|
Kirjoittaja |
Viesti |
Litku
|
Viestin otsikko: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 08.03.2017 16:19 |
Viestit: 17
|
Moro, Auto toimittanus kakkoskulkineen virkaa, vaimo ajellut työmatkaa n.20km suuntaansa ja alkoipa hän nyt motkottaan, että bensaa tuntuu vievän tolkuttomasti. Ajelin sitten itse sillä 90% maantie painotteisesti ja mittasin kulutuksen niin 11,5l/100km Auto käy ja kukkuu ihan normaalisti joskin tyhjänkäynti on mielestäni korkeahko. N.1000rpm paikkeilla, paikoin joka aavistuksen korkeampi. Joskus saattaa laskea sinne 850-900rpm. Myöskin auto sahauttaa kaasu pohjassa käyntiin joskus puoli-lämpöisenä. Kertooko nämä jostain? Käytin sitä tuossa leimalla ja päästöt oli seuraavat: Tyhjäkäynti: -CO% 0 -CO2 14,0 -HC ppm 25 -O2 2,0 Kierroksilla: -CO% 0,03 -CO2 14,80 -HC ppm 34 -O2 0,9 Lambda 1,03. Oisko ideoita mistä lähteä vikaa etsimään?
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 08.03.2017 16:59 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
No onhan hurja kulutus Xsaralle! Mulla oli vastaava peli vuoden verran ajossa ja kulutus tankauksilla laskettuna vaihteli 5,7-6,3 litraa satasella välillä.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 08.03.2017 17:29 |
Viestit: 5127
|
Iso on kulutus, mutta kuvaile vielä hieman maantieolosuhteita: millaisia nopeusrajoituksia ja kilometrimääriä kerralla ja onko pahoja ruuhkia. Entä millaisella kelillä, kuivahko tie vai raskas lumiloska.
Pakokaasupäästöarvoista ei minusta näe mitään poikkeavaa, lambdakin on kierroksilla laihan puolella, mutta nuo on kovin hetkellisiä arvoja. Nuo pakokaasupäästöt ei esimerkiksi kerro sitä jos auto lämpenee erittäin hitaasti ja käyttää sen takia "ryyppyä" pitkään (esimerkiksi viallinen termostaatti, tai voisi kai olla vain ECUn luulema väärä lämpötilakin alussa, anturi tms).
Joskus tulee myös yksittäisissä mittauksissa isoja virheitä, aina isompia mitä vähemmän tankkaa mittauksen aikana, ei tarvitse olla isoa kallistuseroa, niin joissain autoissa voi jäädä tai täyttyä joku laakea ilmakupla tankista?
Voiskohan tuo sahaus olla myös väärä lämpötilatieto (tai vuotava suutin, mutta vuotava suutin varmaan näkyisi päästöissä).
Voisi tietysti käydä jossain eri tilanteessakin mittaamassa päästöt, noin suuri kulutus pitäisi näkyä myös päästöissä (toki auton kuin auton saa helposti lkuluttamaan enemmän vain ajamalla epätaloudellisesti kiihdytellen eikä sekään päästöarvoissa näy)
Ainakin tehtaan testerillä kai näkee mikä on ECUn mielestä sen mittaama lämpötila (oli se oikea tai ei), ehkä voisi nähdä jollain yleistesterilläkin, ei kokemusta tuosta? En oikein tiedä mitä muuta tuosta kannattaisi testata ja mitata?
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 08.03.2017 19:30 |
Viestit: 17
|
olli__o kirjoitti: Iso on kulutus, mutta kuvaile vielä hieman maantieolosuhteita: millaisia nopeusrajoituksia ja kilometrimääriä kerralla ja onko pahoja ruuhkia. Entä millaisella kelillä, kuivahko tie vai raskas lumiloska.
Pakokaasupäästöarvoista ei minusta näe mitään poikkeavaa, lambdakin on kierroksilla laihan puolella, mutta nuo on kovin hetkellisiä arvoja. Nuo pakokaasupäästöt ei esimerkiksi kerro sitä jos auto lämpenee erittäin hitaasti ja käyttää sen takia "ryyppyä" pitkään (esimerkiksi viallinen termostaatti, tai voisi kai olla vain ECUn luulema väärä lämpötilakin alussa, anturi tms).
Joskus tulee myös yksittäisissä mittauksissa isoja virheitä, aina isompia mitä vähemmän tankkaa mittauksen aikana, ei tarvitse olla isoa kallistuseroa, niin joissain autoissa voi jäädä tai täyttyä joku laakea ilmakupla tankista?
Voiskohan tuo sahaus olla myös väärä lämpötilatieto (tai vuotava suutin, mutta vuotava suutin varmaan näkyisi päästöissä).
Voisi tietysti käydä jossain eri tilanteessakin mittaamassa päästöt, noin suuri kulutus pitäisi näkyä myös päästöissä (toki auton kuin auton saa helposti lkuluttamaan enemmän vain ajamalla epätaloudellisesti kiihdytellen eikä sekään päästöarvoissa näy)
Ainakin tehtaan testerillä kai näkee mikä on ECUn mielestä sen mittaama lämpötila (oli se oikea tai ei), ehkä voisi nähdä jollain yleistesterilläkin, ei kokemusta tuosta? En oikein tiedä mitä muuta tuosta kannattaisi testata ja mitata? Kiitos hyvästä vastauksesta ! Tosiaan kun tuon mittauksen tein niin ajelin viikon päivät työmatkaa n.20km suuntaansa, nopeusrajoitukset 60-80km/h välillä. Muutamat liikennevalot, joskus pääsee sukkana läpi, joskus pitänyt pysähtyä. Kuiva pakkaskeli, ei loskaa tms raskaampaa ajokeliä. Auto normaalisti 2-3h esilämmitettynä. En jaksa uskoa ilmakupliin tankissa tms. Voin jopa väittää, että bensaviisari laskee silmissä nopeammin kuin esim vuosi sitten. Löysin googlettamalla mittariston ja ECUn lämpötila-antureille ja sen perusteella ne oli kunnossa. Kokeilin myös ottaa anturin johdon irti eikä tälläkään ollut vaikutusta. Termostaatti on myös vaihdettu hiljattain ja nyt lämpöviisari on karvan yli 90ast lämmettyään. Lämpeää todella nopeasti ja vallan tulikuumaa puhaltaa suuttimista. Tälläsessä pakkaskelissä ymmärtäisin vielä 8-9l kulutuksen, mutta yli 11 niin ei mene enää jakeluun. Mutta kun tuo korkeahko tyhjäkäyntikin niin voisiko siltikin viitata ECUn lämpötila-anturiin ja sitä kautta olisko rikastin ikäänkuin koko ajan päällä ?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 08.03.2017 23:05 |
Viestit: 5127
|
Helpoin tuo olisi selvittää jollain (merkkiliikkeen?) testerillä, se kertoo miten ECU tulkitsee lämpöanturia (kun voi olla että anturikin toimii oikein, mutta signaali ei kulje ECUlle asti. Noin tutkimalla ole mitään väliä onko vika johdossa tai liittimissä tai anturissa tai vaikka EUn sisällä, jos arvo on väärä ja kone kuitenkin on lämmin, voi etsiä tarkemmin missä vika piilee) ja jos arvo on oikeahko ja nousee suht samaan tahtiin kuin mittarikin saa ainakin selville ettei vika ole siinä. Varmaan ei merkkiliikkeen testerilläkin saa joillain luettua, ei kokemusta tuosta mallista, jos vaikka ihan yleis OBD-testerilläkin näkisi (Esimerkiksi ELM327bluetooth ja kännykkä APPi (esim Torque) toimii joissain, mutta kun noin vanha liene EOBD/... -yhteensopiva vaikka sopiva liitin sulakerasiasta taitaa löytyäkin? ) Onko jollain tutulla seuduilla OBD/tms mittaria että voisi kokeilla?
Mutta mitenköhän tuon kuuluu käyttäytyä kun anturin johdon irroittaa, (jos?) tuo on NTC, niin sitten ECUn pitäisi tulkita johto irti arvo superjääkylmäksi, mutta voinee vetää myös jonkun vikatilan turva-arvon, silloin kun anturi huomataan vialliseksi ja onko sitten toinen anturi mittaamassa imuilman lämpöä - en yhtään tiedä miten kuuluisikaan käyttäytyä johto irroitettuna.
Mutta kuten edellä totesin, koko ajan ei ainakaan ole rikastettuna, koska kierroksilla 1,03 lambda-arvo tarkoittaa hieman laihaa seosta (alle 1 olisi rikas).
Ilmeisesti mittasit antureiden resistanssit jonkun lämpöisillä koneen arvoilla ja sait tuloksia? Tuossakin lienee kaksi anturia termostaattikotelossa(tai ilmastoiduissa/tuulettimen ohjaus kolmekin)? En tiedä onko noissa kuinka paljon haamuvikoja/voiko olla sellainen että lämmetessään toimii pitkään huonosti mutta lopulta lämmittyään oikein.
Bensankulutusta kannattaa kuitenkin vielä tarkkailla kilometrilukemat ja litrat menetelmällä.
Noi ajo-olosuhteet on aika hyvät pieneen kulutukseen, tietysti vielä pidemmät ajomatkat auttaisi alaspäin, muttei ole kuitenkaan niin lyhyitä että ajetaan (normaalisti) suurta osaa matkasta ryyppy päällä moodissa.
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 13.03.2017 18:59 |
Viestit: 17
|
olli__o kirjoitti: Helpoin tuo olisi selvittää jollain (merkkiliikkeen?) testerillä, se kertoo miten ECU tulkitsee lämpöanturia (kun voi olla että anturikin toimii oikein, mutta signaali ei kulje ECUlle asti. Noin tutkimalla ole mitään väliä onko vika johdossa tai liittimissä tai anturissa tai vaikka EUn sisällä, jos arvo on väärä ja kone kuitenkin on lämmin, voi etsiä tarkemmin missä vika piilee) ja jos arvo on oikeahko ja nousee suht samaan tahtiin kuin mittarikin saa ainakin selville ettei vika ole siinä. Varmaan ei merkkiliikkeen testerilläkin saa joillain luettua, ei kokemusta tuosta mallista, jos vaikka ihan yleis OBD-testerilläkin näkisi (Esimerkiksi ELM327bluetooth ja kännykkä APPi (esim Torque) toimii joissain, mutta kun noin vanha liene EOBD/... -yhteensopiva vaikka sopiva liitin sulakerasiasta taitaa löytyäkin? ) Onko jollain tutulla seuduilla OBD/tms mittaria että voisi kokeilla?
Mutta mitenköhän tuon kuuluu käyttäytyä kun anturin johdon irroittaa, (jos?) tuo on NTC, niin sitten ECUn pitäisi tulkita johto irti arvo superjääkylmäksi, mutta voinee vetää myös jonkun vikatilan turva-arvon, silloin kun anturi huomataan vialliseksi ja onko sitten toinen anturi mittaamassa imuilman lämpöä - en yhtään tiedä miten kuuluisikaan käyttäytyä johto irroitettuna.
Mutta kuten edellä totesin, koko ajan ei ainakaan ole rikastettuna, koska kierroksilla 1,03 lambda-arvo tarkoittaa hieman laihaa seosta (alle 1 olisi rikas).
Ilmeisesti mittasit antureiden resistanssit jonkun lämpöisillä koneen arvoilla ja sait tuloksia? Tuossakin lienee kaksi anturia termostaattikotelossa(tai ilmastoiduissa/tuulettimen ohjaus kolmekin)? En tiedä onko noissa kuinka paljon haamuvikoja/voiko olla sellainen että lämmetessään toimii pitkään huonosti mutta lopulta lämmittyään oikein.
Bensankulutusta kannattaa kuitenkin vielä tarkkailla kilometrilukemat ja litrat menetelmällä.
Noi ajo-olosuhteet on aika hyvät pieneen kulutukseen, tietysti vielä pidemmät ajomatkat auttaisi alaspäin, muttei ole kuitenkaan niin lyhyitä että ajetaan (normaalisti) suurta osaa matkasta ryyppy päällä moodissa. KW902 OBD bluetooth lukijaa tuossa koitin xsarassa ja eihän sillä päässyt aivoihin käsiksi. Viereisen 2005 pösön aivot luki mallikkaasti joten tuskin siinä lukijassa vikaa on. Tuo lämpötila anturi ei maksa kuin reilu 10euroa joten suuri menetys ei tule jos sokkona vaihtaa ja kokeilee. Kävipä muuten tuossa äsken kun sillä lukijalla yritin päästä sisään ja auto kävi tyhjäkäyntiä niin syttyi mittaristaan se vikadiagnostiikka valo. Sammui kun käynnisti auton uusiksi. Eiköhän se tuokin kerro nyt jotain, että ei aivan kaikki ole kunnossa.
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 17.03.2017 20:11 |
Viestit: 17
|
Miten tässä koneessa meni nämä lämpötila-anturit. Termostaattikotelon kupeessa on vihreä liittimellä ja sen takana, viistosti alapuolella on sinisellä liittimellä.
Kumpi nuista nyt antaa ECU:lle tietoa lämpötilasta ja kumpi antaa informaation mittaristoon ?
|
|
|
|
 |
Pasi A S
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 17.03.2017 23:50 |
Viestit: 35
|
Sama kone kuin meillä pösössä. Kiertääkö kone kauniisti ilman onnahtelua punarajalle? Meillä oli kuollut kohta vedossa ja kun kaasua poljin vaihde vapaalla napsahtikin häiriövalo, puolapaketti aiheutti jonkun "misfire" kakkossylkylle. Vaihdoin puolapaketin ja jarrujen huollon yhteydessä selvisivät että toinen takasatula jumii pahasti. Kulutus palasi normi lukemiin.
|
|
|
|
 |
Litku
|
Viestin otsikko: Re: -98 Xsara 1.6i TU5JP Korkea bensan kulutus Lähetetty: 18.03.2017 21:54 |
Viestit: 17
|
Oikein nätisti kiertää rajoittajalle, ei ole tyhjää kohtaa.
Vaihdoin tuossa lämpötila anturin ja käytin akunkengät irti. Hetken jo luulin että jotain olisi tapahtunut kun kierrosten pienehkö seilaus oli loppunut mutta mitä vielä, pari minuuttia ja alkoi se tasainen sahaus 900-1100rpm. Imuvuoto ?
|
|
|
|
 |
|
|