Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

1,8-16v(LFY)-01
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24732
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jotunen [ 09.12.2016 22:04 ]
Viestin otsikko:  1,8-16v(LFY)-01

Heittää egr systeemin vikavalon aina kun keskikierroksilla konetta väännättää..Puhdistus/korjaus ohjeita kaipaisin.+Laitoin ostoilmon.T.Jaska

Kirjoittaja:  jotunen [ 11.12.2016 00:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Ja taaskaan saa mitään vastauksia,kun kyseessä ei ole mikään loppuun ajettu xm raato

Kirjoittaja:  olli__o [ 11.12.2016 02:04 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

En mitään tiedä, mutta kysytään kuitenkin: onko LFY:ssä EGR, eikös se ole XU7 kone? Ei kai sille silti ihan omaa valoa ole mutta tuleeko joku vikakoodi joka siihen liittyy ja mikä?

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.12.2016 09:26 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Missä vm 2001 sitikassa edes on LFY (xu7jp4)?
Ettei nyt olisi kyseessä kuitenkin EW?

Ja EGR:n vikavaloa ei tosiaan ole, vikakoodit siis lukuun ennen sen suurempia johtopäätöksiä tarvittavista toimenpiteistä...

Vasyausten puute johtuu yleensä huonosti esitetystä kysymyksestä ;)

Kirjoittaja:  svc [ 11.12.2016 12:13 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Lähtötiedot ovat kovin vajaat mutta kristallipalloon katsomalla selvisi, että kyseessä on loppusarjan Xantia joko Marellin tai Boschin moottorinohjauksella. (Tai sitten Peugeot 406. Ovat niin kovin samannäköiset tuossa pallossa ;) )

Ja kyseessä lienee moottorinohjauksen vikavalo. Vai mistä päättelet valon EGR:n valoksi?

Vikavalo osakuormalla tulee usein päästöjen takia. Eli yleensä syynä on lambda-anturi tai sytytys. Joskus harvoin myös tukkoinen bensansuodatin.

Jos haluat aloittaa korjaamista ihan mutu-tuntumalla kokeilemalla, niin ekana vaihda sytytystulpat ja putsaa tai vaihda imusarjan alla oleva MAP-anturi. Samalla, kun irrotat kaasuläppäkotelon MAP-anturin vaihtoa varten, niin puhdista tai vaihda ilmamassamittari ja etenkin sen lämpötunnistin.

Jos tämä ei auta, vaihda lambda-anturi ja/tai puolakansi. Katso myös, että pakoputkessa ei ole pientäkään vuotoa ennen lambdaa.

Bensansuodatinkin kannattaa ehkä vaihtaa, ellei sitä ole tehty viimeisen 100 000 km aikana.

Vikakoodien lukeminen tai luettaminen on helpompaa, nopeampaa ja halvempaa kuin osien vaihto arvailemalla.

Kirjoittaja:  Plagu [ 11.12.2016 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

jotunen kirjoitti:
Ja taaskaan saa mitään vastauksia,kun kyseessä ei ole mikään loppuun ajettu xm raato


jos haluat apua varmasti niin kipitä autokorjaamolle, tämä on keskustelupalsta jossa neuvoja tulee tai ei tule eikä mikää apuautomaatti, ja kiukuttelu aiheesta tuskin ainakaan parantaa kenenkään motivaatioa antaa niitä neuvoja.

Kirjoittaja:  Eeska91 [ 11.12.2016 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Plagu kirjoitti:
jotunen kirjoitti:
Ja taaskaan saa mitään vastauksia,kun kyseessä ei ole mikään loppuun ajettu xm raato


jos haluat apua varmasti niin kipitä autokorjaamolle, tämä on keskustelupalsta jossa neuvoja tulee tai ei tule eikä mikää apuautomaatti, ja kiukuttelu aiheesta tuskin ainakaan parantaa kenenkään motivaatioa antaa niitä neuvoja.


Turhaa jotunen kiukutteli. Täällä on ihmisillä muutaki elämää ku notkua sitruunapatongissa.

Kirjoittaja:  jotunen [ 11.12.2016 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

No juu,kaiffari ol laittanu lukijaansa väärän konetyypin.Mut tos siis bosch mp 7.3 kahdella lamdalla ja ko halpis kiinalaisella luin niin vika koodi oli=P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold.On uudet tulpat ja muutoinkin juur huollettu kone,viime leimalla joutui konetta kierrättää aikaslailla et päästöt meni sallituksi.Katti tiensä päässä?Ja vikavalo tulee jos konetta väännättää alhaisilla kierroksilla..Ja ei ollu tarkoitus laittaa hernettä kenenkään nenään.T.Jaska

Kirjoittaja:  olli__o [ 12.12.2016 01:48 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Usein tuo tarkoittaa sitä mitä se sanookin, eli katti ei toimi kunnolla, mutta ainakin tehtaan merkkitesterillä voi katsoa lambdojen jännitekäyriä ja siitä voi päätellä onko katissa vikaa. Eli ekan seosta säätävän lambdan jannitteen pitäisi sykkiä muutaman kerran sekunnissa ja toisen (päästöjä valvovan) pitäisi pysyä melko tasaisena, kun kone lämmin ja kierroksia parisen tuhatta. Jos Lambdaan on tullut kunnon kolhu tai sisuskalut sulaneet alkaa takalambdankin signaali sykkimään melkein samaan tahtiin etummaisenkin.

Yleis-OBD:llä ei taida nähdä lambdojen käppyröitä.

Mutta aina joskus siinä voi olla jotain ihan muutakin vikaa: vuoto, takalambda rikki tai johdoissa vikaa...?

Usein tuon heikentyneen katin näkee irroittamalla katalysaattorin ja kurkkaamalla moottorin suunnasta, voi olla selvästi sulannut, muttei sitäkään näy aina (jos olisi vaikka tankattu ikivanhasta jerrykannusta lyijyllistä bensaa, niin sitä ei huomaa katsomalla).

Ja oikean konetyypin valinta on muuten joskus olennaista vikakoodien tulkinnassa, samankin valmistajan ECUissa on nähty sellaisia vikakoodeja joiden merkitys on ihan eri toisella moottorilla/ECUlla varustetussa autossa. Lukijassa tuo auton ja muiden tietojen valinta vaikuttaa tuohon miten ko. vikakoodi tulkitaan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.12.2016 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Teuski kirjoitti:
Missä vm 2001 sitikassa edes on LFY (xu7jp4)?
Ainakin Xantiassa lienee ollut? Rouvan 2001 Xantiassa on tosin XU10J4R ja muista 2001:stä ei ole kokemusta, joten ihan varmaksi en tietenkään voi sanoa...

Kirjoittaja:  Akaile [ 12.12.2016 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

olli__o kirjoitti:
Jos Lambdaan on tullut kunnon kolhu tai sisuskalut sulaneet alkaa takalambdankin signaali sykkimään melkein samaan tahtiin etummaisenkin..


Missä 1.8 16V Xantiassa on kaksi lambdaa?

Kirjoittaja:  Plagu [ 12.12.2016 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Akaile kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Jos Lambdaan on tullut kunnon kolhu tai sisuskalut sulaneet alkaa takalambdankin signaali sykkimään melkein samaan tahtiin etummaisenkin..


Missä 1.8 16V Xantiassa on kaksi lambdaa?


ei missään xantia on euro2 kippo. Mutta eihän tässä ketjussa edes käy ilmi mikä auton malli on.

Kirjoittaja:  IJN [ 12.12.2016 13:30 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Nooh ainakin mulla on 1,8 16V Xantiassa lambda ennen sekä jälkeen katin eli noin 2kpl yhteensä. Ja OBD:t pitää lukea katsastuksessa, on jopa hylätty kerran vikakoodista joka tuli jälkimmäisen lambdan lämmityspiirin viasta. Vuosimalli on 2001.

Kirjoittaja:  Plagu [ 12.12.2016 13:58 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

IJN kirjoitti:
Nooh ainakin mulla on 1,8 16V Xantiassa lambda ennen sekä jälkeen katin eli noin 2kpl yhteensä. Ja OBD:t pitää lukea katsastuksessa, on jopa hylätty kerran vikakoodista joka tuli jälkimmäisen lambdan lämmityspiirin viasta. Vuosimalli on 2001.


Olisiko psa tosiaan jaksanut vielä tyypittää xantian euro3:lle hassua. 2001 olisi vielä saanut myydä ns ylivuotisina euro2:na. Näin esim 306 2001 pösöt on.

Kirjoittaja:  IJN [ 12.12.2016 14:04 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Plagu kirjoitti:
Olisiko psa tosiaan jaksanut vielä tyypittää xantian euro3:lle hassua. 2001 olisi vielä saanut myydä ns ylivuotisina euro2:na. Näin esim 306 2001 pösöt on.

Tämän yksilön valmistuspäivä on helmikuussa 2001 ja käyttöönotto huhtikuussa, ehkä syy on siinä että se ei ole "oikeasti ylivuotinen".

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.12.2016 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Plagu kirjoitti:
IJN kirjoitti:
Nooh ainakin mulla on 1,8 16V Xantiassa lambda ennen sekä jälkeen katin eli noin 2kpl yhteensä. Ja OBD:t pitää lukea katsastuksessa, on jopa hylätty kerran vikakoodista joka tuli jälkimmäisen lambdan lämmityspiirin viasta. Vuosimalli on 2001.
Olisiko psa tosiaan jaksanut vielä tyypittää xantian euro3:lle hassua. 2001 olisi vielä saanut myydä ns ylivuotisina euro2:na. Näin esim 306 2001 pösöt on.
Pitääpä kurkata rouvan Xantiasta, onko siellä kaksi lambda. OBD:t siitäkin toki joutuu lukemaan, kun 2001 on.

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.12.2016 01:46 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

IJN kirjoitti:
Plagu kirjoitti:
Olisiko psa tosiaan jaksanut vielä tyypittää xantian euro3:lle hassua. 2001 olisi vielä saanut myydä ns ylivuotisina euro2:na. Näin esim 306 2001 pösöt on.

Tämän yksilön valmistuspäivä on helmikuussa 2001 ja käyttöönotto huhtikuussa, ehkä syy on siinä että se ei ole "oikeasti ylivuotinen".

Mikä kone siinä on XU vai EW? Ja millaisella koneen koodilla (runkonumeron kirjaimet 6...8 tai koodin saa myös vaikka biltemasta, kun niiden nettisivulle (autoilu) syöttää oman rekkarin)

En ole missään Xatioissa nähnyt muita kuin XU-koneita (jos V6:n ja dieselit jättää laskuista) ja olin kuvitellut ettei XU:ta ollut Euro 3:na, mutta oliko sittenkin?

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.12.2016 07:42 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Servicen mukaan löytyy Xantiaa XU:lla ja kahdella lambdalla, mutta vain 1.8:na:

Kuva

Eikä siinä vielä kaikki, siinä on lisäilmapumppukin :shock:
Kuva

Kirjoittaja:  Akaile [ 13.12.2016 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Teuski kirjoitti:
Servicen mukaan löytyy Xantiaa XU:lla ja kahdella lambdalla, mutta vain 1.8:na:



Huh, onneksi rajasin tarkoituksella vuosimallin tuohon 2000, kun omaani etsin. Ihania vempeleitä ikääntyessään <3

Kirjoittaja:  Plagu [ 13.12.2016 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

olli__o kirjoitti:
En ole missään Xatioissa nähnyt muita kuin XU-koneita (jos V6:n ja dieselit jättää laskuista) ja olin kuvitellut ettei XU:ta ollut Euro 3:na, mutta oliko sittenkin?


Nyt kun oikein muistelee niin kakkoskoppanen xsara vts on myös xu ja euro3

Kirjoittaja:  IJN [ 13.12.2016 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

olli__o kirjoitti:
Mikä kone siinä on XU vai EW? Ja millaisella koneen koodilla (runkonumeron kirjaimet 6...8 tai koodin saa myös vaikka biltemasta, kun niiden nettisivulle (autoilu) syöttää oman rekkarin)

En ole missään Xatioissa nähnyt muita kuin XU-koneita (jos V6:n ja dieselit jättää laskuista) ja olin kuvitellut ettei XU:ta ollut Euro 3:na, mutta oliko sittenkin?


LFY se on eli vissiin XU7 JP4 toiselta nimeltään. Moottorin kanssa ei ole ollut mitään murheita meidän aikana tähän saakka (150-270 tkm), käy hienosti kesät talvet... Jossain 110tkm paikkeilla on kuulemma ECU vaihdettu vähän jakohihnahuollon jälkeen kun ei joku aamu enää käynnistynyt, tarkempia tietoja mulla ei ole tuosta.

Kirjoittaja:  jotunen [ 13.12.2016 21:55 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

No joo piili on 306 farkku,jonka hommasin kun uskollinen Saxo men lunariin(perskuleen mese tuli kolmion takaa).Ja piili ei ole mikään ylivuotinen 306,valmistettu 21.06.2001 villaverden tehtaalla.Ja tosiaan 2 lamdaa,sorry tiedon pimittämisestä..Jaska

Kirjoittaja:  Plagu [ 13.12.2016 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

No ylivuotinen on ehkä väärä termi säädöksissä puhutaan mallisarjan viimeisistä, jotka eivät vaadi täyttä tyyppihyväksyntää.

Kirjoittaja:  Le_Dandy [ 14.12.2016 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 1,8-16v(LFY)-01

Plagu kirjoitti:
No ylivuotinen on ehkä väärä termi säädöksissä puhutaan mallisarjan viimeisistä, jotka eivät vaadi täyttä tyyppihyväksyntää.


Totta. Oikea termi on "häntäluvallinen".

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/