Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 12.06.2016 20:59 

Viestit: 10
Akku ilmeisesti menossa tiensä päähän, kun jännite pitkänlin ajon jälkeen 12.3 volttia. Täytenähän olisi 12.6. Takaluukku ei usein suostu aukeamaan sähköisesti, siitä tämän huomasin. Käynnistyksen jälkeen taas liikkuu sähköllä. Akku olisi helppo vaihtaa, mutta Ainakin Motonetin sivuilla sanotaan , että vaihto pitää ilmoittaa auton ohjausjärjestelmälle. Onkohan todellakin noin. Ajattelin vaihtaa akun siten ,että auto ei ole hetkeäkään sähköttömänä. Onko kokemuksia, tuleeko ongelmia, jos vaan vaihtaa akun?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 12.06.2016 21:24 

Viestit: 201
Kun laitat esim akkulaturin piuhoihin kiinni vaihdon ajaksi niin ei mitään ongelmaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 12.06.2016 21:51 

Viestit: 5127
Ei ole kyllä Citikasta kokemuksia, mutta vääränmerkkisessä tuli latausongelmia (mutta oli erikokoinen akkukin, tosin siinä temppuili sittemmin laturikin, eli saattoi olla sen ensioireita ja nykyauto kun oli, niin ei tietysti millään kertonut että enpäs nyt jostain syystä lataa ollenkaan vaan alkoi sitten vaan sammutella erilaisia sähköjärjestelmiä. OBD-Bluetooth ja joku ilmaissofta kännykkään joka näyttää jännitteen oli ainoa tapa huomata ajossa tilanne :) ).

Nämä liittyy siis siihen että nykyään ei ladata tai pureta sokeasti tietyllä lämpötilasta riippuvalla vakiojännitteellä, vaan jotenkin optimoidusti akun varaustilan mukaan ja varaustilaa seurataan akkukaapelissa olevalla pömpelillä. Sama koskee akun latausta irtolaturilla, joissain autoissa syytä tehdä akku paikoillaan ja kaapelit kytkettynä mötikän mittauspisteen "ulkopuolelle", että äly huomaa latauksen tapahtuneen. (tai jos kytkee jotain lisävarusteita, niin ne kuluttajatkin pitäisi kytkeä niin että tulee mittaukseen)

Mutta mitäköhän seuraa jos lataa akun ennen kytkemistä ja vaihtaa vaan, onko se parempi vai huonompi ratkaisu kuin hieman tyhjentyneen akun laitto?

(Ja miksi sen älyn pitää olla noin vajaaälyinen: Eikö äly voisi myös huomata akun irroittamista ja testata minkä kokoinen "uusi" akku on ja missä varaustilassa se on. Tietysti voisi vielä kysyä kuskilta "huomasin että akku on ollut irti, haluaisitko konfiguroida akun tiedot." (eikä kai niilläkaan ihan absoluuttista merkitysta ole, eri valmistajien akut on erilaisia ja eri akkutyyppejäkin vielä (lyijyakuissakin) useampia))


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 12.06.2016 22:09 

Viestit: 5127
Yleensä muuten akkuja myyvissä liikkeissä on kuormitustesteri, joka kertoo akun kunnon luotettavammin, jännitteen mittaus on melko epävarma ja pitäisi tehdä vielä mieluummin vasta tuntien päästä ajamisesta ja akkutyyppi, lämpötila ja pienikin kulutus vaikuttaa melkoisesti. Ainakin täkäläisessä Motonetissäkin myös oli, käyttäjän osaavuus voi olla silti heikompi kuin akkukaupan myyjän. Ei paljon kokemusta, mutta ainakin jotkut ovat ihan rehellisiäkin ja klertovat jos akussa ei mitään vikaa eivätkä väkisin myy uutta. 12,4 V on aika alhainen ainakin jos mitattu melko pian ajon jälkeen (muttei ihan heti, ainakin minulla on noin 3 minuuttia elektroniikka kuluttamassa sähköä), mutta kyllä takaluukun kytkimessä voi olla ihan erillinenkin vika, kyllä sen hyvin pitäisi tuolla toimia, jos kerran auto jaksaa startatakin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 13.06.2016 10:09 

Viestit: 10
Kantapääkokemus kertoo ainakin minulle , että 12,4 ei ole ihan täyden akun jännite. Mittauskokemusta kertyy kun joka vuosi veneen akkujen kanssa pelailee. Nytkin eräs vanha akku , jota hiukan olen kuormittanutkin , enkä ladannut ollenkaan sen jälkeen , näytti samalla mittarilla 12,6V. Se takaluukun aukeamattomuus ei johdu siitä , etteikö se jaksaisi aueta , vaan kuuluu piippaus, eikä se edes yritä liikuttaa luukkua. Siitä ainakin minulle tulee mieleen , että siellä joku kompuutteri seuraa jännitettä ja päättää , että ei tuhlata enää enempää sähköä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 13.06.2016 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Täyden ja hyväkuntoisen akun jännite on +20 asteessa 12,7 - 12,8V.
12,3V vastaa suunnilleen 70% varausta.

C5 III:n Akunvalvontamoduli mittaa akun jännitettä ja ladattua tai purettua virtaa sekä lämpötilaa, joista sitten arvioidaan akun varaus tarkimmillaan 5-10% tarkkuudella. Tämän perusteella BSI ohjaa sitten mm. economy moden päällemenoa. Esim. alle 0 asteessa economy mode menee päälle 70% varauksessa ja alle -10 asteessa jo 85% varauksessa.

Tehtaan ohjeen mukaan "Battery charge status" -parametri pitäisi resetoida testerillä aina, kun kun akku (uusi tai vanha) kytketään autoon. Tämän jälkeen moduli osaa mitata akun varaustilaa oikein.

Jos akun kapasiteetti vaihtuu, niin sekin pitää kertoa BSI:lle. Vaihtoehdot ovat 65, 70 tai 75 Ah.
(L2-400 A/640 A (EN), L3-450 A/720 A (EN), L3-500 A / 800 A (EN)).

Uusi akku kannattaa ladata täyteen ennen asennusta, niin moduli pääsee kärryille varaustilasta mahdollisimman nopeasti.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 13.06.2016 19:56 

Viestit: 5127
Kertooko tuo economy moden päällä olemisesta, ainakin 2001 C5 kertoi näytöllä?

(mutta sitten taas Picasso ei paljon kertoillut lisää vaikka jo sammutteli eri laitteita, ennen kuin akku oli jo lähes loppu, aluksi toki kertoi jotain latauksen vikaa)

Loppuuko lukkojen toiminta economy modessa? (tai ei tietenkään ovilukkojen)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 13.06.2016 20:51 
Kannattaisi ensin mitata latausjännite? Yleensä vanhenemisen myötä täyden akun napajännite ilman kuormaa nousee sulfatoitumisen vuoksi.


   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 15.06.2016 20:53 

Viestit: 10
Löysin lopultakin OBD-liitimen sieltä käsinojan alta. Laitoin Bluetooth-palikan kiinni ja sitten virran päälle. Hetken kuluttua meni economy modeen. Löysin jännitteen sieltä , oli 12,5 V , eli ei nyt kovin kaukana täydestä. Pistin käyntiin, niin jännite 14,4 V eli kyllä lataa. En tiedä sitten tarkoittaako tuo economyyn meneminen sitä , että akku on huono , vai onko se normaalia. Joka tapauksessa on epänormaalia , että auto ei suostu avaamaan peräluukkua. Jos se johtuu economy modesta , silloin se menee liian helposti siihen modeen, elikkä akku ei riitä. Uusi akku olisi helppo laittaa , mutta milläs kerrot uuden akun kapasiteetin , kun ainakaan tuossa ELM327 -palikassa ja OBD- auto doctorissa ei semmoisia ole?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 15.06.2016 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Akun kapasiteetti kerrotaan Lexialla tai DiagBoxilla tai vastaavalla testerillä, jolla pääsee muokkaamaan auton asetuksia.

Jos englanti taipuu, niin tuolla on ihan valmistajan ohje aiheen tiimoilta:
Battery connection and disconnection recommendations for the C5 (X7)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 16.06.2016 09:28 

Viestit: 10
Lexiaa löytyy näköjään monia versioita, mutta aika huonosti nissä kerrotaan mihin automalliin se käy. Täytyy tutkiskella ennenkuin tilaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 16.06.2016 10:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Ecomoodi johtuu huonosta akusta. Taistelin ton kanssa pari-kolme vuotta kun kaksi akkua oli paskana (Snäider ja Bosch). Nyt uudella AGM-Exidellä on eco-moodi tiessään. Muuta en tehnyt diagboxilla kuin määritin akun koon oikein. Auto oli täysin virrattomana akun vaihdon ajan, joten siitä ei ole vaaraa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 16.06.2016 11:20 

Viestit: 5127
Eikö takaluukun kuulukaan aueta economy modessa, eikös keskuslukitus ole ainakin sen ulkopuolella?, jos on tuollainen auto, niin sen saisi testattua myös vaikka kuuntelemalla radiota moottorin ollessa sammutettuna, kaikki Citikat menee eco modeen 30 minuutin jälkeen vaikka olisi kuinka järeä akku tahansa -> sitten vaan kokeilemaan luukkua.
(ainakin ennen 30minuuttia oli maksimiaika sähköä kuluttavilla laitteilla ennen kuin meni ekonomi moodi.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 16.06.2016 12:34 

Viestit: 10
Ei tarvitse kuin hetki olla parkissa ja aukoa pari kertaa ovia, niin ei enää suostu avaamaan takaluukkua. Sehän tässä ärsytää' että joutuu sen dianostiikan hommaamaan että näkee edes onko nykyinen akku kirjattu sinne oikein. Uuden sa.mankokoisen akun jo hommasinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 16.06.2016 14:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
X7 ei ecomoodi tule minkään ajastimen perusteella, vaan siellä on se akkuvahti joka vahtii jännitettä. Jos uusi akku on jo hankittu, heittäisin sen paikalleen ja katsoisin mitä tapahtuu ennenkuin hankkisin suinpäin diagnostiikkavehkeitä. Veikkaan ettei sillä akun koon määrityksellä kovin suurta merkitystä ole kun se taisi olla välillä 65-75Ah. Jos nyt on niin että kesäkelillä menee siellä 70% kapasiteetilla ilmoitetusta ecomoodi päälle, niin ei se monella prosentilla heitä vaikka akun koko olisikin väärin auton aivoissa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 17.06.2016 16:42 

Viestit: 7
Jep
Mulla ei takaluukku aukea c5 jos istun kuskin pukilla ja kuljettajan ovi on kiinni täytyy avata kuljettajan ovi silloin voit avata takaluukun,tämä on ns.turvamekanismi (esim.liikenne valoissa kun pysähdyt takakontista ei "pikavoro" voi viedä mitään )en tiedä onko kaikissa malleissa tämä systeemi olemassa ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 17.06.2016 19:11 

Viestit: 497
Omaan C5 III -08:een on vuosien saatossa kaksi kertaa vaihdettu uusi akku kylän akkukauppiaalla. Se on tapahtunut näin: auton ajo verstaan halliin, kauppias irroittaa vanhan akun kiinnittimet ja kaapelit, nostaa vanhan akun pois ja laittaa uuden tilalle, kiinnittää kaapelit ja kiinnittimet uudelleen. Ja se on siinä. Sitten kone käyntiin ja ajoa. Mitäään parametriongelmia tai muuta mystiikkaa ei tästä menettelytavasta ole vielä tullut eteen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 17.06.2016 19:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
just. noin minäkin oon tehny .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 17.06.2016 21:39 

Viestit: 10
OK. Laitan huomenna vaihtaen akun. Noudatan vielä tuota vieraskielistä ohjetta, jonka linkin svc lähetti, kiitos siitä. Tilasin kyllä sen Lexiankin, mutta se kestää varmaan pari viikkoa tulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 18.06.2016 15:59 

Viestit: 10
Vaihdettu. Radiokanavatkin pysyi tallessa , ainoastaan kello piti laittaa aikaan.
Ikkunoita en ole muistanut kokeilla. ENkä takaluukkua. Kerron jos tulee ongelmia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 THP akun vaihto
ViestiLähetetty: 26.06.2016 00:57 

Viestit: 10
Täytyy nyt ilmotella, vaikka kaikki onkin ok. Eli takaluukku aukeaa nyt niin monesti kuin viitsii aukoa. Mikä lie vanhassa 75 Ah akussa ollut vikana, nmittäin kun latasin sitä 1 vrk akkulaturilla , se rupesi pysymään12,7 jännitteessä. Uusi akku on 72 Ah. Sain sen Lexia n käyttöön. Siellä ei kuitenkaan pystynyt asettamaan akun kapasiteettia , vaan ainoastaan , onko akku ok. Ja defaulttina kysyttiin testerin tulosta. Laitoin sinne , että akku on ok. Huvittavasti pois lähtiessä Lexia kysyi Expertin puumerkkiä!!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron