Tuolla " Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?" ketjussa puitiin samaa asiaa. Tässä Jasun selvitys:
"Jasu"
XM-Hannu kirjoitti:
Toinen ongelma on kierroslukumittari, joka näyttää tasan 0. Mistä vanhempi 2,1 TD tunnistaa kierrosluvun? Kone on luultavasti -91 tai -92. Kytkinkopan yläosassa ei ole anturia.

On miulla olleissa, vuosmallit -91 ja -94, EGR-versiollisissa eli alumiini-imusarjallisissa, ollut kytkinkopassa anturi. Samaten nyt käytössäolevassa -92 muovi-imusarjallisessa eli ei-EGR mallisessa jälkidieselöidyssä on kyllä anturi, mutta vauhtipyörästä puuttuu kolot mitä anturi lukisi...
Ei ymmärtääkseni dieselissä ole muita tapoja kierrosluvun lukemiseen ollut, kuin vauhtipyörän kolosista..? Sellainen ero näyttää tosin olevan, että EGR:n kanssa olisi VR-anturi, ja ilman sitä HALL-anturilla. Ainakin paikallaan ollut anturi, josta menee suoraan kierroslukumittarille signaali, on HALL-tyyppinen...
Tosin, mistäpä näistä koskaan tietää, mitä milloinkin on tehtaalla keksitty paikalleen asentaa...

"