Käsijarrukaapelin loppupäässä oleva muoviholkki maksaa marmoritiskiltäkin ostettuna noin 4 euroa ja sen rikkoutuminen saa sähköisen käsijarrun kelaamaan vaijerin liian sisään: laite siis rikkoo itse itsensä. Ellei joku viisaampi muuta väitä niin uskoisin teoriaan, jonka mukaan vetovoima-anturi noista tuollaisessa tilanteessa rikki menee.
Mainitut muoviholkit minulle jo vaihdettiin mutta eihän laite sillä tietenkään enää korjaudu. Kässärinapista vedettäessä takapäästä kuuluu jonkin sortin yrittämisen ääntä eli itse moottori taitaa olla edelleen hengissä ja laitteen logiikat myös.
Uusi sähköisen käsijarrun yksikkö maksaa Auto-Artikkelissakin 895 euroa eli nyt tuli lopultakin riittävä motivaatio ostaa Leksia ja Service Manual DVD:t Ebaystä.
Automaattivaihteinen yksilö (kässärin korvaa P-asento) onneksi ja leimalle matkaa melkein vuosi, kiirettä ei korjaamisen kanssa siis ole. Tai ei ole, jos vain hermot kestävät katsoa vikavalojen vilkettä ja sitä "tervetuloa rikkinäiseen autoon" -ääntä joka kerran kun etupenkille vääntäytyy.
Olkaa siis minua fiksumpia ja vaihtakaa nuo muovilelut ajoissa. Tuon hirmuhintaisen kässäriyksikön osanumero on kai vuosien varrella vaihtunut eli uudempien vuosikertojen omistajat saattavat olla tälle ongelmalle immuuneja.
Googlaamisen perusteella erittäin suosittu tapa rikkoa sähköisen käsijarrun moottoriyksikkö on sählätä kesken jarruremppaa tavalla tahi toisella niin, että kässäri aktivoituu yllättäen: vaikkapa auton siirtäminen kesken korjausta päättyy usein huonosti ellei käsijarrua ole ymmärretty asianmukaisesti deaktivoida ennen remppaa.
Kuulemma C6:n can-väylä on terminoitu käsijarrulootaan. Jos näin on myös C5:ssä niin tarkoittaako se sitä, että pitää jotenkin viritellä väylän päähän 120 ärrän resistori jos haluaa ajella sinä aikana, kun käsijarruloota on korjattavana? Nuorna miehenä tuli taisteltua ohuen eetterivieterin terminointien kanssa ja huonosti terminoitu can-väylä tuntuu mainiolta tavalta saada auton jok'ikinen älyloota totaalisesti tolaltaan.
- Jok'ikinen on vanhentunut kirjoitusasu mutta minä vain pidän siitä. Kun tulee tiettyyn ikään alkaa pitää kaikenlaisista vanhoista asioista...Vaikkapa autoista, joissa käsijarru toimii ilman sähköä