Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 07:00 

Viestit: 9
Morjens!

Ostin 2013 syksyllä 98-vuosimallisen, 2-litraisen Xantian. Teetätin autoon heti jousitushuollon: kaikki jousipallot, hydraulinesteet ja varaajapallo vaihdettiin. Tämän jälkeen vaihdatin hydraulinesteen, kun olin ajanut autolla 20 tuhatta jousitushuollon jälkeen.

Olen ajanut autolla päivittäin, mutta kuitenkin aika vähän, sillä pallojen vaihdon jälkeen autolla on ajettu n. 40 tuhatta.

Käsittääkseni paineenvaraajassa pitäisi olla vielä painetta. Olen kuitenkin ihmetellyt outoa naputusta, joka kuuluu autosta, kun tulen kotipihaan ja jarrutan voimakkaasti. Yleensä annan käydä auton vähän aikaa ennen sammuttamista. Ihmettelin tätä vienoa narinaa, joka loppuu tikittäen jo kaksi vuotta sitten. Muuten auton jousitus pelaa normaalisti, eikä pumpusta kuulu poikkeavia ääniä. Autossa ei myöskään ole nestevuotoja.

Sanokaahan asiantuntijat, mistä moinen ''tikitys'' pihassa voimakkaan jarrutuksen jälkeen johtuu? Onko paineenvaraaja
vaihtokunnossa?

Onko seuraava normaalia: laskin auton alimpaan asentoon, sitten siirsin säätövivun normaaliin asentoon. Kohta syttyi stop-valo, joka sammui kuitenkin vähän ajan kuluttua, kun auto nousi ylös. Onko normaalia, että varoitusvalot syttyvät hetkeksi, kun auton nostaa alimmasta asennosta normaaliin ajokorkeuteen? Auto ei muuten väläyttele eikä sytytä varoitusvaloja ajon aikana.

Vien auton huoltoon keskiviikkona. Jakohina, vesipumppu ja apulaitehihna vaihdetaan, sekä öljyt ja filtterit. Pitää varmaan pyytää tarkastamaan tuo varaajapallokin? Korjaaja on kyllä sanonut aiemmin, ettei hänen mielestään autoni hydraulipumpussa ole mitään vikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 07:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ettei siellä tikittäisi polttoainehuurujen kierrätysventtiili? Sellaista tikitystä kuskin ajovalon tietämissä.

Ei pitäisi stop-valon vilkahdella, onko LHMää oikea määrä eli koho viivojen välissä jousitus yläasennossa?
Jätä auto tyhjäkäynnille normaalikorkeudessa ja kuuntele varaajan naksahtelua, väli pitäisi olla yli 30 sekuntia jos varaajapallo on kunnossa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 07:39 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Saattaa valo joskus vilkahdella. Varaajapallon kunto, yksinkertaisimmillaan tarkistetaan kuuntelemalla naksahduksia. Tuntuvat myös putkissa. Jos hyvä pallo, niin nakseväli voi olla jopa > 3min. Alle 30sek. naksevälit kertovat jo lopuillaan* olevasta pallosta. Pallohan on painereservi, huonossa pallossa ei juuri reserviä ole. Lisäksi jo lähes tyhjän* pallon aiheuttamat nakse-paineiskut rasittavat putkistoja. Niin sanottu tikitys on eri asia, se liittyy polttoainehöyryjen kierrätykseen, tjms. Ja aiheuttaja on akun edessä oleva ruskea mötikkä. Ps. Paljon ajettu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 07:42 

Viestit: 9
Kiitos vinkistä. Tarkastan mainitsemasi seikat, kun pääsen kotiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 07:44 

Viestit: 9
Autollani on ajettu 296 tuhatta. Kertomustenne perusteella vaikuttaa siltä, että minulla tikittää tuo polttoainehuurujen kierrätysventtiili.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 16:44 

Viestit: 9
Tarkastin em. asiat. Jousitus pelaa normaalisti, varaajan pallo on kunnossa, sillä nakseväli on erittäin harva. LHM-tilanne on myös normaali eli ei ole tarvetta lisätä nestettä.

Aikaisemmin mainitsemani nakutus tulee todellakin tuosta polttoainehöyryjen takaisinkierrätysjutusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 17:16 

Viestit: 982
jepetsu kirjoitti:
Onko seuraava normaalia: laskin auton alimpaan asentoon, sitten siirsin säätövivun normaaliin asentoon. Kohta syttyi stop-valo, joka sammui kuitenkin vähän ajan kuluttua, kun auto nousi ylös. Onko normaalia, että varoitusvalot syttyvät hetkeksi, kun auton nostaa alimmasta asennosta normaaliin ajokorkeuteen? Auto ei muuten väläyttele eikä sytytä varoitusvaloja ajon aikana.


Kyllä tuo on normaalia. Johtuu siitä että kun paineet jousituksesta on poissa ja sitten nostetaan kori ylös, nestettä pyydetään yhtäkkiä enemmän kuin varaajapallossa on tarjolla ja mitä pumppu pystyy tyhjäkäynnillä tuottamaan, jolloin valo palaa liian alhaiseksi päässeen paineen johdosta. Ei ole kuitenkaan haitaksi kun auto ei ole ajossa sillä hetkellä. Kaasuttelemalla valon saa todnäk sammumaan tässä tilanteessa kun pumpulle annetaan vauhtia. Tätä ilmiötä edistää tukkoinen imusihti säiliössä ja tyhjentynyt (mutta ei vielä kalvovikainen) taka-keskipallo, sinne menee ensimmäiset 5 desiä kuin tyhjään ja sitten vasta takajousipallot alkaa saada nestettä ja paine alkaa nousta.
Kun kori on noussut normikorkeuteen niin järjestelmässä on jo joka paikassa sen verran painetta että valo ei yleensä syty paineen takia vaikka korkeutta pyydettäisiin vielä lisää. Mutta jos samainen valo syttyy lähellä maksimikorkeutta, se tarkoittaa silloin että nestesäiliössä on liian vähän lientä. Kaksi eri kytkintä polttaa siis samaa stoppivaloa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian varaajapallon kunto
ViestiLähetetty: 06.06.2016 20:14 

Viestit: 9
IJN kirjoitti:
jepetsu kirjoitti:
Onko seuraava normaalia: laskin auton alimpaan asentoon, sitten siirsin säätövivun normaaliin asentoon. Kohta syttyi stop-valo, joka sammui kuitenkin vähän ajan kuluttua, kun auto nousi ylös. Onko normaalia, että varoitusvalot syttyvät hetkeksi, kun auton nostaa alimmasta asennosta normaaliin ajokorkeuteen? Auto ei muuten väläyttele eikä sytytä varoitusvaloja ajon aikana.


Kyllä tuo on normaalia. Johtuu siitä että kun paineet jousituksesta on poissa ja sitten nostetaan kori ylös, nestettä pyydetään yhtäkkiä enemmän kuin varaajapallossa on tarjolla ja mitä pumppu pystyy tyhjäkäynnillä tuottamaan, jolloin valo palaa liian alhaiseksi päässeen paineen johdosta. Ei ole kuitenkaan haitaksi kun auto ei ole ajossa sillä hetkellä. Kaasuttelemalla valon saa todnäk sammumaan tässä tilanteessa kun pumpulle annetaan vauhtia. Tätä ilmiötä edistää tukkoinen imusihti säiliössä ja tyhjentynyt (mutta ei vielä kalvovikainen) taka-keskipallo, sinne menee ensimmäiset 5 desiä kuin tyhjään ja sitten vasta takajousipallot alkaa saada nestettä ja paine alkaa nousta.
Kun kori on noussut normikorkeuteen niin järjestelmässä on jo joka paikassa sen verran painetta että valo ei yleensä syty paineen takia vaikka korkeutta pyydettäisiin vielä lisää. Mutta jos samainen valo syttyy lähellä maksimikorkeutta, se tarkoittaa silloin että nestesäiliössä on liian vähän lientä. Kaksi eri kytkintä polttaa siis samaa stoppivaloa.


Ahaa. Kiitos informaatiosta.

Voi hyvinkin olla, että taka-keskipallo on tyhjentynyt, sillä mielestäni en ole aikaisemmin havainnut tuota stoppivalon syttymistä, kun auton nostaa alimmasta asennosta normaaliin ajokorkeuteen.

LHM-nesteitä autooni on vaihdettu aika taajaan, noin kahdenkymmenen tuhannen kilometrin välein, vaikka huoltokirjan mukaan vaihtoväli on kuusikymmentä tuhatta. Vaihdon yhteydessä on pesty aina myös tuo mainitsemasi imusihti. Kaikki pallot ja varaaja vaihdettiin 2013 syksyllä, minkä jälkeen olen ajanut autolla noin 40 tuhatta.

Itse olen teetättänyt kaikki Xantiani huollot eräällä ystävälläni, joka omistaa autokorjaamon. Hänellä on hyvin paljon kokemusta eri Citroeneista ja Xantunkin sanoo omistanee joskus. Tekisin kyllä mielelläni itse, jos olisi tilat. Valitettavasti asun tällä hetkellä kerrostalossa, eikä oikein huvita ryhtyä parkkipaikalla räpeltelemään. Saattavat vielä naapurit katsoa ''taas tuolla on ongelmia ranskiksensa kanssa :D
Mutta tulen mielelläni oppipojaksi, jos vaan joku minut huolii! Tämä Xanttu on ensimmäinen sitikkani ja se on ollut minulla melkein kolme vuotta. Auto on toiminut erittäin luotettavasti ja tarjonnut mukavaa kyytiä. Minusta tämä on paljon parempi ajaa kuin Cfemmat. Tosin kaikkein paras Citikka, mitä olen ajanut on CX. Nykysitikat (myös oma Xantiani mukaan lukien) on täysi kivireki kunnossa olevaan CX:ään verrattuna. En ole koskaan ajanut BX:ää, mutta olin usein kakarana tätini BX:n kyydissä. Muistikuvani mukaan siinäkin oli vielä paremman tuntuinen jousitus kuin Xantussani.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: