5125
ds-jekkeri kirjoitti:
...
Kun ollaan sen hakukoneen käyttöön niin rakastuneita, ei pitäisi olla ylivoimaista kirjoittaa googleen "sitruunapatonki läkätys" ja johan löytyy esimerkiksi tämä keskustelu:
...


Juu - kyllä patongista läkätystä löytyy :) Mutta kun konetta ei ilmeisesti silti ole vieläkään purettu eikä tarkasteltu tarkemmin ja vian luonne on kai analysoitu vain korvalla, eikä kai ole sitten millään "ihmeaineillakaan" parantunut "pitäisikin löytää joku varmasti läkättänyt kone joka on menossa paaliin, ja avata tutkimuksia varten." (toisaalta nythän totesit että varmasti läkättää kaikki yli 100000 km ajetut?)

Mutta haaste: Löytyykö jostain muualta maailmasta (jollain kielellä) puhetta ja valittelua tuollaisesta "Piston Slapista" ES9 (A, J4 ja J4s vaikka ainakin s ja ilman-s on eri mäntä ja eripituinen männän helmakin). Jotenkin luulisi, ainakin englantiakin puhuvallakin alueella noita V6:ia on moninkertaisesti Suomeen verrattuna. Ja lisäksi yleisesti noiden koneiden ääniä on paljon kyselty, kommentoitu ja analysoitu, esimerkkinä vaikka yksi tyyppi kuuntelee nostimien nakutusta ja suuttien tikitystä.http://www.beatsinthecity.com/video/sKPGNNnn4gs

(tai löytyisikö männän helman kulumisesta kuvia, yleensä niistä tulee mäntään julman näköistä jälkeä ja luulisi ainakin silloin tulevan jos kerralla leikkaa sen verran pahasti että mäntä heiluu niin pahasti että kuuluu? Itse en ennustaisi sellaiselle koneelle pitkää ikää)

Oma kultakorva ei oikein edes erota absoluuttisia taajuuksia, mutta onneksi on myös ohjelmia jotka tekee spektrianalyysia ja ehkä erilaisia kaistanpäästöfilttereitä kokeilemalla voisi vielä enemmän hifistellä ja ainakin tutkia millä perustaajuudella ne kilinät kuuluu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 08.04.2016 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
powerage kirjoitti:
Ei taida olla paksuista öljyistä mitään hyötyä, ehkä enemmänkin haittaa, ainakin jos puhutaan ominaisuudesta suojata moottoria. Kannattanee käyttää molybdeenipitoista öljyä (mielummin sellaista jossa sitä on hyvä määrä) se poistaa hyvin mekaanisia ääniä, näin olen ainakin huomannut. Paksut öljyt nostavat turhaan moottorin lämpöä, voitelevat huonosti kylmänä jne. Hyvä lisäaine paketti on tärkeä. ZDDP sinkki on myös hyvä määrättyyn rajaan asti, sen jälkeen hyöty kääntyy negatiiviseksi.

https://540ratblog.wordpress.com/2013/0 ... t-ranking/


Mielenkiintoista luettavaa toi ranking-dokkari.

Paljon ZDDP:tä sisältänyt öljy (5W-30 300V 4T Racing Oil) tosiaan pärjäsi tuolla todella hyvin, mutta sitten todettiin että katalysaattori ei niin korkeasta ZDDP-arvosta tykkää.

0W-40 -öljyt ei kovin hyvin pärjänneet, eikä myöskään 0W-30 verrattaessa 5W-30:een. Ja testithän tehtiin 110°C lämmössä, eli tästä voinee päätellä että se kylmän pään viskositeettiarvo vaikuttaa myös lämpimässä päässä... 0W:n vaatima lisäainepaketti huonontaa muita ominaisuuksia?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I V6 öljysuositus
ViestiLähetetty: 08.04.2016 15:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Juu, ainakaan noilla koneen sisuskaluilla ja männillä en erottanut hölkyttelyä tai lököttelyä, taisi olla siis kyseessä tämä jonain kehitysversiona:
https://www.youtube.com/watch?v=Xyv1M1hNj5o

"Hyvä jumala ja jeesus" tms. sen sijaan kuulin videolta, mutta jotain ääniä myös kuuntelivat loppupuolella ja jotain öljynvalo vilkkuu?.... juttelivat, mutta tehojakin lienee sitten ihan mukavasti:
"1,25 bar 600Nm and 413,5kW"


Juu, tosta vekottimesta kuuluu kaikenlaisia mielenkiintoisia ääniä. :lol: Kuutisen vuotta sitten se kuulosti Räyskälässä tältä, silloin taisi olla satakunta heppaa vähemmän:
https://www.youtube.com/watch?v=JGkeKjfIXYc

Itsekin pääsin tuolloin ottamaan pari lähtöä ko. pösön viereltä, siinä sai Activa aika kylmää kyytiä. Tässä vielä bonuksena Activa vs. Activa samalta päivältä... jotta tämä liittyisi aiheeseen, niin mulla oli tuolloin tossa punaisessa V6:ssa Motul 300V:t, mutta silti Jethin TCT tuli ohi. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=pcW126WW6Lc




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron