|
Kirjoittaja |
Viesti |
lautanen
|
Viestin otsikko: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 03:17 |
Viestit: 9
|
Pari kysymystä, onko nämä tyypillisiä vikoja Citikassa ja onko mitään vippaskonstia jotta välttäisi kalliin korjaamolaskun?
1. toinen ajovalo oli pimeä. liitin lähti irti vasta korjaamossa parin tunnin jälkeen, jotakin hajosi samalla ja sen jälkeen äijä totesi, että siihen maa-johtoon tulee virtaa silloinkin kun ei pitäisi. lopulta äijä veti akun navasta suoraan maadoituskaapelin lampulle eikä käyttänyt sitä johtoa joka oli asiaan tarkoitettu. menikö tämä niinkuin piti vai mitä mieltä pitäisi olla asiasta?
2. yksi ovi ei mene lukkoon millään. kun yritän työntää oven nuppia alas, niin se ei liiku. joku on jumissa tai ruostunut kiinni tms. onko havaintoa onko tämä tyypillistä ja mikä siellä olisi jumissa?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 09:22 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Maajohtoon, miinukseen ei tulekaan virtaa, eikä jännitettä. Siinä kulkee vain virta, kun lamppu palaa. Jos tämä miinusjohto, minkä kautta sitten kiertääkin, on ehjä, ei katkoksia, akun miinusnavalle asti. Miinuksen voi ajatella olevan ns. paluuvirtajohto.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 12:39 |
Viestit: 5126
|
Itse varmaan ihmettelisin enemmänkin mikä on syynä, jos maajohtoon tosiaan tulee +12 V, jos maapuoli lähtisi vaikka repimällä irti, on samaan aikaan aika epätodennäköistä että se irtipäässyt johto kytkeytyy jonnekin plussajohtoon kiinni tms. Mitä tuolle on mahtanut tapahtua, eli yrititkö ensin itse vaihtaa ja tutkittiinko oliko edes tuossa lamppu palanut vai oliko palamattomuuden vikana jo tuo kummallinen maajohto. Mutta joskus kannattaa hinta/vaiva -syistä laittaa uusi johto tilalle ennenkuin ruveta purkamaan/vaihtamaan johtosarjaa.
Epäilen että voisi olla ennemminkin kyseessä: Maajohtoonhan tulee plussa myös silloin jos lamppu on ehjä, johdot kiinni, valot päällä ja maajohto on katkennut (tai todennäköisemmin huono liitos) jostain ennen maadoituskohtaa/akun miinusnapaa. Kuinka sähköorientunut oli korjaaja ja korjauksen tilaaja, eli puhuttiinko samaa kieltä ja oliko ammattitaitoa sähkövikoihin. Tuossa viassa ylimääräinen maajohto tekee korjauksen, vaikka tietysti alkuperäisen vian etsiminen/korjaaminenkin ajaisi saman asian. (mutta olen törmännyt ihan hyvään korjaajaan, joka ei tiennyt sähköistä paljon mitään ja alkoi umpion vaihdossa kokeilemaan ja katkomaan johtoja ihan arpomalla, eikä edes ollut mitään vikaa ennen johtojen katkomisia, vain joku oletusajatusvirhe mitä kuuluisi palaa C5:n umpiossa, jossa on hieman hassuilla lampuilla toteutettu lähi/kauko/sumuvalot...)
Lukosta ei mitään tietoa, mutta muissa merkeissä on ollut törmättyä viallisiin lukkoyksiköihin/irronneita tankoja. Tuohan on alkuperältään "Toyota", eli sama auto kuin Peugeot 107 ja Toyota Aygo, eli niidenkin lukkojumeja voisi kokeilla etsiä googlella. Onko tuossa keskuslukitus ja/tai kaukosäätö.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 13:13 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
lautanen kokeilee painaa sitä nuppia samaan aikaan kuin ulkokahvaa nostaa .......raskikset ovat huomanneet , että on niin hölmöö porukkaa , että jättävät avaimensa sisälle ja lukitsevat ovet juuri painamalla nuppia . siksi se on estetty ym. tavalla ...silti tuossakin onnistutaan sujuvasti . mitä valoon tulee ,niin toiseen karvaan tulee jännite ja toinen on maadoitus , sillä sipuli . ja onhan tuo helppo testata - kynälamppu näppeihin . ja toinen ( se hauenleuka ) johonkin mistä saa maadoitusta .valokytkimestä valot päälle , ja sitten vaan tarjoomaan sen lamppukynän toista päätä niihin lampun liittimiin. se missä syttyy , on jännitteellinen ja se missä ei syty . on maadoitus , sitten voi varmistaa maadoituksen kunnon . laittamalla sen hauenleuan vaikka jännitteelliseen kohtaan ...vaikkapa akun + napaan ja tökkäämällä lampun toinen pää siihen karvaan mikä oli olevinaan maissa siellä lampussa. mikäli syttyy , niin maadoituskin on kunnossa ja vika on muualla . sille vielä voi testata yhdistämällä sen polttimon liittimen sillä kynälampulla vastaavalla tavalla . jos syttyy ,niin sähkönsyöttö on kunnossa ...ja vika jää huonoon liitäntään tai vialliseen polttimoon..... eioo vaikeeta .
|
|
|
|
 |
lautanen
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 15:12 |
Viestit: 9
|
Siis sama polttimo on sekä lyhyt ja pitkä. Siinä oli kolme nastaa. Korjaamon äijä kokeili kynällä ja kaikista karvoista syttyi sen kynän lamppu palamaan. Sanoi, että tässä on ns. japanilainen kytkentä, joka on erilainen kuin muualla tehdyissä.
Vanha polttimo oli risa, koska heti vaihdon jälkeen ennen maajohto-patentteja uusi lamppu syttyi mutta paloi himmeästi. Tästä se sitten alkoi tökkimään sillä kynällä ja yleismittarilla.
Lopuksi äijän johtopäätös oli se, että normaali maajohto on jotenkin viallinen kun sinne tulee sähköä ja veti ylimääräisen piuhan.
En tiedä mitä valoille on tapahtunut aikaisemmin, koska lamppu oli pimeä kun ostin auton.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 15:46 |
Viestit: 5126
|
Ilmeisesti ihan perinteinen H4, eli kolme nastaa, yksi kummallekin langalle ja molempien toiset päät yhteiset.
Noin juuri se käyttäytyy jos on ehjä lamppu kiinni ja heikko maa, hehkulangan vastus on paljon pienempi kuin kynälampun. Olisikohan japanilainen kytkentä sellainen että yhteiseen napaan plussa ja maadoitusta katkotaan valokytkimellä, mutta vaikka olisi perinteisesti poiketenkin, himmeä hehkunta ja valokynän näyttämä joka karvasta (ehjä lamppu paikoillaan siis, tarkemmin siinä on hieman kirkkauseroakin, kokemjne -ohjeissa täytyy olla lamppu pois) on juuri huono maadoitus.
Ihan ok korjaus on silloin uudenkin maadoitusjohdon tekeminen, jos oikean johdon ja paikan etsiminen on liian vaivalloista tai aikaa vievää. Hieman tietysti virityksen makua ja yleensä nuo jää dokumentoimatta ja 35 vuoden jälkeen joku ihmettelee kun auto on täynnä virityksiä ja johtosarjat kuin pääskysenpesiä.
Mikä ovista tuo on kun ei lukkonappi pelaa, mietin vaan onko japanilaistaustaisessa millaiset lukot, japanilaiset, tsekkiläiset vai ranskalaiset?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 13.03.2017 17:18 |
Viestit: 5126
|
...heheh... mitäköhän ajattelin kun kirjoittelin , eli jos se veti sen ylimääräisen maajohdon lampunkantaan, niin tietysti se on se yhteinen napa, (eikä plussa), mutta aivan samoin heikolla maalla kynälamppu hehkuu kaikista navoista (jos ajovalo hehkuu himmeäst tai ei ollenkaani).
Jos tuli kaukovaloja kokeiltua ja ihmeteltyä, olisi ainakin nähnyt että oliko maa viallinen jo huoltoon viedessä.
|
|
|
|
 |
lautanen
|
Viestin otsikko: Re: C1, ajovaloon tulee virtaa, ovi ei mene lukkoon Lähetetty: 15.03.2017 22:21 |
Viestit: 9
|
En osaa sanoa tarkempia tietoja tuosta valosta, kun se menee yli oman ymmärryksen.
Ovi joka ei mene lukkoon on apukuskin takaovi. Kokeilin sitä yhtä ehdotusta jos vaikka vääntäisi kahvasta samaan aikaan. Lisäksi räpelöin sitä lapsilukon nappia mutta mitään uutta en havainnut. Oven nappi on jumissa eikä se mene kaukosäätimestäkään alas.
Suhtaudun näihin kuitenkin pitkillä hermoilla, koska sain autonkin kyllä halvalla. Halvoissa on aina jotakin pientä laittoa. Yritän tasapainoilla kahden asian välissä: en osaa itse kovin paljon korjailla, toisaalta ei ole paljon rahaa kannettavaksi korjaamoihin.
|
|
|
|
 |
|
|