Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25024 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Jumper [ 02.02.2017 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Juus, Kävi niin että kesken ajon hyytyi ensin radio, sitten syttyi abs valo tauluun, hetken perästä syttyi airbag valo. Meni muutama kilometri ja sitten katosi kaikki virrat ja auto sammui. Kun yritti startata niin tuntuu että akku olisi tyhjä. Saatiin auto hinaamalla talliin, jossa alkoi akun lataaminen. Autossa viikon vanha Exide 95 akku. Lisäksi eilen ja tänään mittariin tullut 400km, joten akulla pitäisi olla virtaa. Mikään akkuvalo ei vilkkunut latausvian vuoksi. Täytyy huomenna koittaa, josko akussa sen verran virtaa että starttais, ja sais latausvirran mitattua. Kellään kokemuksia.. mihin pitäisi varautua? J |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.02.2017 22:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Joku maadoitus huonossa kunnossa? |
Kirjoittaja: | jasu [ 02.02.2017 22:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Vastaavilla oireilla on tullut jäätyä tielle, sähkönpuutostauti siitä huolimatta ettei latauksen merkkivalo edes vilahtanut. Bx:llä aikanaan, ja viimeksi noin vuosi takaperin Avensiksella (vaikka eihän Tojotassa sähkövikaa olla voi). Sopivasti kun hiilet osaa kulua, niin merkkivalo jääkin syttymättä... Toimitattoman latauksen kanssa, akkujännitteen laskiessa alkaa eri laitteet antaa omaa vikamerkkivaloaan, yksi kerrallaan. Jännitevahti jokaisessa, ja reagoivat vähän eri jännitetasoon. Bensakoneisella tuli sekin hauska havainto, että tasakaasulla vielä jaksoi mennä mutta kun enemmän kaasua painoi niin eipä jaksanutkaan lähteä kiihtymään... |
Kirjoittaja: | IJN [ 02.02.2017 22:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Onko varma ettei akun vaihdossa ole päässyt käymään vahinko ja mennyt sähköt räpsäyksen ajan väärin päin? Silloin voisi olla laturista pimentynyt osa vaiheista, jolloin vajaatehoisena on kuitenkin vielä hiukan ladannut ja sähköt riittäneet jonkin aikaa. Käyntiin saatua jännitemittauksella selviää kun sähkönkuluttajat on päälle kytkettynä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 02.02.2017 22:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Syttyykö akkuvalo kun kääntää virrat päälle? Akun jännitteen mittaus sammutettuna (Ladattuna ilman kuormaa (ei edes sisävaloja tms.), jonkun aikaa oltuaan yli 12,5 V) ja latausjännitteen mittaus käynnissä (yli 14 V, eikä kauheasti vaikutusta onko kuormana valoja päällä) kertoo jo paljon. Mutta laturinkin hajottua käytös on hyvin tuon kaltaista, uudemmat ehtii valittaa kaikenlaisesta muustakin monitoiminäytössään, Picasso ainakin unohtaa sen latausvian ja alkaa valittaa ihan kaikesta mahdollisesta muusta ennnen kuin lopulta sammuu. Uusiakin akkuja joskus hajoaa, mutta useimmiten niistä kai tärisee joku liitos kokonaan/osittain poikki, sekin voi tehdä kaikkea ihmeellistä. Itsellä on yksi MP-akku joka toimii pienellä kuormalla suht ok, mutta startti tai bensapumppu/ajovalot jo kyykäyttää jännitteen lähes täysin ja akun sisältä kuuluu surinaa/tms. kipinöinnin ääntä. |
Kirjoittaja: | eskere [ 02.02.2017 23:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Onko se akunkenkävirtakiskohässäkkä kunnossa? Siinä sellainen yhdistelmä että voi kaikenlaisia virtakatkoksia syntyä. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 03.02.2017 09:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
2l hdi? Jos, laturiin vuotanut korkeapainepumpusta dieseliä ja laturi rikki... |
Kirjoittaja: | ealab [ 03.02.2017 09:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Ei kaiketi rikki, mutta hiilet ja liukurenkaat ei pelaa. Laturin putsaaminen auttaisi, myös uudet laakerit. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 03.02.2017 13:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Jos menee dieseliä pitkään niin ei siitä kalua enää saa. Kaikki osat sisältä syöpyy, ikävä kyllä. |
Kirjoittaja: | jasu [ 03.02.2017 14:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Ja vaikka olisikin vain hiilivika, niin on se silloinkin rikki. Ei tee tehtäväänsä. Eri asia on sitten vikaa poistettaessa, millä tavalla on rikki, helposti, vaikeasti vai mahdoton korjattavaksi... |
Kirjoittaja: | Jumper [ 03.02.2017 19:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Jees, eli akku oli yön latauksessa ja aamulla lähti Jumpperi 2.2 Hdi tulille kuin palmun alta. Virtaa näyttäisi tulevan auto käydessä vain 11,9V, siis tyhjäkäynnillä. Lienee siinä laturissa vikaa. Onko pelkät hiilet vai se jännitteen säädin. Voi myös tosissaa olla ongelma jossain liitoksessakin. Ainakin silmämääräisesti katsottuna kaikki olisi kunnossa. Toi laturin irroittaminen aika vaivalloista. Onnistuisikohan hiilien ja säätimen vaihto lennosta. Katselin että tuo öljyputsari oli ainakin tiellä. Tuleekohan öljyy kuinka paljon ulos kun putsarin ottaa ulos? Jatketaan tutkimuksia. |
Kirjoittaja: | Jumper [ 03.02.2017 19:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
IJN kirjoitti: Onko varma ettei akun vaihdossa ole päässyt käymään vahinko ja mennyt sähköt räpsäyksen ajan väärin päin? Silloin voisi olla laturista pimentynyt osa vaiheista, jolloin vajaatehoisena on kuitenkin vielä hiukan ladannut ja sähköt riittäneet jonkin aikaa. Käyntiin saatua jännitemittauksella selviää kun sähkönkuluttajat on päälle kytkettynä. Akku vaihdettiin akkuliikkeessä. En osaa sanoa miten tuo voisi olla mahdollista? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.02.2017 21:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Miten se latausvalo käyttäytyy, syttyykö kun laittaa virrat päälle, eli onko se johto ja lamppu ehjä. Miksi kyselen/kyselin sitä, johtuu siitä että perinteisesti kytketyt vaihtovirtalaturit tarvitsevat sen lampun ja kytkennän syöttämään pienen virran jollekin käämille joka muodostaa magneettikentän ja lataus alkaa. Joskus lataus alkaa ilmankin valon päästämää virtaa, koska usein rautasydämeen jää hieman magneettisuutta, muttei aina. Pelkkä latausvalon palaminenkin voi aiheuttaa ettei laturi enää kataa, mutta lamppu toki palaa erittäin harvoin, sille kun ei käyttötunteja kerry. Saa mitattua kun mittaa siitä laturin pikkujohdosta, virrat päällä. Jos hiilet tms. on loppu, eikös silloin syty aina latausvalo, eikä sammu koneen kydessä? |
Kirjoittaja: | jasu [ 03.02.2017 21:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
olli__o kirjoitti: Jos hiilet tms. on loppu, eikös silloin syty aina latausvalo, eikä sammu koneen kydessä? Kuten aiemmin kirjotin, ei aina. Itse, ja lähipiirissäkin koettuna... Jumper kirjoitti: Toi laturin irroittaminen aika vaivalloista. Onnistuisikohan hiilien ja säätimen vaihto lennosta. Katselin että tuo öljyputsari oli ainakin tiellä. Tuleekohan öljyy kuinka paljon ulos kun putsarin ottaa ulos? Ei sieltä paljoa tule muutama desilitra korkeintaan. Tiedän HDI -moottoriseen tehdyn laturille hiilien/säätimen vaihdon laturi paikallaan ja juurikin suodatin irroitettuna... Tosin C-vitosesta, Jumperissa ehkä vähän vielä ahtaammat tilat... |
Kirjoittaja: | IJN [ 03.02.2017 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Jumper kirjoitti: IJN kirjoitti: Onko varma ettei akun vaihdossa ole päässyt käymään vahinko ja mennyt sähköt räpsäyksen ajan väärin päin? Silloin voisi olla laturista pimentynyt osa vaiheista, jolloin vajaatehoisena on kuitenkin vielä hiukan ladannut ja sähköt riittäneet jonkin aikaa. Käyntiin saatua jännitemittauksella selviää kun sähkönkuluttajat on päälle kytkettynä. Akku vaihdettiin akkuliikkeessä. En osaa sanoa miten tuo voisi olla mahdollista? Monestihan vian syyt on siellä suunnalla missä viimeksi on jotain tehty, siksi ehdotin... Mahdollista tuo on niin että on laitettu vahingossa väärän mallinen akku jossa - ja + ovat toisin päin. Navat ovat yleensä akun samalla pitkällä sivulla eikä kaapelit helpolla ylety jos oikean akun asentaa väärin päin, mutta kun väärän akun laittaa niin kaikki sopii hienosti paitsi napaisuuus on nurin päin. Kipinä lentää kengästä ja laturista palaa diodeja. Tämäkin on pitänyt itse kokea. ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 03.02.2017 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
jasu kirjoitti: olli__o kirjoitti: Jos hiilet tms. on loppu, eikös silloin syty aina latausvalo, eikä sammu koneen kydessä? Kuten aiemmin kirjotin, ei aina. Itse, ja lähipiirissäkin koettuna... No niinpäs siellä olikin. Itse olen törmännyt tuohon vain näissä uudemmissa, joissa perinteinen valo (ja virta käämille) on korvattu vaikka BSI:n älyllä, ja aina se ei sitä valon sytyttämistä älyä tehdä tai anna viestiä monitoiminäyttöönkään, vaikka akku alkaa olla melko tyhjäkin. Kaverille piti lainata Elm, että pääsi näkemään jännitteistä väärämerkkisessä alkaako tänään lataus vai ei, siinä oli joku bitti ennemminkin solmussa kuin varsinainen laturivika. En huomanut tietoa kuinka uusi Jumperi oli kyseessä, tai tiedä vaihtuuko (ja koska) siinäkin joissain kohtaa valon ohjaus älykkääksi, silloin tuo piuha ei mene pikkupolttimolle vaan jonnekin muualle. |
Kirjoittaja: | Eki [ 04.02.2017 00:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Sellaistakin on Jumperin kanssa sattunut, että oikariin kärvähtänyt huohottimen lämmitysvastus on polttanut laturin magnetoinnin sulakkeen... ![]() |
Kirjoittaja: | IJN [ 04.02.2017 12:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Vielä lisättävä: tuolla ylempänä oletin että akku vaihdettiin siksi että akku oli huono ja latauksen on todettu toimivan vielä silloin. Jos taasen laturi onkin ollut viallinen pitempään niin siinä voi toki olla suunnilleen mikä tahansa vika ja akun uusinta oli väärää lääkitystä... |
Kirjoittaja: | Jumper [ 04.02.2017 17:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
IJN kirjoitti: Vielä lisättävä: tuolla ylempänä oletin että akku vaihdettiin siksi että akku oli huono ja latauksen on todettu toimivan vielä silloin. Jos taasen laturi onkin ollut viallinen pitempään niin siinä voi toki olla suunnilleen mikä tahansa vika ja akun uusinta oli väärää lääkitystä... Akun kanssa oli ongelmia ja mittasin lataus virran ennen akun vaihtoa. Silloin se oli yli 14V tarkkaan en muista. Mutta joo, nyt lataa tyhjäkäynnillä 11,9V eli pitäisi jotenkin ladata. Täytyy testailla vielä miten käyttäytyy kun laittaa kuormitusta päälle. Koitetaan koeponnistaa noita johtoja ennenkuin vaihdan hiiliä tai säädintä.. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 04.02.2017 17:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Jumper kirjoitti: Mutta joo, nyt lataa tyhjäkäynnillä 11,9V eli pitäisi jotenkin ladata... Tai pikemminkin ei lataa yhtään/ollenkaan, pelkän akun jännitteen (ihan ilman laturia) pitäisi täytenä reilusti yli 12 V (Uusi ehkä 12,6....12,8 V) ja vasta sitä isommalla jännitteellä akkua ladataan. No periaatteessa aivan täysin tyhjän akun lepojännite voisi olla noin 11 V, eli silloin 11,9 V ihan hieman lataisi, mutta kertoisi silti että laturi on kuitenkin rikki tai pahasti alitehoinen. Voisi tietysti olla myös yksi kenno oikosulussa, mutta silloin lepojännite olisi alle 11 V? |
Kirjoittaja: | Jumper [ 04.02.2017 23:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
olli__o kirjoitti: Jumper kirjoitti: Mutta joo, nyt lataa tyhjäkäynnillä 11,9V eli pitäisi jotenkin ladata... Tai pikemminkin ei lataa yhtään/ollenkaan, pelkän akun jännitteen (ihan ilman laturia) pitäisi täytenä reilusti yli 12 V (Uusi ehkä 12,6....12,8 V) ja vasta sitä isommalla jännitteellä akkua ladataan. No periaatteessa aivan täysin tyhjän akun lepojännite voisi olla noin 11 V, eli silloin 11,9 V ihan hieman lataisi, mutta kertoisi silti että laturi on kuitenkin rikki tai pahasti alitehoinen. Voisi tietysti olla myös yksi kenno oikosulussa, mutta silloin lepojännite olisi alle 11 V? Kokeilin valojen kanssa, ja puhaltimen, sekä radion ja ilmastoinnin kanssa niin tuntuu lataus olevan silloin 11,6V eli ei juurikaan lataa. Mietin vaan sitä, että olisiko tuo uusi akku voinut kestää näin kauan latingissa, kun pieni lataus vireillä.. Toisaalta, koitin antaisiko virtaa isommilla kierroksilla, mutta 2000rpm ei vielä tuottanut tulosta.. Kyllä se taitaa olla niin jotta se lataussäädin on varmaan risa. Akkuvalo kun syttyy, ihan normaalisti, kun virrat laittaa päälle. Sammuu heti käynnistyessä. Eli ehkei ne hiilet olekaan vielä mykkänä.. Josko huomenna ennättäisi auton alle, ja öljyputsarin irroitushommiin, sekä säätimen vaihtoon. Näyttäisi olevan aika yksinkertainen homma, jos vaan kädet ja työkalut taipuu rakoihin. |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.02.2017 23:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Virtaa ei tule n. volttia, jännitettä kyllä. 11,6V kertoisi laturista puuttuvan 1 vaihe. 3-vaihetasasuuntaussillasta ehkä diodi oikkarissa, tai poikki. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 05.02.2017 00:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Kannattaa muistaa myös, että jos on 95 Ah akku, niin pienellä 4 A akkulaturilla ei yön yli tule kuin jonkun verran latausta pohjalle, eli täyteen vaatii ainakin vuorokauden (ilman pienintäkään häviötä, joita oikeasti on, eikä 4 A ilmoitettu laturi anna koko aikaa täyttä ampeerimäärää, jos edes ikinä. (24 h * 4 A = 96 Ah, itse lataisin ainakin 1,5 vuorokautta pikkulaturilla, älylatureiden pitäisi myös osata lopettaa lataus, älyttömällä laturilla voi olla hieman varovaisempi, jollei yhtään tiedä sen jännitteistä) Diodivika kai voisi olla, mutta yhden tai kahdenkin vaiheen puuttuminen ei pitäisi vaikuttaa jännitteeseen vaan pikemminkin tehoon/ampeereihin (tai miten tuon sanoisi kun sykkivästä tasavirrasta jää pulsseja pois), eli minimikuormalla ilman valoja ja puhaltimia sekä isommilla kierroksilla 2500 rpm... pitäisi silti olla ainakin likemmäs 14 V. Joskus vioissa jää kaksikin vaihetta kadoksiin ja laturi toimii silloin 1/3 kapasiteetilla, tuon näkisi helpoiten oskilloskoopilla. Ne diodit ovat laturin sisällä eivätkä vaihdu samalla kuin säädin/hiilet, itse kallistuisin silloin tehdaskorjattuun vaihtolaturiin En yhtään osaa arvioida mitä 2.2 HDI kuluttaa sähköä, mutta pelkät ajovalotkin+parkit vie yleensä reilut 120 W, eli ihan täydellä akulla ei pääse millään yli kymmentä tuntia, veikkaan että muu kulutus (puhaltimet, pumput, ecut, suuttimet ja hetkellisesti startti ja hehkut) huomioiden ei nykydieselilläkään juuri yli kolmea tuntia ajele. Mutta molemmissa vikatavoissa on mahdollisuus että toimii vajaateholla/ajoittain, muistan vuosien takaa yhden juhannusreissun, jossa hiilet olivat loppu jo menomatkalla (bensakone kaasareilla) ja silti vielä kotiinkin päästiin, täsinä ja kuopat antoivat välillä virtaa. Vanhat dieselit ei taas sähköä muuhun tarvinneet kuin startti ja hehkut, kenties sammutussolenoidi |
Kirjoittaja: | Plagu [ 05.02.2017 00:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
2.2dci espacella pääsin ii:stä tornioon ilman laturinhihnaa, ja käynnistyikin vielä 2.7hdi:lla pääsin juuri ja juuri hki:n keskustasta kehä 3:lle kun vapaakytkin petti, tuossa kohdin alkoi auto tiputtelemaan laitteita pois päältä joten pistin tien sivuun, kai se jonkun metrin olisi vielä edennyt. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 05.02.2017 00:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa |
Onko muuten jo havainto mikö laturi tuossa on ja saako siihen säätimiä, uudemmmissa ei aina ole niin näppärästi vaihdettavia hilli/säädin-paketteja kuin joskus. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |