esapet kirjoitti:
Auto on C5 2.0 Hdi vm. -03, ajettu 285tkm. Tarkoitus oli vaihdattaa vaihteistoöljyt paikallisella korjaamolla (ei merkki). Väittivät, ettei sitä voi tehdä, täyttö- tai tyhjennysproppuja ei ole. Pitäneekö paikkansa? Vähän huolestuttaa, jos tätä toimenpidettä ei voisi tehdä, kun pientä öljyvuotoa on havaittavissa vetoakselin stefan tuntumassa.
Haynesin mukaan öljyä ei tarvitse vaihtaa koko auton (=laatikon) eliniän aikana. Säännöllinen öljytason tarkastus on mahdollista BE4R ja ML5T vaihteistossa. Jos sinulla on ML5C tai ML6C vaihteisto, ei tasoa tarvitse eikä voi tarkastaa laisinkaan, eikä näissä vaihteistoissa ole öljyn täyttötulppaa.
BE4R vaihteistossa on päätykopan suurin pultti samalla öljyn täyttötulppana. ML5T vaihteistossa täyttötulppa sijaitsee vaihteiston takapuolella vetopyörästön kopassa.
Se on selvää, että vaihteiston ikä on paljon lyhempi, jos laatikkoon ei öljyjä vaihdeta koskaan. Tutki(tuta) onko sinun c5:ssa mikä laatikko. Osassa ö-vaihto onnistuu ja osassa ei, kerro se korjaamollesi.
Jostakin öljy on noihin toisiinkin laatikoihin laitettu, eli joku reikä sitäkin varten löytyy kun osaa etsiä oikeasta paikasta. Öljyn tason korkeus on kuitenkin jonkin verran ylempänä kuin vetoakselin stefan alareuna.