Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xsara alavesiletkun iroitus??? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24573 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 12.11.2016 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Xsara alavesiletkun iroitus??? |
On niin ranskalaisen persoonallinen Xsaran (1,8i 16V) alavesiletkun kiinnitys, etten ymmärrä siitä mitään. Rautalanka siitä irtosi siististi pitkällä meisselillä, mutta siihen homma jäikin. Tilaa ei paljoa ole alakulman muovien irrotuksesta huolimatta. Alavesiletku jatkuu mystisesti syylarin SISÄÄN ja siinä on suulla ilmeisesti ja ilmeisen ruostunut kaulus. Vinkkejä irrotukseen ja ennen kaikkea kiinnitykseen. Uutta alavesiletkua ei ole, syylari on. Kun tuon saisi jotenkin ehjänä pois... |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 12.11.2016 18:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara alavesiletkun iroitus??? |
Uita vähän CRC5-56/WD40 tms sinne rautalangan alta paljastuviin koloihin ja kaikkiin saumoihin ja nitkuttele vetäen samalla kevyesti. Se O-rengastiiviste voi olla aika paistunut kiinni sinne putkeen ja tarkoitus lienee saada kaikki osat ehjänä irti toisistaan.. |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 12.11.2016 19:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara alavesiletkun iroitus??? |
Eli siis osia on a) rautalanka joka tuli uuden syylarin mukana uutena myös, b) tuo ruosteinen metallikaulus eli rengastiiviste ja c) itse vesiletku. Oliko siinä vielä muuta? Täytyy lyödä CRC:tä, onneksi ei ole päivän päälle kiire tuon kanssa. Vetoa ja nitkuttelua voi hiukan yrittää siitä lasinpesimen säiliön vierestä, onko parempaa paikkaa? |
Kirjoittaja: | DSuper5 [ 23.11.2016 00:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xsara alavesiletkun iroitus??? |
Raportoidaanpa, miten kävi. Tosiaan alavesiletku on niin outo tekele, ettei mitään rajaa. Missään autossa en ole tuollaista alavesiletkun päätä nähnyt. Metallinen suutin ja rautalankakiinnitys. Koska syylari oli rikki, hajotin varoen alavesiletkun kiinnityskohdan ja sain letkun siten irti. Se lienee ollut paikallaan 20 vuotta ja päältä millin paksuisessa ruostehilseessä. Otin ehyen ja hyväkuntoisen O-renkaan talteen, Kilkuttelin ne hilseet irti ja putken pää alkoi olla inhimillisemmän näköinen. Uusi syylari paikalleen. O-rengas putken päähän ja sain letkun soviteltua syylariin. Mutta tihkutti. Kokeilen O-rengasta eri asentoon, jopa putkimiehenteippiä pieni kerros O-renkaan alle - tuloksetta. Totesin että jahas, otetaan rankemmat keinot käyttöön. Otin uuden syylarin pois autosta, vetäisin rälläkällä alavesiletkun kiinnitulokohdasta leveämmän huulloksen pois. Nyt jäi reilu sentti tasaista pyöreää putken päätä asentaa AITO kumiletku ja klemmari. Kumiletkua ei tietenkään ollut illalla, joten ronkin soveliaan BX:n ylävesiletkusta ja katkaisin siitä n. 5 cm pätkän. Tietenkään alavesiletkun onneton metallipää ei siihen istunut. Joten rälläkällä metalliosa irti letkusta. Sitten sopivaa holkkia etsimään syylariin kiinnitetyn BX:n ylävesiletkun pätkän ja katkaistun alavesiletkun pään väliin. Sellainen löytyikin jouten jääneestä Dyanen pakoputken välipalasta, josta sipaisin vajaa 10 cm holkin. Vedin sen klemmareilla kiinni. Pitää. Nähtäväksi jää, pitääkö myös jatkossa. Nyt käytin moottorin kovalla ajolla kuumaksi ja annoin tyhjäkäydä pihalla vartin. Ei se vielä tihkunut... En kehota seuraamaan perässä, mutta jotenkin noita ranskalaisinsinöörien hölmöyksiä on korjattava. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |