Auto käy yleensä vielä alle 9 voltillakin, eli vaikka kylmästartissa jännite tipahtaa melko alas ja silti käynnistyy.
Vuorokauden lataamisen jälkeen akun jännitteen (ilman kuormaa ja mitattuna vasta jonkun tunnin kuluttua laturin irroittamisesta) pitäisi olla 12,6 V (riippuu tosin lämpötilastakin), Jos akun navoista mitattu jännite ei juuri muutu kun auton sammuttaa tai se on käynnissä -> laturi (/lataus) rikki.
Periaatteessa voisi olla akku jossa on yksi kenno täysin oikosulussa ja laturi ei sitten sasisi puskettua tuota isompaa jännitettä, mutta sellaisen akun napajännite on kymmenen voltin tienoilla (mitattuna ilman kuormaa tai latausta)
Eli rikkinäiseen laturiin kaikki merkit viittaa, voisi olla tietysti joku liitoskin, mutta kovin harvoin...
(Normaali latausjännite on moottorin käydessä yli 14 V)
Sitten on lisäksi joitain halpis yleismittareita jotka näyttää puutaheinää kun mittarin patteri heikkenee, minulla on yksi Bilteman sellainen joka alkaa näyttää liian pieniä arvoja kun tyhjän patterin merkki on näytössä - oli vaikea ensin uskoa että AA-paristo ei ole silti tyhjä vaikka mittari näytti 0,7 V

, mutta jos mittaa auto sammutettuna vertailuarvon voi varmistua ja lisäksi kun latauksen merkkivalo palaa ja jos on tarvinnut jo lataillakin....
Ei mitään tietoa mitä täytyy purkaa että saa laturin vaihdettua, mutta ota ainakin kuvia ennen että näkee miten hihnan kuuluu kulkea.
Onko tuossa ilmastointikin (samalla hihnalla, noissa taisi kampiakselin hihnapyörä usein kärsiä vulkanoinnista, mutta ei taida haitata mitään kuin jakohihnan ajoituksessa?)