Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25008 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Natero [ 31.01.2017 13:51 ] |
Viestin otsikko: | THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Lupailin kertoa THP-moottorista: Tuo laitos on BMW:n ja PSA:n 1.6 ketjujakopäällä varustettu yhteistuotantomoottori. Kaksi perusversiota on, ahdettu ja vapari. Muita vikoja seuraavien lisäksi ei ole vielä esiintynyt: -jakopää pitää uusia yleensä 40-70tkm välein, joskus useammin. -venttiilien varsien kumit kovettuvat, vaihdettava öljyn kulutuksen vuoksi viimeistään 150tkm kohdalla, jos moottoria ei ole vaihdettu kokonaan siihen mennessä. -vvt, nokka-akselien muuttuva ajoitus ei toimi viallisten säätöpyörien tai solenoidien vuoksi -imusarjat menevät tukkoon, tämän tiimoilta tehty monta muutosta -imuventtilien nostoa säätävä moottori rikkoutuu -vesipumppu kilahtaa tai ainakin sitä pyörittävä välirulla Viat ja niiden esiintyminen riippuu, onko kyseessä vapari vai turbo. Jakopää on nyt suurin ongelma, muita on parsittu jo vuosia. Pahin tiedossani, luotettava mekaanikko kertoi, oleva tapaus on nokka-akseleiden välissä olevan ohjaimen rikkoutuminen, jolloin rautapala siitä putosi alas ja rikkoi alaketjupyörän. Kuusitoista venttiiliä solmussa, ketjupyörät päreinä. Lasku oli kuulemma hirmuinen. Läheltä piti tilanteita on myös kuulemma esiintynyt. Mielestäni, jos kuulee sanan THP PSA-autoihin liittyen, kannattaa kääntyä ympäri ja juosta kauas ja kovaa. Jos jakopää on juuri uusittu, voi odottaa edessä olevan 40-70tkm huolettomia kilometrejä. Käyttöominaisuudet ovat hyvät, jos moottori on kunnossa. |
Kirjoittaja: | biätare [ 31.01.2017 18:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Kumpi malleista on viallisempi? |
Kirjoittaja: | Kooma [ 31.01.2017 19:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
biätare kirjoitti: Kumpi malleista on viallisempi? Thp. Vti on yllättävän paljon toimivampi, mutta en sellaistakaan omaksi riesaksi ottaisi. Thp 200 koneessa on kai vähän tukevampi jakopää kuin 156. |
Kirjoittaja: | Natero [ 31.01.2017 23:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Löytyyhän juttuja, kun osasin hakea: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=563.0 http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=54605.45 |
Kirjoittaja: | Huikko [ 01.02.2017 01:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Oman kokemuksen perusteella lisäisin listaan ainakin hihnapyörien vulkanoinnin pettämisen, traktorimaisen käyntiäänen ehjänäkin, sekä uusimmalla imusarjaversiolla törkeän kylmäkulutuksen. Riippuen autosta mihin kone on asennettu on myös muita ongelmia. Reilun vuoden ajoin tarhaperseellä ja se riitti kyllä vähäksi aikaa. |
Kirjoittaja: | yason [ 01.02.2017 06:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Kooma kirjoitti: biätare kirjoitti: Kumpi malleista on viallisempi? Thp. Vti on yllättävän paljon toimivampi, mutta en sellaistakaan omaksi riesaksi ottaisi. Thp 200 koneessa on kai vähän tukevampi jakopää kuin 156. Oho, mä en tiennytkään, että VTi on kans tuota PSABMW:n Prince-moottorisarjaa? Eli se on vaan ahtamaton, mutta on kuiteskin bemulta saadut vanos-nokat yms ja periaatteessa sama rakenne? Ja THP on sitten ahdettu versio tuosta? En muista kovasti kuulleeni VTi:n ongelmista kylläkään. Oliks PureTech sitten PSA:n ihan iki-ikiomaa tuotantoa taas? Siitä on ilmeisesti olemassa myös EB2DTS-malli, josta on kuitenkin otettu rivakat 130 heppaa: onko tuon kanssa ollut tiedossa olevia ongelmia? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.02.2017 09:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
eikös toi thp ole sama mitä esim. Mini Cooper S:ssä käytetään? Yhden sellaisen matkaa seurasin pari vuotta ja se on lähtenyt jo kiertoon kommenteilla oli kallein auto jota ikinä on ollut. Siinäkin tuli tuo jakopää remontti eteen, hintaa siellä 5t€ kieppeillä. Lavetilla tuota kuskattiin myö muutamaan otteeseen. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 01.02.2017 12:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
On sama. Minin nokalla se pääsee irti. Lasinpesunestesäiliö on esim. turbon vieressä. |
Kirjoittaja: | Igor [ 03.02.2017 14:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Minin nokalla tästä Princestä on ollut kahta versiota: N14 ja uudempi N18. Jotain muutostarvertta lienee siis ollut? Onko kellään täällä tietoa miten Princet on toimineet bemarien (ainakin 1-sarja) nokalla? |
Kirjoittaja: | Vekke [ 04.02.2017 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
Taloudesta löytyy yksi kappale BMW:n aikaisempia katastrofi-moottoreita E46 Compact mallin keulalla. Tuossa on BMW:n N42B18-moottori, joka kärsii osin samoista ongelmista näiden uudempien kanssa. Kilometrejä on mittarissa 210 000, kolmas ketju menossa ja venavarren kumit vaihdettu kerran. Jakoketjun ongelmat liittyy ilmeisesti osin ylläpitoon ja osin kyse on vain kehnosta rakenteesta. Pitkät öljynvaihtovälit ja huonolaatuiset öljyt on omiaan tuhoamaan näitä moottoreita. Yksi ongelma taitaa olla se, että BMW:n huoltoväli perustuu kulutettuun polttoainemäärään ja jos autolla ajetaan vähän ja lyhyttä pätkää saattaa öljy mennä aika kehnoksi. Huonoa rakennetta näissä sekä tässä vanhemmassa, että uudemmissa on muoviset laahaimet, jollaisella myös kiristetään ketju. Ajanoloon ketju syö itseään laahaimen sisään ja jossain vaiheessa ketju ei enää kiristy riittävästi tai laahain luovuttaa --> jako hyppää ja moottori mahdollisesti tuohoutuu. En usko, että on erityisempää syytä olettaa tuon jakopään kestävän VTI:ssä yhtään paremmin kuin THP:ssa. Onko kellään parempaa käsitystä näiden VTI- ja THP-moottorien venavarren kumien ongelmista? Itse en ole tästä BMW-puolella kuullut mitään. Luulin, että olisi näissä jo kunnossa. Osa itsessään on sama, eikä näissäkään näiden kahden moottorin välillä varmaan suurempaa eroa kestossa ole. Ehkä ahdettu kone käy kuumempana ja vanhentaa kumia nopeammin? Onneksi PSA ei ottanut BMW:ltä dieselmoottoreita. Sieltä löytyy loistavia ratkaisuja kun tämä rakenteeltaan itsetuhoinen jakoketju on keksitty asentaa eri päähän moottoria, eli siis sinne moottorin vaihteistonpuoleiseen päätyyn. Tätä ketjua ei sitten ihan vähällä vaihdetakaan. |
Kirjoittaja: | SamiT [ 04.02.2017 21:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone! |
BMW:n vaihteiston puolelle asennettu jakoketju 2-litraisessa dieselissä kuuluu olevan melko erikoinen kestoltaan, se nimittäin kulahtaa pian jos autoa käytetään paljon tyhjäkäynnillä, pitkän matkan ajossa kestää kauan, ja taksiajossa lyhytikäinen kun ruksuttaa joutavaa kyytiä tai aisiakasta odotellessa enemmän. Mahtaako bensakoneessa tyhjäkäyttämisellä olla kestävyyteen vaikutusta? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |