Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Picasson Webaston ajonaikainen toiminta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24376
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 12.10.2016 13:16 ]
Viestin otsikko:  Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Minulla on nyt ensimmäistä syksyä "uusi" (2008) Xsara Picasso diesel, jossa on Webasto. Olen pannut merkille, että kun ulkolämpötilat ovat alle 10 asteen luokkaa, Webasto tuntuu olevan lähes aina päällä, kun sammutan auton ajon jälkeen. Onko tämä ihan normaalia jo näissä lämpötiloissa? Enkä nyt puhu mistään muutaman minuutin ajomatkoista vaan sellaisista, että moottori on taatusti jo kunnolla lämmennyt.

Webastossa on vain se soikea käyttöpaneeli. Kiinnostaisi seurata laitteen päällä oloa ja haluaisin myös tarvittaessa pakko-ohjata sen pois päältä. Onko kellään tietoa noista kytkennöistä, mihin pitäisi kytkeä merkkivalo ja "pääkytkin"?

Kirjoittaja:  zemial [ 13.10.2016 08:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Olisko ihan vaan termostaatti rikki ja moottorissa ei lämmöt nouse siihen rajalle missä se webasto sammuu. Oliko se nyt jopa 80 paikkeilla se arvo sitten (jostain muistelen että 83 asti pitäisi nostaa webaston lämmöt aina kun se syttyy)?

e: tuo lämpöiseksi asti lämpeneminen oli siis siitä syystä siihen ohjelmoitu, että se ei karstottuisi heti umpeen koko härveli, jos sen pakko-ohjauksella sammuttaisi kesken, niin se olisi heti nokea täynnä.

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 13.10.2016 22:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

zemial kirjoitti:
Olisko ihan vaan termostaatti rikki ja moottorissa ei lämmöt nouse siihen rajalle missä se webasto sammuu. Oliko se nyt jopa 80 paikkeilla se arvo sitten (jostain muistelen että 83 asti pitäisi nostaa webaston lämmöt aina kun se syttyy)?

Termostaatti on juuri vaihdettu ja lämmöt nousevat nyt varsin nopeasti (3-4 km matkalla) normaaliin käyntilämpöön (kaksi tolppaa) ja pysyvät siellä ajon aikanakin. Näin ainakin mittarin mukaan. Onkos se tuo sama lämpömittarin anturi, joka Webastoakin ohjaa, vai onko sillä omansa?

Kirjoittaja:  Jone2 [ 14.10.2016 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

On Webastolla omakin termari, ettei ylikuumene, mutta auton "äly" ohjannee enimmäkseen päälle/pois. Minulla lämpömittariin tulee kolme palkkia 10-15 minuutin ajon jälkeen näillä liki 0-asteen lämmöillä, kun Webasto toimii. Webastohan lähtee kyllä uudelleenkin käyntiin, jos esim. liikennevaloissa tai muuten ruuhkassa tyhjäkäynnillä körötellessä moottorin lämmöt laskee tarpeeksi...

Kirjoittaja:  magnuken [ 14.10.2016 09:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Kyllähän tuosta soikeasta vakiona olevasta käyttöpaneelista näkee koska Webasto on päällä, silloin näkyy liekin kuva. Lisäksi napista jossa liekin kuva voi manuaalisesti käynnistää sammuttaa. Siis jos tämä paneeli kyseessä:

Kuva

Kirjoittaja:  Teuski [ 14.10.2016 10:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

magnuken kirjoitti:
Kyllähän tuosta soikeasta vakiona olevasta käyttöpaneelista näkee koska Webasto on päällä, silloin näkyy liekin kuva. Lisäksi napista jossa liekin kuva voi manuaalisesti käynnistää sammuttaa. Siis jos tämä paneeli kyseessä:

Ei näe. Se liekinkuva merkkaa vain sitä, että kello antaa käyttökäskyä webastolle. Jos Webasto menee omatoimisesti päälle ei kello tiedä siitä mitään.

Kirjoittaja:  magnuken [ 14.10.2016 12:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Teuski kirjoitti:
magnuken kirjoitti:
Kyllähän tuosta soikeasta vakiona olevasta käyttöpaneelista näkee koska Webasto on päällä, silloin näkyy liekin kuva. Lisäksi napista jossa liekin kuva voi manuaalisesti käynnistää sammuttaa. Siis jos tämä paneeli kyseessä:

Ei näe. Se liekinkuva merkkaa vain sitä, että kello antaa käyttökäskyä webastolle. Jos Webasto menee omatoimisesti päälle ei kello tiedä siitä mitään.


Minulla oli Webasto entisessä Daciassani (nykycitikassani ei ole Webastoa) ja kyllä muistikuva on vahva, että ajon aikana kun värkki lähti käyntiin se liekin kuva syttyi muutoin siinä näkyi vain kellonaika.

Kirjoittaja:  Teuski [ 14.10.2016 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

magnuken kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
magnuken kirjoitti:
Kyllähän tuosta soikeasta vakiona olevasta käyttöpaneelista näkee koska Webasto on päällä, silloin näkyy liekin kuva. Lisäksi napista jossa liekin kuva voi manuaalisesti käynnistää sammuttaa. Siis jos tämä paneeli kyseessä:

Ei näe. Se liekinkuva merkkaa vain sitä, että kello antaa käyttökäskyä webastolle. Jos Webasto menee omatoimisesti päälle ei kello tiedä siitä mitään.


Minulla oli Webasto entisessä Daciassani (nykycitikassani ei ole Webastoa) ja kyllä muistikuva on vahva, että ajon aikana kun värkki lähti käyntiin se liekin kuva syttyi muutoin siinä näkyi vain kellonaika.

No näköjään tosta 1533:sta saa ulos myös w-bus signaalia ohjausnastasta. Josko väyläwebaston tapauksessa sitten sitä myöten tulisi myös tietoa päälläolosta takaisinpäin.

Mulla on '01 Scudossa Thermo Top Z/C -D ja 1533 kello, kellossa ei näy liekkiä kun Webasto käy ominpäin. Jotenkin se itse Webasto kuitenkin auton kanssa keskustelee kun siihen saa Lexialla yhteyden.

Kirjoittaja:  magnuken [ 14.10.2016 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Voiko noissa Webastoissa ja Ebereissa siis olla ratkaisevia eroja riippuen siitä missä ne asennuttaa, vaikka kyseessä aivan sama lämppäri samoin varustein?

Itselläni tuo mainittu Webasto asennettiin uuteen Daciaan myyjän toimesta ennen auton luovutusta. Täten sen sain myös lämppärin auton yleisen takuun "piiriin". Mutta ei sitä takuuta ikinä tarvinnut käyttää kun vehje toimi "buiccin" lailla.

Kyselen myös tätä kun nyt pitäisi nyt hankkia Berlingooni (vm 2015) joko Eberi tai Webasto sillä kaksisuuntaisella kakella. Eli mitä kaikkea tulisi huomioida?

Kirjoittaja:  kaseva [ 15.10.2016 00:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

[quote="magnuken"]Voiko noissa Webastoissa ja Ebereissa siis olla ratkaisevia eroja riippuen siitä missä ne asennuttaa, vaikka kyseessä aivan sama lämppäri samoin varustein?{/quote]

Eri firma=eri lämppäri, eri kalut. Webasto on pöketti. Eberiin voit tilata varaosia ja jopa asentaa niitä.

Kirjoittaja:  Hapsenkakkiainen [ 15.10.2016 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Lainaa:
Termostaatti on juuri vaihdettu ja lämmöt nousevat nyt varsin nopeasti (3-4 km matkalla) normaaliin käyntilämpöön (kaksi tolppaa) ja pysyvät siellä ajon aikanakin. Näin ainakin mittarin mukaan. Onkos se tuo sama lämpömittarin anturi, joka Webastoakin ohjaa, vai onko sillä omansa?
Normaali käyntilämpötila on picassossa 3 tolppaa. Itse vaihdoin myös keväällä termostaatin ja tarvikemalli oli huonompi mitä rikkinäinen alkuperäinen. Ostin alkuperäisen termostaatin ja näin lämmöt pysyvät oikealla tasolla. Talvisin picasson nokan saa peittää kokonaan viimasuojalla.

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 15.10.2016 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

Teuski kirjoitti:
magnuken kirjoitti:
Kyllähän tuosta soikeasta vakiona olevasta käyttöpaneelista näkee koska Webasto on päällä, silloin näkyy liekin kuva. Lisäksi napista jossa liekin kuva voi manuaalisesti käynnistää sammuttaa. Siis jos tämä paneeli kyseessä:

Ei näe. Se liekinkuva merkkaa vain sitä, että kello antaa käyttökäskyä webastolle. Jos Webasto menee omatoimisesti päälle ei kello tiedä siitä mitään.

Eipä ole tuossa soikeassa paneelissa mitään näyttöjä, ellei Webastoa ole nimen omaan sieltä paneelista käsin kytketty päälle. Piti tämä asia vielä erikseen tsekata, etten puhuisi läpiä päähäni, mutta kyllä se vaan noin on.

Hapsenkakkiainen kirjoitti:
Normaali käyntilämpötila on picassossa 3 tolppaa. Itse vaihdoin myös keväällä termostaatin ja tarvikemalli oli huonompi mitä rikkinäinen alkuperäinen. Ostin alkuperäisen termostaatin ja näin lämmöt pysyvät oikealla tasolla. Talvisin picasson nokan saa peittää kokonaan viimasuojalla.

No, edellisessä Picassossa oli normaali lämpö kaksi tolppaa, tässä nousi vain yhteen. Infrapunamittarilla mittailin ylävesiletkusta ja termostaattikotelosta ja tulin siihen tulokseen, että kylmänä käy. Vaihdoin termarin (Mister-Autosta tilattu, valmistajaa en muista, mutta ei siellä tainnut olla kuin yhtä lajia saatavilla), ja nyt mittari nousee kahteen tolppaan ja toisinaan kolmeenkin. Mikä sitten on todellinen lämpötila, vaikea sanoa... ei nuo ulkopinnoista tehdyt mittaukset varmaankaan ihan todellisuutta kerro, kun ulkoilman lämpötilat vaihtelevat. Täytynee testata vielä vanhalla anturillakin. Ei tuota termaria tee mieli turhan päitenkään vaihdella, on sen verran kallis kuitenkin.

Viimasuojan laitoinkin jo nokalle. Näihin Webasto- ja mittarinäyttöasioihin sillä ei ollut havaittavaa vaikutusta.

Kirjoittaja:  magnuken [ 16.10.2016 01:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

NimimErkki kirjoitti:
Eipä ole tuossa soikeassa paneelissa mitään näyttöjä, ellei Webastoa ole nimen omaan sieltä paneelista käsin kytketty päälle. Piti tämä asia vielä erikseen tsekata, etten puhuisi läpiä päähäni, mutta kyllä se vaan noin on..


Ei pidä paikkansa! Kyllä meikäläisen Daciassa se soikea näyttö aina paistoi ja näytti kellonaikaa riippumatta siitä miten Webasto oli tullut päälle - manuaalisesti vaiko itestään. Ja aina ajon aikana jos vehje tuli päälle se liekin kuva näytössä syttyi!!!

Kirjoittaja:  magnuken [ 16.10.2016 01:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

magnuken kirjoitti:
NimimErkki kirjoitti:
Eipä ole tuossa soikeassa paneelissa mitään näyttöjä, ellei Webastoa ole nimen omaan sieltä paneelista käsin kytketty päälle. Piti tämä asia vielä erikseen tsekata, etten puhuisi läpiä päähäni, mutta kyllä se vaan noin on..


Ei pidä paikkansa! Kyllä meikäläisen Daciassa se soikea näyttö aina paistoi taustavaloineen ja näytti kellonaikaa riippumatta siitä miten Webasto oli tullut päälle - manuaalisesti vaiko itestään. Ja aina ajon aikana jos vehje tuli päälle se liekin kuva näytössä syttyi! Siitä liekinkuva napista pystyi tuolloin myös vehkeen sammuttamaan ja vaikkapa käynnistämään uudestaan!

Kirjoittaja:  magnuken [ 16.10.2016 01:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

NimimErkki kirjoitti:
Eipä ole tuossa soikeassa paneelissa mitään näyttöjä, ellei Webastoa ole nimen omaan sieltä paneelista käsin kytketty päälle. Piti tämä asia vielä erikseen tsekata, etten puhuisi läpiä päähäni, mutta kyllä se vaan noin on..


Ei pidä paikkansa! Kyllä meikäläisen Daciassa se soikea näyttö aina paistoi taustavaloineen ja näytti kellonaikaa riippumatta siitä miten Webasto oli tullut päälle - manuaalisesti vaiko itestään. Ja aina ajon aikana jos vehje tuli päälle se liekin kuva näytössä syttyi! Siitä liekinkuva napista pystyi tuolloin myös vehkeen sammuttamaan ja vaikkapa käynnistämään uudestaan![/quote][/quote]

Kirjoittaja:  NimimErkki [ 17.10.2016 15:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

magnuken kirjoitti:
Ei pidä paikkansa! Kyllä meikäläisen Daciassa se soikea näyttö aina paistoi ja näytti kellonaikaa riippumatta siitä miten Webasto oli tullut päälle - manuaalisesti vaiko itestään. Ja aina ajon aikana jos vehje tuli päälle se liekin kuva näytössä syttyi!!!

Teikäläisen Daciassa on siinä tapauksessa erilainen toiminta kuin meikäläisen Picassossa. Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, lähtikö Webasto kuinka ahkerasti mukaan jo plussakeleissä?

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.10.2016 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Picasson Webaston ajonaikainen toiminta

NimimErkki kirjoitti:
magnuken kirjoitti:
Ei pidä paikkansa! Kyllä meikäläisen Daciassa se soikea näyttö aina paistoi ja näytti kellonaikaa riippumatta siitä miten Webasto oli tullut päälle - manuaalisesti vaiko itestään. Ja aina ajon aikana jos vehje tuli päälle se liekin kuva näytössä syttyi!!!

Teikäläisen Daciassa on siinä tapauksessa erilainen toiminta kuin meikäläisen Picassossa. Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, lähtikö Webasto kuinka ahkerasti mukaan jo plussakeleissä?

Taitaa liittyä siihen edellä mainittuun w-busiin. Tuo 1533-soikiokello kun osaa antaa samaan karvaan tarpeen mukaan on/off-signaalia tai w-bus-signaalia.

Ihan mutuna oletan w-busin olevan Webaston oma kaksisuuntainen väylä jota kautta myös webaston käynnissäolotieto voi välittyä kellolle.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/