Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
D Super 5 jakopää http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24784 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jarsund [ 20.12.2016 13:21 ] |
Viestin otsikko: | D Super 5 jakopää |
Apua kaivataan jakopään tarkastamisessa,nyt kun kone on irroitettu korista niin olisi helppo tarkastaa hakopään kunto.Mitä kannattaisi uusia?ketju pitkän ohjurin kohdalta 10mm löysä kiristänkö? |
Kirjoittaja: | Hydro-actiivi [ 20.12.2016 14:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: D Super 5 jakopää |
No Tuo jakoketun kiristin on öljynpaineella toimiva malli,,,jos moottorissa on öljynpaineet annetuissa arvoissaan niin mitään erillistä kiristystoimenpidettä ei tarvita...jakoketjun voi tietysti vaihtaa uuteen jos edellisellä on jo ajettu miljoonia kilometrejä,,,,kaksirivinen hyvälaatuinen teräsketju ei juurikaan veny tuollaisessa käytössä,,kuluminen tapahtuu lähinnä ketjulenkkien tapeissa,,,,jos on onnistunut huonoa öljyä käyttämään .. En ole uraniaikana kuullut yhtään tapausta että D mallin jakoketju olisi pettänyt normaalin kulumisen seurauksena,,,Ole huoletta kyllä siihen tarvitaan runsaasti ulkopuolista väkivaltaa että se ketju katkeaa... |
Kirjoittaja: | Jeth [ 20.12.2016 15:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: D Super 5 jakopää |
Hydro-actiivi kirjoitti: En ole uraniaikana kuullut yhtään tapausta että D mallin jakoketju olisi pettänyt normaalin kulumisen seurauksena,,,Ole huoletta kyllä siihen tarvitaan runsaasti ulkopuolista väkivaltaa että se ketju katkeaa... Toista se on nykypäivän moottoreissa, kun ketjut venyy 20tkm kohdalla ![]() |
Kirjoittaja: | Juuso [ 21.12.2016 21:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: D Super 5 jakopää |
Nyt tulee (nuorilta miehiltä) väärää tietoa. Ensinnäkin D-mallissa on oman aikansa jousikuormitteinen jakoketjun kiristin, jolla on oma elinikänsä silläkin, samoin kuin ketjulla. Minulta on kerran hajonnut ajossa DS:n jakopää - ketju oli ilmeisesti niin venynyt, että kiristin tuli ulos kolostaan, ja sitten meni kaikki muusiksi sekä jakopäässä että sylinterinkannessa. Sen jälkeen jouduin ajamaan melkein kaksi vuotta Rättärillä, kun ei ollut opintojen takia aikaa korjata eikä myöskän rahaa teettää muilla. Minä en lähtisi leikkimään miljoonaa täyteen, varsinkaan tässä tapauksessa, kun moottori on valmiiksi irrallaan. Ilman muuta ketju, kiristin ja ketjunohjain uusiksi, eivät maksa yhteensä kahta sataakaan. Kun D-mallit vielä olivat arkikäytössä, pidettiin jakopään 200tkm:n vaihtoväliä turvallisena. Löystyneen ketjun/kiristimen kuulee, kun lämmin moottori sammutetaan. Kun se yhden sylinterin puristusta vasten pysähtyy ja pyörähtää muutaman asteen takaisinpäin, tulee löysästä ketjusta räpsähdys, joka kuuluu selkeästi ohjaamoon, onhan jakopää parin sentin päässä rintapellin toisella puolella. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 21.12.2016 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: D Super 5 jakopää |
Uutena jakopään kiristimen ja sen rungon väliä jää n. 2-3 mm. Jos on tullu jo sentin ulos, niin vaihtoon. Taitaa se öljykanava olla siinä kiristimessä vaan kiristimen ja ketjun välistä voitelua varten. ![]() |
Kirjoittaja: | Hydro-actiivi [ 22.12.2016 09:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: D Super 5 jakopää |
No ei se "Ikä" kaikkea ratkaise."Aika Kultaa Muistot" Ymmärrän toki hyvin sen Rane:n hinnoittelu periaatteen jos asiakas osallistuu työhön..on korotus tuntihintaan100%,,se hentoinen jousi siinä ketjunkiristimessä on vain "esikiristystä" varten,,jos ei Öljynpainetta tule kiristimelle varmasti rapisee. No Akateemisia autokorjaajia "älypuhelimella" netti palstoilla on paljon jotka eivät koskaan ole olleet edes fyysisessä kontaktissa moottorin anatomiaan.. Mistä lie tullut sellainen sanonta ne jotka eivät osaa itse tehdä opettaa toisia.. Jos ei osaa on parempi olla tekemättä sekin on turvallisempi vaihtoehto sille että kokoaa moottorin väärin. |
Kirjoittaja: | SitikkaSimo [ 22.12.2016 17:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: D Super 5 jakopää |
40 vuotta oon D-mallin kanssa elänyt ja ajanut, myös jokamiesluokkaa. Pidimpä aikoinaan sitikkakorjaamoakin... ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |