Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24284 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | irakso [ 02.10.2016 09:54 ] |
Viestin otsikko: | C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Eli otsikon mukainen kapine. Kuinka tässä on tuo "ryyppy" toteutettu? Ilmeisesti MAP-anturilla on osuutensa asiaan? Kyselen siksi kun aina kylmällä tyhjäkäynti on alkuun aika vaikiaa. Kestää n. 2-4 minuuttia kun kone alkaa käymään terveesti. Jos istuu puikoissa ja itse antaa kierroksia siihen 1500-2000 alueelle niin ei mitään huomattavaa ongelmaa. Mutta heti kun tiputtaa tyhjäkäynnille niin kone hytkyy ja käy aika huonosti. Viimetalvena kun oli pakkasta semmoiset 25-30 astetta niin silloin siinä piti antaa kaasua viitisen minuuttia. Sen jälkeen toimii kuin junan vessa. Ja auto oli lämppärissä kiinni. Talviautona muuten mitä mainioin mutta nuo startit on vähän sillai... Viime talvena on tapauksia kun perheen toinen auto Foortin turbotiisseli hyytyi ja emäntää sai hakea sitikalla pitkin kyliä. Kabiinissa riitti lämpö vaikka ulkona paukkui pakkanen ns. nupit kaakossa. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 02.10.2016 10:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Kyllä siellä ECU säätää ihan kaiken eli mitään erityisti MAP/MAF-ohjausta "ryypylle" ei ole. Vaihtaisin ensimmäisenä tulpat ja katsoisin testerillä miten nopeasti lambda-anturi reagoi, 13-vuotias anturi ei todenäköisesti ole enää elämänsä vireessä. Jos lämpimänä toimii ihan hyvin niin voisi olettaa että MAP, MAF yms anturoinnit pelaa ihan normaalisti. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 02.10.2016 10:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Citroen foorumilla hakuun tyhjäkäynti löytyy tarinaaaaaaaa |
Kirjoittaja: | olli__o [ 02.10.2016 11:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Mikä moottori on kyseessä? (ja voisi kertoa vaikka moottorikoodinkin, kolmikirjaiminen koodi joka löytyy alustanumeron 6...8 merkeista tai vaikka syöttämällä auton rekkari tuonne http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/) Jos oikein tulkitsin niin joissain bensakoneissa alkupäässä oli vielä erillinen tyhjäkäyntimoottori (=askelmoottori joka avaa "ilmahanaa" ECUn ohjaaman, myöhemmissä sähköinen kaasuläppä ECUn ohjaamana, mutta mitä kaikkia antureita tarkkailee lämpötilan ja kierrosnopeuden lisäksi? ihan alussa eikä kylmänä ainakaan lambdaa) Tuon tyhjäkäyntimoottorin/kaasuläpän tosin luulisi prakaavan muissakin lämpötiloissa, ellei ole jotain möhnää joka kovettuu pakkasella. Lämpötila-anturinkin saisi varmaan luettua, mahtaisikohan näkyä ihan yleislukijallakin. Sitten on se yksi ikävä tyyppivika, hydraulisten venttiilinostajien jumittaminen. Käynnistyykö kuitenkin ihan ok ja alkaako ontuva käynti ihan heti vai vasta hetken kuluttua? |
Kirjoittaja: | irakso [ 02.10.2016 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Aina toki käynnistyy. Käy sen minuutin ja sitten alkaa kenkkuilu ja kestää tosiaan sen muutaman minuutin ja sitten rauhoittuu. Ilman tätä ilmiötä olisi vallan loistava kulkine. Moottorikoodi on muuten RFN. Vähän yli vuosi sitten kun tämän ostin niin teki sitä jos auto oli käyttämättä yli viikonlopun niin ensimmäinen startti oli tuskan ja parin kirosanan takana. Katkoi ja kävi todella huonosti. Tähän silloin sanottiin syyksi nostajat ja tehtiin moottorin sisäpesu. Se auttoi ja niitä ongelmia ei sen koommin ole nähty. Ainoastaan tämä startin jälkeinen hytkyntäörvellys hiertää muuten niin sujuvaa suhdettamme. Olen miettinyt että liekö lohkolämmitin sökö mutta tuskimpa. Se kyllä käynnistyy kolmenkymmenen asteen pakkasesta kuin palmun alta. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 02.10.2016 18:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Tuskin ehkä on sitten tyhjäkäyntimoottori tai venttiilinnostimet jos heti alussa käy ihan ok kymmeniä sekunteja...minuutin. En yhtään tiedä, mutta voisiko olla että vaihdetaan moodia noin nopeasti "open loop" -> "closed loop" (eli startissa alussa on open loop ja rikastus lasketaan ilman lambdan takaisinkytkentää antureina Lämpötilat, kierrokset, MAP, jonkun ajan kuluttua kai luetaan jo Lambdaa, lämmittimellä varustetut lämpenee aika nopeaankin). Eli ihan arvailuksi menee minulta, mutta aika yleinen vika tuntuu olevan tuossa koneessa, onko kukaan saanut selkeästi korjattua? Mitäköhän tuossa voisi tapahtua kun huononee ja miksi sitten taas lisäajan jälkeen paranee, rikastus ainakin pienenee aika nopeastikin alkurikastuksen jälkeen, tosin myös tyhjäkäyntimoottori pienentää ilmamäärää aika pian. Lisäilmapumppu on kai myös kapistus jonka pitäisi toimia kylmästarteissa jonkun aikaa startin jälkeen, mutta vaikuttaisiko käyntiin mitenkään? Mutta monta vaihtoehtoa lienee vian aiheuttajaksi? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.10.2016 18:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 -03 "Automaattiryyppy", kuinka toteutettu? |
Tästä oli just juttua naapurifoorumilla: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=25837.0 Taistelin saman vian kanssa kolme vuotta tuloksetta. Kaiken tein mikä venttiilikoppia avaamatta oli tehtävissä... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |