Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 11:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Onko nykyliimoilla mahdollista korjata noita muovisia pillejä vanhoista alipainelaitteista, nehän murtuvat helposti irti kivettyneitä letkuja irrotellessa, varsinkin jos on kuten Subarun imusarjassa että letkut on pakko irrottaa imusarjan alta ennen kuin se nousee pois. Tässä kuvaa aiheesta:

https://youtu.be/a_ZXlqiYw40

Jos tuollaisen voi korjata, mikä olisi se täsmällinen liima ja aktivaattoriyhdistelmä, vai toimisiko tuossa muovijuottaminen?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ihan ensimmäiseksi selvitetään, mitä muovia korjattava kohde on. Menetelmä riippuu muovista.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
svc kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi selvitetään, mitä muovia korjattava kohde on. Menetelmä riippuu muovista.


Tätä jo vähän katsoin mutta en löytänyt merkintöjä noista osista. Mitenkäs asiaa voi kokeellisesti selvittää?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 12:58 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Muovien laatua voi jossain määrin selvitellä kolvilla, ja päättelemällä siitä missä lämmössä alkaa sulamaan.
Olen itse vastaavia joskus koittanu korjailla mutta todennut homman toivottamaksi ei niitä saa kestämään.
Tuo ensimmäinehän on vain perus venttiili joita multaki löytynee nurkista läjäpäin, yleinen osa jota käytetään kaikissa alipaineohjailuissa. toki sähköliitin saattaa erota mutta toiminta varmaan muuten tarpeeksi sinnepäin. Jälkimmäinen lie jonkun asteinen paineen tasaus/varauspurkki = turha :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 14:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Polttokoe on yksi vaihtoehto: http://www.aikolon.fi/muovitietoa/muovien-tunnistaminen
Tosin jos kyse on tuosta videolla esittämästäsi solenoidiventtiilistä, niin materiaalia taitaa olla aika vähän poltettavaksi.

Hyvin usein tuollaiset moottoritilassa käytetyt muoviosat ovat polypropeeniä, joka on korjattavana hankalammasta päästä; liimat eivät oikein pidä, eikä kestävä hitsauskaan aina onnistu.

Itse yrittäisin liittää tuohon katkenneen nysän reikään metalliputken. Reikää ehkä aavistus isommaksi ja putken ulkopintaan reilu karhennus tai vaikka kierre, että puree kiinni muoviin. Sitten tukemiseksi ja varmistukseksi epoksiliimaa, joka pitää ennemminkin ihan mekaanisesti, kuin kemiallisesti.

Hitsauskin voisi onnistua, jos kuumailmapuhaltimeen löytyy tarpeeksi pieni kärki ja jostain saisi vuoltua pienen palan samaa muovia sauman täytteeksi ja tueksi.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 16:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Ihan super epxy rapidilla oon noita muoveja liimaillu hyvin ovat pelittäneet



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 25.01.2017 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Joo näitä tulee oikeissakin merkeissä. Kolvilla oon hitsaillu, mutta ei oikein kestä, vaan muuttuu sulaessaan sellaiseksi huokoiseksi kohvaksi joka ei mekaanisesti kestä. Joitakin vastaavia, viimeksi activan tct:n öljyntäyttötötteröön tulevan ohuen pcv letkun lähdön, korjasin poraamalla jenkareijän ja kiertämällä kierteytetyn metalliputken siihen hyvin tarttuvan tiivistesilikonin kanssa (loctite 5910). Tahtoo vaan poratessa olla sitä seinää aika hintsusti kierteelle, ja esim td xm:n map anturin kanssa ei onnistunut. Teki miten vaan tuo epoksi tai hyvä metallikitti voi antaa mekaanista tukea liitokselle. Tästä vikasta (tct) viisastuneena aloin irroitella kuumailmapuhaltimen kanssa noita ja muovimaiseksi kovettunut letku irtoaa näin helposti.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Muovisten letkuliitosten korjaus
ViestiLähetetty: 26.01.2017 14:44 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Tuolla konstilla minäkin olen irottanut,että lämmittää kuumailmapuhaltimella niin ei ole särkynyt yhtään muoviholkkia.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: