IJN kirjoitti:
jepetsu kirjoitti:
Onko seuraava normaalia: laskin auton alimpaan asentoon, sitten siirsin säätövivun normaaliin asentoon. Kohta syttyi stop-valo, joka sammui kuitenkin vähän ajan kuluttua, kun auto nousi ylös. Onko normaalia, että varoitusvalot syttyvät hetkeksi, kun auton nostaa alimmasta asennosta normaaliin ajokorkeuteen? Auto ei muuten väläyttele eikä sytytä varoitusvaloja ajon aikana.
Kyllä tuo on normaalia. Johtuu siitä että kun paineet jousituksesta on poissa ja sitten nostetaan kori ylös, nestettä pyydetään yhtäkkiä enemmän kuin varaajapallossa on tarjolla ja mitä pumppu pystyy tyhjäkäynnillä tuottamaan, jolloin valo palaa liian alhaiseksi päässeen paineen johdosta. Ei ole kuitenkaan haitaksi kun auto ei ole ajossa sillä hetkellä. Kaasuttelemalla valon saa todnäk sammumaan tässä tilanteessa kun pumpulle annetaan vauhtia. Tätä ilmiötä edistää tukkoinen imusihti säiliössä ja tyhjentynyt (mutta ei vielä kalvovikainen) taka-keskipallo, sinne menee ensimmäiset 5 desiä kuin tyhjään ja sitten vasta takajousipallot alkaa saada nestettä ja paine alkaa nousta.
Kun kori on noussut normikorkeuteen niin järjestelmässä on jo joka paikassa sen verran painetta että valo ei yleensä syty paineen takia vaikka korkeutta pyydettäisiin vielä lisää. Mutta jos samainen valo syttyy lähellä maksimikorkeutta, se tarkoittaa silloin että nestesäiliössä on liian vähän lientä. Kaksi eri kytkintä polttaa siis samaa stoppivaloa.
Ahaa. Kiitos informaatiosta.
Voi hyvinkin olla, että taka-keskipallo on tyhjentynyt, sillä mielestäni en ole aikaisemmin havainnut tuota stoppivalon syttymistä, kun auton nostaa alimmasta asennosta normaaliin ajokorkeuteen.
LHM-nesteitä autooni on vaihdettu aika taajaan, noin kahdenkymmenen tuhannen kilometrin välein, vaikka huoltokirjan mukaan vaihtoväli on kuusikymmentä tuhatta. Vaihdon yhteydessä on pesty aina myös tuo mainitsemasi imusihti. Kaikki pallot ja varaaja vaihdettiin 2013 syksyllä, minkä jälkeen olen ajanut autolla noin 40 tuhatta.
Itse olen teetättänyt kaikki Xantiani huollot eräällä ystävälläni, joka omistaa autokorjaamon. Hänellä on hyvin paljon kokemusta eri Citroeneista ja Xantunkin sanoo omistanee joskus. Tekisin kyllä mielelläni itse, jos olisi tilat. Valitettavasti asun tällä hetkellä kerrostalossa, eikä oikein huvita ryhtyä parkkipaikalla räpeltelemään. Saattavat vielä naapurit katsoa ''taas tuolla on ongelmia ranskiksensa kanssa
Mutta tulen mielelläni oppipojaksi, jos vaan joku minut huolii! Tämä Xanttu on ensimmäinen sitikkani ja se on ollut minulla melkein kolme vuotta. Auto on toiminut erittäin luotettavasti ja tarjonnut mukavaa kyytiä. Minusta tämä on paljon parempi ajaa kuin Cfemmat. Tosin kaikkein paras Citikka, mitä olen ajanut on CX. Nykysitikat (myös oma Xantiani mukaan lukien) on täysi kivireki kunnossa olevaan CX:ään verrattuna. En ole koskaan ajanut BX:ää, mutta olin usein kakarana tätini BX:n kyydissä. Muistikuvani mukaan siinäkin oli vielä paremman tuntuinen jousitus kuin Xantussani.