Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

GS/GSA:n koneista
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24283
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hogander [ 02.10.2016 09:25 ]
Viestin otsikko:  GS/GSA:n koneista

Miten mahtaa olla Geesun koneiden osien keskinäinen yhteensopivuus? Lähinnä kiinnostaa sylintereiden, kansien ja lohkon keskinäinen yhteensopivuus. Itsellä 1299 kuutioinen, josta joko männät/sylinterit tai venttiilit paskana. Sopisiko tuohon 1129/1222 kuutioisen männät/sylinterit ja kansi tai jompikumpi? Tuommoisia löytyisi varastoista

Sen verran olen saanut selville, että 1015 kuutioisessa on pidempi isku, kuin 1299:ssä, joten se on poissuljettu. Semmoista konetta tosin ei itsellä olekaan.

Tottahan tuo kokeilemalla selviää, mutta jos joku osaa varmaksi sanoa, niin eipä maksa vaivaa.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 02.10.2016 15:09 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

hogander kirjoitti:
Sen verran olen saanut selville, että 1015 kuutioisessa on pidempi isku, kuin 1299:ssä, joten se on poissuljettu. Semmoista konetta tosin ei itsellä olekaan.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/gs/gs-05.html
Cubic capacity 1015cm3 Bore x stroke 74 x 59
Cubic capacity 1299cm3 Bore x stroke 79,4 x 65,6

Kirjoittaja:  hogander [ 02.10.2016 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

Les Excentriques kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Sen verran olen saanut selville, että 1015 kuutioisessa on pidempi isku, kuin 1299:ssä, joten se on poissuljettu. Semmoista konetta tosin ei itsellä olekaan.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/gs/gs-05.html
Cubic capacity 1015cm3 Bore x stroke 74 x 59
Cubic capacity 1299cm3 Bore x stroke 79,4 x 65,6


Siellähän oli valaistusta asiaan. Kiitos. Kyllähän minäkin tuolla kävin, mutta kun olen puusilmä.

Eli kaikissa muissa paitsi 1015 cm3 on 65,6 tuo iskun pituus. Tuon puolesta siis sopisivat. Mahtaakohan niiden pitkien pinnapulttien paikat täsmätä?

Kirjoittaja:  Akaile [ 03.10.2016 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

G12 (1222cc) kannet eivät mene suoraan G13 koneeseen. Syy on siinä, että korkealakinen mäntä haukkaa venttiiliin. Matalalakisiin mäntiin vaihtamalla tai venttiiliviisteet mäntiin kairaamalla saa riittävän tilan ja itseasiassa lisää tehoa, sillä nuo G12 kannet ovat huomattavasti paremmin virtaavat.

Lohkon, kammen, remmien yms. nippelien puolesta G12 ja G13 ovat vaihtokelpoisia, G11:sta en ole ihan varma. G10 kannattaa pitää omanaan, sillä esisarjalaisena se on mm. tuon iskunpituuden vuoksi ihan oma pakettinsa.

Kaasareissa jonkin verran keskinäistä vaihtokelpoisuutta, mutta suuttimet joutunee hakemaan kohdalleen.

Nokka-akseleista G10 nokat taisi olla kaikista kireimmät, G12 nokat korkeaa kiertoa mahdollistavat ja G13 taasen vääntävämmät. Näitä jos ristinaittaa niin pitää myöskin huomioida mahdollinen korkeampi nosto ja tila venttiileiden avautumille.

Kirjoittaja:  hogander [ 03.10.2016 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

Akaile kirjoitti:
G12 (1222cc) kannet eivät mene suoraan G13 koneeseen. Syy on siinä, että korkealakinen mäntä haukkaa venttiiliin. Matalalakisiin mäntiin vaihtamalla tai venttiiliviisteet mäntiin kairaamalla saa riittävän tilan ja itseasiassa lisää tehoa, sillä nuo G12 kannet ovat huomattavasti paremmin virtaavat.

Lohkon, kammen, remmien yms. nippelien puolesta G12 ja G13 ovat vaihtokelpoisia, G11:sta en ole ihan varma. G10 kannattaa pitää omanaan, sillä esisarjalaisena se on mm. tuon iskunpituuden vuoksi ihan oma pakettinsa.

Kaasareissa jonkin verran keskinäistä vaihtokelpoisuutta, mutta suuttimet joutunee hakemaan kohdalleen.

Nokka-akseleista G10 nokat taisi olla kaikista kireimmät, G12 nokat korkeaa kiertoa mahdollistavat ja G13 taasen vääntävämmät. Näitä jos ristinaittaa niin pitää myöskin huomioida mahdollinen korkeampi nosto ja tila venttiileiden avautumille.


Tässäpä juuri sitä asiantunemusta, mitä kaipailin. Kiitos.

Minulla tuommoinen G12 purettuna tuossa hyllyllä. Sylinterit, männät ja kannet näyttää ihan hyvältä. Eli pitäisi siis onnistua vaihtaa tuon puretun koneen männät, sylinterit ja kannet ilman sen kummempaa työstämistä tuohon G13 koneeseen?

Jos tähän nyt ryhdyn, niin muutamia kysymyksiä asiaan liittyen,

Tuota G12 konetta purkaessa ihmettelin kannentiivisteitä ja sitten noiden sylintereiden ja lohkon väliin tulevia tiivisteitä. Ei näkynyt moisia? Eikö siellä ole tiivisteitä vai onko jotain jäänyt huomaamatta?

Saakohan näihin männänrenkaita enää mistään?

Kirjoittaja:  jasu [ 03.10.2016 10:13 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

hogander kirjoitti:
Tuota G12 konetta purkaessa ihmettelin kannentiivisteitä ja sitten noiden sylintereiden ja lohkon väliin tulevia tiivisteitä. Ei näkynyt moisia? Eikö siellä ole tiivisteitä vai onko jotain jäänyt huomaamatta?

Ei ole mitään tiivisteitä. Kivasti sylinteriputki rautaisena oikein "imeytyy" alumiiniseen kanteen, ja jos epäilyttää niin tätä sovitusta voi varmistella vaikka kevyesti hieromalla venttiilihiomatahnan kanssa. Siksi varovasti, kun kannesta lähtee aika äkkiä materiaalia...

Vastaavan rakenteen omaavissa 2CV -pohjaisissa moottoreissa on tullut sylinterin alapäähän sipaistua kevyesti tiivistemassaa, enkä muista että näin toimien olisi ikinä vuotanut. Kuiviltaankin asennettuna kovin harvoin...

hogander kirjoitti:
Saakohan näihin männänrenkaita enää mistään?

Sitroselta on saanut, tämänhetkinen tilanne kannattaa kysäistä...


Tänne muuten saattaisi sitten kelvata pilaantunut kansi/kannet, siitä 1299 koneesta. Voisi palastelua harjoitella jo rikki olevalla, niin saattaisi osata sitten pilkkoa paremmin ehjemmät osat...

Kirjoittaja:  Akaile [ 03.10.2016 11:35 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

hogander kirjoitti:
Eli pitäisi siis onnistua vaihtaa tuon puretun koneen männät, sylinterit ja kannet ilman sen kummempaa työstämistä tuohon G13 koneeseen?


Juu, siinä sylinteriulkohalkaisijassa on muistaakseni vain millin ero yläpäässä, eli G12 kannet saa koneistettua mahtumaan G13 sylinteriin. Ts. tapauksessasi uskoisin, että sylinterin alapään ulkomitta on samaa halkaisijaa, jolloin mainitsemasi irto-osat pitäisi käydä G13 lohkoon. Kuten sanottua, remmit, nokkapyörät ja kirisitinlaakerit ovat samaa tavaraa, joten näidenkään puolesta ei pitäisi olla esteitä ko. ristinaitokselle. Informoi ehdottomasti, mikäli näin ei ole...!

Kirjoittaja:  noever ZX [ 03.10.2016 19:16 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

Osta minulta kokonainen varaosa auto joka jäänyt seisomaan ajosta.Annan uudet remmit mukaan ja hintaa on 300e,jos lähtee pikaisesti talven alta.Voin toki myydä kone+laatikkopaketinkin samaan hintaan itse irroittaen.Jos minä puran niin sitten vähän kalliimpi.Ja löytyy Pyhäjärveltä Pohjois-Pohjanmaalta.

Kirjoittaja:  hogander [ 03.10.2016 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

Kiitoksia tiedoista.

Eipä siinä kai muuta seuraavaksi, kuin ruveta tekemään. Jahka saa tuon XM:n tehtyä niin sitten on tämän vuoro.

Jasu: pistän korvan taakse, jos noi kannet on käyttökelvottomat.

Kirjoittaja:  hogander [ 03.10.2016 19:24 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

noever ZX kirjoitti:
Osta minulta kokonainen varaosa auto joka jäänyt seisomaan ajosta.Annan uudet remmit mukaan ja hintaa on 300e,jos lähtee pikaisesti talven alta.Voin toki myydä kone+laatikkopaketinkin samaan hintaan itse irroittaen.Jos minä puran niin sitten vähän kalliimpi.Ja löytyy Pyhäjärveltä Pohjois-Pohjanmaalta.


Kiitos tarjouksesta. Mulla on itsellä jo noita varaosaautoja jo riittämiin. Täytyy nyt yrittää hyödyntää tuota olemassaolevaa varastoa, eikä vaan haalia uutta.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.10.2016 00:12 ]
Viestin otsikko:  Re: GS/GSA:n koneista

Kireimmät nokat 619- koneessa... Erittäin harvinainen löytää.

1220 kannet 1300 sylintereihin, tulee mahtava kierrosluvun lisäys. Viisteet mäntiin jotta tilaa venoille koska nosto ja inlet venan halkaisija suurempi ja 1220 kansien virtauskanavat ovat loistavan malliset koska ovat noin suorakaiteen muotoiset.
Omatekeleessä kierrokset nousi hyvin 8000 rpm paikkeille.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/