Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM Jäähdytysneste
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=23917
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 09.08.2016 18:32 ]
Viestin otsikko:  XM Jäähdytysneste

XM 2L -91. Kun ajelin mökille Savonpuoleen niin Kouvolassa syttyi stop valo ja jäähdtinneseen valo. Lähtiessä kaikki nesteet OK. Jäähdyttimen täyttökorkin puoleinen sivu aivan märkä. Tökkäsin matkapullosta vettä sinne vajaan litran verran että päästiin perille. Perillä nestepinta oli aivan pohjalla täyttöaukossa. Sinne meni 2 litraa vettä kun parempaa litkua ei ollut saatavilla. Putsasin jäähdyttäjän sivun ja nyt käydessä ei vuotanut mistään. Varasin änpärillisen vettä mukaa kotimatkalle mutta vuoto oli lopputut.
Nyt on ymmärrus nollilla. Aion uusia varmuuden vuoksi kumiletkun syylärin täyttöaukon puolesta alhaalta ruiskumodulin päätyyn.
Piakallista tarvikekaupasta löytyi vain polttoaineletkua 10mm . Sopiiko se tähän tarkoitukseen ja lieneekö haittaa kun alkuperäisessä on päissä 10mm mulkerot ja muuten aivan ohutta letkua

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 09.08.2016 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jäähdytysneste

Bensakoneista ei ole kokemusta, mutta ensimmäisenä tulee mieleen kysymys, toimiiko jäähdyttimen puhalin?

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 09.08.2016 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jäähdytysneste

Se puhallin ei ole koskaan ajossa edes mennyt päälle, ainoastaan kun paikallaan kone käy. Täytyy huomenna koklata.
Nyt suurin huoli on siinä letkun pätkässä jonka irrotin. se on vähän kulahtanut. Olen joskus lyhentänyt alapäästä. Katselin netistä että polttoainee- ja jäähdytinletkut ovat ei materiaalia. Jäähdytinletku on EPDM kumia. Uskaltaako tota polttoaineletkua edes yritää lykätä paikalle jos vaikka ei kestä lämpöä.
Ei viitsisi turhaan taas lotrata nestettä pottaan ja pelleillä täyttö-imaus-töttöroiden kanssa.
Onko tähän kenelläkään kokemusta???

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 11.08.2016 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jäähdytysneste

XM-Hannun ehdotus tuntuu järkevältä ja ainoalta mahdolliselta. Kouvolassa jouduin pysähtymään useihin liikennevaloihin ja se on keittänyt nesteitä taivaalle. Jostain syystä siis puhallin ei ole mennyt päälle. Onhan siinä lämpömittari nesteelle mutta eihän sitä hoksannut katsoa.
Kotona testasin puhallinta monta kertaa sylärin liitintä oikosulkemalla ja aina käynnistyi.
Vihreä rele vasemman lampun päällä näytti myös hyväkuntoiselta. Moottorin vastus sitä pyörittämällä vaihteli 0 ja 5 ohmin välillä mutta enimmäkseen näytti nollaa. Ei siinä voi vastusta juuri olla kun on 200 wattinen.
Se kysely putkimateriaalista taisi olle tyhmä kysymys kun kukaan ei viitsinyt vastailla. Googlettamalla löytyi firma joka myy jäähdytinnesteelle tarkoitettuja ohuita lekuja eikä ne maksa juuri mitään.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 11.08.2016 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jäähdytysneste

Minulla tuolla Lapinreissulla kone kiehahti, omaa huolimattomuutta :oops: . Taustaa: Koneenvaihdosta lähtien keulan johtosarjaan jäi joku häikkä, ja puhallin pyörii aina, kun on virrat päällä. Akkukin on jo vanha, ja ennen matkaa oli paljon TOSI lyhyitä ajoja, ja akku tyhjeni. Siksi otin puhaltimen ohjausreleen irti, normaalikäytössä ei diesel kuumene muulloin, kuin pitkässä paikallaankäynnissä. Lappiin ajoimme 1200 km päivässä, useita pysähdyksiä, kuvaustaukoja ym. Klo 02 yöllä pysähdyimme Kittilä-Inari tien levähdysalueelle hiukan torkahtamaan. Parin tunnin päästä alkoi tulla vilu, ja käynnistin koneen "hetkeksi". Säädin lämmön 26 asteeseen, auto lämpeni mukavasti... ...ja nukahdin. Klo 6 heräsin johonkin, valtaisa höyrypilvi nousi konepellin alta. Syyläri oli alkanut vuotaa vanhasta liimakorjauksesta huolimatta yläkulmastaan. No, vettä Ivalo-joesta, ja rele paikalleen, taas oli auto ajokunnossa :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/