Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24318
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 05.10.2016 20:56 ]
Viestin otsikko:  4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Käykö sama öljy kuin 4HP20 laatikkoon, sitä löysin varastostani 4 purkkia . Onko tohon 4HP18 laatikkoon muita hyviä kuin Totalin AT 42 ?

Kirjoittaja:  jasu [ 05.10.2016 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Muistelisin että eri öljy olisi 4HP20 laatikkoon, kun suositus 4HP18 öljyksi on Dexron II -tyypin öljy. Omiin on tullut laitettua ATF220, olikohan Mobilin purkissa, eikä ongelmia ole ollut...

Älä sitten laita Dexron III -öljyä, vaikka kuinka vannotettaisiin että se sinne olisi sopivaa. Saat sillä öljyllä vingahteluja vaihtotilanteisiin, eikä toiminta ole ollenkaan niin hyvää kuin Dexron II -öljyllä. Monesta suunnasta on vastaavaa tullut esille, niin Xm:n kuin Saab 9000:n kanssa, ja ylimääräiset oireilut ovat poistuneet kun on palannut oikeampaan öljyyn...

Kirjoittaja:  XM Break [ 05.10.2016 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

ATF 220 on just Dexron II-öljy ;)

"Mobil ATF 200

•Automatic Transmission Fluid Type A (Suffix A)
•Allison C-3

Mobil ATF 210

•Ford ESN-M2C33-G, Ford Type F and Type G fluids

Mobil ATF 220

•Allison C-4
•Ford ESP-M2C138-CJ, Ford ESP-M2C166-H
•Mercedes Benz Sheet 236.6
•ZF TE-ML-09, ZF TE-ML-11, ZF TE-ML-14

Mobil ATF 220 also exceeds the requirements of the former General Motors Dexron IID
specification. "

Kirjoittaja:  jasu [ 05.10.2016 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

XM Break kirjoitti:
ATF 220 on just Dexron II-öljy ;)

Voiko sen tuosta ylempää jotenkin toisinkin ymmärtää? Jos voi, niin kerro ystävällisesti niin osaan ehkä jatkossa informatiivisemmin asian ilmoittaa..?

Kirjoittaja:  XM Break [ 05.10.2016 21:43 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

jasu kirjoitti:
suositus 4HP18 öljyksi on Dexron II -tyypin öljy. Omiin on tullut laitettua ATF220, olikohan Mobilin purkissa, eikä ongelmia ole ollut...


Suositus.... minä laitoin.... eikä ongelmia :D

Pyydän pyhästi anteeksi aiheuttamaani mielipahaa :roll:

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 05.10.2016 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Täällä laittanut aina noihin Dexron 3 öljyä- sori siitä. Siis ammattikorjaamossa..

Kirjoittaja:  jasu [ 05.10.2016 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Sitikkapuoskari kirjoitti:
Täällä laittanut aina noihin Dexron 3 öljyä- sori siitä. Siis ammattikorjaamossa..

Ja suositus oli..? :roll:

Seuraavaksi varmaan mainitaan ettei ongelmia ole, ja että ylimääräiset vinkaisut vaihtotilanteessa on kuviteltuja..? Omaan edelliseen automaattivaihteiseen Xm:ään tuli kerran vaihdettua Dexron 3 öljyt, ja jo se vaihdettu kolmisen litraa riitti siihen että reippaammalla kaasulla vaihtoon tuli uusi ääni. Jonka sitten sai kyllä katoamaan kun palasi Dexron 2 öljyihin, laimeni oire ekan vaihdon jälkeen ja kovemmissa kaasutuksissa tuntui pois jääneen toisen öljynvaihdon jälkeen...

Tälläkin palstalla on muuten samaa vinkaisua käsitelty jo vuosia sitten, samanlaisin tuloksin. Vai kuviteltiinkohan sitä silloinkin..?




Ja niin, miksi laittaa jotain muuta kuin sitä mille on suunniteltu ja mikä on hyväksi koettu? Hintaerollakaan kun ei tuota oikein selittää voi...

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 05.10.2016 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Mustakuukassakin olen päätynyt dextron2:een, kokeiltuani ensin muitakin, jossain olen kyllä lukenut suositukseksi dex3, mutta myös dex2, ja ainakin tuossa omassa 4hp18:ssa dex2 on ollut toiminnaltaan paras. ( tai Bilteman "täysmineraali" dex3 speksattu toimi hienosti, mutta kun muuttivat sen ja sotkivat synteettisiä sekaan, niin eipä enään ollutkaan hyvä se).

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 05.10.2016 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Ehkä vika on siinä että se on ollut vieläpä synteettistä ATF SHC:tä. Siksi että Mobil ihan sitä on suosittanut. Ja silloin kun Xm oli uusi tehtaan öljyillä oli vinkaisuja ja tuolla mainitulla öljyllä ne poistui. Ihmeellinen maailma on.. nimim. takuuaikaisia XM:iä korjannut.

Kirjoittaja:  XM Break [ 06.10.2016 06:57 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Kiva nähdä miten käy, kun on tulossa sivuääninen XM rassattavaksi.

"Ammamiehet" eivät edes löytäneet vaihteistosta öljynsuodatinta :twisted:

Uitetaan pikkuhiljaa vaihtamalla II:set sisään, putsataan suodatin ja katsotaan miten käy. Pitääkö laittaa atomeiksi ja kasata uusilla vai selviääkö pelkällä öljyrumballa. :?

Kirjoittaja:  jasu [ 06.10.2016 11:21 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Sitikkapuoskari kirjoitti:
Ehkä vika on siinä että se on ollut vieläpä synteettistä ATF SHC:tä. Siksi että Mobil ihan sitä on suosittanut. Ja silloin kun Xm oli uusi tehtaan öljyillä oli vinkaisuja ja tuolla mainitulla öljyllä ne poistui. Ihmeellinen maailma on.. nimim. takuuaikaisia XM:iä korjannut.

On kyllä, ihmeellinen maailma. Mitähän sekin sitten tähän vaikuttaa, että omat on enemmän niitä loppuelämän yksilöitä, elinkaaren toisesta päästä..?

Noita vinkasuja on kuitenkin tullut itsekin koettua, ja poistuivat vaihtamalla öljylaatua. Ja samaa on raportoitu Saappiporukassa (9000 Saabissa paljon yleisempi kuin Xm tässä maassa) sekä Xm:ien kanssa, myös rajojemme ulkopuolella. Jotain perää tässä väitteessä vissiin on..?

Sekin muuten tuli aikanaan koettua, ettei 4HP14 (rakenteeltaan hyvin vastaava kuin 4HP18) toimi oikein huonostikaan Type A -öljyllä, lämmetessään käytös muuttui hyvin epämääräiseksi ja luistelevaksi. Tokeni kun saatiin oikeanlaista tilalle. Eikä isosti mieltä lämmittänyt jossain Kehä kolmosen sisäpuolella, yhden-kahden väliin yöllä, tuommoinen tilanne, kun oli aamusta lähtenyt Hiacella työkalujen kanssa kotoa vaihtamaan vaihdelaatikkoa jonnekin Malmille...

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 06.10.2016 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: 4HP18 , mitä öljyä laatikkoon ?

Kas kas. Minulla on v6-automaatti-Xantiassa juuri tuollainen vinkaisu ykkösen ja kakkosen välillä vaihdettaessa jos on kunnolla vetoa päällä siinä tilanteessa. Erityisen selvästi kuuluu jos pehmeällä alustalle kiihdyttää siten että pieni suttaus on päällä kun vaihteisto vaihtaa. Ei se kuulosta luistavan, kierrokset ei nouse tms, mutta pahan kuuloinen ääni. Itse spekuloin että olisi momentinmuuntimen lukko?

Mikä siellä vinkuu? Poistuuko tosiaan osittaisella öljynvaihdolla?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/