Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 1999 bensa
ViestiLähetetty: 01.11.2016 12:38 

Viestit: 8
Latausvalo on palanut useamman päivän. Laitan auton illalla lataukseen ja ajelen peintä matkaa päivällä. Latausvirta (mittasin maan laturista ja plussan akun navasta) oli 11,9V. Eihän auton pitäisi edes käydä. Voisiko vika silti olla akussa eikä laturissa? Viimeksi vika oli sadetunnistimen sulakkeessa, mutta nyt se on kunnossa. Laturihan on aika hankalassa paikassa. Ei mitään käsitystä, miten saa irti. Yksi pultin pää näkyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1999 bensa
ViestiLähetetty: 01.11.2016 17:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o vai VIRTA ..............


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1999 bensa
ViestiLähetetty: 01.11.2016 18:20 

Viestit: 5124
Auto käy yleensä vielä alle 9 voltillakin, eli vaikka kylmästartissa jännite tipahtaa melko alas ja silti käynnistyy.

Vuorokauden lataamisen jälkeen akun jännitteen (ilman kuormaa ja mitattuna vasta jonkun tunnin kuluttua laturin irroittamisesta) pitäisi olla 12,6 V (riippuu tosin lämpötilastakin), Jos akun navoista mitattu jännite ei juuri muutu kun auton sammuttaa tai se on käynnissä -> laturi (/lataus) rikki.

Periaatteessa voisi olla akku jossa on yksi kenno täysin oikosulussa ja laturi ei sitten sasisi puskettua tuota isompaa jännitettä, mutta sellaisen akun napajännite on kymmenen voltin tienoilla (mitattuna ilman kuormaa tai latausta)

Eli rikkinäiseen laturiin kaikki merkit viittaa, voisi olla tietysti joku liitoskin, mutta kovin harvoin...

(Normaali latausjännite on moottorin käydessä yli 14 V)

Sitten on lisäksi joitain halpis yleismittareita jotka näyttää puutaheinää kun mittarin patteri heikkenee, minulla on yksi Bilteman sellainen joka alkaa näyttää liian pieniä arvoja kun tyhjän patterin merkki on näytössä - oli vaikea ensin uskoa että AA-paristo ei ole silti tyhjä vaikka mittari näytti 0,7 V :), mutta jos mittaa auto sammutettuna vertailuarvon voi varmistua ja lisäksi kun latauksen merkkivalo palaa ja jos on tarvinnut jo lataillakin....

Ei mitään tietoa mitä täytyy purkaa että saa laturin vaihdettua, mutta ota ainakin kuvia ennen että näkee miten hihnan kuuluu kulkea.

Onko tuossa ilmastointikin (samalla hihnalla, noissa taisi kampiakselin hihnapyörä usein kärsiä vulkanoinnista, mutta ei taida haitata mitään kuin jakohihnan ajoituksessa?)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1999 bensa
ViestiLähetetty: 01.11.2016 20:49 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Jos tuntuu liian isolta hommalta,niin voin avustaa,Loimaalla olis latureita sun muuta,joten soittele jos sopii matkan puolesta
0400 842497



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1999 bensa
ViestiLähetetty: 02.11.2016 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ja jos akun kenno olisi oikkarissa, niin kunnossa oleva laturi kyllä lykkäisi, mitä irti saa. Siis maximivirralla. Koska laturin säädin reagoi yleensä vain jännitteeseen. Latausvirran rajoitus syntyy laturin rakenteissa. Tällaisen vian aikana onkin hyvä mittailla mm. moottorin maadoitusten kunto. On toki hyvä mitata muutenkin, esim. tässä tapauksessa. Onko siis varmaa, että ao. maadoitukset ovat häviöttömät, aina akun navasta lähtien.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: