|
Kirjoittaja |
Viesti |
Teuski
|
Viestin otsikko: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 17.03.2016 13:26 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Viime viikonloppuna tuli haettua maasturistilla myynnissä ollut kakkoskoppainen femma. Emännän ykköskoppainen bensa-automaattibreak olisi tarkoitus päivittää dieseliksi. Kyseessä siis kakkoskoppainen '04 2.0 Hdi 136 break 6-vaihteisella manuaalilla. Halpahan se oli ja siihen piti tarttua vaikka vähän mysteerivikaa olikin. Kylmänä tulee jonkunnäköisiä sähkökatkoksia muutaman sekunnin välein ja sammuu, ellei ole sen verran kierroksia ettei ehdi sammumaan. Vaikutti siltä, että moottorinohjaus pimenee kokonaan. Depollution system faulttia, ABS/ESP faultia, speed control system faultia ja ties mitä pukkaa samalla. Joskus ei käynnisty ollenkaan, mutta muutaman sekunnin odottelun jälkeen taas käynnistyy. Tarpeeksi lämmettyään alkaa toimia kunnolla, tai jos viat poistaa Lexialla niin toimii kylmänäkin ainakin jonkin aikaa. Niin kauan kun on siinä tilassa että saattaa sammua ei sisätilan puhallin tai webasto toimi. Lähtöoletuksena oli noissa alkupään RHR-koneissa olevan termostaatin ohitussolenoidin temppuilu, siitäkin kun tulee vikakoodeja. Kotimatkalla tuli muutamaan otteeseen lueskeltua ja poistettua Lexialla vikakoodeja kun tuntui vaan pahenevan. Pari kertaa piti motarin varteenkin pysähtyä sammuttamaan autoa kun heitti vikatilaan eikä pystynyt pitämään vauhtia. Vakkarikin käyttäytyi oudosti. Kotimatkalla kävin kertaalleen kaikki konehuoneen liittimet puhdistusspraylla läpi joihin käsiksi pääsin ja siitä kotiin toimi kuin kello. Vikakoodilistalla on mm. ECU memory fault ja Microprocessor fault ja niiden pohjalta läksin vikaa hakemaan. Muutkin viat kun viittasivat ECUn suuntaan. Seuraavana aamuna taas teki tuota käynnistymättömyyttä. Kunhan ECUa lämmittelee kuumailmapuhaltimella ennen käynnistystä niin tomii hienosti, eli jotain mätää siellä on. ECU memory faultin tarkenteessa akkujännite on aina alle yhden voltin. Ehkä joku juotos murtunut ja virrat katkeaa? Nyt on vaihtoecu tulossa ja kloonaus sovittu joten eiköhän se siitä ala toimimaan. Saa nähdä jääkö sinne jotain vikaa vielä. Epäilisin, että termarin ohitussolenoidin vika ainakin voisi säilyä, sitä kun tuntuu tulevan ihan itsestäänkin ilman muita faultteja. Kunhan tekniikkapuoli tulee kuntoon niin saa alkaa ehostamaan autoa sisältä ja päältä. Muoviosaa on irtonaisena aika pino ja sisusta on siinä kunnossa mitä raksakäytössä olleelta halpikselta voi odottaa. Mutta eiköhän se siitä kaunistu kun näkee vähän vaivaa. Rouva oli vähän epäileväinen kun auton ensi kertaa näki  Webaston ovaalikello on mykkä, kuulemma joskus toimii akun irrotuksen jälkeen. Webasto vaikuttaa olevan kuskin puolen etukulmassa, sieltäkö kellon johtojen toista päätä pitää alkaa etsimään? Muutama parkkitutkan anturi on myös pimeänä, hajoaako ne kokonaan vai onko niille jotain tehtävissä? Lämmönsäädöt tuntuu toimivan (pitäisi rajoitusvastukset laittaa) mutta hantin puolelle ei tule puhallusta. Taisi tulla tuulilasille kuitenkin, en nyt muista varmaksi. Lexia herjaa, ettei ole yhteyttä ratin asentoanturiin. Onko sille oma liitin ohjauspylvään tuntumassa? Anturi taitaa olla samaa puuta viiksipaketin kanssa? Sopiskohan ykköskoppaisesta? Onko väliä onko plussallisesta tai plussattomasta? Mitäs tuon puute plussattomassa vaikuttaa? Radion kuuluvuus ei ole kovin kaksinen, onko kakkoskoppaisissakin breakeissa ongelmia katossa takana olevan antennivahvistimen kanssa?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 18.03.2016 16:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Teuski kirjoitti: Webaston ovaalikello on mykkä, kuulemma joskus toimii akun irrotuksen jälkeen. Webasto vaikuttaa olevan kuskin puolen etukulmassa, sieltäkö kellon johtojen toista päätä pitää alkaa etsimään? Osa menee moottoritilan sulakerasiaan, osa Webastolle. Pitääpä kaivella, josko löytyisi kaavio. Teuski kirjoitti: Muutama parkkitutkan anturi on myös pimeänä, hajoaako ne kokonaan vai onko niille jotain tehtävissä? Vaihtoon. Olikohan jotain 48€/kpl Auto-Artikkelissa. Samat anturit edessä ja takana. Teuski kirjoitti: Lexia herjaa, ettei ole yhteyttä ratin asentoanturiin. Onko sille oma liitin ohjauspylvään tuntumassa? Anturi taitaa olla samaa puuta viiksipaketin kanssa? Sopiskohan ykköskoppaisesta? Onko väliä onko plussallisesta tai plussattomasta? Mitäs tuon puute plussattomassa vaikuttaa? Tuo yhteyden puute on kai ihan ominaisuus vanhemmassa kiina-Lexiassa. Jos ESP toimii, niin ei ongelmaa. Ykköskorisen ratin asentotunnistin on ohjausakselilla, faceliftissä siellä viiksipaketissa. Eivät ole siis vaihtokelpoisia.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 01:14 |
Viestit: 287
|
Tosiaan tuo asentotunnistin on niitä haamuvikoja joihin ei kannata satsata sen enempää aikaa. Varsinkin jos ESP toimii muuten.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 08:31 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
lukkis kirjoitti: Tosiaan tuo asentotunnistin on niitä haamuvikoja joihin ei kannata satsata sen enempää aikaa. Varsinkin jos ESP toimii muuten. Toimiihan se, joten olkoot 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 09:01 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Parkkitutkia ei kannata oikopäätä uusia, kannataa vilkaista kontaktit lexian kanssa. Ja tosiaan näistä on ollut takaisinkutsu, joten sen ehdot kannattaa tarkistaa. (aika tyyrittä ovat/kpl)
Lexia näyttää kunkin anurin pimeyden ja systeemi lakkaa toimimasta jos yksikin on pois pelistä.
Voimia remonttiin!
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 09:11 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Ja sitten toisaalta kiinasta suoraan tilaamalla saa alle kympillä kappale parkkitutkan antureita.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 13:25 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Xantippa kirjoitti: Ja sitten toisaalta kiinasta suoraan tilaamalla saa alle kympillä kappale parkkitutkan antureita. Saako ihan noiden kopioita että istuvat plug'n'play paikoilleen?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 15:11 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Ainakin tuolla toisella foorumilla on noita tilailleet. Toki toimivuus ei ole ollut 100%, mutta voi kai noita tilata pari ylimääräistäkin. Kun saisin aikaiseksi katsoa leksalla montako on omassa rikki niin pitäisi itekin tilata. Tuossa esimerkki: http://www.aliexpress.com/item/1PC-For- ... f4ff31e860
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
ripa64
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 17:15 |
Viestit: 96
|
Mulla ainaki lexa näytti mikä anturi oli pimee.. Kiinasta uusi 12€ ja vuoden toiminu hienosti.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 19:40 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Kattelinpa tänään mutta ei näytä leksa nyt mikä on vialla kun kelien kuivettua tutka taas toimii. Pitänee kokeilla uudelleen kun tutka on taas rikki. Luulisi että jäisi vikamuistiin mainintaa noista... Harmillistahan tuossa on se ettei parkkitutkaan voi nyt oikein luottaa kun ei tiedä koska se toimii ja koska ei.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 20:30 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Xantippa kirjoitti: Kattelinpa tänään mutta ei näytä leksa nyt mikä on vialla kun kelien kuivettua tutka taas toimii. Pitänee kokeilla uudelleen kun tutka on taas rikki. Luulisi että jäisi vikamuistiin mainintaa noista... Harmillistahan tuossa on se ettei parkkitutkaan voi nyt oikein luottaa kun ei tiedä koska se toimii ja koska ei. Sehän testaa yhteyden aina kun vaikkapa hiljennetään/pysähdytään valoihin. Eli jos ei toimi, niin antaa vian. Tämä kokemus ajoilta, jolloin oli on/off menoa. Eli luottaisin piippareihin, kunnes vikavalo toisin todistaa.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 19.03.2016 22:27 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Pelkkä peruutustutka siis mulla. Kyllä se yleensä kiljaisee normaalia pidempään kun laittaa pakin päälle jos ei toimi, mutta ei mielestäni aina. En siis luota vaan opettelen perinteisen tyylin. Toisaalta noita halpisantureita vois tilata vaikka koko setin jos olis varma että ovat käypäisiä...
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 20.03.2016 08:05 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kyllä mä noita sitten Kiinasta tilaan kun on auto siinä kunnossa että viitsii tuollaisiin alkaa panostamaan. ECUa odotellessa... Vialliset on kyllä tiedossa, Leksa ne mulle kertoi 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 29.03.2016 15:29 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Ecu kloonattu:  Hiukan on tuo z2:n kuvalaatu kärsiny tässä parin vuoden aikana 
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 31.03.2016 21:46 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Uusi ECU paikallaan ja ihan sama show jatkuu. ECU memory fault ja ECU micrprocessor fault. Käy kylmänä muutaman sekunnin ja sammuu. Välillä ei käynnisty ja kun hetken odottaa niin käynnistyy taas.
Ihan selvästi ECIn lämmitys kuitenkin tuntui auttavan. Memory faultissa ECU voltage on 0,56V. Mitä seuraavakai? BSM?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 31.03.2016 22:31 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Voimia. Kohta tulee kesä ja sitten helpottaa.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 31.03.2016 22:54 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kyllä tästä pitäis talviautokin saada. Nyt ei auttanut ecun lämmityskään. Jännä juttu kyllä jos toi lämpimillä keleillä toimii...
Selvästi eculta katkeaa sähköt kun sammuu, lexiakin herjaa communications erroria heti. Nyt käy jo auton näytölläkin välillä "engine management system faulty". Kai se on BSM:n vaihtoa koitettava, sieltähän se virta ECUlle on tultava...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 31.03.2016 23:18 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Noita samoja sähkökatkoja napsuu moottori sammuksissa virrat päällä, yhteys ecuun katkeaa lexialla ja esim. lämmönsäätöpaneelin virrat katkeaa. Samalla joku rele BSM:ssä räpsähtää. Muutaman kerran jälkeen katkot loppuvat, mutta auto ei sitten enää käynnisty ennen kuin käyttää virrat hetkeksi pois päältä.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 01.04.2016 00:55 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
MItenkäs se löyhä teoria jäähdytyspiirin resetoinnista?
Nythän vikalistaan ilmaantuu melkein samaan tahtiin termariherjoja, kun ongelmat ilmaantuu. Oletko kokeillut niiden anturien vaihtamista (imuilma + vedenlämpö) Se magneettiventtiili on tietenkin tyyris kokeilu.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 01.04.2016 06:23 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
maasturisti kirjoitti: MItenkäs se löyhä teoria jäähdytyspiirin resetoinnista?
Nythän vikalistaan ilmaantuu melkein samaan tahtiin termariherjoja, kun ongelmat ilmaantuu. Oletko kokeillut niiden anturien vaihtamista (imuilma + vedenlämpö) Se magneettiventtiili on tietenkin tyyris kokeilu. Mun mielestä se "coolant bypass solenoid valve open signal" on siellä koko ajan. Liittimen irrotus siltä ei vaikuta vikaan, taisi antasa yhden herjan lisää. Veden lämpöanturi antaa järkevää arvoa eikä sen liittimeen ole mitään mahdollisuutta päästä käsiksi yläkautta ilman suurempaa purkamista. Imuilman anturin arvoja ei tullut katsottua mutta ainakin liittimen irrotus antaa vian lexialle. Eihän se magneettiventtiili niin tyyris ole, varsinkaan kun uusi osa tuli mukana  Sehän on siinä uudessa termaripaketissa mukana. Ei vaan käy ihan käden käänteessä ja pelkän venttiilin vaihto termari paikallaan lienee mahdotonta, ei sitä tilaakaan siinä oikein ole. Eilen tosiaan huomasin, että samanlaisia sähkäkatkoja tulee auto sammuksissakin. Lexian yhteys ECUun katkeaa samalla. Vikoja poistettaessa tulee usein "faults remaining"-ilmoitus, mutta uudella lukukerralla vikoja ei ole. Heti perään uudestaan ja jo saattaa olla. Varmaankin sen ECUn sähköjen pätkiminen sekoittaa tuota. Enää ei kyllä Lexialla nollaamalla ala auto toimimaan edes vähäksi aikaa. Kaikki sähköthän autosta ei katkea, mutta kuitenkin lämmönsäätöpaneeli pätkäisee. En silti usko vian olevan BSI:n puolella vaan lämmönsäätö pätkii webaston ohjauksen kautta. Siellä ECUn alla onkin aika arveluttavat näköinen hässäkkä Webaston releitä, niiden irrotus mykistää lämmönsäätöpaneelin ja sähköä ne näyttäisivät saavan BSM:ltä. On kyllä aikamoinen hässäkkä alkuperäisasennukseksi. Vai oliko se niin, että tuohon oli Webasto kertaalleen vaihdettu? BSM-L06-00 olisi nyt hakusessa... Käyköhän vastaava vaikka Pösöstä tai C4:sta? Googlen kuvahaulla kun hakee niin noissa on kuitenkin montaa eri varaosanumeroa. Mulla on 9656086580.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 01.04.2016 07:23 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Joo webasto on kerran vaihdettu, siis koko yksikkö samanlaiseksi.
Käsittääkseni tuossa mallissa on ollut webasto alkuperäisenä vain vettä lämmittämässä ja kello+puhaltimen ohjaus Ym. on asennettu lisävarusteena. Muistaisin kellon hinnan olleen aikanaan (kun c5II uusina myytiin) n. 1k€ marmorin hinnastossa, joten varmaankin paketti sisältää paljon myös tehtaan jälkeisiä asennuksia.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 01.04.2016 07:42 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
maasturisti kirjoitti: Joo webasto on kerran vaihdettu, siis koko yksikkö samanlaiseksi.
Käsittääkseni tuossa mallissa on ollut webasto alkuperäisenä vain vettä lämmittämässä ja kello+puhaltimen ohjaus Ym. on asennettu lisävarusteena. Muistaisin kellon hinnan olleen aikanaan (kun c5II uusina myytiin) n. 1k€ marmorin hinnastossa, joten varmaankin paketti sisältää paljon myös tehtaan jälkeisiä asennuksia. No ne on just noita puhaltimen ohjauksia. Releet kun nyppää pois niin koko säädinpaneeli on mykkä. Mutta ei se vika niissä olla voi. Ainakin yhdelle releelle tulee sähköä suoraan BSM:ltä ja se todennäköisesti pätkii samalla kun ECUnkin syöttö.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 01.04.2016 08:07 |
Viestit: 1228 Paikkakunta: Jokioinen
|
Teuski kirjoitti: BSM-L06-00 olisi nyt hakusessa... Käyköhän vastaava vaikka Pösöstä tai C4:sta? Googlen kuvahaulla kun hakee niin noissa on kuitenkin montaa eri varaosanumeroa. Mulla on 9656086580. Toiset on kovasti sitä mieltä että tuon 965 alkuisen numerosarjan pitäisi täsmätä, mutta todella monta BSM boksia on tullut vaihdeltua niin että L06 koodi pysyy samana. Ja toimii ihan täysin.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C5 II HDi 136 ongelmanratkontaa Lähetetty: 01.04.2016 08:09 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Siinä uskossa itsekin olen aina ollut, että BSM-numeron täsmäämisen pitäisi riittää...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|