Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

LHM:n korvikkeet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=2465
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  svc [ 21.09.2009 21:55 ]
Viestin otsikko:  LHM:n korvikkeet

Jossain päin maailmaa LHS ja LHM eivät olekaan huoltoasemien hyllytavaraa ja jos saa, niin hinta on kovanpuoleinen. Tämä on johtanut harrastajat etsimään korvikkeita. Aika kattava vertailu löytyi http://www.candokaraoke.com/tony.html

Paras vaihtoehto LHM:lle on näköjään punainen MIL-H-5606 (H) speksin mukainen lentokonehydrauliikkaöljy. Esim AeroShell Fluid 41, Esso univis J-13 tai Texaco HO15

On näistä ehkä joskus patongissa keskusteltukin? Suomessa tällä tiedolla ei kuitenkaan ole juurikaan merkitystä. Vaikkaisin, että nuo ilmailuöljyt ovat LHM:ää hintavampia, mutta onpahan taas hieman lisää nippelitietoa.

Jos vaikka haluaisikin punaisia läikkiä pihalleen :mrgreen:

Kirjoittaja:  svc [ 21.09.2009 23:43 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Tulipas mieleen, että oikein pikkutarkka vanhemman DS:n entisöijä voisi vaihtaa systeemiin LHM:ää kestävät tiivisteet ja käyttää tuota punaista MIL-H-5606 mineraaliöljyä.
Tälllöin pääsisi eroon LHS:n hygroskooppisuudesta mutta öljy olisi kuitenkin alkuperäisen väristä ja kestäisi kuitenkin auton seisomista. ;)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 22.09.2009 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Olen paahtanut menemään paljon punaisella Aero Shell liemellä, niin GS:ssä kuin CX:ssä.
Sitä saa Malmin Shell Kanaselta, noin 50 eur/5 litraa. Itse olen käyttänyt pääasiassa ns varastovanhoja jotka ei enää kelpaa ilmailuun.

Siitä huomaa ajossa että kovalla pakkasella se on selkeesti LeHMää parempaa. Parhaiten sen huomas niin että kovalla pakkasella aamun ekassa jarrauksessa on lievä viive LHM:llä mutta Aero Shellillä sitä ei ole. Aero Shellin öljyssä kun on vähemmän parafiinejä ja oikea toimintaympäristö on sikakylmä eli jopa -50 tai pahempi.

Aero Shelliä voi huoletta sotkea vihreän LHM:n kanssa.

Toisekseen tuli koitettua halpaa Shellin hydeöljyä jota saa huoltsikalta, ihan toimivaa on sekin ja tosi halpaa. Se oli kait jotain Shell 32:sta ja täysin kirkasta. Mun CX TRD II liikkui tällä viimeiset muutaman tuhat kilometriä.

Kirjoittaja:  Xari [ 22.09.2009 13:05 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Olisiko muuten kellään nurkissa tuota varastovanhaa tai sopivia hankintayhteyksiä :?:

Vois kokeilla tuota Aeroa kun pihlajanmarjojen määrästä päätellen ensi talvi osoittaa koko kasvihuoneilmiökohkauksen humpuukiksi :D

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 22.09.2009 15:30 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

"Xari", osta Neste hydrauli 15 Super hydrauliöljyä. Maksaa jotain 50-60€/20l. Sitä ainakin pitäisi löytyä muualtakin kuin Malmilta. Ja kesäksi Neste hydrauli 22. Kokovuotiseksi vaikkapa Neste hydrauli 28 Super.
Onhan niitä vaihtoehtoja.

Kirjoittaja:  sitronen [ 22.09.2009 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

dieseli tai löpö toimii myös ,eikä maksa kun alle egen litra

Kirjoittaja:  Xari [ 22.09.2009 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

sitronen kirjoitti:
dieseli tai löpö toimii myös ,eikä maksa kun alle egen litra


Niin varmaan, kuinka kauan sitten sitikka toimii se on ihan eri asia kun ei noin erinomaista ainetta missään muuallakaan hydraulivehkeissä käytetä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 23.09.2009 00:36 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Tuolla Nesteen liemellä olen myös ajanut paljon. Hyvää kamaa vaikka nyt olen kyllä munannut :oops:
Minä kun en ota Nesteeltä edes ilmaa renkaisiin... No, ostamani 20 litran hydraulipääläri on kyllä ostettu varaosaliikkeestä, jos se nyt yhtään mun olo helpottaa. Tuota Neste 15 versiota ei kyllä myydä juuri missään, sen olen huomannut, 22:sta saa joka kioskilta.

Dieselöölillä/tupaöljyllä ei ole hyvä ajaa kovin pitkään sillä se on melkoista kamaa ohivuotamaan viskositeetin takia ja näin myös pumppu joutuu kovemmalle ja jatkuva rytke varaajassa ei ole hyväksi. Riisselit käy kyllä putsaukseen mutta jatkuvaan ajoon niistä ei ole. Ohivirtauksen huomaa hyvin mm sammuttamisen jälkeen, dieselööleillä Citikka vajoaa paljon nopeammin kuin oikealla hydeöölillä.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 23.09.2009 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 23.09.2009 07:45 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Puhtaita? Koskaanko? :shock: Vaikka se kallista on, niin ei ikuista.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 23.09.2009 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

r_a_n_u kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Puhtaita? Koskaanko? :shock: Vaikka se kallista on, niin ei ikuista.

Seurataan toki koko ajan- vielä ei tarvetta vaihdolle.

Kirjoittaja:  T.mupez [ 23.09.2009 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Miksi? Mikä LSD'ssä on parempaa kuin tavan Lehmässä?

Kirjoittaja:  svc [ 23.09.2009 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

LHM:n ja LDS: speksit ovat käytännössä samat mutta LDS:n perusöljy on synteettistä ja se on kuumana aavistuksen notkeampaa.

Mistähän tuo LDS on lyhenne "Liquide D???? Synthetique"?

Kirjoittaja:  Jeth [ 23.09.2009 15:23 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

T.mupez kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

Miksi?


Miksei?

Meinaan kyllä vaihtaa Activaankin LDS:ät tupiin jahka saan kaikki kolme korkeuden säädintä putsattua.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 23.09.2009 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Sitikkapuoskari kirjoitti:
XM:ssä LDS:t jo 70 tuhatta... en meinaa vaihtaa...

T.mupez kirjoitti:
Miksi? Mikä LSD'ssä on parempaa kuin tavan Lehmässä?

Jeth kirjoitti:
Miksei?

Meinaan kyllä vaihtaa Activaankin LDS:ät tupiin jahka saan kaikki kolme korkeuden säädintä putsattua.

Tuo vastaus on kyllä ihan hanurista.

Kirjoittaja:  powerage [ 23.09.2009 20:22 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Villi veikkaus että LDS on notkeampaa pakkasella kuin Lehmä.

Kirjoittaja:  black_van [ 01.01.2015 01:14 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

nostetaan aihe ylös josko kokemuksia olisi patonkilaisilla kertynyt lhm.n korvaamisen lds.llä.

Kestääkö esim.pumppu ja tiivisteet tuota ikuista lientä?

Kirjoittaja:  Xari [ 01.01.2015 01:38 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

En tiedä kun en LDS:llä ole ajanut vielä edes tallista ulos mut jos Jasu ja muut asiantuntijat sanoo että kestää niin siihen uskotaan.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.01.2015 09:38 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Xari kirjoitti:
En tiedä kun en LDS:llä ole ajanut vielä edes tallista ulos mut jos Jasu ja muut asiantuntijat sanoo että kestää niin siihen uskotaan.

Eiköhän tietoa ja taitoa tuolta Sitikkapuoskarilta ja Jethiltäkin löydy. Sellaiseen käsitykseen vuosien varrella olen tullut.

Kirjoittaja:  Jeth [ 02.01.2015 09:36 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

En oikein osaa sanoa oliko siitä mitään hyötyä tai haittaa, puoskarin XM on tuossa ollut hitsattavana joten ei sillä ajettu enää ole hetkeen ja samaten mun vanha Activa makaa turbo vikaisena pihassa :D

Mutta sen verran mitä ajeltiin noilla niin ihan normaalisti pelasivat, ehkä aavistuksen notkeampi liikkeinen pakkasella?

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 02.01.2015 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

XM on ollut 3,5 vuotta rmpan alla. Ajettu ulos-sisään. Edelleenkin jousitus pelaa hyvin LDS:llä. Xantiakin on ollut yläasennossa pihassa 2 vuotta..

Kirjoittaja:  jasu [ 02.01.2015 13:15 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Xari kirjoitti:
En tiedä kun en LDS:llä ole ajanut vielä edes tallista ulos mut jos Jasu ja muut asiantuntijat sanoo että kestää niin siihen uskotaan.

Mie veikkaan että nuo kaksi ylläolevaa kirjoittajaa Pohojammaalta ovat enemmän asiantuntijoita kuin allekirjoittanut, monessakin asiassa. Tosin näihin nesteiden sekä niille kelpoisten tiivisteiden kanssa on tullut tehtyä hieman normiharrastajaa enemmän selvittely/tutkimustyötä, ihan vain helpottaakseni omaa harrastamistani...

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 02.01.2015 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

Minusta ei hydrauliöljyn vaihto suuri homma ole. Ainakaan BX:ssä. Noin kerran vuodessa sen teen. Samalla tietenkin jarrujen herkistely. Sen homman teen lähes aina myös ennen katsastukselle menoa. Ja sopivan tilaisuuden tullen muulloinkin. Miksi muuten sen hydrauliöljyn pitäisi ikuista olla kestoltaan? Ja onko sellaista?

Nesteen hydrauliöljyä olen käyttänyt toistakymmentä vuotta. Viimevuosin ympärivuotisesti Neste Hydrauli 15 Super. Sitä ostan 20 litran astioissa. Viimeksi paikallisen varaosaliikkeen kautta. Hinta 83,70 €. Litrahinta siis 4,20 €.

Kirjoittaja:  jasu [ 02.01.2015 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: LHM:n korvikkeet

r_a_n_u kirjoitti:
Minusta ei hydrauliöljyn vaihto suuri homma ole. Ainakaan BX:ssä.

Ei ole, samalla kun puhdistaa/vaihtaa suodattimet, niin taas toimii pitkään ongelmitta...

Xm:n kohdalla, vallankin ikääntyneemmän ja paljon ajetun kanssa tulee varsinkin talvisin ns. jatkuva hydraulinesteen vaihto käyttöön. Sitä tihkuaa vähän vaikka mistä, vuodot suurenevat ilman kylmentyessä, tuskin kaikkia vuotopaikkoja löytää ikinä. Nesteet pysyy pitempään kirkkaina, koska jatkuvasti tulee uutta sekaan laitettua. Korkeapaineruosteenestojärjestelmästäkin on höpisty...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/