Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsaran takajousituksen säätö.
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25252
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  kimmoa [ 16.03.2017 14:19 ]
Viestin otsikko:  Xsaran takajousituksen säätö.

Onko joku kokeillut, mitä Xsaran (coupe) perän kulkukorkeuteen vaikuttaa, jos vääntöjousen kääntää tukivarren pooreissa yhtä pykälää eri paikkaan? Onko vaikutus 1cm, 10cm vaiko 50cm?

Nykyisellään auto kulkee melkoisen alhaalla niin että sivusta katsottuna 185/55-15 -rengas ei näy kokonaan vaan n. puolet renkaan paksuudesta peittyy lokasuojan reunan alle. Joustovara on älyttömän lyhyt, vain joitain senttejä ja sitten hakkaa kumeille. Tarpeetonta lienee sanoa että kyyti on ärsyttävän röykyttävää ja nypyttävää.

Vai kuuluuko tuon olla tuommoinen?

Perä kuitenkin hieman joustaa ja pyörät eivät ole yläreunoistaan lontollaan sisäänpäin, joten olettaisin akselin olevan suunnilleen ehjä.

Kirjoittaja:  Pasi A S [ 16.03.2017 14:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Onkohan kynkän laakerit loppu?

Kirjoittaja:  Jankos [ 16.03.2017 14:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Ihan pienillä stepeillä menee säätö, kun hakee kiertämällä aina sopivan paikan vääntösauvalle. Sauvan päissä on pooreja eri määrät niin pienikin säätö on mahdollista.
Tässä jonkun ulkomaanelävän jonkinlainen sepustus:
http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=80349

Kirjoittaja:  KKA [ 16.03.2017 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Ja pitää säätää molemmilta puolilta yhtä paljon,ettei kulje vinossa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 16.03.2017 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

kulkee muuten kallellaan eikä vinossa . kannattaa merkata paikat vastapintaan ja sauvan päähän . josta lähtee booreja muuttelemaan ja molemmin puolin , tukivarteen ja sauvaan . sekä toisella puolella akselin runkoon sekä sauvan päähän ...tulee läpi ellei irrota myös sitä tukivartta ...jotkut kutsuvat kynkäksi .....
toisaalta saattaa olla haasteellista hommaa yrittää laipallista torxipulttia irrottaa ja sen alla olevaa epäkeskeistä aluslevyä .
riippuen vuorimallista ja ruostuneisuuden asteesta .

Kirjoittaja:  KKA [ 17.03.2017 08:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Ja vaikka torxin ja prikan saa pois niin voi olla todella tiukassa ne vääntösauvat,omasta xsarasta piti antaa reilusti lämpöä ja lekaa että sai akselin purettua.Kasaamisvaiheessa kannattaa boorit rasvata hyvin,niin ensikerralla selviää helpommalla. Samalla kun vääntösauvat ottaa irti niin kannattaa laakereiden kunto tarkastaa.

Kirjoittaja:  xsaara [ 21.03.2017 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Minä tein omaan saaraan kynkän laakeriremontin yhteydessä iskareiden tilalle semmosen säädettävän "tönkön" tangon, jonka avulla sain molemmat puolet samaan kohtaan/ siihen missä ne olikin...Mulla oli vielä pahin mahdollinen homma tuo akseli, kun laakerit oli häivinnyt kokonaan ja koko akseliputki oli mennyt sököksi, mutta enpä lannistunut, vaan koko akseli kouraan ja jyrsin koneeseen, reikä pyöreäksi, holkki ja uudet laakerit perään...viitisen vuotta ja 50tonnia kilsoja takana rempan jälkeen ja vielä pelaa...Joo ja voi olla työläs purettava...Omassakin sai kyllä antaa lekaa ihan tunteella...

Kirjoittaja:  kimmoa [ 23.03.2017 21:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Saan kaasupillit, eiköhän sillä purkaannu. Eri juttu kannattaako enää muutaman satasen autoon tuommosta lähteä tekemään. Koneistaja ottaa melkosesti hilloa putken koneistamisesta, jos se nyt on paskaksi päässyt. Tosin jousitus ei narise eikä pyörät oo lontollaan joten kuvittelisin putken olevan vielä ehjä. Ja auto on kyllä muilta osin erinomaisessa kunnossa eikä kuluta kovin paljoa bensaakaan.

Kirjoittaja:  XM Break [ 23.03.2017 22:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran takajousituksen säätö.

Itsellä teräslevystä askarrellut ulosvetimet oikealle ja vasemmalle erikseen. Käyvät Xsaraan ja 306:en todistetusti.
206:n aika lailla huonommin (tuli hävittyä veto 8-)

Ei tarvitse pelailla pillien kanssa, jos ei halua pitää kiirettä.

Parista akselista saa usein kasattua yhden. Kynkän holkit kannattaa tilata valmiina, jos menneet pilalle. Ja putkeakin saa/sai kohtuu hintaan ;)

Ja laittaa ne nipat...

Ja kun auto kiinteillä pukeilla tasaisella lattialla, kannattaa mitata kynkkien korkeus lattiasta ilman iskaria. Helpottaa kasaamista joko samaan tai hieman ilmavampaan asentoon. 8-)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/