Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 06.08.2016 16:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Onko kokemusta LUKin kytkimistä ois edullisia alko femmassa painelaakeri mölyään.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 06.08.2016 16:47 

Viestit: 182
Ei ole Citroenissa kokemusta, mutta Volkkarissa olen kolme kertaa päässy peräkkäin aukasemaan kytkimen LUK:n kanssa tuhannen kilometrin sisällä. Oli epäkesko se levy mihin se tanko painelaakerilta tulee (mk2 golfissa 020 lootan kanssa on "käänteinen kytkin", eli paineasetelma tulee kampiakseliin kiinni, siinä keskellä on paininlevy mihin tulee tanko vaihteiston pääakselin läpi). Sillon vannoin, että LUK merkkiseen kytkimeen en koske. Valeota ja Sachsia olen sen jälkeen laittanut kaikkiin.. tai no yhden westlaken skodaan, mutta ei siitäkään kyllä mitään ongelmia ole tullut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 07.08.2016 01:47 

Viestit: 220
405 MI16 aikoinaan vaihdoin LUKin, ja alle kymppitonnin pääsin vaihtamaan uudestaan. Meni paineasetelman jouset rikki ja ei sitten tietenkään pitänyt.
Hyvittivät hinnan Valeoon, mut asennus meni omaan kaljapiikkiin... 8-)



Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti)
Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 07.08.2016 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Kaikissa kytkimissä minkä olen nähnyt pettäneen siten, että kytkinlevyn keskiö on irronnut ja jäänyt pyörimään tyhjää kytkinakselin ympärillä, on lukenut LUK. Halpaan hintaan on syynsä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 07.08.2016 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Ovat oem osia BMWssä just joku sanoi toisella foorumilla. En osaa sanoa kokemusta Sacshsista ei kaksinen omasta mielestä. C5 ääntää painelaakeri onkohan Valeo ,175000km ajettu.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 08.08.2016 10:55 

Viestit: 182
Tuskin ne Citroenin tarvikekytkimet on niitä mitä BMW:ssä käytetään OEM-osina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 08.08.2016 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Rep setit molemmissa ?



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 09.08.2016 12:12 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Traktoripuolella oli LUK-kytkimissä ilmeisesti joku aika sitten laadussa pudotusta ilmassa kun valmistus siirrettiin kuulemma alemman kustannustason maihin. Jokusen LUK-kytkimen olen itse traktoreihin asentanut ja ovat toimineet ihan ok, hajonneet asetelmat olleet Valmeteissa Sachs-merkkisiä kaksoiskytkissä ja n. 15 vuotta vanhoja. LUK ollut yleensä ihan rehellisesti kulunut loppuun, paitsi yhdestä oli levyn keskiö melkein irti ja se kyllä jo kuuluikin tyhjäkäynnillä kolinan muodossa. Siinä koneessa oli kyllä ruuvattu 100hv lisää tehoa ja 260nm lisää vääntöä ja ikää 21 vuotta ja 9000 ajotuntia että ei huono ollut sekään.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 09.08.2016 16:08 

Viestit: 85
Paikkakunta: Vantaa
Mitenkähän tuo keskiön irtoaminen mahtaa oirehtia autossa? Miten keskiö on kiinnitetty levyyn, niittaamallako? Luulisi niittien leikkaantuvan aika äkkiä poikki, jos liitos pääsee elämään. :shock:

Omassa Picassossani kiusaa erikoinen kolahtelu, jolle ei vielä ole syytä löytynyt. Kytkin on rempattu 20-30 tkm sitten, tosin en tiedä, minkä merkkisillä osilla...



ex: Xsara Picasso 1,6 HDI 110 Vision vm. 2008
ex: Xsara Picasso 1,6 bensa vm. 2002
Kuusi vuotta ja 200 tkm Picassoilla, nyt aika vaihtaa johonkin muuhun. Montaa asiaa niissä tulee ikävä, mutta ei ihan kaikkea Citroeniin liittyvää... ;o)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 09.08.2016 16:18 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
NimimErkki kirjoitti:
Mitenkähän tuo keskiön irtoaminen mahtaa oirehtia autossa? Miten keskiö on kiinnitetty levyyn, niittaamallako? Luulisi niittien leikkaantuvan aika äkkiä poikki, jos liitos pääsee elämään. :shock:

Omassa Picassossani kiusaa erikoinen kolahtelu, jolle ei vielä ole syytä löytynyt. Kytkin on rempattu 20-30 tkm sitten, tosin en tiedä, minkä merkkisillä osilla...


Kolahteleeko suuntaa vaihtaessa erityisesti ja joskus liikkeellelähdöissä muutenkin? Mulla oli Xsarassa sellaista vaivaa johtuen kuluneista vetonivelistä, pääsi jotenkin lonksahtamaan. Pitkään oli se ääni ja auto nyt ollut jo vuoden päivät tutulla ajossa ja sama ääni ilman lisämurheita kuuluu edelleen.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 09.08.2016 16:59 

Viestit: 85
Paikkakunta: Vantaa
SamiT kirjoitti:
Kolahteleeko suuntaa vaihtaessa erityisesti ja joskus liikkeellelähdöissä muutenkin? Mulla oli Xsarassa sellaista vaivaa johtuen kuluneista vetonivelistä, pääsi jotenkin lonksahtamaan. Pitkään oli se ääni ja auto nyt ollut jo vuoden päivät tutulla ajossa ja sama ääni ilman lisämurheita kuuluu edelleen.

Juuri noin. Ääni on terävä napsahdus, joka tuntuisi kuuluvan oikealta puolelta (kuskin penkiltä kuunneltuna). Kun se välys (missä sitten lieneekin) on kerran naksahtanut toiseen laitaan, ääni kuuluu seuraavan kerran vasta, kun vedon suunta vaihtuu. Pienellä vaihteella kaasua pumppaamalla sen saa helposti paukkumaan, maantienopeuksissa ilmiötä ei enää esiinny.

Oikea vetari on vaihdettu tämän takia (väljää tukilaakerissa), samoin tukivarsien takapuslat. Muut etupään jurinat ja kolinat hävisivät noilla vaihdolla, mutta tämä, mitä on metsästetty jo puoli vuotta, jäi. Nyt kun luin tätä topiccia, alkoi hirvittää, että koskakohan tuo jättää tielle... ei käy vanhan auton omistaminen koskaan yksitoikkoiseksi! :|



ex: Xsara Picasso 1,6 HDI 110 Vision vm. 2008
ex: Xsara Picasso 1,6 bensa vm. 2002
Kuusi vuotta ja 200 tkm Picassoilla, nyt aika vaihtaa johonkin muuhun. Montaa asiaa niissä tulee ikävä, mutta ei ihan kaikkea Citroeniin liittyvää... ;o)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 09.08.2016 17:31 

Viestit: 982
NimimErkki kirjoitti:
Juuri noin. Ääni on terävä napsahdus, joka tuntuisi kuuluvan oikealta puolelta (kuskin penkiltä kuunneltuna). Kun se välys (missä sitten lieneekin) on kerran naksahtanut toiseen laitaan, ääni kuuluu seuraavan kerran vasta, kun vedon suunta vaihtuu. Pienellä vaihteella kaasua pumppaamalla sen saa helposti paukkumaan, maantienopeuksissa ilmiötä ei enää esiinny.

Täsmälleen samat oireet oli itelläni kauan sitten. Syy oli apparin penkin alla pyörähtelevä pullo :D
Onneksi en ehtinyt korjaamaan mitään ennen kuin vika löytyi...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 09.08.2016 17:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Nosta etupää ylös ykkönen päälle pyöritä edestakasi renkaita tuntuuko väljää vetonivelissä.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 10.08.2016 11:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
NimimErkki kirjoitti:
Mitenkähän tuo keskiön irtoaminen mahtaa oirehtia autossa?


Väittäisin että ei mitenkään, veto vain loppuu. Kiristä moottorin alatyynyn kiinnityspultti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 11.08.2016 18:36 

Viestit: 85
Paikkakunta: Vantaa
Kooma kirjoitti:
Kiristä moottorin alatyynyn kiinnityspultti.

Halleluja! Siinä se oli! Siihen loppui puoli vuotta vaivanneet kolinat ja roklotukset.

Kooma on nyt ansainnut virtuaaliset pullakahvit:
* KAHVIA *
* PULLAA *
Noh, reilusti vaan, ei meillä lasketa! Kastakaa ja pankaa sekaan:
* SOKERIA *
* KERMAA *

:)



ex: Xsara Picasso 1,6 HDI 110 Vision vm. 2008
ex: Xsara Picasso 1,6 bensa vm. 2002
Kuusi vuotta ja 200 tkm Picassoilla, nyt aika vaihtaa johonkin muuhun. Montaa asiaa niissä tulee ikävä, mutta ei ihan kaikkea Citroeniin liittyvää... ;o)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LUK kytkimet
ViestiLähetetty: 13.08.2016 14:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Eipä kestä!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: