|
Kirjoittaja |
Viesti |
yason
|
Viestin otsikko: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 24.02.2017 22:53 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Hiljaista tietoa kaipailen.
Tarttisin muutamia vähän erikoisempia O-tiivisterenkaita: joko niin pieniä ettei löydy tai ei löydy just oikealla paksuudella hyllystä tai liikkeiden lajitelmarasioista tai sitten niin outoja, ettei välttämättä joka paikasta edes tilaamalla (kuten tästä kotisohvalta arvioiden yksikin ~15 millin halkaisijalla oleva ja alle millin paksuinen, eli sellainen ihan suhteettoman ohut kokoonsa nähden).
Kasailen paria vanhaa kaasaria ja ajattelin, että kun rökäle on pöydällä auki, niin uusitaan kaikki tiivisteetkin, jotka vaan ylipäänsä voi uusia. Mallikohtaiset spesiaalimuotoiset on tilailtu jo netistä, mutta ajattelin noita pienempiä pyöreitä O-rengastiivisteitä kahmuta itselleni sopivan miljoonapussin jostain liikkeestä.
Viime kädessä voin ottaa tarkat mitat ja tehdä listan Tiivistekeskukselle, että otan NBR 70-renkaita jokaista tarvittavaa kokoa sekä sen "oikean" paksuisen että puoli milliä paksumman ja ohuemman. (Vanhoista tiivisteistä ei aina saa paksuutta tarkasti mitattua painumien yms takia.) En tiedä, paljonko tulis hintaa yhdelle rinkulalle tuota tietä, jos vaikka kourallisen (~10?) jokaista...
Mutta tietäiskö joku PK-seudulla (pikku)liikkeen, jonne voisi vaan marssia pussin kanssa ja sitten etsiskeltäisiin sopivat siinä tiskillä suoraan hyllystä? (Pikkuliikkeen siksi, että isoissa liikkeissä yleensä helposti tuhahtelevat nappikauppaa yrittäville.)
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 24.02.2017 23:11 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
yason kirjoitti: otan NBR 70-renkaita jokaista tarvittavaa kokoa Ota sitten saman tien useampi kymmenen joka kokoa kun saat oikeat kokotiedot etsittyä. Tai vaihda materiaali ennemmin Viton -kumiin, jos meinaat ettet ihan yhtenään ole vaihtamassa niitä renkaita, NBR eli nitriilikumi ei oikein tule toimeen nykybensan lisäaineistuksen kanssa...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 24.02.2017 23:38 |
Viestit: 5125
|
Noi ei yksittäin ostettuna ole kuitenkaan niin halpoja että niitä kannattaa kahmalokaupalla ostella, kai pikkurenkaatkin ovat euron luokkaa? Minusta tuo olisi oikein otollinen kohde nettiostoksille, mutten osaa suositella sopivaa liikettä (tiedän kyllä Suomesta jonkun laakeriliikkeen joka myy netissä ihan vaikka yksittäin o-renkaita, mutten suosittele hinnan ja materiaalivalikoiman perusteella) Itse ostaisin kanssa Vitonia kaasuttimiin. Noiltakaan en ole ikinä mitään tilannut, enkä tiedä toimittavatko edes Suomeen ja millä kuluilla, mutta niillä on mukava haku, voi laittaa vain vaikka sisähalkaisijan ja saa listan eri materiaaleista ja paksuuksista: https://www.polymax.co.uk/o-rings/rubber-viton-oring/
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 24.02.2017 23:52 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
jasu kirjoitti: yason kirjoitti: otan NBR 70-renkaita jokaista tarvittavaa kokoa Ota sitten saman tien useampi kymmenen joka kokoa kun saat oikeat kokotiedot etsittyä. Tai vaihda materiaali ennemmin Viton -kumiin, jos meinaat ettet ihan yhtenään ole vaihtamassa niitä renkaita, NBR eli nitriilikumi ei oikein tule toimeen nykybensan lisäaineistuksen kanssa... Ahaa, no toi on hyvä tietää. Mutta: onks tää yhteensopimattomuus jokin kovinkin uusi juttu? Mä olin siinä uskossa, että nitriili just kestää bensaa ja yleinen googlailukin vahvisti käsitystäni. Wikipediassa sanotaan: "NBR has good resistance to mineral oils, vegetable oils, benzene/petrol, ordinary diluted acids and alkalines." Olihan noi entiset 90-luvun o-renkaat vielä ihan tiiviitä, mitä kaasarista kaivoin irti, no mitä nyt hiukan jo kovettuneita, mutta eivät murentuneita tai hapertuneita. Olleet kosketuksissa sekä viime että tämän vuosituhannen bensaan, oliskohan ne sitten kumpaa laatua? Mutta otetaan viton-kumisia varmuuden vuoksi, kestänevät ehkä pidempään kuin prätkä 
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 00:03 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
olli__o kirjoitti: Noi ei yksittäin ostettuna ole kuitenkaan niin halpoja että niitä kannattaa kahmalokaupalla ostella, kai pikkurenkaatkin ovat euron luokkaa? No huh, ei tollasessa hintaluokassa kovin suurta varastoa kannata ostaa. Mä ajattelin, että jos sen koko kourallisen sais vitosella, ni voisin muutamalla kympillä täydentää samalla o-rengasvalikoimaa samalla vaivalla. Isompia renkaita on kertynyt lajitelmarasioista yksi laatikollinen. Harvoin vaan tarvitsee 20 erilaista kokoa, niin jää käyttämättä. olli__o kirjoitti: Noiltakaan en ole ikinä mitään tilannut, enkä tiedä toimittavatko edes Suomeen ja millä kuluilla, mutta niillä on mukava haku, voi laittaa vain vaikka sisähalkaisijan ja saa listan eri materiaaleista ja paksuuksista: https://www.polymax.co.uk/o-rings/rubber-viton-oring/Mistähän syystä kaikki niche-markkinoiden pikkupuljut ovat UK:ssa? Noiltakaan ei haulla löytynyt 15x1 -luokan kokoja vitonina. Tosin tuo oudon kokoinen ohut rengas ei tainnut olla bensalinjassa, pitää vielä varmistaa.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 00:22 |
Viestit: 5125
|
Toi NBR kai periaatteessa kestää bensaa (Vaikka siinä bensassa olisi myös etanolia, tolueenia ja kaikkea muutakin aika reilusti), mutta se riippuu sen seoksen eri komponenttien suhteista (ja mistä muusta), kai tuo kovuus 70 jotain kertoo seoksistakin, mutta monella on kokemus ettei bensankestävä NBR-kumiletku kestänytkään bensaa, itsellä on sellaisia kokemuksi ja muistaakseni jasu jonnekin raportoi kuvienkin kanssa, eli joskus NBR kestää oikein hyvin nykybensojakin, mutta en tiedä mistä sen tietää ennen kuin jälkikäteen. Vitonilla ei pitäisi olla ikinä ongelmia bensan suhteen.
Itsellä oli muistaakseni samasta kaupasta olleet kaksi erilaista bensaletkua: toinen kesti noin vuoden, ja murtui mureniksi, toisessa ei mitään vikaa 7 vuoden jälkeen eikä edes osittaisen E85 käytön jälkeen.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 00:35 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
yason kirjoitti: jasu kirjoitti: yason kirjoitti: otan NBR 70-renkaita jokaista tarvittavaa kokoa Ota sitten saman tien useampi kymmenen joka kokoa kun saat oikeat kokotiedot etsittyä. Tai vaihda materiaali ennemmin Viton -kumiin, jos meinaat ettet ihan yhtenään ole vaihtamassa niitä renkaita, NBR eli nitriilikumi ei oikein tule toimeen nykybensan lisäaineistuksen kanssa... Ahaa, no toi on hyvä tietää. Mutta: onks tää yhteensopimattomuus jokin kovinkin uusi juttu? Mä olin siinä uskossa, että nitriili just kestää bensaa ja yleinen googlailukin vahvisti käsitystäni. Wikipediassa sanotaan: "NBR has good resistance to mineral oils, vegetable oils, benzene/petrol, ordinary diluted acids and alkalines." Olihan noi entiset 90-luvun o-renkaat vielä ihan tiiviitä, mitä kaasarista kaivoin irti, no mitä nyt hiukan jo kovettuneita, mutta eivät murentuneita tai hapertuneita. Olleet kosketuksissa sekä viime että tämän vuosituhannen bensaan, oliskohan ne sitten kumpaa laatua? Mutta otetaan viton-kumisia varmuuden vuoksi, kestänevät ehkä pidempään kuin prätkä  Ei ihan uusi juttu, mutta muutaman vuoden vanhempi kuin etanolin lisäys. Turinoin taannoin pitkään "luottomyyjän" kanssa, joka on myynyt pneumatiikkaan ja hydrauliikkaan liittyviä juttuja reilun kolme vuosikymmentä, ja hän tästä valisti kun manasin "nykyletkujen kehnoa kestoa kun etanolia bensaan laittoivat". Opasti sitten, että olivatten muuttaneet lisäaineistusta, tästä oli heille joku tiedotekin tullut, ja lopputulemana nykybensan kanssa ei ole oikein mitään mikä kunnolla kestäisi. Silikoniletkut/tiivisteet parhaiten, sekä neopreeni, mutta näillä molemmilla kehno mekaaninen kestävyys. Viton sitten paremmin kestää kuin nitriili... Niin, ja tämä ongelmahan on vain meillä, ei esim Briteissä josta oletan tuon tiedon Wikiin tulleen. Eikä Jenkkilässä, mutta siellä on sitten erilaiset ongelmat etanolin kanssa, joku on heidän seoksissaan erilaista... Ennen täälläkin kesti nitriili kivasti bensaa. Koko juttu alkoi kohdallani purkautumaan, kun sitä manailua tuli harrastettua voimallisesti sen jälkeen kun otin Sm:n imusarjan viikko asennuksen jälkeen pois. Tuolloin olin asentanut uudet O-renkaat, jotka tuli moottorin tiivistesarjan mukana, ja ne sitten olivat turvonneet halkaisijaltaan yli 10mm isommiksi, eli ei mitään toivoa asentaa niitä renkaita matalaan uraan takaisin. Onneksi viton -renkaita löytyi oikeassa koossa, eikä niiden kanssa ole sitten ollut mitään harmia. Vaikka on muutaman kerran irroittanut imusarjan, niin mitään vuoto-oireita ei ole ilmaantunut, eikä ylimääräisiä turpoamisiakaan... olli__o kirjoitti: kai tuo kovuus 70 jotain kertoo seoksistakin Se numero on kovuutta ilmaisemassa. Mitä isompi numero, sitä kovempaa seosta. Jollain sitä kovuutta muutetaan, joten en yhtään yllättyisi vaikka se osaltaan vaikuttaisi myös kemialliseen kestoonkin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 04:16 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
yason kirjoitti: Noiltakaan ei haulla löytynyt 15x1 -luokan kokoja vitonina. Tosin tuo oudon kokoinen ohut rengas ei tainnut olla bensalinjassa, pitää vielä varmistaa. O-renkat menee aika hyvin standardien mukaan, luottosepälläni oli vähän perheraamattua isompi kirja missä oli (lähes?) kaikki standardit mitoituksineen. O-renkaissahan mitta on sisähalkaisija kertaa paksuus. Tuossa googlen eka hitti missä näyttäis olevan aika hyvin eri mitoitukset: http://www.marcorubber.com/sizingchart.htmNyrkkisääntö oli että O-renkaan puristuma oli (jotain, prosentteja ympyrän halkaisijasta) mutta ei saanut täyttää koko uraa, koska paine hoitaa lopun. Muuten pullahtaa ulos (jos on ns. riittävästi painetta). Sitten vaan valkkaamaan toimittajaa, laakerikaupat, etra, erilaiset pienet hydrauliikkafirmat, kumikaupat (mitä Etra tai Würth ei ole ostanut) jne. Kun koot on listattu, tarjouspyynnöt on helpo laittaa maililla.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 08:13 |
Viestit: 982
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 09:48 |
Viestit: 624
|
Minulla oli skootterin kaasarin kohon kannen-välistä vuotaminen ongelmana ja hetken pysyi uudella O-renkaalla tiiviinä, sitten pongasin jore:n videon kun hän kasaili kaasarin laittaen kumivaseliinia O-renkaan kanssa. Kumivaseliini on ollut nyt uusimman O-renkaan kanssa ja ei ole vielä alkanut vuotamaan vaikka vanha olisi jo samassa ajassa vuotanut ilman kumivaseliinia.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 12:06 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
citax kirjoitti: Minulla oli skootterin kaasarin kohon kannen-välistä vuotaminen ongelmana ja hetken pysyi uudella O-renkaalla tiiviinä, sitten pongasin jore:n videon kun hän kasaili kaasarin laittaen kumivaseliinia O-renkaan kanssa. Kumivaseliini on ollut nyt uusimman O-renkaan kanssa ja ei ole vielä alkanut vuotamaan vaikka vanha olisi jo samassa ajassa vuotanut ilman kumivaseliinia. Hyvä, kun satuit mainitsemaan. Mä mietin samaa, kun testailin uusia kohokammion tiivisteitä. Nätisti ne asettuivat paljaaltaankin, mutta vanhoja poistaessa havaitsin jotain möhnää tiivisteurassa, josta en ollut varma, että onko se vaan vanhan tiivisteen reunalle kertynyttä sakkaa vai jotain vanhaa asennusrasvaa. Huoltomanuaalissa ei kyllä mainittu asennusrasvasta, mutta eipä siellä aina mainita kaikesta muustakaan, mitä ehkä pitävät päivänselvänä asiana. Eli sivelit kohokammion tiivisteen rasvalla ennen asennusta eikä enää vuotanut? Onko toi käyttämäsi kumivaseliini eri asia kuin motonettien ja biltemoiden jarrukumirasvat?
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaiden ostoa Lähetetty: 25.02.2017 16:06 |
Viestit: 624
|
Sivelin tiivisteen alle ja päälle rasvaa ja asensin kohon kannen kiinni. Motonetissä ei ollut tätä rasvaa vaikka nettisivuilla on tuubista kuva pbr rubber grease. paikallisesta fixus liikkeestä löytyi kuitenkin. Jarrukumirasva saattaa olla samaa kun käy jarrukumeille myös.
|
|
|
|
 |
|
|