Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Sähköautokonversio canbus-autoon? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=24959 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 24.01.2017 02:53 ] |
Viestin otsikko: | Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Nykyään on muotia tehdä itselleen sähköauto. Suomessakin on askarreltu 99-saabista sähkömalli, Wheeler Dealers teki Maserati Biturbosta täyssähköisen. Kiinnostavaa! Erittäin vähän olen nähnyt konversioista uudempiin autoihin joissa elektroniikka on can-väylässä ja kaikki tietokoneet puhuvat keskenään. Autosähkötekniikkaa hieman tai rehellisesti sanoen hieman enemmänkin tuntien tulee mieleen, onko esimerkiksi Citroen C6:n täyssähköautoksi muuttaminen edes mahdollista harrastajalle, siten että auto on vielä mahdollista katsastaakin? Käsitellään ne helpot alta pois. Sähköinen pumppu tuottamaan painetta ohjaustehostimelle, ja sähköinen ilmastointilaitteen pumppu joka osaa toimia myös käänteisesti eli lämmittää sisäkennoa. Sekä alipainepumppu jarrutehostinta varten, tietysti. Jarru- ja ohjausosiahan ei saa käsittääkseni komentoketjusta muuttaa mutta pumppuja saa. Mutta entäs ESP? ESP/Abs-ecuhan keskustelee moottorinohjauksen ja vaihdelaatikon kanssa komentaen niitä lähinnä vähentämään voimaa suttaustilanteessa. Sieltähän paukkuu vikakoodeja jos ei ole (autosta poistettuun) polttomoottoriin ja vaihdelootan yhteyttä ja kojetaulu vilkkuu joulukuusena? Miten kerrotaan että moottori on käynnissä, ilman moottoria? Canbussiin pitäisi varmaan lähettää liuta viestejä että bsi, mittaristo ja esim ilmastointilaitteen ecu rupeaisivat pelaamaan kuten normaalisti moottorin käynnistyttyä. Hydrauliikkaecu bhi nojaa myös moottorilta ja vaihdelaatikolta saatuihin viesteihin, eikä taatusti toimi oikein ilman niitä. Katsastuksessa tökätään OBD2-töpseli kiinni lakisääteisesti. Kukas sinne laittaa viestiä kun motronic puuttuu kokonaan? Tullaan lopputulokseen, että saadakseen C6:n tai minkä hyvänsä 2000-luvun kiesin muutettua sähköautoksi, pitäisi rakentaa boksi joka emuloi alkuperäisen moottorinohjausecun toimintaa. Onko se mahdollista? Viestiprotokollat canbussissa ovat valmistajakohtaisia ja salaisia. Pitäisikö mieluummin huijata alkuperäistä moottorinohjauslaatikkoa että siellä on moottori kiinni? Eli emuloida pyörimisnopeusanturit, lambdat, kaasuläpät, puolat, suuttimet... aivan hurja työ. Onko yleensäkään harrastajavoimin mahdollista konvertoida tämän vuosituhannen autoa sähköautoksi siten että se vielä toimii ja on laillinen? |
Kirjoittaja: | Plagu [ 24.01.2017 08:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Joskus tuli pohdittua ecun korvaamista mm virittelyn saralta samat kommervenkkinsä siinäkin. Kaikkihan on mahdollista onko se mielekästä onkin täysin eri tarina, täällä jotain noista vaatimuksista: http://www.sahkoautot.fi/wiki:saehkoeau ... aatimukset Obd:tä ei vaadita tokikaan ja muutenkin luultavasti ns tehtävissä, tosin ei noin tuoreita ole oikein rakenneltu noin "tuoreista" Lähtökohtana kannattaisi olla bensa manuaali (noh tälläistä ei ole c6:sta?) 2.2hdi:tä käsittääkseni on saanut manuskana? Niin sellainen sitten. (tässä tosin oli se somalialusta) Imho: helpoin jättää alkuperäinen moottorin ohjaus paikoilleen, koska älytön homma saada kaikki ne väylä viestit tolkullisiksi jokaisessa ajotilanteessa. Ecua puukotetaan sen verran että poistetaan kaikki tarpeettomat dtc't mm ilmamassamittarista. lämpöantureista, ahtimenohjauksista egr:stä fapista jne johtuvat. Suuttimien tilalle keinokuorma, vauhtipyörän (ns kampuran) asentoanturi jätetään paikoilleen, nokan asentotietoa ilman luultavasti pärjätään. Ns "tyhjäkäyntiä" varten saattaa olla että pitäisi keksiä joku emulointi tuolle ns kampuran asennolle. Näillä eväillä auton ohjainlaitteiden pitäisi luulla härvelin olevan käynnissä joten no problem. C6 vaan on sellainen virtasyöppö mehupumppuineen ja kaikkine sähköhimmeleineen että toimintamatka olisi varmaan aika onneton. Ennemmin vaikka se sähkö ds sitten. Kuten siinä jobbarikaksikonkin jutussa mainittiin trendi oli klassikkoautojen konversioissa. Jos haluat "modernin" sähköauton osta nissan leaf tai se tesla |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 24.01.2017 16:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Tuli tutustuttua noihin muunnosvaatimuksiin vähän tarkemmin. Taitaa jäädä helposti nuo kolariturvallisuus- ja liikenneturvallisuusvaatimukset uusilla autoilla täyttämättä ilman massivista dokumentaatio- ja vtt-testausprojektia. Muutama esimerkki: -kolariturvallisuus ei saa heikentyä. Nyt kun konepellin alla on sähkömoottoria ja akustoa, pitäisi pystyä osoittamaan että nokkakolarissa jne luiskahtaa samalla tavalla auton alle kuin alkup.moottoripaketti. Kun pelkkä "musta tuntuu" ei riitä, pitääkö mennä simuloitujen kolaritestien kautta? - ESP lasketaan olennaiseksi turvavarusteeksi jota ei saa poistaa jos se on ollut mallisarjan kaikissa autoissa. C6:ssahan näin on. Vaikka sen saisi huijattua toimimaan, miten osoitat että se toimii oikein varsinkin kun voimansiirtopaketti on erilainen, eripainoinenkin, vaikuttaen auton perusakselimassoihin ja sitä kautta ESP:n toimintaan. C6:ssahan on jopa eri rengaskokoa varten oma asetuksensa Diagboxissa mm. Esp:tä ja jousitusta varten. Mm. nämä lienevät syynä ettei Suomessa eikä ilmeisesti muuallakaan eu/usa -akselilla ole tehty uudemmista (2003->) autoista sähkökonversioita. Ainakaan en löytänyt netistä tai tietokannoista sellaisia. Projektina tuollainen olisi niin iso että se olisi lähes varmasti netissä rehenneltynä. Sähköautomiehet ovat sosiaalista porukkaa. Onko siis näin että kirjoittamaton totuus kuuluu: kaikesta hypestä huolimatta "tee itsellesi sähköauto" noita sähövankkureita voi tosiasiassa tehdä vain museoikäisistä autoista. Toiveet tehdä nykyaikaisesta autosta sähköauto ovat turhia tai kulut karkaavat satoihin tuhansiin. Hyvä vastatodiste olisi johonkin eu-maahan laillisesti rekisteröity 2000-luvun lopun autoon pohjautuva täyssähköauto, joka ei ole tehtaan tekemä. Ei taida löytyä yhtään kappaletta? |
Kirjoittaja: | Plagu [ 24.01.2017 17:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Kolari turvallisuus ei saa heikentyä tekniikka muutoksissa muutenkaan, ja ei ole tähän mennessä aiheuttanut kummempaa päänsärkyä mm moottorinvaihdoissa, lähinnä tuo tarkoittaa että älä koske korin runkorakenteisiin. Esp:kään tuskin aiheuttaa ongelmia kunhan kokonaismassa ei ylity. Ja suurimmat sallitut akselimassat ei saa ylittyä kuitenkaan ja tokihan se esp toimii suurimmilla sallituilla massoilla. Sallihan Trafi mm sciroccon nelivetoistamisen golffin hiluilla, ja ainoa vaade trafilta oli että esp pysyy toimintakuntoisena. http://pajalle.com/?cat=46 Ffp:llä lisää juttua. Tässä 2000 luvun corolla: http://www.sahkoautot.fi/autot:saehkoei ... ta-corolla Ihan samat kolariturvallisuus ja turvavaruste jutut jo tuon ikäisessä korollassa ~2003-2009 ollut voimassa. En kyllä näe estettä sen c6:n tekemiseen. Edit: http://www.evalbum.com/1206 Onhan noita tehty... Ps tuo maserati tekijä oli alkujaan suomalainen: http://m.legacy.com/obituaries/eastbayt ... eview=True |
Kirjoittaja: | Plagu [ 24.01.2017 17:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Perkeleen muokkaus aikaraja. Tässä 2009 sitikka: http://www.evalbum.com/4806 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 24.01.2017 19:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Niin se näyttää että on noita tehty - kuten joskus ennenkin, olin liian ongelmahakuinen asiaa tutkiessani. Noista linkittämistäsi varmaankin harrastajien tekemistä autoista ei saa selvää millä tasolla on auton omat ecu:t liitetty sähkömoottoritekniikkaan, mutta ainakin liikkumaan ne autot on saatu. Toimivatko esimerkiksi alkuperäiset mittaristot ja sammuvatko kaikki varoitusvalot, sitä ei noista oikein näe. E-Corollat ovat myös kiinnostavia, niistähän ei ole oikein tullut mitään, ilmeisesti rekisteröityjä prototyyppejä on kuitenkin liikenteessä? Pitääpä koittaa kaivaa miten niissä hoidettu auton väyläintegroinnit. Lieneekö niissä ESP vakiona. Toiminevatko omat mittaristot ongelmitta jne... Kaivelin vielä lisääkin nettiä ja tämmöinenkin löytyi: http://www.kreiselelectric.com/en/technology/software "Programmable vehicle control unit (VCU) enables the vehicle’s original instruments to be adapted to the requirements of an electric drive system." Vaikka tuollainen VCU maksaisi 5.000 euroa on se varmasti halvin tapa saada auton alkuperäiskikkulat espeineen jne kaikki toimimaan. Mutta pahoin pelkään että löytyy versiot vain mersulle ja bemarille. Kysäisenpä! |
Kirjoittaja: | Plagu [ 24.01.2017 19:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Ei varmistikkaan halvin mutta luultavasti helpoin ehdottomasti. Noita mittaristojan ihan yleisesti ohjaillaan erilaisilla viritelmillä pari aiheen linkkiä: http://www.instructables.com/id/Hack-yo ... /?ALLSTEPS https://hackaday.io/project/6288-volksw ... bus-gaming http://www.peugeot-design.com https://youtu.be/APme4cXZlHA https://www.youtube.com/watch?v=JKGWczaH6Pw Lisää löytää kun jaksaa googlailla, tietenkään ei psa:lle mitään pitäisi varmaan koittaa jollain oudolla kielellä. Tuntuvat erityisesti simulaattoripenkkejä askarrellessaan käyttävän oikeita mittaristoja. Käytännössähän kun jaksaisi logata tarpeeksi tuota can väylän dataa saat tehtyä arduinolle kilkkeen joka näyttää mittaristossa juuri sen mitä haluat. Ei helppoa mutta halpaa (puhutaan kympeistä) Moottorin "emulointi" täysin can pohjaisesti toki olisi varmaan mahdollista sekin... edit: nyt löyty jotain hyödyllistäkin: http://autowp.github.io/ |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 24.01.2017 21:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Varmaankin mittariston saisi toimimaan, sinänsä minulle nopeampaa voisi olla jopa korvata alkuperäismittaristo esim android-tabletilla mutta oliko sekin niin ettei sitä saa tehdä - turvalaitteiden varoitusvalot eivät silloin näy. Itse mietin tuota ESP:tä. Sehän toimii niin että lähettelee moottorille ja ehkä vaihdelaatikollekin ilmeisesti erilaisia kysymyksiä tai käskyjä joihin odottaa myös vastausta. Jos vastausta ei tule niin rupeaa joulukuusi vilkkumaan ja näytöt huutavat ESP/ABS faulttia. Voi tietysti toivoa ettei näin olisi vaan ESP saattaa vain viestejä eikä odota vastausta, mutta epäilyttää olisiko se näin yksinkertaista. Hydrauliikkaecut BHI ja CSS ovat käsittääkseni vain kuuntelulla eivätkö käskytä ketään, paitsi CSS ohjaustehostimen paineensäätöä ja ajovaloja. Niinpä ne eivät varmaan vikatilaan mene vaikka moottorilta tulisi vain perusdataa. Käsittääkseni ne eivät myöskään kysy moottorilta mitään, tosiaan vain kuuntelevat. Moottorin ecu lähettää kierronopeustietoa, vääntötietoa ja ilmeisesti myös tehopyyntötietoa. Kaasupolkimen asentotieto tulee mallista riippuen moottorin eculta tai jossain malleisssa BSI:ltä. Liekkö joissain malleissa ihan oma can-ecunsa kaasupolkimelle, PSA-autoissa ei taida olla. Auton nopeustieto tulee vaihdelaatikolta (automaatti) tai moottorin eculta (manuaali) tai esp/abs-eculta (jossain malleissa). Kiihtyvyystiedot on niin BHI:llä kuin ESP-eculla joten niihin ei moottoria tarvita. Periaatteessa tuo CAN-väylä tekisi kaiken niin helpoksi, mutta käytännössä kun valmistajat ovat salanneet protokollansa ja sekvenssinsä, niin yhtäkkiä onkin käsissä mittava reverse engineering -haaste. Esimerkiksi tämä että auto uskoo kaikkine ecuineen moottorin olevan käynnissä ilman ongelmia ja vaihteen silmässä, montakohan kymmentä tai sataa can-viestiä siinä pitää lähettää ja missä järjestyksessä. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 24.01.2017 21:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Jarrutehostimeksi, jos niitä osia kerran saa vaihtaa, kannattaisi varmaan vaihtaa joku Lexuksen malli jossa tehostus on sähköinen. Silloin ei tarvisi alipainepumppua erikseen asennella kurisemaan pellin alle. Ohjaustehostinkysymys on mielenkiintoinen, varsinkin kun C6:n ajomukavuudesta iso osa tulee ohjaustuntumasta. Sähköinen hydraulipumppu ohjaustehostimelle pitäisi tietysti olla kuorman mukaan säätyvä, painetieto CSS:ltä siitä ohjaustehostimen linjan solenoidia ohjaavasta piuhasta. Hmm... |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 24.01.2017 23:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
tossa kotimainen ketju bimmeristä http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 11076.html Mites jonkun Lehtisen väyläboksin istutus samoin lämmitys/ilmastointi sellasesta tai fluencestä? Mites nää tuoreempikoppaset perslingot ja partnerit eiks nekin oo väylä autoja? josko niistä apua tohon naittamiseen? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=2 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 25.01.2017 00:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
citroen for ever kirjoitti: tossa kotimainen ketju bimmeristä http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 11076.html Mites jonkun Lehtisen väyläboksin istutus samoin lämmitys/ilmastointi sellasesta tai fluencestä? Mites nää tuoreempikoppaset perslingot ja partnerit eiks nekin oo väylä autoja? josko niistä apua tohon naittamiseen? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=2 Mielenkiintoinen ketju. Silmään pistää vastauksissa kirosanojen ja kaikenlaisten loukkausten ja tölväysten ylenmääräinen käyttö jota ei patongilla näy, nykyäänkään. Kyllä tämän palstan pahimmatkin henkilökohtaisuuksiin menijät ovat vielä hillittyä porukkaa perusbemarimiehiin verrattuna näköjään. |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 26.01.2017 08:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
Tossa vähän berlingosta http://public.servicebox.peugeot.com/se ... 183_EN.pdf |
Kirjoittaja: | Teuski [ 26.01.2017 08:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköautokonversio canbus-autoon? |
ds-jekkeri kirjoitti: citroen for ever kirjoitti: tossa kotimainen ketju bimmeristä http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 11076.html Mites jonkun Lehtisen väyläboksin istutus samoin lämmitys/ilmastointi sellasesta tai fluencestä? Mites nää tuoreempikoppaset perslingot ja partnerit eiks nekin oo väylä autoja? josko niistä apua tohon naittamiseen? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=2 Mielenkiintoinen ketju. Silmään pistää vastauksissa kirosanojen ja kaikenlaisten loukkausten ja tölväysten ylenmääräinen käyttö jota ei patongilla näy, nykyäänkään. Kyllä tämän palstan pahimmatkin henkilökohtaisuuksiin menijät ovat vielä hillittyä porukkaa perusbemarimiehiin verrattuna näköjään. Silmäilin tuota bemariviiksien ketjua läpi ja kummasti muuttuu ääni kellossa vuotta myöhemmin tuolla loppupuolella (2008 kirjoitetut viestit) kun ilmeisesti sama lyttyyn haukuttu projekti on nähty telkkarissa ihan oikeasti ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |