| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| C5 III -09 jarruneste http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23653 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | Sitikkabasisti [ 19.06.2016 09:53 ] |
| Viestin otsikko: | C5 III -09 jarruneste |
Autossani tulee syksyllä vastaan tuo 2v jarrunesteen vaihdosta, mikä tosiaan ohjekirjan mukaan joka 2. vuosi kuuluisi vaihtaa. Onko todella näin? Nestettä ei näytä kuluvan, eikä sen väri tunnu muuttuvan. Meneekö neste tosiaan huonoksi ns. näin pian? Oletteko vaihtaneet, vaihdattaneet tuon nesteen ohjeiden mukaisesti? |
|
| Kirjoittaja: | yason [ 19.06.2016 11:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5 III -09 jarruneste |
Sitikkabasisti kirjoitti: Autossani tulee syksyllä vastaan tuo 2v jarrunesteen vaihdosta, mikä tosiaan ohjekirjan mukaan joka 2. vuosi kuuluisi vaihtaa. Onko todella näin? Nestettä ei näytä kuluvan, eikä sen väri tunnu muuttuvan. Meneekö neste tosiaan huonoksi ns. näin pian? Tää on niitä juttuja, joissa seuraukset eivät ole välittömiä, mutta vaihtovälille on ihan hyvä syy. Jarruneste imee itseensä kosteutta, mikä alentaa sen kiehumispistettä ja erityisesti altistaa jarrujärjestelmän osia korroosiolle. Käytännössä samoilla litkuilla voi ajella vaikka viisi vuotta, jos eivät jostain vuoda pois ja jarrut sinänsä toimivat vielä ihan hyvin. Vaan ne seuraavat viisi vuotta voivatkin sitten olla ongelmallisempia. Jarruputkia ruostuu muutenkin ja työsylinterit keräävät likaa ja ruostetta marinoiduttuaan siellä suolapaskassa talven yli, joten voi vaan kuvitella, mihin suuntaan jarrujen kunto menee, jos korroosioalttiutta on myös järjestelmän sisäpuolelta... Eli sitten päästään korjaamaan jarrusatuloita tai jopa vaihtamaan ne uusiin suunniteltua aiemmin. Ja sitä ennen menee yleensä muutamat jarrupalat ja ehkä jarrulevykin. Ensin ne alkavat kulua epätasaisesti tai laahaavat tai kuumenevat tai vinkuvat ja sitten ajatellaan, että pistetäänpä kulutusosat kerralla uusiksi, vaan kun ne jarruongelmat palaavat taas hetken päästä uusillakin osilla, jos satulat ja sylinterit ei ole kunnossa. Itse olen C5:lla tilannut huolto-ohjelman mukaisesti jarrunesteiden vaihdot, ei niistä montaa kymppiä tule päälle kerran kahdessa vuodessa ja on vähän samanlainen ennakoiva vakuutus kuin öljynvaihto. Enkä nyt sanoisi, että vitosella on halpaa ajoa muutenkaan, mutta huonojen jarrujen kanssa tappeleminen on monin verroin ärsyttävämpää. |
|
| Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 19.06.2016 15:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5 III -09 jarruneste |
Ne on helppo vaihtaa itekin ja kaverin kaa viä heleponpaa. |
|
| Kirjoittaja: | svc [ 20.06.2016 10:54 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5 III -09 jarruneste |
Suositus on juurikin tuo kaksi vuotta turvallisuuden takia. Sillä pyritään varmistamaan nesteen kunto jopa huonoimmissakin olosuhteissa. Syöpymisen lisäksi "märän" jarrunesteen kiehumispiste alenee tosi nopeasti. Yhtään kovemmassa jarrutuksessa neste kiehahtaa jarrusylinterissä kun kuuma jarrupala kuumentaa myös jarrumännän. Poljin tuntuu sen jälkeen pehmeältä kun nesteeseen muodostuneet höyrykuplat antavat myöten. Tämä tuli testattua aikanaan erimerkkisellä Alastarossa, kun jarrut katosivat jo toisella ratakierroksella. Polkimen tuntuma oli kuin tennispallon päälle olisi astunut. Tuore DOT4 neste kiehuu vähintään 230 asteessa ja vesipitoinen n 150 asteisena. Jos jarrunesteen kuntoa haluaa tarkkailla itse ja säätää vaihtoväliä sen mukaan niin tälläiselläkin onnistuu: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000033417/ http://www.motonet.fi/fi/tuote/481994/J ... te-testeri http://www.motonet.fi/fi/tuote/605971/B ... te-testeri PS: tuo Bilteman testeri taitaa olla tämän kopio: https://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Dig ... -8930.html Jos minkä tahansa remontin yhteydessä joutuu jarruja ilmaamaan, niin sitä nestettä kannattaa aina vaihtaa mahdollisimman paljon: Ensin säiliö tyhjäksi vanhasta nesteestä ja täyttö uudella nesteellä. Sen jälkeen ilmataan jokainen pyörä huolella. |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 20.06.2016 11:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5 III -09 jarruneste |
svc kirjoitti: Tämä tuli testattua aikanaan erimerkkisellä Alastarossa, kun jarrut katosivat jo toisella ratakierroksella. Polkimen tuntuma oli kuin tennispallon päälle olisi astunut. Arkiajossa tuo jarrujen kuumentaminen on kertalaaki, se yksi paniikkijarrutuksen kerta kun polkastaan. Ja tuossa yhteydessä jos se neste hieman siellä kiehahtaakin, on jalassa jo voimaa takana ja järjestelmässä painetta sen verran ettei tuolla ole enää oleellista merkitystä, ei ainakaan sinä aikana mitä mahd. tuohon auton pysäyttämiseen tuossa tapauksessa vielä jarruja lämpenemisen jälkeen tarvitaan = täyttä BS moinen ratajuttujen vertailu tässä yhteydessä, niillä ole yhtään mitään tekemistä käytännön elämän kanssa, turhaa porukoiden pelottua pelkästään tuollainen Toki tilanne on toinen jos asutaan jossain alpeilla, perässä tulee max. kapasitettin as.vaunu, jne. Tällöin jos noita alamäkiä tullaan vääräoppisesti seisomalla jalka jarrulla, niin keittäähän ne. Kiehuu joka tapauksessa vaikka nesteet olisikin kondiksessa. Mutta jos nyt kuitenkin pysytään Suomessa, niin siellä jarruputkessa pitää olla jo yli 10% vettä joukossa ennen kuin sillä on aidosti turvallisuusriskiä osoitettavissa. Vaan kun tuo vaihtosuositus on jo 3% kohdalla, niin aika paljon on vielä toleranssia tuohon aitoon vaaraan. Tokihan joku saa vaihtaa jarrunesteensä vaikka päivittäin, se minulta pois ole, mutta en kyllä rupea porukoita asialla pelottelemaankaan ja itse olen pitänyt vaihtovälinä 4-5v luokkaa eikä koskaan ole jarruissa tahi jarrujärjestelmien komponenteissa ongelmia ollut. Huomattavasti enempi antaisinkin arvoa vuosittaisille jarrujen herkistelyille, jota laiminlyödään vielä enempi kuin noita nestevaihtoja 8) |
|
| Kirjoittaja: | svc [ 20.06.2016 11:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: C5 III -09 jarruneste |
HiTec kirjoitti: Vaan kun tuo vaihtosuositus on jo 3% kohdalla, niin aika paljon on vielä toleranssia tuohon aitoon vaaraan. Pointtini onkin juuri se, että se neste kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin ennen sitä aitoa vaaraa. Kukaan suositusten antaja ei voi tietää, missä oloissa milläkin autolla ajetaan ja kuinka usein. Jopa Suomessa keskimääräinen ilman kosteus vaihtelee rannikolta sisämaahan aika paljon. Omassa autossa (Xsara) jarruneste on vaihdettu korjauksen yhteydessä viimeksi keväällä 2014 ja kiehumispisteeksi mittasin viime syksynä 240 astetta, eli neste on vielä täysin kelvollista. En silti turvallisuuteen liittyvissä asioissa neuvo poikkeamaan valmistajan suosituksista, koska silloin vastuu olisi minulla. Hätäjarrutuskin voi olla se yksi ainoa jarrutus, joka pelastaa tilanteen ja rysäystä tule, mutta entä se seuraava jarrutus sen hätätilanteen jälkeen? Se mainitsemani Alastaron keikkakaan ei ollut mitään kisaamista vaan kolmas kovempi jarrutus takasuoran tiukkaan mutkaan tullessa. Vauhtiakaan ei ollut kyseisellä kinnerillä missään vaiheessa yli satasen (Fiat Uno 45) mutta siltikin auton jarrut olivat kotimatkalla vähintäänkin kyseenalaiset. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|