Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C 5 alapallon kiinnitys http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23230 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | kapani [ 12.04.2016 18:28 ] |
Viestin otsikko: | C 5 alapallon kiinnitys |
Moro! Osaisko viisaammat neuvoa C5 -06 dsl oikean puolen alapallon kiinnitystä? Vaihdoin päällevedettävän suojakumin ja nyt pitäisi kasata. Irroituksessa käytin tunkkia kuten nyt kiinnityksessäkin yritin. Nivelen pulttipää on noin kolmen sentin päässä reijästä oikealle sivuun. Jarrulevystä tai jarrukilvestä tunkatessa ylöspäin karkaa vain kauemmaksi reijästään. Auto on hydraulisesti nostettu yläasentoonsa ennen remppaa ja lisätunkkaamista. On varmaankin joku parempikin tekniikka saada tappi reikään;) Kiittäen mahdollisista vinkeistä, nimim. Vältä turhaa ähellystä ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 12.04.2016 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
Olisiko kumia vaihtaessa tullut epähuomiossa nykäistyä akselista siten että sisäpään nivel on purkautunut, ja siksi ei päästä pyörännapaa oikealle paikalleen..? |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 12.04.2016 21:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
Eiköös tosa oikealla oo se välilaageri ei lähe aleksi kuljeskeleen? Kyllä se menee ykköskopassa ihan heittämällä. Missäpäin maailmaa duunailet? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 12.04.2016 21:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
kapani kirjoitti: . Nivelen pulttipää on noin kolmen sentin päässä reijästä oikealle sivuun. Jarrulevystä tai jarrukilvestä tunkatessa ylöspäin karkaa vain kauemmaksi reijästään. Auto on hydraulisesti nostettu yläasentoonsa ennen remppaa ja lisätunkkaamista. On varmaankin joku parempikin tekniikka saada tappi reikään;) Sulla on ilmeisesti ehjät puslat tukivarressa koska ongelmana on juuri tuo yläasento: tunkkaamalla et saa tolppaa painumaan kasaan vaan tukivartta täytyy saada käännettyä riittävästi alaspäin että tolppa mahtuu kääntymään tarpeeksi sisälle. Ehjillä puslilla se voi vaatia melko suurenkin voiman. Pukit alle (nehän toki onkin jo), moottori käyntiin ja napista muutama painallus alaspäin ja auto sammuksiin. Suhinan loputtua tolppa noussee melko pienelläkin voimalla. |
Kirjoittaja: | kapani [ 12.04.2016 23:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
jasu kirjoitti: Olisiko kumia vaihtaessa tullut epähuomiossa nykäistyä akselista siten että sisäpään nivel on purkautunut, ja siksi ei päästä pyörännapaa oikealle paikalleen..? Jos noin on käynyt, niin mikä neuvoksi? Meneekö työntämällä takaisin? Onko lukkorengas sisänivelessäkin? Sisäpuolen kumi on kyllä venynyt pituutta, voisi kieliä ko. Ongelmasta. |
Kirjoittaja: | kapani [ 12.04.2016 23:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
Plösöilijä kirjoitti: Eiköös tosa oikealla oo se välilaageri ei lähe aleksi kuljeskeleen? Kyllä se menee ykköskopassa ihan heittämällä. Missäpäin maailmaa duunailet? Tää on 06 malli, eli 2 koppanen ja automaattiloota. Tampereella ähellän tän kanssa ![]() |
Kirjoittaja: | kapani [ 12.04.2016 23:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
RPekka kirjoitti: kapani kirjoitti: . Nivelen pulttipää on noin kolmen sentin päässä reijästä oikealle sivuun. Jarrulevystä tai jarrukilvestä tunkatessa ylöspäin karkaa vain kauemmaksi reijästään. Auto on hydraulisesti nostettu yläasentoonsa ennen remppaa ja lisätunkkaamista. On varmaankin joku parempikin tekniikka saada tappi reikään;) Sulla on ilmeisesti ehjät puslat tukivarressa koska ongelmana on juuri tuo yläasento: tunkkaamalla et saa tolppaa painumaan kasaan vaan tukivartta täytyy saada käännettyä riittävästi alaspäin että tolppa mahtuu kääntymään tarpeeksi sisälle. Ehjillä puslilla se voi vaatia melko suurenkin voiman. Pukit alle (nehän toki onkin jo), moottori käyntiin ja napista muutama painallus alaspäin ja auto sammuksiin. Suhinan loputtua tolppa noussee melko pienelläkin voimalla.[/quot Tota tuli jo funtsattua, kiva kun vahvistit ajatusta. Voi olla akseli luistanut sisäpäästään ulos. Akselin pyörittely kyllä antaa vaikutelman, että sisäpää olisi paikoillaan? ![]() |
Kirjoittaja: | XM Break [ 13.04.2016 06:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
Itsellä joskus auttanut, kun nostanut toisenkin renkaan ilmaan. Ei ahdista koiranluut ja kevyempi käännellä tolppaa. Ja rattilukko auki ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.04.2016 11:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
kapani kirjoitti: jasu kirjoitti: Olisiko kumia vaihtaessa tullut epähuomiossa nykäistyä akselista siten että sisäpään nivel on purkautunut, ja siksi ei päästä pyörännapaa oikealle paikalleen..? Jos noin on käynyt, niin mikä neuvoksi? Meneekö työntämällä takaisin? Onko lukkorengas sisänivelessäkin? Sisäpuolen kumi on kyllä venynyt pituutta, voisi kieliä ko. Ongelmasta. Suojakumi irti sisemmästä osasta, selvittelyä mikä on pois paikaltaan ja miten kuuluisi osien olla, osat takaisin paikoilleen ja uutta rasvaa sekaan. Sitten kumi takaisin ja nauttii ehjästä osasta... Nivelessä on liikkuvassa osassa kolme tappia, joissa jokaisessa tappiin laakeroitu kuula. Kiinteämmässä osassa, siis siinä mikä vaihteistosta tulee, on kuppi missä kolme kolosta noille kuulille. On tullut vastaan (eri malleissa/merkeissä) neulalaakeroituja sekä liukulaakeroituja. Jos neuloilla, niin tarkkaan etsii kaikki neulat takaisin, mikäli ovat karkuun päässeet. Jos liukulaakeroitu, niin katsoo vain kumminpäin kuula oli ja asettaa takaisin. Jos siis kuula tapista on pois päässyt putoamaan... Useimmat mitä on vastaan tullut, purkautuu kun vetää ulospäin, muutama renkaalla lukittukin on tullut nähtyä mutta niihin pätee muuten sama mutta sen lukituksen kanssa pitää enemmän ihmetellä. Muistelisin että C5:n nivel purkautuu ilman lukituksia, mutta varmaksi en sano. Periaatteessa se ei mitään lukituksia tuohon tarvitse, kun vaihteistosta tuleva akseli on kiinni tukilaakerin avulla, ja pyörällepäin lähtevä on kiinni ulkonivelen pitämänä, ja tuossa sisemmässä nivelessä kuitenkin pitää olla liikevaraa jousituksen takia pituussuuntaankin... Seuraavaksi sitten joku sanoo ettei noin voi käydä. No, itselle sattui ekan auton kanssa, moottoria vaihtaessa pääsi toisen vetarin sisänivel purkamaan neulalaakeroidun kuulansa vaihteistoon. Siitä tämä autoilu sitten lähtikin, ja niiden ruuvaaminen... Viimeksi taas näin kävi joku vuosi sitten kun harrastepelin sisänivel päätti irrota vaihteistosta, ennen irtoamistaan ilmeisesti päästi yhden kuulan poistumaan, aika hupsusti tuntui veto siirtyvän vipottavan nivelen kanssa... Noiden väliin sattuu sitten sekalaisia kokemuksia purettujen osien kanssa... |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 13.04.2016 17:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
Jokos on vehjes nipussa? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 13.04.2016 21:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
XM Break kirjoitti: Itsellä joskus auttanut, kun nostanut toisenkin renkaan ilmaan. Ei ahdista koiranluut ja kevyempi käännellä tolppaa. Ja rattilukko auki ![]() Jaa siis voiko alustaremonttia tehdä niinkin että toinen rengas olisi maassa... Hyvä huomio joka ei minulle tullut edes mieleen. Yläasennossa en usko alkuperäisen kysyjän saavan alapalloa ainakaan ihmisen voimilla paikalleen. Semmoinen tukivarteen kiinnittyvä vääntörauta voisi riittää avuksi. |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.04.2016 21:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
RPekka kirjoitti: XM Break kirjoitti: Itsellä joskus auttanut, kun nostanut toisenkin renkaan ilmaan. Ei ahdista koiranluut ja kevyempi käännellä tolppaa. Ja rattilukko auki ![]() Jaa siis voiko alustaremonttia tehdä niinkin että toinen rengas olisi maassa... Hyvä huomio joka ei minulle tullut edes mieleen. Yläasennossa en usko alkuperäisen kysyjän saavan alapalloa ainakaan ihmisen voimilla paikalleen. Semmoinen tukivarteen kiinnittyvä vääntörauta voisi riittää avuksi. Siksi tuota omaa mielipidettä esitin, kun kuvittelisin tilanteen olleen purkuvaiheessa sama. Jos ei paikalleen saisi, niin miten olisi irroittamaan onnistunut? Voin toki väärässäkin olla, mutta noilla lähtötiedoilla oletan kasaustilanteen olevan jousituksen asennon kannalta purkutilannetta vastaava... |
Kirjoittaja: | kapani [ 13.04.2016 23:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
Plösöilijä kirjoitti: Jokos on vehjes nipussa? Sisäpuoli oli valunut ulos kolostaan. Ei mennyt paikoilleen yrityksistä huolimatta jarrulevystä työntämällä. Otin irti koko akselin. Sovittelin koloonsa, ei mene sisään oikein missään asennossa. Akselin sisäpäässä kolme laakeria (ristikko nivel) ja vasta kolossa jousitettu tappi vastassa. Ilmeisesti päittäisliikkeen rajoittamiseen. Olisiko viisaampaa laittaa ulkopuoli ensin? No, nyt reissuun pariksi viikoksi ja jatketaan ähellystä sitten ![]() Kiitoksia ideoista ![]() |
Kirjoittaja: | DtiJ [ 15.04.2016 23:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
monoa sille tolpalle vaan. tai nostaa napist ensin ala-sentoon. sit "ajaa napista" sen alapallon kohalleen. jaloin/käsin pitää ohjata/pitää tolppaa. Jotenkin tähän tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=dvv7g0F2mZQ |
Kirjoittaja: | RPekka [ 16.04.2016 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: C 5 alapallon kiinnitys |
kapani kirjoitti: Plösöilijä kirjoitti: Jokos on vehjes nipussa? Sisäpuoli oli valunut ulos kolostaan. Ei mennyt paikoilleen yrityksistä huolimatta jarrulevystä työntämällä. Otin irti koko akselin. Sovittelin koloonsa, ei mene sisään oikein missään asennossa. Akselin sisäpäässä kolme laakeria (ristikko nivel) ja vasta kolossa jousitettu tappi vastassa. Ilmeisesti päittäisliikkeen rajoittamiseen. Kyllä se menee kun laittaa. Siihen sisäpuolen "pesään" on lyöty pienet pisteet estämään tripoidin ulos luiskahtamista ja nyt kun se on luiskahtanut niin ne estävät enää sisäänpääsyn. Voima korjaa virheet, kaverin autosta taidettiin laittaa ihan kylmälleen lyömällä paikalleen. Akseli ruuvipenkkiin ja sisäpesä päälle ja napakka kopautus. Katso ettet lyö booreihin. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |