Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian taka akselisto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24861
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  idefix [ 06.01.2017 23:02 ]
Viestin otsikko:  Xantian taka akselisto

Tässä fundeerailen, että olisikohan farkussa ja sedanissa sama akselisto. Eli koska tukivarsien laakeriremontti on edessä, niin mietin että eikös vois purkuautosta ottaa irti koko paskan ja kunnostaa sen ja sitten vain heittää valmiin paketin alle. Noita olen päälisin puolin äkkipäätä tsekkaillut ja näyttäis kyllä sama kalikka olevan kyseessä.

Eihän tuo härpäke ole kiinni ko 4 kpl pultilla ja mitä nyt parit hydrauliputkien kiinnikkeet vääntää irti.
Nopeuttas hommaa melkoisesti kun olis kunnostettu vaihtaa tilalle saatika alkaa auton alla värkkäämään tukivarsien laakerointia.

Kirjoittaja:  Teuski [ 06.01.2017 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian taka akselisto

Mutuna muistelen, että breakissa on isommat jousisylinterit. Olisko 40mm kun berlinessä 37mm?

Olen miettinyt, että pääsiskö vähemmällä kun vaihtais femmaan kynkänlaakerien sijaan vanhasta rempatun akselin jossa toinen pyöränlaakerikin olis vain kuukauden ajettu...

Kirjoittaja:  jasu [ 07.01.2017 14:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian taka akselisto

Tukivarret ovat erilaiset, sekä jarrusatulat. Eivät käy "ristiin" ilman sovitteluja, Breakin tukivarsiin olisi ehkä helpompi Berlinen jarrusatulat sovittaa, toisinpäin "hieman" työläähköt... Sen tarkemmin ei ole tullut eroja katseltua, kun tuollaiset erot riitti itselle aiheesta...

Taka-apurunko saattaa olla sama, asiaa paremmin tunteva saa joko korjata tai vahvistaa. Xm:ssä tietääkseni on sama apurunko Berlinen ja Breakin kesken, mutta siinä on vastaavasti kuin Xantiassa eri tukivarret, jarrusatulat sekä sylinterit...

Helpointa olisi ihmetellä, kun olisi molemmat irtaallaan vierekkäin...

Itse en kuitenkaan ihan helpolla lähtisi koko akselistoa vaihtamaan, vaikka se onkin "vain neljällä pultilla" kiinni korissa. Siis verrattuna tukivarren laakeriremonttiin. Pakoputkiston saa irroitella ainakin takapäästä, jo mainitut puolenkymmentä hydrauliputkea, korkeussäätövivuston sekä sekalaista sähköpalikkaa (ABS, Hydractive jos on). Tosin aina ei mene kuten kuvittelisi, ekaa kertaa Xm:n tukivartta irroittelin yhdeksän tuntia, saamatta irti olevaa tukivartta apurungosta pois. Äkkiä taputtelin takaisin, ja seuraavana päivänä uusi yritys, jolloin laakerinvaihtoineen meni alle pari tuntia. En vain halunnut uskoa että jousisylinteri olisi pakko irroittaa, härkäpäisesti yritin irroittamatta. Toisena päivänä sitten irroitinkin sen, jolloin osat alkoivat irtoilla. Piti vain katkaista 10mm putki joka jousisylinterille menee, se kun oli haluton lähtemään irti sylinteristä, tai pikemminkin juntturi pyörimään putken ympärillä...

Kirjoittaja:  läjjeejä [ 08.01.2017 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian taka akselisto

breakissa isommat laakerit takakynkissä sedanissa pienet

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/