Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX:n kulutusosat joita ei saa?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24477
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 27.10.2016 10:12 ]
Viestin otsikko:  CX:n kulutusosat joita ei saa?

Tunnen pientä kutinaa munaskuissani joka voisi tarkoittaa sitä että CX prestige tai break tulisi taloon. Ennen kuin rupean kampaamaan nettiä, kysyisin palstan cx-miehiltä mitkä ovat ne kulutusosat joita ei enää saa mistään, ts. Activan activasylintereitä vastaavat osat? Muistelen että jotakin ratkaisevia etutuennan laakereita tai puslia ei saisi enää mistään jolloin koliseva etupää jäisi kolisevaksi ikuiseksi ajaksi? Oliko myös niin ettei takapään kallistuksenvaimenninta ja niit liukulaakereita ei saisi enää mistään?

Kirjoittaja:  xmfani [ 27.10.2016 13:00 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Ainekin ne muutamat laakerit,joita oon ollu vailla,on löytynyt,toisin ei hyllystä.
Mitattu ja tilattu,yleensä seuraavana päivänä tullu
Tosin mulla on hiukan omaa varastoo,yksi ehjä varaosaautokin vielä.
Vetaria,tai siis ulkopäätä oli vaikee saada,tiedä onko jo helpompaa

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 27.10.2016 19:15 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

CX Breakin takajarrulevyt on aika hankalat löytää, ja jos (taka)korkeussäätimen vivusto on hapertunut, sekin on voivoi... muutenkin voisi sakemannilan Cx Basiksesta katsoa, että jos sieltä puuttuu, niin on hankala muualtakaan löytää. valokytkin on "kulutus-osa", jos ei ole ajoissa releistetty valoja, ja Dieselmalleissa virtalukon pohja.

Kirjoittaja:  Plagu [ 27.10.2016 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Jarrulaikat nyt saanee aina askarreltua jonkun muun vermeen levyistä, atella oli muistaakseni sivu (en jaksa nyt kaivaa) jossa laitettii halkasija keski reikä et ja kateltii et mitkä on sinne päin pari milliä et:ssä ei meinaa mitään ja pultin reikiä saa lisää ja keskireikää suuremmaksi.
Tuolla tavoin löyty toverin w8 passattiin laikat kun orkkikset olis ollu 1200e ni jostain mersusta löyty vastaava mutta keskireikä pienempi ni tarvikkeena 55e/kpl ja pari kybää koneistuksia päälle.

Kirjoittaja:  Plagu [ 27.10.2016 21:17 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Olikin tämä sivusto: http://www.brakebook.com/bb/mintex/en/N ... arch.xhtml

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 28.10.2016 02:55 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Jep, sinänsä jollakin lailla vielä muistan ne CX:n kuluvat osat, olihan mulla niitä kai... viisiköhän vai kuusi liikenteessä kaiken kaikkiaan aikain kuluessa.Ensimmäinen autoni oli CX Pallas 2400 1977. Niinpä kysymys ei niinkään koske mitkä osat kuluvat, vaan sitä saako niitä juuri nyt. Tuo takajarrulevyjen ja korkeudensäätimen vipujen huono saatavuus olikin jo kyllä oikeaa tietoa.

DIRAVI-morkoolia eli sitä ohjausakselin tilalla olevaa hydrauliikkapakettia ei varmaankaan enää uutena saa, väittäisin ostaneeni viimeisen tehtaan tuottaman uuden osan vuonna 2000 Oulun Veholta. Maksoi muuten 7500 markkaa alennuksineen silloin. Se on siinä mielessä kuluosa, että lähes kaikissa käytetyissä CX:ssä ohjaus "tahmaa" tai "nukahtelee" (tästä on keskusteltu eri threadissa pari vuotta sitten) ja se on korjaamaton paikka sitä morkoolia vaihtamatta. Tähän mennessä uskottavin selitys siihen tahmaukseen on se että tuon diravi-yksin nestevirtoja ohjaava hydrauliventtiilin kara kuluu siten että se erittäin pienien välyksien metallitappi siellä tunnelissaan onkin sen verran välyksellinen, että pääsee nestepaineen painamana hieman "poikittain" siihen reikäänsä nähden ja siten aina jumahtaa kiinni, tarvien pienen voiman ennen kuin lähtee taas huilaamaan. Rattihan ohjaa tavallaan suoraan vain tuota venttiiliä, siitä se ratin takertelu.

Jos CX:stä haluaa oikeasti värinättömän ja tärinättömän myös yli viidenkympin nopeuksissa (eikä halua myöskään että vaihdekeppi vatkaa laidasta laitaan), pitää kaikkiin yli 200tkm ajettuihin vaihtaa vetoakselit kokonaisuudessaan, etutuennan laakerit ja puslat ja pallonivelet, sekä moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit.

Ennakoiden kommentteja "ei kyllä mulla oo tarvinnut ja ei vatkaa"; ajokuntoisen ja museokuntoisenkin auton saa noita vaihtamatta ja käytännössä kaikissa myyntiin tippuvissa cx:ssä onkin sanomista noissa. Mitäs, kun ei osata tai muisteta verrata siihen mitä CX oli aikoinaan uutena, oletetaan vaan että tällaisia ne ovat... Kunnossa oleva bensa-CX on niin silkinhienon tärinätön että kyseenalaistan, yltääkö C6 vastaavaan.

Jos ja kun haluaa saada ajettavuuden myös liukkailla kuntoon, takapään kynkänlaakerit pitää vaihtaa, ja jos haluaa lisäksi täysin kolinattoman takapään vaihtolistalle menee tyypillisesti takapään kallistuksenvaimentaja sekä ne "liukulaakerit" joilla kallistuksenvaimennin on ikäänkuin laakeroidusti kiinni takatukivarsissa.

Tuulilaseja luulisi saavan, samoin kuin oikean kokoisina 14 tuuman- tai TRX-renkaita, siinä tilanne lienee parempi kuin 10 vuotta sitten. Mutta miten nuo mainitsemani muut kulutusosat, saako kaikkea uustuotantona tai miksei NOS-osina?

Kirjoittaja:  Plagu [ 28.10.2016 08:26 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

On sitä kyllä onnekas siinä suhteessa ettei tunne minkäänlaista ongelmaa ajaa ½miljoonaa rullatulla c5:lla johon ei ole vaihdettu kuin katsastusmiehen pakottamat osat. Jösses kuin kalliiksi tulisi kun joutuisi aina öljynvaihdon yhteydessä vaihtamaan 40% auton osista :mrgreen:

Kirjoittaja:  niko [ 28.10.2016 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Plagu kirjoitti:
Jösses kuin kalliiksi tulisi kun joutuisi aina öljynvaihdon yhteydessä vaihtamaan 40% auton osista :mrgreen:

Siinäpä se on tavallisen harrastelijan ja hifistin ero ;)

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 28.10.2016 13:07 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Plagu kirjoitti:
On sitä kyllä onnekas siinä suhteessa ettei tunne minkäänlaista ongelmaa ajaa ½miljoonaa rullatulla c5:lla johon ei ole vaihdettu kuin katsastusmiehen pakottamat osat. Jösses kuin kalliiksi tulisi kun joutuisi aina öljynvaihdon yhteydessä vaihtamaan 40% auton osista :mrgreen:


Ei mulla puoletkaan autoista ole tuossa kunnossa. Käyttö-C6 jolla kihta 300tkm ajettu narisee ja on naarmuinen. Toisaalta olen kyllä niin paljon harrastanut ja pelannut romuautojenkin kanssa, että jotenkin nykyään tekisi mieli harrastaa kunnolla jos harrastaa. Ei Jay Lenollakaan etutuenta ole väljä. Tuskin hänen autoissaankaan.

Kirjoittaja:  citrique [ 28.10.2016 13:31 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

ds-jekkeri kirjoitti:
..CX prestige tai break tulisi taloon..

Iso peukku! Serie 1 luonnollisesti? Jos hifistelyyn ajaudutaan, niin sisustan muoviosat, mm oviverhoilut alkaa olla priimana kiven alla. Sitten meinasin lisätä vaikkapa ruiskun osat, mutta jotain sentään saa CX-basiksen listaltakin. Mutta miten on löytyykö uusia ilmamäärämittareita vielä jostain? Omani jouduin tilaamaan jenkeistä jo muutama vuosi sitten. Diravi löytyi basiksen takuukorjaamana, oletan että löytyy edelleen.

Kirjoittaja:  Säxä77 [ 28.10.2016 14:03 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Suihkutushan on kai L-jetronic, joita on asennettu vaikka kuinka moniin automalleihin, eli luulisi siihen vielä saavan osia.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 28.10.2016 14:38 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

citrique kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
..CX prestige tai break tulisi taloon..

Iso peukku! Serie 1 luonnollisesti? Jos hifistelyyn ajaudutaan, niin sisustan muoviosat, mm oviverhoilut alkaa olla priimana kiven alla. Sitten meinasin lisätä vaikkapa ruiskun osat, mutta jotain sentään saa CX-basiksen listaltakin. Mutta miten on löytyykö uusia ilmamäärämittareita vielä jostain? Omani jouduin tilaamaan jenkeistä jo muutama vuosi sitten. Diravi löytyi basiksen takuukorjaamana, oletan että löytyy edelleen.


Tykkään serie kakkosen sisustasta enemmän, muovipuskurit tietysti vistottavat. Nahkasisustainen serie 1 menee myös. Olen katsellut sitä nettiauton prestigeä mutten ole vielä kysellyt vikalistaa tai ruostetilannetta. Ehkäpä joku foorumilaisista tuntee sen auton?

Kirjoittaja:  Wesa [ 28.10.2016 14:59 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Ihan näyttää kuin tuolla nivelosastolla olisi tapahtunut parantuvuutta tarjonnassa? Esim koiranluista sanottiin muutama vuos takaperin ettei saa. S1 prestigen takapahvit kestää muodossaan kun ovat lasikuiturunkoiset. Ausseissa joku on tehnyt muotit etupahveille, voisi olla hyvä projekti tälläkin puolella palloa?
Olen samaa mieltä että cx:ssä on aina jotain pientä vemputusta jossakin ja itse en ole kokenut koskaan täydellistä kyytiä, tosin usein on ollut tilanne että "kun tuon vielä saisi kuntoon, niin olisi mieletön"..
Saakohan muuten paksumpia prestigen tuulilaseja enää? Tarvitaan periaatteessa tuon kromilista tiivistekumin kanssa. En tiedä tiivistyykö kuin ohuempaan vakilasiin? Itsellä tuo haaste edessä..
Tykkään enemmän kevytkeulaisten kyydistä, mutta tuon Regamon tekniikan implementointi voisi ratkaista tämänkin puutteen M-koneisen prestigeni osalta!

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 28.10.2016 15:29 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Wesa kirjoitti:
...Olen samaa mieltä että cx:ssä on aina jotain pientä vemputusta jossakin ja itse en ole kokenut koskaan täydellistä kyytiä, tosin usein on ollut tilanne että "kun tuon vielä saisi kuntoon, niin olisi mieletön"...


Olen yhden CX:n entisöittänyt hulluuksissaan Veholla, uusilla osilla, vuonna 2000 niin että auto oli silkinhieno kyydiltään ja värinätön. Aivan kaikki kilkkeet etupäähän vaihdettiin. Silloin siellä oli vielä asentaja, jolla oli kokemusta CX:n takuukorjauksistakin ajalta kun niitä myytiin vielä uusina.

Esitän täten punnitun ja painavan mielipiteen, miksi käytännössä kaikki tämän päivän CX:t "vemputtavat" hieman jostain. Korostan sitä aspektia että moni ei sitä pientä tärinää ja vatkausta edes huomaa, koska uudemmat Golfit tärisevät enemmän. Hyvä vertailukohta on C6-tason auto jonka tasolle CX:n tulee kunnossa ollessaan yltää.

Niin. CX:n etupään rakennehan on sellainen, että koko auton korin pituisessa ei-kantavassa apurungossa on kiinni moottori ja tuenta. Ensimmäinen ja erittäin harvoin uusittu "vikapaikka" on nuo apurungon ja korin väliset kiinnityskumit. Niissä on muuten ihan shimmauskin niissä kumeissa ja jossain tehtaan ohjeissa muistelen lukeneeni tuollaisen kumi-metallilätkän vaihtotyön ja sovituksen eli shimmauksen tekemisen - oli muuten sivuja pitkä proseduuri.

Varsinainen pihvi on se CX:n vetoakselirakenne. Suhteellisen lyhyiden vetoakselien sisäpäät ovat tripoidityyppiset ja ulkopäät on pöljyyksissään tehty juuri niin monella kuulalla, että ulkopään ja sisäpään nivelen kuluma vahvistaa toistensa resonointia. Toivottavasti tämä oli ymmärrettävästi sanottu. Vaikka vetarit olisivat aivan kulumattomat, se sisäpää aiheuttaa sellaisia momentinvaihteluita että puolestaan koneen ja vaihdelaatikon kaikki kiinnitys- ja tukikumit apurunkoon on oltava virheettömässä ja joustavassa kunnossa (jota 30 vuotta vanha kumi-muoviosa harvoin on...). Ja koska tällä paketilla on tällainen inherentti resonointitaipumus jota nollapisteohjauksen momentittomuus tavallaan vielä promotoi (rengas pääsee resonoimaan molempiin kääntösuuntiin vapaasti), on eturenkaan tuenta oltava aivan välyksetön koska välystä vatkataan "molempiin suuntiin" eli välys ei vedon alla pääse kiristymään.

Mutkikkaasti sanottua se tuli, mutta pointti on tämä: CX:n apurunko/kone/vaihdelaatikko/vetarit/etutuenta -paketti on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen enemmän kuin "tavallisessa" autossa. Jos yksikin paikka on väljä tai kumiosan jousto on kuoleentunut, rupeaa koko paketti vatkaamaan vetareiden sisänivelien tahtiin - ja auto tärisee ajossa, myös ihan tasakaasulla satasta ajaessa.

Onneksi on olemassa helppo testi koko paketin kunnon testaukselle. Kolmonen pesään vaihdelaatikosta ja pidetään kepistä kiinni samalla kun tehdään täyskaasukiihdytys 25-120 km/t. Vaihdekeppi ei saa täristä yhtään, siis ihan millin osiakaan. Jos tärisee, CX ei ole kunnossa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 28.10.2016 18:59 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

:o täydellisesti oikein. ........hyvä vertaus tuo CX ja C6

Kirjoittaja:  jptcool [ 29.10.2016 00:07 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Etujarrujen banjoputket ja etukallistuksenvakaajan laakeripallot. Tuhkalapiot (ilmanohjaimet) etujarruihin.

Kirjoittaja:  jptcool [ 29.10.2016 00:55 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Farkun takajarrulevyt basiksella 391,51. Montako laitetaan?

Kirjoittaja:  RPekka [ 29.10.2016 14:21 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

jptcool kirjoitti:
Farkun takajarrulevyt basiksella 391,51. Montako laitetaan?

Eli tämmöiset? http://www.autodoc.fi/delphi/7723486

Kirjoittaja:  jasu [ 29.10.2016 14:59 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

RPekka kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
Farkun takajarrulevyt basiksella 391,51. Montako laitetaan?

Eli tämmöiset? http://www.autodoc.fi/delphi/7723486

Epäilyttää hieman. Ilmoitettu paksuus 7mm, minimipaksuus 5mm, kyseessä kuitenkin tuuletettu levy..?

Kuva
http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... ts_id=4252

Kirjoittaja:  jasu [ 29.10.2016 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Semmoinen tuli mieleen että voisihan nuo Delphin halvat levyt sopia, kun laittaisi Xm/Xantia Breakin jarrusatulat..? Niissä kun ei tuuletettuja levyjä ole. Toki voisi katsoa sopisiko Xm/Xantian jarrulevy, kun poraisi uudet pultinreiät..?

Kirjoittaja:  Plagu [ 29.10.2016 17:19 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

jasu kirjoitti:
Semmoinen tuli mieleen että voisihan nuo Delphin halvat levyt sopia, kun laittaisi Xm/Xantia Breakin jarrusatulat..? Niissä kun ei tuuletettuja levyjä ole. Toki voisi katsoa sopisiko Xm/Xantian jarrulevy, kun poraisi uudet pultinreiät..?


Kai niissä männissä/liukutapeissa sen verran liikevaraa on että toimivat vaikka olisi vähän ohuempikin levy¿

Kirjoittaja:  jasu [ 29.10.2016 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Plagu kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Semmoinen tuli mieleen että voisihan nuo Delphin halvat levyt sopia, kun laittaisi Xm/Xantia Breakin jarrusatulat..? Niissä kun ei tuuletettuja levyjä ole. Toki voisi katsoa sopisiko Xm/Xantian jarrulevy, kun poraisi uudet pultinreiät..?


Kai niissä männissä/liukutapeissa sen verran liikevaraa on että toimivat vaikka olisi vähän ohuempikin levy¿

Siellä mitään liukutappeja ole, ja aika rajoille ainakin Xm:ssä tulee kun palat loppuun pääsee. Tahtoo nuo tuuletetut levyt olla liki 20mm paksumpia kuin tuulettamattomat, eli 10mm puolelleen pitäisi olla varaa ulospäin tulla. Pitää varmaan jossain vaiheessa vertailla kun pääsee moisia taas hypistelemään..?

Kirjoittaja:  RPekka [ 29.10.2016 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

jasu kirjoitti:
Semmoinen tuli mieleen että voisihan nuo Delphin halvat levyt sopia, kun laittaisi Xm/Xantia Breakin jarrusatulat..? Niissä kun ei tuuletettuja levyjä ole. Toki voisi katsoa sopisiko Xm/Xantian jarrulevy, kun poraisi uudet pultinreiät..?

Voisiko muuten selittää sen miksi "tämän ostaneet ovat usein ostaneet myös" listalla on satula. Josko sinne joku olisi Berlinen satulan laittanut sitten samalla?

Kirjoittaja:  Säxä77 [ 29.10.2016 20:06 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

jptcool kirjoitti:
Etujarrujen banjoputket ja etukallistuksenvakaajan laakeripallot. Tuhkalapiot (ilmanohjaimet) etujarruihin.


Cx-basiksessa on vielä noita tuhkakuppeja, alle 30 e/kpl. ABS-jarrullisen ilmanohjain on vähän kalliimpi, tosin sellaisen voi tehdä tavallisestakin poraamalla reiät ABS-anturille.

Isompi homma voi olla niiden vanhojen kuuppien kiinnitysruuvien irroittaminen, etenkin niiden pitkien poikittaisruuvien kanssa saa tehdä töitä tosissaan.

Kirjoittaja:  jptcool [ 29.10.2016 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n kulutusosat joita ei saa?

Säxä77 kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
Etujarrujen banjoputket ja etukallistuksenvakaajan laakeripallot. Tuhkalapiot (ilmanohjaimet) etujarruihin.


Cx-basiksessa on vielä noita tuhkakuppeja, alle 30 e/kpl. ABS-jarrullisen ilmanohjain on vähän kalliimpi, tosin sellaisen voi tehdä tavallisestakin poraamalla reiät ABS-anturille.

Isompi homma voi olla niiden vanhojen kuuppien kiinnitysruuvien irroittaminen, etenkin niiden pitkien poikittaisruuvien kanssa saa tehdä töitä tosissaan.


Käytettyjä näkyy olevan. Uusiakin niillä varmaan on mutta säästävät omiin kunnostusprojekteihinsa.
Löysin hyllystä parin iskemättömiä breakin takajarrulevyjä, pidin aikanaan 59 euron kappalehintaa aika suolaisena. Olen tullut toisiin aatoksiin.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/