|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ilkka L.
|
Viestin otsikko: Xantian termostaatti Lähetetty: 13.12.2010 18:31 |
Viestit: 15 Paikkakunta: Vehkataipale
|
Xantia 2.0 16v -98 automaatti lämpiää laiskasti eli sisään ei tule hyvin lämmintä. Näin pakkaskelillä (-15) lämpömittari nousee hädintuskin 75 asteen kohdalle. Mittasin termostaatin aukeamislämpötilaksii 83 astetta, jota ohjekirja myös suosittaa. Tapahtuuko mitään hallitsematonta, jos vaihdan tilallle 89 asteisen termarin? Viimalevy on asennettu puskurin alapuolelle.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 13.12.2010 19:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Eipä siitä lämpimämmästä varmaan mitään haittaa ole. Mutta jos tuo tosiaan aukeaa oikeassa lämpötilassa, niin pitäisi sisälle tulla lämmintä näillä keleillä muutaman sadan metrin ajon jälkeen viimeistään kylmänä lähtiessä ja kohta sen jälkeen kuumaa. Onhan varmasti ilmattu järjestelmä kunnolla (limsapullolla)?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 14.12.2010 08:27 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Eikö syyläri/ ylävesiletku lämpene koneen lämmetessä*? Ei pitäisikään! Tuntuu siltä, että lämpömittari vaan näyttää turhan alhaista lukemaa, täälläkin. Vaikka termari ok ja kuumaa tulee kabiiniin.. Termari voi olla myös sellainen, mikä rupeaa avautua*jo hieman alhaisemmassa lämmössä. Se tuntuu sitten pakkasella. Olen joskus käyttänyt Behr & Thomson- termostaatteja juuri niiden lämpötilatarkkuuden, jämptin avautumisen vuoksi. Pienimoottorisessa autossa, matala lämmöntuotto, jossa jäähdytysneste ei saisi turhan aikaisin päästä jäähtymään. Nuo B&T:t on joskus termaritesteissä olleet parhaat. Joissakin, joidenkin autojen termareissa on ilmausta/paluuvirtausta varten takaiskuventtiili, se saattaa ruveta falskata. Näin ainakin Fiat Bravassa, jossa termostaatin lautanen pääsi kiertymään ja siten tuo venttiili rupesi vuotaa.
|
|
|
|
 |
Ilkka L.
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 19.12.2010 01:18 |
Viestit: 15 Paikkakunta: Vehkataipale
|
Termostaatin vaihto 89 asteiseen auttoi ja kun samalla vaihdoin tukkeutuneen sisäilmasuodattimen uuteen niin hyvin lämpiää.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 19.12.2010 02:13 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
ZX 1,8i16V:ssä termostaatin vaihto 82->89C tiputti keskikulutusta miltei puoli litraa. Moottorinlämpömittari näytti ihan oikeita lukemia.. Vähän meinasi sivuikkunat huurtua -32 pakkasessa Raahessa tuolla kylmemmällä termostaatilla, joka olikin syy tuon lämpimämmän asentamiseen. Eri tukkureiden kirjat antoivat ristiriitaista tietoa mikä siihen kuuluisi, tehtaalla oli laitettu tuo kylmempi.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 19.12.2010 10:03 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantiassani on myös 89. Sen huomaa lämpömittarista jotenkuten, vaikka näyttääkin aina todellista? alhaisempaa lämpöä. Ei ainakaan nostanut bensankulutusta, jota myös nyt varsinkin näyttää pudottavan Hakka 7:t. Moottorin lämpöön näyttää vaikuttavan ulkolämpötila ja viimasuojan käyttö. Kertoo sen, että termostaatin avautuminen on laajalla lämpötila-alueella. Alkaisi avautua jo vähän alempana, mutta jos on lämmin ilma, niin se ei riitä vaan avautuu enemmän. Vastaavasti kylmällä ilmalla tuo alkuavautuminen jo riittäisi moottorin lämpötilan säätelyyn, päästää kylmää nestettä* moottoriin, sitä riittäisi vähäinen määrä. Näin moottorin lämpö noudattaisi tuota alkuavautmislämpötilaa. *Tuo vähäinen kierto jäähdyttää tehokkaasti kylmällä ilmalla syyläristä lähtevän nesteen. Ja kun muutenkin moottoria jäähdytellään. Pitäisi olla tarkkarajaisempi termari. Tai oikeastaan pitäisi tähänkin sotkea elektroniikkaa säätöventtiileineen.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 26.02.2011 09:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Nyt, alle 20 asteen pakkaslämpötiloissa termari ei toimi hyvin. Vaikka keula ja myös syyläri on tukittu, niin lämpö ei nouse riittävästi. Huomaa mm. siitä, että joutokäynti on turhan korkea. Ryyppy päällä! Syyläri lämpiää, hyvin haaleata vettä lähtee takaisin koneeseen päin. Sekin näköjään riittää estämään lämmönnousun. Llämpömittarin osoitin ei nouse alimman, ohuen viivan ylle, yli, kuten nousee, kun pakkasta on alle 20. Siinä on raja, tuolle termostaatille! Pitää hankkia B&T!
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 26.02.2011 09:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Korjaus: Nyt yli 20..., siis, kun pakkasta on enemmän...
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 26.02.2011 11:16 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
ealab kirjoitti: Nyt, alle 20 asteen pakkaslämpötiloissa termari ei toimi hyvin. Vaikka keula ja myös syyläri on tukittu, niin lämpö ei nouse riittävästi. Huomaa mm. siitä, että joutokäynti on turhan korkea. Ryyppy päällä! Syyläri lämpiää, hyvin haaleata vettä lähtee takaisin koneeseen päin. Sekin näköjään riittää estämään lämmönnousun. Llämpömittarin osoitin ei nouse alimman, ohuen viivan ylle, yli, kuten nousee, kun pakkasta on alle 20. Siinä on raja, tuolle termostaatille! Pitää hankkia B&T! Vaihdoin pari viikkoa sitten termarin xantiaan,kun ei noussut vanhalla yli 75asteen. Nyt kipuaa 90asteeseen ja lämmintä piisaa. motonetistä moisen ostin ja kustansi tiivisteineen 8.40e. aika tarkka toi motonetin termari asteiden suhteen,nyt voipi pitää automaattia päällä ja lämpötilavipua 22asteessa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 27.02.2011 20:03 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Yritin ostaa Motonetistä HDI Xantiaan 89 asteen termostaatin, eivät suostuneet myymään kun tehdas suosittelee vain 82 asteista. On kuulemma heidän vastuulla jos moottori rikkoontuu. Seuraavalla kerralla en kerro mihin autoon haluan termostaatin.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 27.02.2011 20:19 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Nykyisin tosiaan termostaatit on ns varman päälle. Siinä missä ennen vanhaan oli helppo ostaa eriasteiset kesä- ja talvitermostaatit niin maailma on muuttunut. Ensinnäkään monesta termostaatista ei enää ole asteversioita, kun termostaatit ovat moottorikohtaisia. Toiseksi termostaatit määritetään varman päälle, eli ennemmin kylmemmiksi kuin Pohjolan lämpimiksi. Näin varmistetaan esim ilmastoinnin kanssa, ettei moottori keittäisi. Toisaaalta kun järjestelmässä on ylipaine, ja sähköflektejä usein kaksi, on jäähdytyskin paremmin varmistettu. Ja totta sekin, että alilämpöinen moottori kuluttaa enemmän. Mutta pääjuju tässäkin on kuitenkin siinä, että päämarkkina-alueilla ei paljoa pakkasia ole. Vaan ennemminkin lämmitä, sekä hellettä. Niiden mukaan siis mennään. Kaikki vastuu ns väärästä termostaatista on kuitenkin luonnollisesti asentajalla. Asennettaessa on syytä huomioida myös asennuspaikka, nykyisin termari on monessa autossa tavanomaista kylmemmässä paikassa, ja jopa 75° on tavanomainen lämpötila useassa autossa. Usein suurin vika on kuitenkin joko siinä että termari ei vanhuuttaan toimi enää oikein, tai moottori ei vaan tuota tarpeeksi hukkaenergiaa lämpönä. Ja jos jähdytin on ollut kovilla pakkasilla muurattuna umpeen aaffilla tms niin nyt on aika ottaa nuo lärpäkkeet pois, lämpötilat alkaa olla kunnolla plussalla päivisin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 28.02.2011 18:48 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ai niin, miksi Citikat ja Pösöt sitten lämpeää nopeasti? Putkikoneessa lämpö siirtyy jäähtytysnesteeseen nopeammin kuin paksumman valun läpi.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 28.02.2011 19:36 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Ai niin, miksi Citikat ja Pösöt sitten lämpeää nopeasti? Putkikoneessa lämpö siirtyy jäähtytysnesteeseen nopeammin kuin paksumman valun läpi. Märkäputki on siis avainsana tässä tapauksessa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 11.05.2011 08:36 |
Viestit: 352
|
Uutena xantian omistajana täytyypi vielä tollona varmentaa että vm. -00 1.8 16v koneiseen saattaa löytyä 82 ja 89 asteiset termarit. Mieluummin kuitenkin 89 jos pentsiinin pienempi kulutus kiinnostaa?
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 29.07.2011 16:25 |
Viestit: 352
|
Nyt iski onkelma. 1.8 16v -00 santiassa ei ylävesiletku pidä termarin kopan päässä. Tai oikeastaan termarin tiiviste ei pidä koska jäähdytysnestettä mehii kopan ja vesiletkun välistä samalla kun koneen käynnistää. Vai olisiko termari väärän kokoinen? Pitääkö termostaatin mahtua poteroonsa naftisti vai saako olla väljää? Ostin uuden tiivisteen termostaattiin sillä onnistuin sössimään ensimmäisen vaihtohommassa  Mutta siltikään ei nesteet pysy sisällä. Nyt tuli mieleen että voisiko ostamani termostaatti olla väärä? Varaosaliikkeestä ostettu, ei merkkiliikkeestä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 29.07.2011 16:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
pekka karvonen kirjoitti: Nyt iski onkelma. 1.8 16v -00 santiassa ei ylävesiletku pidä termarin kopan päässä. Tai oikeastaan termarin tiiviste ei pidä koska jäähdytysnestettä mehii kopan ja vesiletkun välistä samalla kun koneen käynnistää. Vai olisiko termari väärän kokoinen? Pitääkö termostaatin mahtua poteroonsa naftisti vai saako olla väljää? Melko jempti se muistaakseni sinne on. Kopan ja vesiletkun väliseen mehimiseen se ei kuitenkaan vaikuttane? Ja vesiletkuahan ei edes irroteta termaria vaihdettaessa. Olisiko termarin koppa haljennut?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 29.07.2011 18:25 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Termarin koppa halkeaa melko helposti. Mutta oliko tiiviste oikeaa mallia, eli samanlainen kuin vanha?
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 29.07.2011 19:00 |
Viestit: 352
|
Kyyllä tuossa irroitetaan ylävesiletku, sen takanahan se termari on? Ainakin sieltä se vanhempi löytyi. Vikakin jo selvisi kun konsultoin viksumpaa. Nimittäin kun vaihdoin termostaatin niin tiiviste ei ollut termostaatin ympärillä vaikka uralla varustettu olikin. No tollona seurasin esimerkkiä ja laitoin uudet samalla tavalla  Lähdenpä jumppaamaan sen vaihdon vielä kerran 
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 29.07.2011 21:09 |
Viestit: 352
|
Ja kuntoohan se tuli 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 29.07.2011 21:10 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
pekka karvonen kirjoitti: Kyyllä tuossa irroitetaan ylävesiletku, sen takanahan se termari on? No kyllä mie oon parista tuon ikäluokan kuustoistappixantiasta termareita vaihdellut, mutta en ole ikinä moisesta ylävesiletkua irrottanut. Termostaattikopan kannen irrottaminen (kolme ruuvia/mutteria) riittää ja mahtuu tulemaan hyvin pois sieltä välistä, jää ylimääräistä tilaakin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 30.07.2011 00:17 |
Viestit: 352
|
Mutta se termarinkoppahan on oikiastaan ylävesiletkua? Eli se 90 asteen mutka siis. Saattaa siinä jossain välisä saumaki olla mutta empä alakais omasta irrottelemaan vesiletkua tästä mutkasta ellei ois molemmat osat uutena oottamassa  Siks puhhuin siis ylävesiletkun irrotuksesta. Vaan ossaampa ens kerralla vaihtaa termarin, oikein. Tosiaan ekalla yrittämällä laitoin kamat niinku olin vanhat purkanu ja se ei pelannu. Oiskohan tuosa käyny nyt niin että oon turhaan vaihtanu sen termostaatin jos se mun pois ottama oli myös asennettu väärin ja lämmöt ei sen takia noussu koska pääs vesi juokseen läpi hela tiden?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 30.07.2011 09:30 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
pekka karvonen kirjoitti: Tosiaan ekalla yrittämällä laitoin kamat niinku olin vanhat purkanu ja se ei pelannu. Oiskohan tuosa käyny nyt niin että oon turhaan vaihtanu sen termostaatin jos se mun pois ottama oli myös asennettu väärin ja lämmöt ei sen takia noussu koska pääs vesi juokseen läpi hela tiden? Kyllä ilman termostaattiakin lämmöt varmaan nousevat esim. kaupunkiajossa näillä keleillä. Joskus on tullut ajettua talvipakkasissa termostaatittomalla 1.2 corsalla ja sillä piti aina välillä hakea taajamasta lämpöä 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 30.07.2011 21:17 |
Viestit: 352
|
Siis ostin tuon auton toukokuun puolessa välissä ja kotimatkalla (n 350 km) ei lämmöt maantieajossa nousseet yli 60 asteen. Pikkasen on siis termari hidastanut kiertoa mutta ei tarpeeksi? No hälläkö väliä? Nyt pelaa, seuraavaan remonttiin ainakin 
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 30.07.2011 21:25 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Samaa ongelmaa oli itselläkin, naapurissa oleva mekaanikko sanoi että laita aina tiivisteen lisäksi tiivisteliimaa,pysyy ja niinhän se pysyi ja pysyy
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian termostaatti Lähetetty: 31.07.2011 23:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
black_van kirjoitti: Samaa ongelmaa oli itselläkin, naapurissa oleva mekaanikko sanoi että laita aina tiivisteen lisäksi tiivisteliimaa,pysyy ja niinhän se pysyi ja pysyy Eipä sillä liimalla siellä kyllä yhtikäs mitään tee, mutta jos se mielen rauhoittaa, niin mikä ettei. Ei siintä isoa haittaakaan taida olla 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|