Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 10:24 

Viestit: 15
C5 break 2001. Takatukivarren laakerit lopussa. Nostin auton jousituksen ylös ja ryömin alle tarkastaakseni millainen savotta tiedossa.
Samalla ruiskutin ruosteenpostoa vakaajan ja tukivarren pultteihin, ovat ilmeisesti kohtalaisen tiukassa kiinni.
Laskin jousituksen alas ja käytin autoa normaalisti koko päivän.
Illalla aloin takajarrusatulan irroitustöihin. Nostin jousituksen yläasentoon ja tunkkasin vasemman takapään ilmaan.
Pitkän apuvarren avulla sain pultteja väännettyä, mutta lukiteliiman ansiosta tuntuivat olevan sen verta tiukassa, että niiden katkeamisen pelossa päätin siirtää homman arkipäivään jotta saisin tarvittaessa uudet tilalle.
Pulttien aukaisun yhteydessä satula kuitenkin liikahti sen verta, että se alkoi jonkin verran hankaamaan peltivanteeseen. Hapettumaa tukivarren ja satulan välissä? Päätin kokeilla miten tilanne muuttuu jarruja painaessa.
Laitoin auton käyntiin, tässä vaiheessa hydraulipumpusta alkoi kuulua outoa ääntä. Ihan kuin siellä olisi ollut ilmaa. Sammutin auton, mutta pumppu jäi päälle. Hetken kuluttua pumppu alkoi lämpenemään sen verran, että oli pakko irroittaa akunkenkä sen pysäyttämiseksi.
Auto jäi yläasentoon. Annoin tilanteen rauhoittua, otin tunkin pois, akunkenkä paikalleen ja auto käyntiin.
Yritin laskea napista jousitusta normaaliasentoon. Keula laski, perä ei.
Lähdin ajamaan siinä toivossa, että perä lähtee laskemaan kun nopeus ylittää 10 km.
Mitään ei tapahtunut, mutta näyttöön ilmestyi teksti serious suspension fault.
Takaisin kotipihalle, auto sammuksiin. Perä jäi ylös ja pumppu laulaa.
Voihan perkele. Nyt olisi tumpelolle hyvät neuvot kalliit.
Saikohan takapään korkeusanturi osansa tuosta ruiskuttelusta ja oireileeko se noin jos jotain ongelmia.
Vaiko vielä pahempaa, eli rikoinko jotain kun käynnistin auton ja jousitus yritti tasapainottaa autoa sen ollessa tunkin varassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 16:29 

Viestit: 15
Lisäys edelliseen.
Sama ongelma jatkuu.
Korkeusanturi sijaitsee sen verta keskellä vakaajaa, että en suin surminkaan oo voinu sitä kastella.
Kävin liikuttamassa korkeusanturin linnunluuta käsin asennosta toiseen, mutta ei vaikutusta.
Auton käydessä etupää tottelee maavaran säätöja niinkuin pitääkin, mutta perä pysyy koko ajan ylhäällä aariasennossa.

Tuli mieleeni, että n. kuukausi sitten käytin autoa pakoputkiremontissa korjaamolla. Auto nostettiin ylös pilarinostimella, joten renkaiden alle ei jäänyt mitään tukea. Hetken kuluttua hydraulinestesäiliön korkista rupesi tulemaan nesteet pihalle. Ei paljon, mutta tuli kuitenkin.
Korjaaja sanoi, että asia on ok, jos nestettä ei tule ulos ihan valtoimenaan
Nyt sitten jäikin askarruttamaan, että pitäisikö järjestelmän päästää nestettä tuolla tavalla ulos?
Eli onko sieltä jostain pettänyt joku venttiili. Ja nyt ko vika oireilee takapäähän tuolla edellä mainitulla tavalla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 17:59 
Jotain olet kämmännyt korkeustunnistimen tai välivivun kanssa tai potikka suuttunut muuten vain. C5-omistajat yleensä laittavat aivan liian paljon ööliä säiliöön, usein syynä BX/ Xantia syndrooma, jonka seurauksena ylimääräinen lsd tulee vääjäämättä ulos. Varmaankin Patongista löytyy ohje öljymäärän tarkistamisesta?


   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Vaihda etu ja takapään korkeustunnistimet keskenään. Tuleeko ongelmaan muutosta?



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 20:41 

Viestit: 15
Kiitokset Powerage! Tuo tunnistimien päittäin vaihtaminen onkin hyvä idea. Kokeilen sitä huomenna
Otin tänään takapään tunnistmen piuhat irti. Perä jäi kuitenkin ylös käynnistyksen jälkeen.
Jos vika on likaisessa pumpussa, niin löysin siihen kyllä purku- ja puhdistusohjeet, mutta uskaltaako säiliöstä laskea nesteitä ulos, kun perä on ylhäällä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 21:26 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
seeepra kirjoitti:
C5 break 2001. Takatukivarren laakerit lopussa. Nostin auton jousituksen ylös ja ryömin alle tarkastaakseni millainen savotta tiedossa.


Pistä aina pukit alle, ennen kuin menet sinne alle, kuten saatoitkin jo tehdä, vaikka et siitä maininnut.

Voit pohtia luottoa ranskalaiseen hydrauliikkaan vaikka siten, että se auto päätti yks kaks pitää peränsä ylhäällä. Joku kerta se voi päättää jotain muuta :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 21:50 

Viestit: 15
Lainaa:
Pistä aina pukit alle, ennen kuin menet sinne alle, kuten saatoitkin jo tehdä, vaikka et siitä maininnut.

Voit pohtia luottoa ranskalaiseen hydrauliikkaan vaikka siten, että se auto päätti yks kaks pitää peränsä ylhäällä. Joku kerta se voi päättää jotain muuta :)


Tuikitärkeä neuvo. Pukit on käytössä :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 11.08.2016 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
seeepra kirjoitti:
Kiitokset Powerage! Tuo tunnistimien päittäin vaihtaminen onkin hyvä idea. Kokeilen sitä huomenna
Otin tänään takapään tunnistmen piuhat irti. Perä jäi kuitenkin ylös käynnistyksen jälkeen.
Jos vika on likaisessa pumpussa, niin löysin siihen kyllä purku- ja puhdistusohjeet, mutta uskaltaako säiliöstä laskea nesteitä ulos, kun perä on ylhäällä?


Ei se vika ole likaisessa pumpussa. Likainen pumppu (sähköpää) polttelee sulakkeita jne.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 12.08.2016 23:19 

Viestit: 15
Korkeustunnistimet vaihdettu keskenään. Toden totta, perä laski alas. Kumma kyllä, kun vaihdoin ilmeisen viallisen tunnistimen takaa eteen, niin etupää totteli jousituksen korkeudensäätöja normaalisti.
Pumppu kuitenkin käy vieläkin koko ajan auton ollessa sammutettuna.
Uusi tunnistin tilattu ja auto käyttöön vasta, kun se on paikoillaan.
Ilmoittelen tähän ketjuun vielä, jos tilanne ei tuonkaan jälkeen korjaannu.
Kyllä tämä tästä vielä :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 02:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jos pumppu jää käymään vaikka auto on keskikonsolista käsketty alimpaan asentoon, BHI on viallinen. Anturit eivät tähän vaikuta, parhaan ymmärrykseni mukaan.

Eli naputtele alas-nappia keskikonsolista niin kauan että auto laskeutuu alimpaan asentoonsa eli lähes maahan asti. Jos pumppu edelleen käy koko ajan, myös auton etu- ja takapään fyysisesti laskiessa, BHI on kajahtanut. Itselläni on C6:ssa sama vika, alkoi kylläkin eri lailla omasta syystäni kun kiusasin pumppua ja BHI:tä.

Teoriassa on myös mahdollista että pumpun sähkömoottorin kyljessä oleva kytkentämoduuli, eli se pieni musta laatikko moottorin kyljessä johon menee kaksi kaapelia (toinen paksu virtakaapeli +-, toinen ohut ohjauskaapeli jossa vain yksi napa kytketty), on hajonnut ja pitää pumppua jatkuvasti päälle. Tämä on helppo todeta - nyppää se ohjauskaapeli irti pumpun käydessä ja katso pysähtyykö pumppu, jos pysähtyy vika on BHI:ssä.

Mikä BHI? Kyseessä on tietokone joka ohjaa jousituksen venttiileitä ja sitä sähköpumppua. Se on noin 15cmx15cmx5cm musta laatikko sen hydrauliikkapumpun pumppuosan päällä, siellä hydr.säiliön alla suurelta osin piilossa. Siihen menee yksi moninapaliitin jossa on kymmeniä piuhoja.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708

Se BHI (aivot) on toi musta laatikko pumpun päällä. Kiinni 4 torxilla. Mikäli vika on siinä, luulisi niitä olevan ylimääräisenä pilvin pimein, koska pumpusta hajoaa yleensä "ns. jäykkäsähkö"=polttaa sulakkeita. Uusi BHI käy suoraan paikalleen jos kyseessä on samanlainen jousitus molemmissa autoissa esim. H3+. Mikäli toinen BHI on H3 ja toinen H3+ ne täytyy uudelleen ohjelmoida Lexialla.


Liitteet:
pumppu.jpg
pumppu.jpg [ 6 KiB | Katsottu 9597 kertaa ]

C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 10:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
I-koppaseen sitten I-koppasen BHI ja II-koppaseen II-koppasen BHI.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 11:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Tässä hydepumpun rakennetta:
https://www.youtube.com/watch?v=CjtlZDuAx4Q

https://www.youtube.com/watch?v=ZVWr3js7CUw
https://www.youtube.com/watch?v=ZVWr3js7CUw
https://www.youtube.com/channel/UCuD-Jf ... wag/videos



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 14:14 

Viestit: 15
Ohjauskaapeli irroitettu, pumppu käy edelleen.
Tosin tuo pumpun käyntiääni on ollut koko ajan hyvin vaivalloista.
Missä tuon pumpun sulake sijaitsee. Jos tulevaisuudessa ryhdyn vaihtotöihin.
Mistä tiedän kumpi jousitus autossa on H3 vai H3+? Auto siis 2002 Break, ei -01


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 15:21 

Viestit: 5125
Pumpun sulake on konetilan sulakerasian "alla", eli normaali sulakerasia täytyy irroittaa muoviklipsuista ja nostaa hieman ylös, sieltä alta piilosta löytyy muutama isompi "maxi-sulake", tuo pumppu voisi olla joku oikeassa reunassa (jos edestäpäin katsoo) oleva 40 A (tai joissain vaihdettu 50 A) sulake.

Helpoiten erottaa sisältä: H+ jousituksessa on sisällä Sport-nappi (jousituksen jäykempi ohjelma), H3:ssa ei ole.

[Edit] Oli oikean puoleinen sulake, tuolla kuvia
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/v ... 63#p323949


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 21:14 

Viestit: 150
Luultavasti korkeustunnistin on jäänyt sellaiseen asentoon että pyörittää pumppua kokoajan kun on hajonnut,niin mulla ainakin kävi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
toiras kirjoitti:
Luultavasti korkeustunnistin on jäänyt sellaiseen asentoon että pyörittää pumppua kokoajan kun on hajonnut,niin mulla ainakin kävi.


Tämä on jo todettu että ei johdu tuosta, pumppu jää käymään vaikka ohjauspiuha on irti. Pumppu ja/tai sen ohjaustrankku siinä kyljessä palanut.

Toisekseen pumppu vaikenee aina kun auto lasketaan alimmaiseen asentoonsa keskikonsolin napeista. Jos ei, vika on pumpussa tai bhi:ssä, korkeusanturit eivät tähän vaikuta.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 22:56 

Viestit: 15
Irroitin kokeeksi ohjausyksikköön menevän liittimen ja bhi yksikköön menevän liittimen. Jätin pumpulle menevän virtajohdon paikoilleen.
Pumppu tai siis ilmeisesti sen sähkömoottori käy edelleen koko ajan. Lopuksi irroitin myös virtaliittimen. Liitiimessä on sellainen punainen klipsi joka näköjään aktivoi virrankulun vasta kun sen on painanut kunnolla pohjaan.
No kaikesta huolimatta otin nämä kaikki piuhat irti jotta voisin pitää autoa käynnissä pelkäämättä, että pumppu pyörittää itsensä tärviölle.
Auto jäi normaalikorkeuteen. Auton oikea eturengas oli tyhjentynyt huomattavasti, Jotta saisin pyöritettyä rengasta mahdollisen naulan tai muun ulkoisen syyn selvittämiseksi nostin auton tunkin varaan. Nostin juuri sen verran, että sain renkaan pyörimään. Mutta tässä vaiheessa koko oikea kylki lähti nousemaan itsekseen. Ja nousi siis aivan tappiin asti. Vasen puoli vastaavasti laski sille tasolle, missä se on kun jousitus on alimmillaan. Laskin tunkin alas, ja auton jousitus laskeutui alimmilleen. Hydrauliikkasäiliöstä kuului muutama pulpahdus ja kun aukasin korkin, niin sinne oli kertynyt jonkin verran painetta.
Laitoin pumpun virtajohdon takaisin paikalleen ja pumppu kävi taas vaikka auto olikin ala-asennossa.
Olisko kuitenkin niin, että tuolla järjestelmässä on sitten ilmaa, joka ei nyt jostain kumman syystä pääse pois.
Pystyykö tuota ilmaamaan itse, olen kyllä lukenut, että ei tarvi, että ilmaa itse itsensä. Mutta kuinkahan kauan tuota uskaltaa laulattaa ennenkun se särkyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 13.08.2016 23:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Ei ilmaa itseään kuten vanhemmat sitikat, Diagboxista pitää ilmata sekä bhi että css, no c5:ssä ei css:ää olekaan.

Pumpun jatkuvaa käyntiä ei ilmaus korjaa. Pumppu ei saa käydä kun on ohjauspiuha irti.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 14.08.2016 09:25 

Viestit: 15
Ok kiitos tiedosta.
Lainaa:
tässä vaiheessa koko oikea kylki lähti nousemaan itsekseen. Ja nousi siis aivan tappiin asti.

No niin...siis tottakai tuo ilmiö tapahtui kun vasen puoli laski alas. Mitäpä sitä tässä suotta hämmästelemään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 Takapää jää ylos ja pumppu käy.
ViestiLähetetty: 25.08.2016 05:52 

Viestit: 15
No niin. Sain ostettua sen verran edullisen pumppupaketin, että päätin vaihtaa sen kokonaan. Nyt pelittää niin kuin pitääkin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: