Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

LUK kytkimet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23904
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 06.08.2016 16:32 ]
Viestin otsikko:  LUK kytkimet

Onko kokemusta LUKin kytkimistä ois edullisia alko femmassa painelaakeri mölyään.

Kirjoittaja:  zemial [ 06.08.2016 16:47 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Ei ole Citroenissa kokemusta, mutta Volkkarissa olen kolme kertaa päässy peräkkäin aukasemaan kytkimen LUK:n kanssa tuhannen kilometrin sisällä. Oli epäkesko se levy mihin se tanko painelaakerilta tulee (mk2 golfissa 020 lootan kanssa on "käänteinen kytkin", eli paineasetelma tulee kampiakseliin kiinni, siinä keskellä on paininlevy mihin tulee tanko vaihteiston pääakselin läpi). Sillon vannoin, että LUK merkkiseen kytkimeen en koske. Valeota ja Sachsia olen sen jälkeen laittanut kaikkiin.. tai no yhden westlaken skodaan, mutta ei siitäkään kyllä mitään ongelmia ole tullut.

Kirjoittaja:  Puhi [ 07.08.2016 01:47 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

405 MI16 aikoinaan vaihdoin LUKin, ja alle kymppitonnin pääsin vaihtamaan uudestaan. Meni paineasetelman jouset rikki ja ei sitten tietenkään pitänyt.
Hyvittivät hinnan Valeoon, mut asennus meni omaan kaljapiikkiin... 8-)

Kirjoittaja:  Kooma [ 07.08.2016 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Kaikissa kytkimissä minkä olen nähnyt pettäneen siten, että kytkinlevyn keskiö on irronnut ja jäänyt pyörimään tyhjää kytkinakselin ympärillä, on lukenut LUK. Halpaan hintaan on syynsä?

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 07.08.2016 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Ovat oem osia BMWssä just joku sanoi toisella foorumilla. En osaa sanoa kokemusta Sacshsista ei kaksinen omasta mielestä. C5 ääntää painelaakeri onkohan Valeo ,175000km ajettu.

Kirjoittaja:  zemial [ 08.08.2016 10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Tuskin ne Citroenin tarvikekytkimet on niitä mitä BMW:ssä käytetään OEM-osina.

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 08.08.2016 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Rep setit molemmissa ?

Kirjoittaja:  SamiT [ 09.08.2016 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Traktoripuolella oli LUK-kytkimissä ilmeisesti joku aika sitten laadussa pudotusta ilmassa kun valmistus siirrettiin kuulemma alemman kustannustason maihin. Jokusen LUK-kytkimen olen itse traktoreihin asentanut ja ovat toimineet ihan ok, hajonneet asetelmat olleet Valmeteissa Sachs-merkkisiä kaksoiskytkissä ja n. 15 vuotta vanhoja. LUK ollut yleensä ihan rehellisesti kulunut loppuun, paitsi yhdestä oli levyn keskiö melkein irti ja se kyllä jo kuuluikin tyhjäkäynnillä kolinan muodossa. Siinä koneessa oli kyllä ruuvattu 100hv lisää tehoa ja 260nm lisää vääntöä ja ikää 21 vuotta ja 9000 ajotuntia että ei huono ollut sekään.

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 09.08.2016 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Mitenkähän tuo keskiön irtoaminen mahtaa oirehtia autossa? Miten keskiö on kiinnitetty levyyn, niittaamallako? Luulisi niittien leikkaantuvan aika äkkiä poikki, jos liitos pääsee elämään. :shock:

Omassa Picassossani kiusaa erikoinen kolahtelu, jolle ei vielä ole syytä löytynyt. Kytkin on rempattu 20-30 tkm sitten, tosin en tiedä, minkä merkkisillä osilla...

Kirjoittaja:  SamiT [ 09.08.2016 16:18 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

NimimErkki kirjoitti:
Mitenkähän tuo keskiön irtoaminen mahtaa oirehtia autossa? Miten keskiö on kiinnitetty levyyn, niittaamallako? Luulisi niittien leikkaantuvan aika äkkiä poikki, jos liitos pääsee elämään. :shock:

Omassa Picassossani kiusaa erikoinen kolahtelu, jolle ei vielä ole syytä löytynyt. Kytkin on rempattu 20-30 tkm sitten, tosin en tiedä, minkä merkkisillä osilla...


Kolahteleeko suuntaa vaihtaessa erityisesti ja joskus liikkeellelähdöissä muutenkin? Mulla oli Xsarassa sellaista vaivaa johtuen kuluneista vetonivelistä, pääsi jotenkin lonksahtamaan. Pitkään oli se ääni ja auto nyt ollut jo vuoden päivät tutulla ajossa ja sama ääni ilman lisämurheita kuuluu edelleen.

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 09.08.2016 16:59 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

SamiT kirjoitti:
Kolahteleeko suuntaa vaihtaessa erityisesti ja joskus liikkeellelähdöissä muutenkin? Mulla oli Xsarassa sellaista vaivaa johtuen kuluneista vetonivelistä, pääsi jotenkin lonksahtamaan. Pitkään oli se ääni ja auto nyt ollut jo vuoden päivät tutulla ajossa ja sama ääni ilman lisämurheita kuuluu edelleen.

Juuri noin. Ääni on terävä napsahdus, joka tuntuisi kuuluvan oikealta puolelta (kuskin penkiltä kuunneltuna). Kun se välys (missä sitten lieneekin) on kerran naksahtanut toiseen laitaan, ääni kuuluu seuraavan kerran vasta, kun vedon suunta vaihtuu. Pienellä vaihteella kaasua pumppaamalla sen saa helposti paukkumaan, maantienopeuksissa ilmiötä ei enää esiinny.

Oikea vetari on vaihdettu tämän takia (väljää tukilaakerissa), samoin tukivarsien takapuslat. Muut etupään jurinat ja kolinat hävisivät noilla vaihdolla, mutta tämä, mitä on metsästetty jo puoli vuotta, jäi. Nyt kun luin tätä topiccia, alkoi hirvittää, että koskakohan tuo jättää tielle... ei käy vanhan auton omistaminen koskaan yksitoikkoiseksi! :|

Kirjoittaja:  IJN [ 09.08.2016 17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

NimimErkki kirjoitti:
Juuri noin. Ääni on terävä napsahdus, joka tuntuisi kuuluvan oikealta puolelta (kuskin penkiltä kuunneltuna). Kun se välys (missä sitten lieneekin) on kerran naksahtanut toiseen laitaan, ääni kuuluu seuraavan kerran vasta, kun vedon suunta vaihtuu. Pienellä vaihteella kaasua pumppaamalla sen saa helposti paukkumaan, maantienopeuksissa ilmiötä ei enää esiinny.

Täsmälleen samat oireet oli itelläni kauan sitten. Syy oli apparin penkin alla pyörähtelevä pullo :D
Onneksi en ehtinyt korjaamaan mitään ennen kuin vika löytyi...

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 09.08.2016 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Nosta etupää ylös ykkönen päälle pyöritä edestakasi renkaita tuntuuko väljää vetonivelissä.

Kirjoittaja:  Kooma [ 10.08.2016 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

NimimErkki kirjoitti:
Mitenkähän tuo keskiön irtoaminen mahtaa oirehtia autossa?


Väittäisin että ei mitenkään, veto vain loppuu. Kiristä moottorin alatyynyn kiinnityspultti.

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 11.08.2016 18:36 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Kooma kirjoitti:
Kiristä moottorin alatyynyn kiinnityspultti.

Halleluja! Siinä se oli! Siihen loppui puoli vuotta vaivanneet kolinat ja roklotukset.

Kooma on nyt ansainnut virtuaaliset pullakahvit:
* KAHVIA *
* PULLAA *
Noh, reilusti vaan, ei meillä lasketa! Kastakaa ja pankaa sekaan:
* SOKERIA *
* KERMAA *

:)

Kirjoittaja:  Kooma [ 13.08.2016 14:29 ]
Viestin otsikko:  Re: LUK kytkimet

Eipä kestä!

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/