Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 09:55 

Viestit: 146
Kysymys, kun venttilit joudutaan hiomaan, niin venttili nousee ylemmäksi, niin täytyykö hydrauliset venttilinnostimet uusia vai painuuko ne kasaan jousivoimasta?

Nythän ne ainakin teoriassa kantaa kaikki hionnan jälkeen. Miten on ammattimiehet, pitääkö nostimet aina uusia venttilirempan yhteydessä? Vai saako/pitääkö ne jollain tavoin puristaa kasaan ennen paikalleen laittoa?

Sisällähän on jousipainotteinen kuula? estämässä öljyn purkautimista pois.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 10:26 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllä hydraulisessa venttiilinnostimessa sen verran varoja on, ettei venttiilit kantamaan jää koneistuksesta huolimatta. Venttiilin pää painuu vaan vähän syvemmälle nostimeen. http://www.rvs.fi/diagnostic/page33.html

Mulla moottoripyörässä kun koneistettiin venttiilit+istukat, niin venttiilin päästä otettiin vähän pois. Muuten olisi ollut hankalampaa palasäätöineen saada venttiilivälykset kohdilleen. Mutta hydraulisten nostajien kanssa tuota probleemaa ei ole. Eihän venttiileistä millikaupalla ainetta oteta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 11:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Pitää myös muistaa, että nostajat ja nokat kuluvat myös, joten mittageometria muuttuu myös tässä kohtaa. Hydraulinostajan nollavälys kompensoi montaa juttua.

Ei muuten sitten kannata säikähtää, jos ensistartin jälkeen nostajat napisee hetken aikaa. Juuri menneenä viikonloppuna olin osallisena kansiremonttiin XU7JP4:seen ja siinä useamman minuutin napisi, mutta löpökäsittelyn purressa napina alkoi hävitä ja nyt moottori on todella hiljainen.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 11:27 

Viestit: 146
Minusta hydr. nostimissa ei ole välystä, muutenhan se naputtaisi. Öljynpainehan poistaa tuon välyksen. Ja tuo jousipainotteinen kuula estää öljyn poispääsyn nostimesta, vai estääkö kokonaan?

Mutta kysyn edelleen, voiko käyttää entisiä nostimia vaikka ne hieman kantaa aluksi? Tai oletteko laittaneet entiset nostimet venttilirempan jälkeen.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 12:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Riippuu siitä mitä teit venttiileille ja seetipinnoille kansissa? Jos pelkkä hionta tahnalla niin en näe syytä vaihtaa nostimia. Jos taas nostimissa on pintarikkoa tai muuta jumittelua kansissa niin tuolloin kannattaa vaihtaa. Myöskin luin tekstinpätkän, että mikäli nostimen sisäinen jousi kuoleentuu, alkaa tuo kyseinen nostaja pitämään naputusta, koska nollavälys ei enää pysy kasassa. Jos tällaista oiretta on ollut paljon ennen remonttia niin silloin harkitsisin. Tämä(kin) on veitsenterällä, koska myös nostimien öljykanavat saattavat sakkaantua ja öljykierron heiketessä tai estyessä on samat oireet. Tätä vähentääkseen Forte/löpö/kerosiinikäsittely saattaa pelastaa tilanteen.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 12:44 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Jalamari53 kirjoitti:
Minusta hydr. nostimissa ei ole välystä, muutenhan se naputtaisi. Öljynpainehan poistaa tuon välyksen. Ja tuo jousipainotteinen kuula estää öljyn poispääsyn nostimesta, vai estääkö kokonaan?

Mutta kysyn edelleen, voiko käyttää entisiä nostimia vaikka ne hieman kantaa aluksi? Tai oletteko laittaneet entiset nostimet venttilirempan jälkeen.


Nytkin saa viisaammat korjata, jos olen väärässä. Olen ymmärtänyt, että hydr. nostajassa on kuitenkin sellaiset toleranssit, että koneen seistessä öljy pääsee pois, ts. nostaja painuu tarvittaessa kasaan. Nostajathan saattaa hetken rallattaa, kun moottorin käynnistää. Eivät siis mielestäni jää kantamaan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 15:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva

Tuolla jotain tarinaa välyksentasaimista...

Ei pitäisi vaatia mitään toimenpiteitä, vaikka kansirempan yhteydessä hieman mitoitus venttiilin kannalta muuttuisikin. Sitä varten se hydraulinen välyksentasain siellä on, kompensoimassa muutoksia, ja yleensä niissä on paljon enemmän säätövaraa kuin mitä ko. remontti aiheuttaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 15:46 

Viestit: 5125
Minä kanssa joskus mietin sitä kuinka pian tuon painuu kasaan, eli jos moottorin sammuttaa jaa muutama venttiili aukinaiseksi, kuinka pian hydraulinen nostin painuu minimiasentoonsa? tai jos tuon esitäyttää ennen asennusta öljyllä ja laittaa liikaa, niin kuinka pian venttiili painuu kiinni?

Eikös ainakin joissain EW10 ja EW7 koneissa ollut ongelmia nostimissa, ainakin rapinaa ja ehkä myös toisinpäin, eli jäivät kantamaan ja käynti huononi?

Myös ainakin ES9J4s:ssä oli joskus starttirapinaa, sopivilla uusilla öljyillä sai pois, yleensä sopivat hyvälaatuiset ohuemmat öljyt?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 17:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mun koneistamo ohjeisti tyhjentämään välyksentasaimet ennen asennusta, kävi näppärästi ruuvipenkissä ja käynnistyi ihan nätisti ilman mitään sahaamisia. Hetken toki rallattivat (vajaan sekunnin ehkä?), ennenkuin täyttyivät. Jos ne täyttää (miten?) ennen asennusta, niin startissahan jää kaikki venttiilit kantamaan?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 17:51 

Viestit: 146
Nostimen sisällä on entisen ajon jäljiltä öljyä, eli sen poistamisesta/tarviiko tavallaan kysymys. Venttiilit nausee hieman ylöspäin kun koneistamo hio venttilit.

Eli ruuvipenkissä vain puristit kasaan? Kauanko pidit puristuksessa? Eli kuinka nopeasti meni kasaan?

Sitä hieman kokeiltiin mutta ei uskallettu tarpeeksi puristaa. Ei saatu yhtään liikahtaa. Tietenkin laitoin nostimen sisälle vanhan öljyropun että sain sisäpuolen ulkokuorta pitemmälle ja toiseen päähän muovinpalan naarmujen välttämiseksi.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 18:16 

Viestit: 5125
Enpäs ole ikinä itse edes asentanut hydraulisia nostimia (kaikki olleet kovia/säädettäviä ja muun merkkisiäkin), mutta hydraulisille rallattaville joku neuvo oli purkaa ne ja pestä ja täyttää hyvällä öljyllä jossain oli neuvona ennen asennusta ihan vaan upotetaan öljyyn ja vähän painellaan. Tuossa on joku video jossa kikkaillaan vielä enemmän ja puristellaan pihdeilla ja painellaan kuulaa välillä:
https://www.youtube.com/watch?v=ySf0r8GGMOY

Siinä totetaan että pitäisi odottaa nokan asentamisen jälkeen 30 min tai hän normaalisti odottaa yön yli. Eli jos tulkitsen oikein, niin noissa on yleensä pieni hallittu vuoto metalli-metalli väli "mäntä"/"sylinteri", mutta voivatkohan likaantuessaan olla liiankin tiiviitä. Toisaalta siinä todetaan että öljykierto on niin heikkoa että asennusöljyjen on syytä olla hyviä kun säilyvät nostimessa 10000 km. Mutta ei liene ilmeisesti kovin oleellista täyttääkö vai ei. (ja tietysti muuten on syytä lotrata öljyillä nokkien seutuvilla asennettaessa, etteivät ole ihan kuivia ensi startissa)

Ja jos ruuvipuristimella tyhjenee, niin miksei venttiilinjousella sitten pikkuhiljaa?
(nyt iski epätietoisuus, mikä on oikein venttiilin jousi, venttiilinjousi, venttiilijousi vai ihan joku muu)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllä niiden ehjänä ollessa pitäisi saada tyhjennettyä puristamalla. Jumittaessaan eivät sitten puristu, ja kuluessaan vuotavat turhankin hätäseen ja puristaessa menevät helposti kasaan. Sitten se, paljonko on tarpeeksi tai liikaa voimaa, siihen on vaikea ottaa kantaa muuten kuin hypistelemällä osia...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Vaikea tarkalleen kuvailla miten paljon voimaa käytin, enkä nyt muista miksi päädyin venttiilinvarren pään kokoiseen pulttiin puristusapuna, kenties tutkin osia ennen liikaa voimankäyttöä tai jotain. Ruustukki jota käytin, tarvitsi voimaa 65-kiloiselta mieheltä ehkä sen mitä kahdella sormella 30cm vääntövarteen sai. Eli loppujen lopuksi melko vähän, kaikki nostimet tyhjeni suunnilleen samalla voimalla (nitkahdus ja sitten vähän keveni kun öljy poistui).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 02.03.2017 21:01 

Viestit: 146
Tuolla youtube versio puhdistuksesta.

https://www.youtube.com/watch?v=ySf0r8GGMOY



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 03.03.2017 13:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Onko ultraäänipesu suositeltavaa noille osille? Ainakin joitakin rostereita ultra pintanaarmuttaa...



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 bensa (TU5JP4) venttiilinnostimet??
ViestiLähetetty: 03.03.2017 15:06 

Viestit: 5125
Akaile kirjoitti:
Onko ultraäänipesu suositeltavaa noille osille? Ainakin joitakin rostereita ultra pintanaarmuttaa...

Onkos tälle jotain lähdettä, kuulostaa uskomattomalta. Ainakin minun ja monen muunkin pesurin allaskin kun on rosteria?

Riippuu tietysti varmaan pesuaineestakin, happo/hiova voisi kai jotain tehdäkin?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: