Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23465
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hogander [ 21.05.2016 10:56 ]
Viestin otsikko:  XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Nyt on automaattisen ilmastoinnin jäähynesteen lämpötila-anturin vastusarvot hakusessa. Onko tietoa mitä pitäisi olla missäkin lämpötilassa? Anturi on siis se joka on siinä virranjakajan alla.

Kirjoittaja:  hogander [ 24.05.2016 17:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

hogander kirjoitti:
Nyt on automaattisen ilmastoinnin jäähynesteen lämpötila-anturin vastusarvot hakusessa. Onko tietoa mitä pitäisi olla missäkin lämpötilassa? Anturi on siis se joka on siinä virranjakajan alla.


N. 2.5k@100C ja 2k@20C. Nämä siis mitatut arvot.

Kirjoittaja:  hogander [ 24.05.2016 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Eli ongelma on, että automaatti-ilmastoinnilla varustetun XM:n puhallin ei lähde pyörimään, kun jäähdytysneste kuumenee liiaksi. Lähtee pyörimään kyllä täysillä kun irrottaa lämpöanturin johdon. Pyörii hitaammalla myös jos laittaa ilmastoinnin päälle. Hyviä ideoita? Lämpöanturi siis todettu toimivaksi.

Kirjoittaja:  jasu [ 24.05.2016 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Kuva
Kävisin seuraavaksi tuonnäköisen purkin kimppuun, mutta semmoisen missä on isompi liitin sähköille. Kuvassa näkyvä on muunnospurkki nopeussignaalille, siinä missä on enemmän piuhaa on flektien ohjaukselle. Hanskalokeron alta pitäisi löytyä...

Flekteille menee ohjaukset kolmenapaisen liittimen kautta, kuskinpuolen valoumpion takana, sen kontaktit kannattaa myös tarkistaa. Sekä kokeilla lähteekö puhaltimet pyörimään oikosulkemalla napoja. Mielikuvan mukaan yhdistämällä navat 1-3 pitäisi käynnistyä hidas nopeus ja yhdistämällä kaikki kolme pitäisi nopeammin lähteä pyörimään. Jos yhdistää vain navat 1-2 niin käynnistyy vain oikeanpuoleinen puhallin täysillä...

Kirjoittaja:  olli__o [ 24.05.2016 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

hogander kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Nyt on automaattisen ilmastoinnin jäähynesteen lämpötila-anturin vastusarvot hakusessa. Onko tietoa mitä pitäisi olla missäkin lämpötilassa? Anturi on siis se joka on siinä virranjakajan alla.


N. 2.5k@100C ja 2k@20C. Nämä siis mitatut arvot.

Kuulostaa ainakin äkkiä kummilta arvoilta, arvauksena luulisin että voisi olla vaikka 2,5 kΩ NTC, joka on siis 25 °C:ssä 2,5 kΩ, mutta 100 °C:ssä jotain muutama sata ohmia (riippuu komponentin käyrästä).

Vai onkohan kuitenkin joku muu, lähteekö propelli pyörimään kun tästä anturista irroittaa johdon (∞ Ω), NTC:llä luulisi olevan toisin päin, eli lähtisi jos maadoittaa johdon? Mutta PTC:t on aika harvinaisia tuollaisessa käytössä?

Kirjoittaja:  hogander [ 24.05.2016 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

olli__o kirjoitti:
hogander kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Nyt on automaattisen ilmastoinnin jäähynesteen lämpötila-anturin vastusarvot hakusessa. Onko tietoa mitä pitäisi olla missäkin lämpötilassa? Anturi on siis se joka on siinä virranjakajan alla.


N. 2.5k@100C ja 2k@20C. Nämä siis mitatut arvot.

Kuulostaa ainakin äkkiä kummilta arvoilta, arvauksena luulisin että voisi olla vaikka 2,5 kΩ NTC, joka on siis 25 °C:ssä 2,5 kΩ, mutta 100 °C:ssä jotain muutama sata ohmia (riippuu komponentin käyrästä).

Vai onkohan kuitenkin joku muu, lähteekö propelli pyörimään kun tästä anturista irroittaa johdon (∞ Ω), NTC:llä luulisi olevan toisin päin, eli lähtisi jos maadoittaa johdon? Mutta PTC:t on aika harvinaisia tuollaisessa käytössä?


No näin minäkin tuota pohdin, mutta:

1. Mittasin vastuksen autosta kun kone oli kuuma: 2.54kohm
2. Ostin uuden anturin ja mittasin nuo yllä olevat arvot siitä. Käytin kattilaa, jossa kiehuvaa vettä ja sitten huoneen lämmössä
3. Propellit lähtee pyörimään täysillä, kun nyppään autossa olevasta anturista johdon irti. Myös mittaristoon ilmestyy varoitusvalo ylikuumasta koneesta.

Näiden pohjalta päädyin siihen, että vastus todella on PTC ja se on ehjä.

Todella outoa, että ilmastoinnin älyboxi osaa ohjata noin pitkälle oikein noita propelleja, mutta ei kuitenkaan osaa niitä laittaa pyörimään kun Jäähyneste on kiehumispisteessä.

Kirjoittaja:  hogander [ 24.05.2016 20:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Mielenkiintoinen knoppi:

Tässä autossa on kolme anturia jäähynesteen mittaukseen. Yksi ECU:a varten, yksi mittaristolle ja kolmas ilmastoinnin älyboxia varten. Kaksi ensimmäistä ovat NTC tyyppiä ja kolmas PTC!

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.05.2016 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

hogander kirjoitti:
Tässä autossa on kolme anturia jäähynesteen mittaukseen. Yksi ECU:a varten, yksi mittaristolle ja kolmas ilmastoinnin älyboxia varten. Kaksi ensimmäistä ovat NTC tyyppiä ja kolmas PTC!
Erikoista tuo, että on PTC. PTC-anturit kun ovat useimmiten kytkintyyppisiä (ns. vastuslämpötila-antureita, esim. Pt100:sta ei perinteisesti kutsuta PTC:eiksi) ja kun muistelisin tuossa ilmastoinnin ECU:n ohjaavan syylärin flektejä, niin pitäisi sieltä ainakin kaksi pykälää olla tunnistettavissa, ehkä kolmaskin kylmäkoneen pysäyttämiseen, jos oikein kuumaksi menee. Muistelisin joissain Xantian neloskoneissakin olevan kolme jäähdytysnesteen lämpötila-anturia/-kytkintä.

Kirjoittaja:  olli__o [ 24.05.2016 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Taas oppi uutta, enpäs olekaan ikinä sattumoisin mitannut kuin NTC-antureita Sitikoista ja MP:stä, aika harvoin tosin niitäkään kuin varoiksi tarkistanut. Kai tuohon NTC/PTC valintaan joku syy on, mutten keksi mikä. (En kyllä keksinyt aikoinaan miksi ECUlla ja mittarilla on oma anturi ja ihan vierekkäin n usein nekin) Jotenkin maallikosta vaikuttaisi että samankin anturin tietoja voitaisiin jakaa, mutta kai kyse siitä että mittaristot, ECU, ilmastoinnin ohjaus tulee eri alihankkijoilta eikä jakaminen ollut niin helppoa kuin vaikka väylän kautta datana?

Jollain irtopotikalla voisi kokeilla millä vastusarvolla käynnistyy, en tiedä onko iloa, mutta voisi vaikuttaa että joku normaaliohjaus/toiminta kai uupuu välistä ja tuo "johto irti" tila saa aikaan täyden tehopuhalluksen "ylikuumenemis"jäähdytyksen. Se voi olla reilusti yli sadassa käynnistyvä, koska vesi ei kiehu paineistettuna 1...1,5 bar kuin vasta 120...130 C (korkeamman lämpötilan vastusarvoa ei oikein pääse tarkistamaan vedessä, mutta menisköhän vaikka öljyssä).

Mutta ei siitäkään tietoa että montakohan puhallusvaihtoehtoa eri tehoilla tuossa pitäisi olla, eli ohjataanko flektejä erikseenkin?

(Edit) Laakeri ehti kirjoittaa sillä välin, en tutkinut sen kummemmin kuin että Mister-auto tarjosi molemman tyyppisiä NTC- ja PTC-antureita ja useammassakin mallissa on niitä.

Kirjoittaja:  hogander [ 25.05.2016 08:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 12V -92 jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

jasu kirjoitti:
Kävisin seuraavaksi tuonnäköisen purkin kimppuun, mutta semmoisen missä on isompi liitin sähköille. Kuvassa näkyvä on muunnospurkki nopeussignaalille, siinä missä on enemmän piuhaa on flektien ohjaukselle. Hanskalokeron alta pitäisi löytyä...


Haeskelin vähän aiheesta ja ilmeisesti tuossa kyljessä pitäisi lukea "Bitron". Löysin myös maininnan ruskeasta Bitron-anturista, joka on tyyppiä PTC. Tuo minunkin anturini siinä jakajan alla on ruskea. Samaa anturia on käytetty myös Xantiassa? Täytyypä tuo hansikaslokero irrottaa taasen. Kertaalleen sen irti otinkin. Laitoin takaisin, koska en tunnistanut tuota ilmastoinnin ohjausboxia. Niitä ohjausboxeja kun oli siellä alla aika monta. Ehkäpä näillä vihjeillä tunnistan sen...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/