Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24905 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | konevelho [ 14.01.2017 21:39 ] |
Viestin otsikko: | C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Ni niin taas tätä iänikuista jousitus jäykkyyttä. Auto tuntuu ja onkin aika pinta kova. On vaihdettu comfort pallot(siis kaikki) ja viistetty ja porattu reikää isommaksiki. Silti on jäykkä verrattuna samanikäiseen toiseen yksilään (2006 2,0 hdi 3+). lexa näyttää ajossa että olisi soft tilassa.Perä ei ole jäykkä eikä levoto= luulisi että kynkät on terveet.Tämä täytyy vielä varmistaa kunhan kerkeän irroitta vakaajatangon. Osaako joku sanoa miten parhaiten voisi testata tuon keskipallon mukanaolon? Sinnehän menee se yxi liitin.Mikä jännite siinä on? Ja milloin se on jännitteellinen? ilmeisesti se solenoidi mihin se johto tulee avaa venttiilin ja sitten olisi myös se keskipallo mukana.Onko näin? Jos siihen laittais ajonajaksi jonkun led lampun niin näkisi tuleeko siihen singnaali? Entäpä sitten se mekaniikka puoli? Olisi yx ylimääräinen keskipallon jalka tuossa irrallaan voisko sitä testata miten? Auto nousee ja laskee normaalisti eikä jää mihinkään asentoon jumittamaan. Vikakoodeja ei ole kuin se ohjauspyöränanturi.Sekin on kyllä vaihdettu ja calibroitu.Näyttää kylläkin aika ihme lukuja kun lexalla katsoo ja kääntää pyörää. Vinkkejä kiitos |
Kirjoittaja: | Wesa [ 14.01.2017 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
H3+:ssa taisi olla 100hz se solenoiditaajuus eli 1/10 H2:sta. Tällä lienee haettu sitä että kelan diodi voidaan sijoittaa ecuun? Tasavirtaa mitatessa, oisko ollut jotain 6V luokkaa mittarin näyttö? Itse olen yhden H3+ purettuani sitä mieltä että koko hökötys on huonosti suunniteltu. Venttiili on muuten hyvä ja siinä on hydraulinen tasaus joka poistaa tyypilliset H2:n karan jumittumiset. Mutta se kara joka ohjaa öljyä keskipallolle voi pyöriä virtauskanavan kannalta erittäin huonoon asentoon ja rajoittaa virtausta oleellisesti. Toimiva hydractive ei kaipaa comfort palloja. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 15.01.2017 15:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Niin, oliko tuo miten tu solenoidin ohjaus? Elikkä kun on soft mod päällä (=keskipallo mukana) niin onko solenoidilla jännite vai onko siinä kaksitoimisuus? Vai onko se jousukuormitettu? Jousi painaa venttiilin kiinni jakeskipallo on pois käytöstä,solenoidi vetää venttiilin soft asennossa auki ja keskipallo käytössä??Onko jollakin ollut tuon jousijalankanssa ongelmia?? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 15.01.2017 15:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Eihän se sporttinappi keskipalloa suoraan pelistä pudota, sehän saa vain jousituksen menemään herkemmin jäykkään tilaan kuin normaalissa tilassa. Ja siis normitilassakin menee tarvittaessa jäykkään tilaan. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 15.01.2017 15:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Niin sporttinppi joo. Mutta eikö tuota solenoidia ohjaa juurikin jousituksen ohjausyksikkö?Sporttinappi vaikuttaa joo siihen ohjausyksiköön kyllä muuttaen parametrejä ja juurikin menee jäykempään tilaan herkemmin.... |
Kirjoittaja: | Wesa [ 15.01.2017 15:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
konevelho kirjoitti: Niin, oliko tuo miten tu solenoidin ohjaus? Elikkä kun on soft mod päällä (=keskipallo mukana) niin onko solenoidilla jännite vai onko siinä kaksitoimisuus? Vai onko se jousukuormitettu? Jousi painaa venttiilin kiinni jakeskipallo on pois käytöstä,solenoidi vetää venttiilin soft asennossa auki ja keskipallo käytössä??Onko jollakin ollut tuon jousijalankanssa ongelmia?? On pehmeä, eli linja auki keskipalloon, vain kun solenoidilla jännite. Jännitteellinen solenoidi kertoo vain sen, että ecu haluaa pehmeän moodin. Loppu on hydromekaniikkaa ja voi toteutua vaihtelevasti.. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 15.01.2017 17:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Ni niin,jännite tulee molemmille keskipallonsolenoidille kyllä. avasin tuon irralla olevan jalan(takakeskipallolle) se solenoidiventiili avaa ja sulkee yhtä kavavaa siina on sellainen 3mm neula mitä se liikuttaa. Tuo tuntui toimivan tuossa irtiolevassa. Mietnkähän noita autossa olevia testais purkamatta???? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 15.01.2017 17:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Se neulaventtiili solenoidin yhteydessä on vain pilottiventtiili joka ohjaa varsinaista venttiilin karaa joka noin 8 millinen. Jos se on jumissa ei mene pehmeäksi vaikka kuinka solenoidi yrittäisi.. Sen varsinaisen karan näet kun otat pallon pois. Siellä sellainen reijällinen kara. En tiedä onko tilaa painaa, mutt sen pitäisi painua jousivoimaa ( n. 4kp) vastaan noin 10 mm jos vaikka kapealla ruuvarilla, joka mahtuu siihen reikään, painat. Älä paina isommalla jottet raavi venttiilirungon porauksen seiniä. Samalla voit yrittää tiirata missä asennossa kara on? Siinä on poikittaisporaus noin 12 mm syvyydellä. Jos poraus on jousisylintereille lähtevien putkien suuntainen, hyvä. Jos poikittain, uskon että jäykistää jousitusta. Porausten suunnan voi selvittää vaikka päästään taivutetulla rautalangalla. Karan saat kääntymään kun painat sitä sisään ja käännät samalla. Menee pikkuhiljaa. Tämä siis oma teoria siitä miten tuo kara asento voi vaikuttaa, enkä ole kokeillut autossa eikä tietääkseni muukaan? Mutta painua pitää joka tapauksessa. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 18.01.2017 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Seuraavaksi täytyy kokeilla uusia palloja. Laitoin tilaukseen 66 bariset Monroenit. Saa nähdä muuttuko auto siitä....En kyllä löytänyt/nähnyt sitä karaa siinä irrallisessa keskipallon jalassa.Siin pallonpuoleisessa kolossa on kaksi reikää pieni ja iso.Ilmeisesti siinä pienemmässä se kara pitäisi olla?? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 18.01.2017 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Se kara on siinä isommassa reiässä, mutta on ontto (kuopallinen) päästään. Suuaukolla on pieni lukkorengas joka estää jousta painamasta karaa ulos. Oheisessa kolmilenkkisessä jotain kuvia: viewtopic.php?f=9&t=24578 Kara, jousi ja lukkorengas näkyy puretussa kuvassa vasemmassa laidassa. Poikkileikkauspiirustuksessa näkyy myös karan onttous ja poikkireiät, mutta jousipäästään kuvassa oleva kara on erilainen. |
Kirjoittaja: | konevelho [ 19.01.2017 13:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
Kiitos! Aivan mahtavat kuvat ! Tuo selventää asiaa paljon. Täytyy purkaa ja katsoa miten toimii.Sitähän voi ajaa virtalähteellä ja sit näkee miten se liikkuu... |
Kirjoittaja: | Wesa [ 19.01.2017 17:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova |
konevelho kirjoitti: Kiitos! Aivan mahtavat kuvat ! Tuo selventää asiaa paljon. Täytyy purkaa ja katsoa miten toimii.Sitähän voi ajaa virtalähteellä ja sit näkee miten se liikkuu... Ei voi ajaa sähköllä kuin pientä solenoidin yhteydessä olevaa pilottiventtiiliä. Sen tehtävä on ohjata karaa hydraulipaineella. Ilman painetta se ei liiku. Jos lyöt paineet ilman palloa, tulee lehmää siitä pikkureiästä vaikka kara olisi kiinni. Kovin pitkään ei tasavirralla (12V) kannata solenoidia ajaa. Alkaa lämmetä ja voi kela palaa poikki. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |