Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 jousitus tuntuma kovahko
ViestiLähetetty: 19.06.2016 14:37 

Viestit: 58
Auto c5 2,2 hdi 2005n break auto sporttinapilla. Ajotuntuma on kovahko. Vaihdettu kaikki pallot comfort palloiksi lisäksi etu pallon reiät viistetty. Taka kynkkälaakerit ok.
Lexia antaa suspenson fault ja pyöräkulmaanturi epäuskottava lukema. Ajossa lexia näyttää kuitenkin tila soft,ja muttuu tien mukaan.
Kysymys kuuluukin; Vaikuttaako pyöräkulmaanturin virhe jousitusjäykyyteen??? Abs tai luiston esto toimii kyllä. Pyöräkulmaanturin vika on kun lexialla katsoo arvoja ja kääntää ohjauspyörää niin oikealle käänettäessä arvo 0-30 ok kun kääntää lisää niin hyppää 30:stä -120:een. elikkä katkos siinä välillä. Olen kokeillut kalibroida mutta ei ole auttanut.
Onko kokemusta? Pyöräkulmaanturi vaihtoon? Keskipallon solenoidi vaihtoon??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 jousitus tuntuma kovahko
ViestiLähetetty: 19.06.2016 18:55 

Viestit: 165
Paikkakunta: Tampere
Tuo jousituksen ecussa oleva ohjauspyörän asentoanturin vikakoodi on CAN-väylään liittyvä haamuvika, ei siis oikea sellainen. Jokaisen C5:n ominaisuus. Ja kuulemma C6:n myös. Jos ABS/ESP-ecussa ei ole vastaavaa vikakoodia ja ohjauspyörän asentoanturi siellä puolella antaa järkeviä arvoja, tämä puoli asiasta on ok. Ei pitäisi siis vaikuttaa jousituksen jäykkyyteen.

Itse ihmettelin taannoin oman C5:n takajousituksen kovuutta. Epäilin kynkänlaakereita, ja huollossa ja katsastuksessa aina kyselin niiden perään. Aina totesivat että kunnossa ovat, ei välyksiä. Sitten kun Tallinnan Veho pyynnöstäni otti takavakaajan irti ennen tarkastusta, kävikin ilmi että vasen puoli oli sökö. Laakeriremontti pehmensi perää huomattavasti. Eli jos kynkänlaakereita ei ole tarkastettu takavakaajatanko irrallaan, suosittelen... Vika voi piiloutua erittäin tehokkaasti.

Periaatteessahan on mahdollista, että keskipallojen solenoidit jumittavat - Lexialla voi tehdä aktuaattoritestin jolla jousitus pakotetaan kovaan tilaan. Tuolloin saattaisi heilutellessa tuntua se ero. En muista oliko tuolla vai jollakin toisella testillä vielä kuunneltavissa se, naksuvatko keskipallojen solenoidit. Mutta C5:n tapauksessa pimentynyt solenoidi kai aiheuttaisi jousituksen jäämisen pehmeään tilaan. Joku viisaampi voinee valottaa tätä lisää.



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 jousitus tuntuma kovahko
ViestiLähetetty: 19.06.2016 19:38 

Viestit: 58
Aivan, olen tietoinen tuosta ohjauspyörän asentotunnistemen haamu viasta. Mutta kun se on tuolla jousituksen logissa. Onkohan sillä merkitystä? Nyt on vain aika vaikea verrata millainen tuon jousitukesn kuuluisi olla. Kun tuo auto on ollut minulla niin vähän aikaa. Aikaisempi oli 2002 2,0 hdi ilman sportinappia,ja se oli paljon pehmeämpi. Korin korkeuskin on mitattu ja on ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 jousitus tuntuma kovahko
ViestiLähetetty: 20.06.2016 00:42 

Viestit: 165
Paikkakunta: Tampere
konevelho kirjoitti:
Aivan, olen tietoinen tuosta ohjauspyörän asentotunnistemen haamu viasta. Mutta kun se on tuolla jousituksen logissa.
Joo, siellä pitäisikin olla. Jos olisi ABS/ESP-ecussa niin olisi huonompi juttu.



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: