Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25062
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Gyrde [ 09.02.2017 16:21 ]
Viestin otsikko:  Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Terske!

Käyttöauton virkaa toimittaa 2004 vuoden Xsara 2.0hdi (90hv). Miten tästä voi järkevästi poistaa egr.n käytöstä? Voiko tehdä ilman ohjelmointia mekaanisesti tulppaamalla? Entisestä hdi berlingosta tulppasin imusarjaan tulevan egr.n putken peltilevyllä ja tuloksena oli se, että kone rajoitti kierrokset vajaaseen 3000rpm. Xsaralla ajettu vain noin 240tkm ja imusarjan seinämillä EGR.n ansioista jo sentin kerros karsta ja öljypaskaa. :evil:

Saakos sitten tähän koneeseen kotikonstein lisää potkua ilman ohjelmointia? Tässähän kun ei ole edes välijäähytintä. :roll: Esim. ahtopainetta huijaamalla? Mittarin mukaan vakiona ahtaa sen 0.95 Bar tämä 90 heppanen. Onkos näissä halppis evri modi boxseissa mittään järkeä vai särkeekö koneen vain pitemmän päälle? Huijaavatko vain syöttöä vai myös ahtopainetta?

Perus diesel virittäminen on tuttua puuha varsinki vanhemista mekaanisista dieseleistä. Mutta jos porukalla kokemusta ja tietoa tapauskohtaisesti ko. virityksistä niin nyt olisi neuvot tarpeen 8-)

-G

Kirjoittaja:  Hessu [ 09.02.2017 16:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Kyseisessä moottorissa ei ole ahtopaineen ohjausta, vaan letku menee ahtoputkesta suoraan hukkaportille. Ahtopaineen ruuvaaminen tuskin auttaa mitään ellei ainemäärää nosteta. Evry-tyyppinen modi voisi olla hyvä ja edullinen lähtökohta todeta, että auttaako mitään. Varsin pian tulee sitten kyllä mieleen välkkärin asennus vaikka 110-heppaisen koneen osia hyödyntämällä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 09.02.2017 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Jumpyn 94-heppaiseen, välijäähdyttimellä ja ahtopaineen ohjauksella varustettuun HDi-koneeseen tuli selvästi lisää potkua evryllä ja ahtopaineanturin huijauksella. Nyt ahtaa alle 2100rpm max 1bar ja tuon rajan jälkeen maksimissaan 1,5 ja vetoja on ihan kiitettävästi "viritykseen" kuluneeseen n. 10 euron hintaan nähden :)

Kirjoittaja:  Gyrde [ 09.02.2017 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Soppahan se loppuu toki jos pelkkää painetta lisätään. Mitenhän sitten itse onnistuu tuon evri modin teko? Oiskos mahdollisesti ohjeita kytkentöihin? Voiko siis ahtimen hukkaporttia huijata perinteisesti esim. bleediventtiilillä vai mites nämä tässä toimii? Meneekö kone vikatilaan?

Kirjoittaja:  Plagu [ 09.02.2017 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Mikset softaa sitä ja unohda nuo räpellykset?

Egr:n poistosta tein joskus ohjeenkin:
viewtopic.php?f=9&t=23789

Kirjoittaja:  Jeth [ 10.02.2017 14:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Eikös tuostakin vielä saa EGR:n poistettua toiminnasta irroittamalla alipaine letkun vaan ja tulppaamalla sen?

Kirjoittaja:  Gyrde [ 17.02.2017 01:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Egr.n venttiiliin tuleva alipaine letku on nyt tukittu. Ei syntynyt vikavaloja tai vaikuttanut muutenkaan käyntiin.

Kirjoittaja:  Plagu [ 17.02.2017 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Vaikea ymmärtää miksi pitää tehdä asiat väärin kaatuiko homma 5e kaapelin hankintaan vai mihin, no tietääpän ettei jatkossa edes yritä valistaa. Nyt siellä on ilmamassat mitä sattuu kun ecu kuvittelee egr:n toimivan (ja toki vikakoodi vaikkei valo palakkaan). Vaika auto näennäisesti toimiikin niin kaukana optimista ollaan.

Kirjoittaja:  Eeska91 [ 17.02.2017 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Ei muutakuin optimointi autolle ja jos sieltä löytyy EGR kohdassa ON nii OFF siihen. Välijäähyllä saattaa tulla vähän lisää tehoa kylmän ilman ansiosta. Jos siis cooleri laitetaan järkevään paikkaan.

Kirjoittaja:  Rallakka [ 18.02.2017 00:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Itsekkin haaveilin lisää vetoja aikoinaan 90 hp hdi xsaraan, evryä testatiin ja ei pelannu sinne päinkään. Johtunee varmaa että polttoaine puoli oli siemenssin tekele. Myöskin oli visiona laittaa 110 hp väläri systeemejä mutta sehän setti on taas ihan eripuusta veistelty mitä 90 hp. Turboa joutuu käsittääkseni kääntään et putket saa helposti menemään. Ja se vielä että kukaan ei silloin halunnu luopua 110 hp osista kohtuu rahaan. Suosittelisin suoraa softaamista jos ei auton vaihto oo ajankohtanen. Privalla voi kysyä edullista softa-velhon numeroa :)

Kirjoittaja:  Plagu [ 18.02.2017 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Softia saa allekirjoittaneeltakin ja tasan kerran on kauhisteltu hintaa olisi kai pitänyt antaa rahaa että saisi ropeltaa...

Kirjoittaja:  tommi [ 20.02.2017 14:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Saisiko tuommoista hodaria käymään jonkin härvelin moottorina kuinka suurella vaivalla? Olisi yksi 90hv Siemens polttoainelaitteilla oleva.

Kirjoittaja:  Plagu [ 20.02.2017 15:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Mekaaninen sovitushan se kovin homma on, koneen johtosarjan pistää sellasenaan ajonesto pois niin tartte eculle ku virrat.

Kirjoittaja:  tommi [ 20.02.2017 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

HDi:n vääntö kiinnostaa, muuten kannattaisi laittaa vanhempi XUD. Saako hodariin vääntöä ohjelmoimalla kuinka paljon lisää, ja saako kuinka alas huippuväännön? Traktorin moottorin tyyliin 1300rpm. Tuommoinen 90hv/ 300nm vastaisisi jo -80 luvun traktorin lukemia.

Kirjoittaja:  Plagu [ 20.02.2017 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

No ei siitä mitään traktorin moottoria saa johtuen jo ihan mekaanisista mitoituksista.

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 22.02.2017 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Jos ahtimen mitoittaa tuollaiseen erikoiskäyttöön niin kyllä aika lähelle voisi noita lukuja päästä. Tuossa pitäisi saada se 1.1-1.3 bar ahdot aikaan jo noin matalilla kierroksilla.
Välityksistäkö tuo 1300rpm kierrosluku vaatimus syntyy ?
Tuhat kierrosta lisää ja 300nM tulee jo niin herkästi, että joutuu melkein rajoittamaan :)
http://postimg.org/image/gbnala1c7/
^ Tuossa on RHZ moottorin vääntöä jo rajattu 2000rpm tienoilla.
Toki ahdin ei ollut tuossa vakio KKK eikä tuota muutenkaan voi sellaisenaan pitää verrokina 90 RHY koneeseen Siemens ruiskulla.

Kirjoittaja:  olli__o [ 22.02.2017 23:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Minä ymmärsin että tuossa edellä kysyttiin saako ohjelmoimalla HDI 90 viritettyä, niin että vastaa 1980 luvun traktorinmoottoria.Jos kyse on vaikka Valmetin 90 hp pitkäiskuinen yli 4,4 litran turbodieseli: niin siihen lienee ainoa vastaus -EI! Kierrosalueetkin on ihan erit, eli HDI:llä noin tuplat. (Ero on samaa luokkaa kuin vertaisi auton konetta moottoripyörän koneeseen)

Välijjähdytintä lisäämällä (HDI 90 RHY ei ole ollenkaan välijäähdytintä) saa varmaan jollain kierroksilla 300 Nm rikki, muttei jo 1000 rpm tienoilla kuten vastaavan tehoinen (90 hp) traktorin moottori, turboa virittämällä saa jotain tehtyä, mutta tuskin tuollaista isomman koneen vääntökäyrää halvalla ainakaan saadaan?

Mutuna heittäisin että ohjelmallisesti vääntökäyrää ei ihan hirveästi edes saa askettua alemmille kierroksilla, (hiukan tietysti vaikka syötön avulla) HDI 90 on vielä perinteinen hukkaporttikin, muttei sitäkään mitenkään saa säädettyä enemmän kiinni, kun se on jo täysin kiinni pienillä kierroksilla (eikä HDI 110:n elektroninen ohjaus paljon auttane pienillä kierroksilla).

Mutta mikä lienee käyttötarkoitus ja kuinka vakava, traktoreissa esimerkiksi on usein vaihteita sen verran paljon että tuplasti kiertävälläkin koneella pärjää ainakin hupikäytössä, huippunopeuden kanssa voi tulla enemmän sanomista, Veneessä voi joutua vaihtamaan potkuria tai muuta ja siinä ja muissakin sopiva momentinmuunnin(=vaihteisto) voi olla vaihtoehto.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 23.02.2017 02:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Jeth kirjoitti:
Eikös tuostakin vielä saa EGR:n poistettua toiminnasta irroittamalla alipaine letkun vaan ja tulppaamalla sen?



Näin olen ite toiminut, helppoa, nopeaa ja ongelmat poistuvat ;-)

Kirjoittaja:  tommi [ 23.02.2017 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Tämä on tämmöistä puolivakavaa pohdintaa. Esimerkkinä midi-luokan kaivinkoneissa käytetään yleensä pakettiauton dieselmoottoreita. Jotakin niille on tehty vääntökäyrän suhteen. Turha huudattaminen kuluttaa polttoainetta, hyvät työkierrokset ovat työkoneesta riippuen 1200 - 1700. Itse aja metsäajossa 1960 luvun tekniikkaan perustuvalla -90 luvun traktorilla 1250 moottorikierroksilla. Moottori käy vakiokierroksilla ja kourakuormaaja liikkuu hyvin, ja siirrot metsässä onnistuvat hienosti 2- 3 km/h nopeudella sopivalla vaihteella. Olen miettinyt rakentaa ihan rakentamisen ilosta ajovoimansiirrolla varustetulla bm Volvo traktorin perästä ajokonetta, jossa siis on vetävä vaunu. BM:n oman moottorin tilalle istuttaisin hydraulimoottorin, ja pumppua pyörittäisi vaikkapa HDI-diesel, tai XUD. Vakiokierroksilla, huudattamatta 1300, tai vähän yli. XUD:n "paikalliskäyttöön" muuttaminen ruiskupumpun osalta on helppoa, mutta mites se temppu tehdään sähköaivoiselle hodarille?

Kirjoittaja:  tommi [ 23.02.2017 17:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Tuossa teho- vääntökäyrässä on 1600 kohdalla jo 250nm.

XUD:tä on käytetty muuten viitisentoista vuotta sitten jossakin(en muista merkkiä) Ruotsalaisessa pienessä isäntälinjan ajokoneessa moottorina.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 23.02.2017 17:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

:) nyt alkaa olla jo mielenkiintoista ,kun kaikki,, tommi ,perustelevat asioita kuten minä kauan sitten , kun erehdyin arvioimaan noitten kierroskoneitten ominaisuuksia aikana , jolloin kovat teholukemat KW/Hv olivat huudossa . silloin ei vääntö kiinnostanut ketään . kuitenkin yritin perustella mieltymystäni alhaalta vääntäviin koneisiin , niin paras ehdotus oli : osta höyrykone.....
ihmettelen samalla minne ovat hävinneet kommentit joissa vähintän 16 venttiiliä piti löytyä mobilin voitelemina ja ekujemmin tulppana ......
:mrgreen:
muuten . tuo 25 /1600 on jo melko hyvä arvo TAVALLISESSA henkilöautossa....

Kirjoittaja:  olli__o [ 23.02.2017 18:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Valmetin jossain vapaastihengittävässä versiossa on 75 hepoa ja vääntömomentin huippukohta 1200 rpm (270 Nm) turbotettuna siirtyy korkeammalle, mutta kasvaakin hieman.
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet702_79.htm

Tuon C5:n RHZ koneen teho noilla virityksilla on jo noin 130 heposta. Jos olisi kytkinpeli ja joutuu lähtemään niin siinä onkin se reiluin ero, eli traktorin moottorissa on moninkertainen vääntömomentti vaikka kohdassa 1000 rpm.

Jos kaikki on vielä mietintävaiheessa, niin luulisi että HDI 90 piisaa virittämättäkin kyllä, mutta kierrokset kannattaa mitoittaa tuon koneen vääntömomenttikurvin mukaan, polttoainetta ei juuri säästy jos vaihtaa erilaisen turbon ja saisi lisää vääntömomenttia alemmas. Ainakin tuo lienee reilusti pienempikulutuksinen kuin BMn tai Valmetin traktorin moottori vaikka pinemmät kierrokset olisikin. Koneen kuluminen lisääntyy kun kierroksia käytetään, mutta luulisi sen lisääntyvän myös jos tehoja käytetään viritetyssä moottorissa oikein pienillä alakierroksilla. Eli onko kierrosten käytön esteenä muu kuin mielikuva? Ehkä joku melufaktori on myös, mutta uudemmissa dieseleissä voi jossain olla kovin terävä ääni muutenkin, en osaa sanoa HDI 90:n äänen tasoa verrattuna johonkin muuhun tai vaikka XUD (tai vielä uudemmissa on ääntä vaimennettu ruiskutuksen jaksotuksella)

Ei kai tuo paikallismoottoriksi muunnos muuta vaadi kuin kaasupolkimen muuttaa kahvaksi? (tosin omat traktorikokemukset rajoittuu -50 luvun peleihin, niissä oli ainakin ihan kaasukahva) (ja tietysti johdotukset ja ajonestosirun avaimesta, helpommin varmaan immo-off modaus ohjelmistoon, johon tarvittaessa varmaan löytyy apua kysymällä)

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 23.02.2017 19:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

tommi kirjoitti:
XUD:tä on käytetty muuten viitisentoista vuotta sitten jossakin(en muista merkkiä) Ruotsalaisessa pienessä isäntälinjan ajokoneessa moottorina.

Bobcatissa on PSA:n XUD ainakin. Semmosen korjausmanuaali löytyi kovalevyltä (en ole varma pelastuiko kovalevyrikosta). Enkä muista oliko siinä miten tarkasti kerrottu nokka-akselin ajoituksia ja ruiskupumpun rakennetta. Olli_o, vakiokierroskone pitää olla paikallismoottorissa eli kun kierrokset meinaa kyykätä niin kuvernööri pistää lisää savua putkesta itekseen.

Kirjoittaja:  olli__o [ 23.02.2017 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

Aivan, sitten pitäisi varmaan modata se vakionopeussäädin (napit, vaatiikohan ohjelmointia) sinne jotenkin paikoilleen, mutta ei ohjelmistossa onnistune kuin kaasu sopivaksi+nappi tavalla sen asetus, olikohan tuossa myös +/-. Muistelen että traktorissa olisi ollut ihan kaasun tavoin käyttäytyvä kahva, eli vaati lisää kun ajoi vastamäkeen, mutta toisaalta samalla vehkeellä sirkkelöitiinkin eikä siinä kauheasti muuttunut, eli saattoi olla säätoäkin.

Kirjoittaja:  dbwarrior [ 23.02.2017 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsara 2.0Hdi 90hv tehonlisäys ja egr mysteerit

tommi kirjoitti:
Tuossa teho- vääntökäyrässä on 1600 kohdalla jo 250nm.



Pitäs mielenkiinnosta käyttää ensi kesänä uudestan rulilla niin näkis millainen käyrä sieltä nyt irtoaisi, kun sain ahdon ohjauksen mieleisekseni.
Tuolla 2012 vuosi mallin 2L c5:stä peräisin olevalla ahtimella joudun jo toppuuttelemaan vääntöjen kanssa tuossa ennen 2000 kiekkaa, kun ei viitsi vakio kytkimen kesto koestaa kantapäänkautta. Ahtimen ja vakio suutimien puolesta uskaltaisin lupailla, että 450nm@2000 ei olis ihan utopiaa, jos aivan kaiken ottaisi irti, välittämättä mitä mahdollisesti pettäisi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/